Jos nyt hurauttaisimme aikakoneella 60-luvulle,
miltä tutut elintarvikkeet mahtaisivat maistua?
Esim; Valion vaniljajäätelö, meetwursti, kulutusmaito, maustamaton jogurtti, Fazerin Sininen maitosuklaa, Fazerin salmiakki, sianliha, appelsiinit, banaanit, ,broileri ...jne.
Huomaisiko makueroa nykyään valmistettuihin samoihin tuotteisiin?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
En haikaile jotain 60-luvun ruokavaliota, mutta nyt meidät huijataan syömään teollisesti valmistettua mössöä.
Tietoa on kyllä tarjolla, eri asia on sitten jos sitä ei halua käyttää. En ainakaan itse kaipaa tuon ajan etikkaisia säilykkeitä, lihakeittoja ja maksalaatikoita ym. arkiruokia. Joista niistä useimmat ovat kuitenkin edelleen saatavilla jos maku on eri kuin minulla.
Muistan hyvin myös perunoiden, margariinin ja kananmunien vaihtelevan laadun 1970-luvulla, pahimmillaan syömäkelvotonta kuraa myytiin elintarvikkeina ihmisille. Joskus se aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Sianlihassa oli tuolloin paljon rasvaa, paksu silavakerros verrattuna nykyiseen. Fazerin salmiakit eivät olleet hyviä tuolloin, eivätkä ole nykyäänkään. Muilla on paljon parempia.
Jäätelöt olivat tuolloin maultaan parempia, niitä myytiin puolen litran tiiliskivinä ja syötiin yleensä heti, kun harvoilla oli tuolloin pakastin, yleensä oli vain pakastelokero, sellainen metallikuorinen osa jääkaapin ylänurkassa, missä pakasteet sulivat vähitellen eli se jäätelö oli syöntipehmeää heti sieltä otettaessa.
Siis mä en muista kuin ne apteekin salmiakit niissä pienissä pahvirasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Itku teille tulisi 60-luvun tai 80-luvun elintasolla :D
Niin suurta oli hyvinvointi että porukkaa pakeni massoittain Ruotsiin töihin.
Suomessa ei ollut tuolloin työpaikkoja, kun maanviljely loppui pientiloilla niin nopeasti. Muistan kuinka oma isänikin mietti Etelä-Ruotsiin muuttamista. Sillä oli jo siellä hyvä työpaikka, virka itse asiassa. Ei menty. Olisin nyt ihan ruotsalainen, koska sitä mietittiin silloin, kun olin muutaman vuoden ikäinen.
"Ei ihme, ettei vaateteollisuus Suomessa ole kannattanut."
Se nimenomaan kannatti 60- ja 70-luvuilla, kun ei ollut tuontia. Vientiä oli Länsi-Eurooppaan ja Neuvostoliittoon. Marimekkoa vietiin Usaan. Vaatetehtaat perustettiin aina armeijapaikkakunnille, kun niillä oli paljon naistyövoimaa vapaana. Kaikki valmistettiin Suomessa, kun palkkataso oli täällä halpaa. Jopa H&M osti Suomesta vaatteita. 1970-luvulla rakennettiin hulppeita vaatetehtaitakin. Täällä tehtiin farkkuja, trikoota, talvitakkeja, nahkavaatteita, kenkiä, laukkuja ja vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maistuivat paremmilta kuin samat lisäaineilla kikkailut tänä päivänä.
Epäilen, että 1960-luvulla käytettiin lisäaineita ja myrkkyjä huolettomammin kuin nykyään. Kinkku oli punaista ja vesakot myrkytettiin DDT:llä.
Ja väriaineet oli hurjia myrkkyjä. Tiedän koska olin niille allerginen tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa köyhyyttä, ruskeata kastiketta ja perunoita, broilereita ollut olemassakaan, sianlihaa kaikenmuotoista, emmentaalia ja pullaa, ruisleipää ja sekaleipää, kettukarkkeja
Hittoako alapeukutatte, surkeuden takia vai, mä olen sen elänyt!
Ihan hyviä ruokia silloin sai. Jos ei ole maistunut, on vain ollut huono ruoanlaittaja asialla.
T saman ajan elänyt
Kotiruoka oli hyvää. Minunkin äiti oli käynyt talouskoulun, niin osasi laittaa vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa oli kyllä pakasteena samoin jogurttia oli jo 60-luvulla.
Kana ei ole broileri.
Niin, se myyty lintu oli nimenomaan kana eikä broileri. Miten hatara pää sinulla on, kun et ymmärrä lukemaasi?
Ei sellaista lintua ole kuin broileri. Se on ihmisen jalostama lihamöykky, joka ei kykene lentämään eikä oikein kävelemäänkään.
Onnekseen se joutuu kärsimään tässä maailmassa vain poikasena 5 - 6 viikkoa, jona aikana sen paino 50-kertaistuu. Sitten se teurastetaan. Edullinen tuottaa. Kaikki sen hätä ja stressi siirtyy lihan kautta meihin. Kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa köyhyyttä, ruskeata kastiketta ja perunoita, broilereita ollut olemassakaan, sianlihaa kaikenmuotoista, emmentaalia ja pullaa, ruisleipää ja sekaleipää, kettukarkkeja
Ja lihavat ihmiset olivat hyvin harvassa, naisilla oli vyötärö, mulla on vieläkin. Miehillä ei ollut kaljamahaa ja miehillä oli kunnon hartiat, lihaksikkaat käsivarret ja kunnollinen pepa, nykyään näkee enimmäkseen luisuperseukkoja, nuoret miehetkään eivät täytä farkkuja vaan ne roikkuu takaa tyhjänä. Yök,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni silloinen ruoka maistui aikalaisille hyvältä, koska kokemusta paremmasta ei ollut.
Uskon, että moni muu asia saattoi olla ennen paremmin, mutta suomalainen ruoka ei ole yksi niistä.
Jos väität, että suomalainen ruoka on nyt parempaa, väitän että et ole todellisuudentajuissasi.
Sillä ihmiset syövät nykyään aika paljon eineksiä, etnosotkuja ja sitä samaa, tukusta hankittua, lounasta ja ravintolaruokaa.
Tyypillinen aamupala meillä kusarin lopulla oli velli, tuoremehu, omena tai appelsiini, pari kananmunaa, leipää & juustoa ja kahvia.
Lounaalla oli mitä nyt koulusta sattui saamaan.
Koulun jälkeen söin usein metvursti-leivän, pullaa ja kotitekoista mehua.
Sitten ruokana oli esimerkiksi porsasta ruskeassa kastikkeessa (herkullista, salaisena ainesosana kastikkeessa vaalea sokeriton englantilainen tai rans
On kyllä ollut hyvät ruuat teillä. Isäsi on tehnyt hyvät naimakaupat.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ihme, ettei vaateteollisuus Suomessa ole kannattanut."
Se nimenomaan kannatti 60- ja 70-luvuilla, kun ei ollut tuontia. Vientiä oli Länsi-Eurooppaan ja Neuvostoliittoon. Marimekkoa vietiin Usaan. Vaatetehtaat perustettiin aina armeijapaikkakunnille, kun niillä oli paljon naistyövoimaa vapaana. Kaikki valmistettiin Suomessa, kun palkkataso oli täällä halpaa. Jopa H&M osti Suomesta vaatteita. 1970-luvulla rakennettiin hulppeita vaatetehtaitakin. Täällä tehtiin farkkuja, trikoota, talvitakkeja, nahkavaatteita, kenkiä, laukkuja ja vaikka mitä.
Idänkaupan markkinat oli hyvät monelle alalle. Nyt on nekin mennyttä ja pakotteet osuu vaan omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että 1960-luvulla käytettiin lisäaineita ja myrkkyjä huolettomammin kuin nykyään. Kinkku oli punaista ja vesakot myrkytettiin DDT:llä.
Ja väriaineet oli hurjia myrkkyjä. Tiedän koska olin niille allerginen tuolloin.
Pelloilta ja ojista myrkytettiin pois rikkakasveja melko vapaalla kädellä. Sitä ettei ongelmia ympäristömyrkkyjen kanssa aina edes tiedostettu, ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi ollut.
60-luvulta pitäisi omaksua tuoreiden raaka-aineiden käyttö, mutta uudella terveellisellä tvistillä.
Pois kaikki puolivalmisteet ja ultraprosessoidut näennäisruuat lisäaineineen.Tilalle aitoja tuotteita, mausteeksi yrttejä ja vähän suolaa.
Kaikki nykyruoka on kuin sialle valmistettua mössöä. Lounasravintoiden, työpaikkaruokaloiden ja koulujen ruuat tulevat suurista pörssiyrityksistä, jotka tekevät mahdollisimman halvalla kaiken voittojen maksimoimiseksi. Samat ruuat voitaisiin tehdä laadukkaasti, mutta se ei olisi taloudellisesti kannattavaa.
Olemme varakkaampia kuin aiemmin, mutta suostumme syömään huonommin. Olemme myös lihavampia kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lihavat ihmiset olivat hyvin harvassa, naisilla oli vyötärö, mulla on vieläkin. Miehillä ei ollut kaljamahaa ja miehillä oli kunnon hartiat, lihaksikkaat käsivarret ja kunnollinen pepa, nykyään näkee enimmäkseen luisuperseukkoja, nuoret miehetkään eivät täytä farkkuja vaan ne roikkuu takaa tyhjänä. Yök,
Mun mummo ja sen siskot oli lihavia ihan läpi sota-ajankin. Ihanat geenit mulla. Sen jälkeen kun täytin 25 vuotta, en laihdu enää millään. Tai no jos olen kokonaan syömättä, laihdun, mutta nekin tulee heti takaisin, kun vähänkin alan syömään jotain. Syön terveellisemmin kuin muut ja urheilen enemmän ja rajummin kuin muut. Välillä laihdutin tupakallakin, mutta en tykkää siitä. Silti olen aina lihavimmasta päästä. Ärsyttää kaikki laihdutusohjeet. Painonvartijoissakin laihduin paljon hitaampaa tahtia kuin muut, vaikka samoilla ohjeilla mentiin, ja kaikki laskettiin tarkkaan. Että jos maailmaan tulee nälänhätä, mä en ainakaan ruuanpuutteeseen kuole, enintään johonkin vitamiinien tai ravinteiden puutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelloilta ja ojista myrkytettiin pois rikkakasveja melko vapaalla kädellä. Sitä ettei ongelmia ympäristömyrkkyjen kanssa aina edes tiedostettu, ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi ollut.
Kyllä silloin ihan vesuri ja viikatekin heiluivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Vegaaneille naurettiin räkäisesti.
Olihan silloin hippejä. Ei niille naurettu. Olivat ihan muodissa silloin.
Kyllä oli. Tai 70-luvulla olin olevinani hippi. Mulla oli kukallinen farkkupuku ja Hai-saappaisiin maalasin kukkia. Luukutin mm. Aquarius (Let the Sunshine in)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sianlihassa oli tuolloin paljon rasvaa, paksu silavakerros verrattuna nykyiseen. Fazerin salmiakit eivät olleet hyviä tuolloin, eivätkä ole nykyäänkään. Muilla on paljon parempia.
Jäätelöt olivat tuolloin maultaan parempia, niitä myytiin puolen litran tiiliskivinä ja syötiin yleensä heti, kun harvoilla oli tuolloin pakastin, yleensä oli vain pakastelokero, sellainen metallikuorinen osa jääkaapin ylänurkassa, missä pakasteet sulivat vähitellen eli se jäätelö oli syöntipehmeää heti sieltä otettaessa.
Siis mä en muista kuin ne apteekin salmiakit niissä pienissä pahvirasioissa.
Haganol?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se ei näkynyt kovinkaan hyvin elinajan odotteessa, joka on kasvanut reippaasti jo 50 vuodessa. Yksipuolinen ja kovia rasvoja paljon sisältävä ruoka, raskas ruumillinen työ ja tupakointi laittoi varsinkin miehiä hautaan huomattavasti nuorempina kuin nykyään. Nämä löytyvät tilastoista, vaikka itsekin kyllä mielummin muistelen niitä heinäkuun päiviä kun ajettiin poutasäässä postiautolla kirkonkylälle.ostamaan limsaa ja jäätelöä.
Peruskoulussa ruoka tuli oman koulun keittiöstä ja oli hyvää. Välipaloina oli usein sämpylöitä/karjalanpiirakoita ja jugurttia tai mehukeittoa.
- n67v -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli vihanneksia. Mekin kasvatettiin porkkanoita myyntiin.
Toki oli, sitä kukaan ei ole väittänytkään. Juureksien kulutus on ym. tilastojen mukaan ollut samaa luokkaa koko ajan. Sen sijaan vihannesten ja hedelmien kulutus on lisääntynyt voimakkaasti..
Mikä tilasto? Jos katsot kaupallisia tilastoja, niin sinulla jää 60-luvulta noin 80% vihanneksista ja juureksista puuttumaan, koska ei kotitarvekulutusta ole laskettu mukaan. Ylipäätään meillä ei ole olemassa mitään tilastoja siitä, paljonko esim. lihaa tai mansikoita on tuolloin syöty, koska missään ei ole luotettavaa tilastoa vaikka siirtolapuutarhoiden tuotannosta.
Ei ihme, ettei vaateteollisuus Suomessa ole kannattanut.