Jos nyt hurauttaisimme aikakoneella 60-luvulle,
miltä tutut elintarvikkeet mahtaisivat maistua?
Esim; Valion vaniljajäätelö, meetwursti, kulutusmaito, maustamaton jogurtti, Fazerin Sininen maitosuklaa, Fazerin salmiakki, sianliha, appelsiinit, banaanit, ,broileri ...jne.
Huomaisiko makueroa nykyään valmistettuihin samoihin tuotteisiin?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kauhean helppo väittää, että vanhempana makuaisti muuttuu niin että luulee ennen ruuan olleen paremman makuista.
Kumma juttu, että se makuaistin muuttuminen kohdentuukin vain joihinkin tuotteisiin.
Kyllä se vaan niin on, että moni ruoka on ihan yhtä hyvää tai pahaa nyt kuin ennenkin, mutta jotkut tuotteet on kärsineet.
Esim. tomaatit. Tottakai jos ei ole syönyt ikinä niitä 60- luvun makeita tomaatteja, ei voi verrata makua mihinkään. 70-luvulla jo tomaatteja tehokasvatettiin ja maku alkoi vetistyä. Enää en juuri viitsi syödäkään näitä, kun maku on kärsinyt niin paljon. On ne kauniin punaisia päältä, mutta sisältä vaaleita ja vetisiä. Kyllä ne vaan ennen oli kiinteämpiäkin.
Vaniljajäätelönkin maku on muuttunut. Kyllähän siinä tuoteselosteessa väitetään, että on tehty kermaan, mutta mitä lie vesikermaa käytet
Olen tuo Valion maito-sokeri-jogurtista kirjoittanut. En käsitä miten sain noin paljon kirjoitusvihneitä aikaan pieneen tkstiin.
Tämä ruokamuisto on aivan uusi, muisto kuitenkin: Ostin jonkun valmisruoka-tehtaan olikohan Saarioisten tms.
Silakkalaatikkoa: Kala oli harmaita paakkuja, kuin puoliraakaa ja koko ruoan haju oli kuin keskentekoista.
.
Appelsiineista muistan ainakin sen, että ne olivat paljon paksukuorisempia kuin nykyään. Ja niissä oli siemeniä ihan valtavasti. Silti ne kuoretkin järsittiin niin puhtaaksi, ettei jäänyt kuin ohut kerros sitä vaaleaa kohtaa. Varmasti olisimme syöneet sen oranssin kuoren myös, jos se ei olisi ollut niin kirpeää.
Banaanit, silloin harvoin kuin niitä sai, syötiin hitaasti ja hartaasti nautiskellen puolen tunnin aikana sekä lopuksi jältettiin vielä kuoretkin tarkkaan.
Hapankorput, (erittäin harvinaista herkkua nekin) ne Oululaisen pitkät korput olivat ihania. Vannoin silloin, että joskus jos saan paljon rahaa, ostan banaaneita ja Oululaisen hapankorppuja ja syön niitä niin paljon kuin jaksan....
Kyllä, olen saanut niin paljon rahaa että minulla on ollut varaa ostaa hapankorppuja ja banaaneita. Olen vähätuloinen eläkeläinen, mutta eipä nuo e.m. elintarpeet paljon maksakaan.