Jos nyt hurauttaisimme aikakoneella 60-luvulle,
miltä tutut elintarvikkeet mahtaisivat maistua?
Esim; Valion vaniljajäätelö, meetwursti, kulutusmaito, maustamaton jogurtti, Fazerin Sininen maitosuklaa, Fazerin salmiakki, sianliha, appelsiinit, banaanit, ,broileri ...jne.
Huomaisiko makueroa nykyään valmistettuihin samoihin tuotteisiin?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa oli kyllä pakasteena samoin jogurttia oli jo 60-luvulla.
Oli muttei suomalaisten ruokapöydässä.
Suomessa jogurtti tuli kauppoihin 1968, sanoo wikipedia.
Eka, minkä maistoin tuolloin oli ananas. Hapanta oli ja mietinkin, jääkö mulla jogurtin syönti tuohon. Seuraavan kerran äiti hoksasi ostaa mansikkajogurttia ja johan se rupesi maistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jukurtti olisi outo tuote, sitä ei 1960-luvulla Suomessa myyty. Samoin broileri oli vasta tulossa markkinoille. Banaaneja ei ollut vuoden ympäri. Tuotteet olivat yleensä rasvaisempia.
Jugurtti tuli Suomessa myyntiin v, 1968.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maistuivat paremmilta kuin samat lisäaineilla kikkailut tänä päivänä.
Epäilen, että 1960-luvulla käytettiin lisäaineita ja myrkkyjä huolettomammin kuin nykyään. Kinkku oli punaista ja vesakot myrkytettiin DDT:llä.
Näinhän se on ollut, sai jatkaa vaikka millä paskalla elintarvikkeita eikä ketään kiinnostanut. Jos jotain niin säännökset ovat tiukentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa köyhyyttä, ruskeata kastiketta ja perunoita, broilereita ollut olemassakaan, sianlihaa kaikenmuotoista, emmentaalia ja pullaa, ruisleipää ja sekaleipää, kettukarkkeja
Hittoako alapeukutatte, surkeuden takia vai, mä olen sen elänyt!
Ihan hyviä ruokia silloin sai. Jos ei ole maistunut, on vain ollut huono ruoanlaittaja asialla.
T saman ajan elänyt
Vierailija kirjoitti:
Kanaa oli kyllä pakasteena samoin jogurttia oli jo 60-luvulla.
Juu, niin oli, ja ne oli nimenomaan kanoja, ei broilereita. Jugurtti tuli 1960-luvun lopussa.
Vierailija kirjoitti: Vegaaneille naurettiin räkäisesti.
Eipä niitä ole silloin ollut. Kasvissyöjistäkin on vain sanottu, että ei syö lihaa. Moni asia on ollut paljon yksinkertaisempaa myös ymmärrettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa köyhyyttä, ruskeata kastiketta ja perunoita, broilereita ollut olemassakaan, sianlihaa kaikenmuotoista, emmentaalia ja pullaa, ruisleipää ja sekaleipää, kettukarkkeja
Ihan hyviä ruokia silloin sai. Jos ei ole maistunut, on vain ollut huono ruoanlaittaja asialla.
T saman ajan elänyt
Niin se aika kultaa muistot :D Perunaa, leipää ja jauhomakkaraa - nam nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T saman ajan elänyt
Ei se muiden vika ole, jos teillä on ollut huono ruoanlaittaja. Meillä oli hyvä ja mummolassa sai vielä parempaa ruokaa. Minulla on monelta osin samat reseptit käytössä vieläkin, miksipä hyviä ruokia tulisi pilata joillakin ihmeellisillä twisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T saman ajan elänyt
Niinhän moni syö nytkin. Rahvaalla vaan on peruna muuttunut pastaksi, eli ne viimeisetkin ruoan peruavitamiinit yms ovat jääneet ruokavaliosta pois.
Kansakoulun ruoka oli puuroa tai velliä tai jotain keittoa. Siskonmakkara, kesäkeitto tai hernekeitto. Joskus makaroonilaatikkoa tai maksalaatikkoa. Lauantaina ehkä tillilihaa tai maksakastiketta perunoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen elänyt. Meillä ei ollut kotona koskaan ruskeaa kastiketta, ja pullaakin harvoin. Muistan, että mummulassa niitä kyllä oli. Mummu teki läskisoosia ja lihapullasoosia, mutta ei meidän äiti tehnyt sellaisia, niin ei niitä "vanhan kansan ruokia" kotona ollut.
Meillä oli 1960-luvulla usein maitokastiketta, jossa oli kananmunanpaloja. Sitä syötiin perunoiden kanssa, ja joskus oli lisäksi savukalaa tai säilykepunajuuria. Välipalaksi saatiin usein vispipuuroa. Joskus oli ruokana makkarakuppeja ja vihreitä herneitä, tai viikonloppuna saattoi olla porsaankyljyksiä ja perunamuusia. Arkiaamun herkku oli Corn Flakes, maito ja appelsiinimarmeladi. Retkieväinä oli ranskanleipää, lauantaimakkaraa ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulun ruoka oli puuroa tai velliä tai jotain keittoa. Siskonmakkara, kesäkeitto tai hernekeitto. Joskus makaroonilaatikkoa tai maksalaatikkoa. Lauantaina ehkä tillilihaa tai maksakastiketta perunoilla.
Kyllä minulle kelpaisi edelleen. Onneksi en ihan ehtinyt käydä lauantaisin koulua mutta kouluruoka oli hyvää.
Minä tykkäsin lapsena enemmän Maraboun maitosuklaasta kuin Fazerin sinisestä. Haaparannalta sitä sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen elänyt. Meillä ei ollut kotona koskaan ruskeaa kastiketta, ja pullaakin harvoin. Muistan, että mummulassa niitä kyllä oli. Mummu teki läskisoosia ja lihapullasoosia, mutta ei meidän äiti tehnyt sellaisia, niin ei niitä "vanhan kansan ruokia" kotona ollut.
Meillä oli 1960-luvulla usein maitokastiketta, jossa oli kananmunanpaloja. Sitä syötiin perunoiden kanssa, ja joskus oli lisäksi savukalaa tai säilykepunajuuria. Välipalaksi saatiin usein vispipuuroa. Joskus oli ruokana makkarakuppeja ja vihreitä herneitä, tai viikonloppuna saattoi olla
Kuulostaa syömiset kuin omasta lapsuudestani😋
Aamupalaksi olisi pullakahvia, joko erikseen tai pullasuttuna. Silti oltaisiin laihoja, liki alipainon rajoja.
Koettakaa nyt lopultakin uskoa että jogurtti (maustamaton) tuli Suomeen 60-luvun alkupuolella.
Se Herajoen-jogurtti, jossa oli marjoja tai hedelmiä tuli kauppoihin 1968.
Muistan kummankin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa nyt lopultakin uskoa että jogurtti (maustamaton) tuli Suomeen 60-luvun alkupuolella.
Muistan kummankin ajan.
Johan tuo asia todettiin ihan ekalla sivulla vuosilukua myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kummankin ajan.
Johan tuo asia todettiin ihan ekalla sivulla vuosilukua myöten.
Niin todettiin ja silti monet väittivät vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maistuivat paremmilta kuin samat lisäaineilla kikkailut tänä päivänä.
Epäilen, että 1960-luvulla käytettiin lisäaineita ja myrkkyjä huolettomammin kuin nykyään. Kinkku oli punaista ja vesakot myrkytettiin DDT:llä.
Näinhän se on ollut, sai jatkaa vaikka millä paskalla elintarvikkeita eikä ketään kiinnostanut. Jos jotain niin säännökset ovat tiukentuneet.
1800-luvulla kaikki ruoka oli luomua. Mikä oli elinajanodote?