Miten selvitä helteestä?
Miten jaksaa tätä loppumatonta hellehelvettiä? Asuntoni on hyvin pieni, ja seinään paistaa aurinko suoraan klo 11.00-20.00. Olen parina päivänä joutunut viettämään kuusi tuntia ostoskeskuksessa vain sen takia, että ei koko ajan pyörryttäisi. Ihan epätoivoinen olo kun mitään helpotusta ei ole luvassa, tämä ottaa henkisesti ihan todella koville. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Kommentit (51)
Ulos, rannalle tai puistoon varjoon, jos ei omaa pihaa ole. Nytkin käy kiva tuulenvire, eikä ole varsinaisesti kuuma. Mukaan reilusti juotavaa, kivennäisvettä tai mehua ja kevyttä syötävää.
Ja tosiaan, kotona kaikki verhot kiinni.
Hyödynnä kahvilat, kirjastot, kauppakeskusten oleskelutilat. Myös kiertelemällä kirppikset, museot, taidenäyttelyt. Sisätiloissa/ katoksen alla järjestettävät tilaisuudet antavat muuta ajateltavaa ja mielenvirkistystä.
Päiväksi johonkin ulos, missä käy tuulevire ja pääsee varjoon. Riittävästi juotavaa mukaan.
Uimaan illemmalla, kun alkaa viiletä.
Illalla asunnon viilentäminen ja kylmäkallet tyynyliinan sisään.
Itse tykkään tästä lämmöstä, mutta nyt flunssassa ei kauheen kiva. Tultiin just kreikan lämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele nauttimaan näistä keleistä kuten me normaalit ja normaalipainoiset 😎
Ihan normaalipainoinen olen. Ihmistä nyt vaan ei ole luotu istumaan 30 asteessa viikkotolkulla, jo tässä pikkuhiljaa sydänkin alkaa olla kovilla. -Ap
En sano tätä pahalla, mutta oletko käynyt milloin viimeksi kardiologin vastaanotolla?
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnä kahvilat, kirjastot, kauppakeskusten oleskelutilat. Myös kiertelemällä kirppikset, museot, taidenäyttelyt. Sisätiloissa/ katoksen alla järjestettävät tilaisuudet antavat muuta ajateltavaa ja mielenvirkistystä.
Päiväksi johonkin ulos, missä käy tuulevire ja pääsee varjoon. Riittävästi juotavaa mukaan.
Ei ole voimia lähteä mihinkään. Huonosti nukuttuja öitä takana, kuumuuden aiheuttama lisäuupumus.
eri
Jos olet kotona kastele T-paita kylmällä vedellä, laita se päällesi eikä mitään muuta.
Alussa kouraisee mutta hetken kuluttua on ihanan viileä olo ja kestää niin kauan kuin paita kuivuu ja kuivumisessa kestää parisen tuntia.
Talon varjoisalle puolelle istuskelemaan.
Meillä alkaa nyt 5. vko 28-37 asteessa. Ihan normaalia elämää eletään, tällä viikolla pitkiä päivälenkkejä, ensviikolla siivousta ja puutarhanhoitoa.
Nautitaan takuulämmöstä, ollaan ulkona koko päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole voimia lähteä mihinkään. Huonosti nukuttuja öitä takana, kuumuuden aiheuttama lisäuupumus.
eri
Juuri tämä on minullakin. Kuumuus kotona vie kaikki voimat, niin ei jaksa edes lähteä mihinkään. Sitten sitä on aina vaan väsyneempi, kun jumittaa sisällä.
tuulettimen edessä menee kaikki aika. kaupassa käyn heti aamulla klo 7, muuten en kotoa poistu. nyt asunnossa 29,6 ja tulee nousemaan 31:een kun mulla länteen ikkunat eli kohta alkaa paistamaan ja paistaa niin kauan kun aurinko laskee :( tuskaahan tämä on, en tykkää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
tuulettimen edessä menee kaikki aika. kaupassa käyn heti aamulla klo 7, muuten en kotoa poistu. nyt asunnossa 29,6 ja tulee nousemaan 31:een kun mulla länteen ikkunat eli kohta alkaa paistamaan ja paistaa niin kauan kun aurinko laskee :( tuskaahan tämä on, en tykkää yhtään.
Miksi pidät verhoja auki? Pimennysverhot on hyvä ja halpa sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidät verhoja auki? Pimennysverhot on hyvä ja halpa sijoitus.
omistan pimennysverhot ja ne kiinni koko sen ajan kun aurinko paistaa. yön parvekkeen ovi auki ja laskee 29:een.
Burger kingissä oli oikeasti viileää. Eli sinne vaikka jäätelölle.
Mut ihan samat ongelmat täällä. Kylmäkalle pakastimesta hieman helpottaa. Ja tosiaan hengailu tiloissa mitkä on ilmastoitu. Suihkussa käynti. Jääpalojen lisääminen juomiin.
Ei auta muuta kuin pluttailla rannalla. Itse olen kiertänyt autolla kaikki mahdolliset rannat, saa ees jotain vaihtelua pluttaamiseen.
Mielenkiintoisia havaintojakin tehnyt. Esimerkiksi paarmat tutkimukseni mukaan ei kiusaa niin paljon, jos menee mahdollisimman ruuhkaiselle rannalle. Ilmeisesti kun ihmisiä on sadoittain, paarmat on jo läiskitty kuoliaaksi.
Tänään olen menossa taas yhteensä rauhalliseen paikkaan, missä yleensä saa uida yksin. Mutta paarmatkin on siellä sitten ihan mulle yksin tarjolla.
Tämmösiä kesähavaintoja, kun ei muutakaan voi.
Mä olen ottanut nyt lomalla hellerytmin. Heräillään vasta 11-12 aikoihin, sitten siirrytään pikkuhiljaa iltapäiväksi rannalle uimaan ja piknikille tai johonkin viilennettyyn paikkaan (elokuvateatteri, kauppakeskus).
Sitten illalla klo 9 eteenpäin alkaa olla jo siedettävä olo, joten käytännössä "eletään" klo 9 - 02/03 yöllä.
Miten te oikeen pystytte nukkumaan 30 asteessa?
Vierailija kirjoitti:
Miten te oikeen pystytte nukkumaan 30 asteessa?
tuuletin pauhaa täysillä+unilääke
Helteistä pitää kuule nauttia nyt -kun kohta on taas talvi.
Makaamalla kaiken ajan tuulettimen edessä ja hoitamallla kauppakäynnit iltaisin. Vain pakolliset ruuanlaitot ja muuten makaan. Silti joutuu vetämään iltaisin kovat kipulääkkeet. Kaikki kun ei ole perusterveitä. Helle on aina kova rasitus keholle. Täällä on kovilla hellemaistakin tulleet et turha huudella mistään läskeistä. Meidän talot on suunniteltu pitämään lämpöä ja sen kyllä huomaa jos sisällä on 30 lämmintä. Ulkomailla olen nukkunut ilman ilmastointia yöt vaikka ulkona kuumempi kuin täällä.
Meinasin äsken läkähtyä, kun oli pakko käydä asioilla.