Tiedättekö äiti-ihmisiä, jotka elävät somessa lastensa kautta näiden saavutuksilla leijuen?
Usein nämä saavutukset ovat sitä että lapsi on äidin mielestä muita ikäisiään edellä kehityksessä tai taidoissa. Nämä äitylit eivät näe miten läpinäkyvää tällainen käytös on, ja kuinka haitallista se on heidän lapsilleen. Lapset nostetaan jalustalle ylistettäviksi ja heitä kuvataan kaikista mahdollisista kuvakulmista vähintään satojen kuvien verran joka vuosi. Oletteko törmänneet tähän tai oletko itse tällainen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten nämä ei tajua ettei heidän lapsensa ole muiden mielestä mitenkään erikoisia. Itsekin näen somessa päivittäin yhden mamman hehkutusta lapsestaan, joka on aivan tavallinen tyttö. Hän on aina #paraskaikista #ihmeellinentyttö #kauneinjaihanin #taitavinlapsi jne.
Se on ärsyttävää, juu, mutta sentään parempi niinpäin. On olemassa myös sellaisia vanhempia, jotka moittivat ja painavat lastaan alaspäin. Mikään ei koskaan ole hyvä eikä lasta koskaan kehuta.
Monesti se vaan on näillä mammoilla niin että someen esitetään täydellisyyttä ja lasten kanssa ei oikeasti olla, kun on niin kiire laittaa postauksia tägeillä #ihanaperheloma #lapsenionupein ja seurata tuleeko tarpeeksi tykkäyksiä. Ei myöskään pidä unohtaa sitä että lapsella on oikeus yksityisyyteen, ja suurinta rakkautta ei julisteta somessa lasten uimapukukuvien kera.
Tiedän. 90% lähipiirin naisista ovat upeita äitejä ja ylpeitä lapsistaan.
Tämä aihe pitäisi saada julkiseen keskusteluun. Ilta-Sanomat voisi tarttua asiaan!
Jotkut ovat sellaisia vielä mummoinakin. Lapsenlapset ovat 5 vuotiaina mestareita ja hyvä ettei maistereitakin. Mummolla on vielä omia vanhempia epärealistisempi kuva lapsukaisista ja hehkutus on todella tylsää ja jankkaavaa. Piinallisia ihmisiä suvussa.
Omissa kavereissa on ollut näitä muutama ja kas kummaa kun teini-ikään tultua lapsia ei enää näykään somessa. Vanhat uikkari- ja jogurtit naamassa -kuvat vielä löytyvät. Sääli lapsia.
Ihmettelen, ettei kukaan isä tee tällaista. Heillä on ihan omia asioita joista postata, esim. kalastusharrastus tai mökin, veneen, auton tms. kunnostaminen.
Mutta joillekin äideille suurin "saavutus" elämässä on lapsen ikätasoa parempi piirustustaito ja luistelukoulun aloittaminen. Eivätkö he itse osaa mitään?
Ah, tää on niin tuttu ilmiö. Osalla vanhemmista näkyy lisäksi valtava tarve valmentaa lasta jo taaperosta asti akateemiseksi ja urheilulliseksi moniosaajaksi. Tarvitaan kontenttia someen millä leijua, viis siitä että lasta ei kiinnosta. "Kun se meidän Lotta-Bettina on niin taitava ikäisekseen, muut lapset jäävät kauas taakse. Kuulitteko varmasti, LAPSENI ON PAREMPI KUIN TEIDÄN LAPSENNE!"
Tiedän. Ja sehän jatkuu aikuisuuteen saakka. Ei riitä iloinen päivitys yo-juhlasta, vaan kyllä ällät pitää luetella erikseen.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, ettei kukaan isä tee tällaista. Heillä on ihan omia asioita joista postata, esim. kalastusharrastus tai mökin, veneen, auton tms. kunnostaminen.
Mutta joillekin äideille suurin "saavutus" elämässä on lapsen ikätasoa parempi piirustustaito ja luistelukoulun aloittaminen. Eivätkö he itse osaa mitään?
Lapset ja niiden menestys on aina olleet äideille suuri osa omanarvontuntoa. Hehkuttajille yhteistä on se että kokevat arvottomuutta jota pitää yrittää peittää.
Vierailija kirjoitti:
Monilla äitiys syrjäyttää aiemman identiteetin. Sitten kun lapset lentää pesästä, säikähdetään 50-60 vuotiaana kun pitäisi jälleen kohdata itsensä ihmisenä eikä toisen holhoojana.
En, koska en todellakaan seuraa somessa mitään tuollaista sontaa.
En. En kyllä itsekään ole missään somessa. Se vaikuttaa olevan aika sekava paikka.
Ehkä sellaista ei pitäisi ollakaan? Tervetuloa 80-luvulle, ei me kaikki olla somessa ja tinderissä, hahaa.
Vaikea ymmärtää, miten joku jaksaa koko ajan jauhaa itsestään tai perheestään kameralle. Esim. Sara Parikka. "Meidän perhe sitä ja meidän perhe tätä ja meidän pienin on niin mahdottoman nokkela ja meidän perheessä on niin täydellistä".
Usein nuo samat äitylit ovat mukana itse lasten harrastustoiminnassa, vetävät näitä eri lajien joukkueitten treenejä tai muuten tärkeilevät ja pätevät joukkueiden mukana. Ja voi sitä paskantärkeyden hajua kun joutuu samaan tilaan niiden kanssa.
Mä kyllä olen kehunut lapsiani, mutta heille itselleen. Ei tulisi mieleenkään postata johonkin someen kuvien kanssa, että tässä tämä mun ihana prinsessa yms.
Tiedän. Eräs tuttava jäi aikoinaan kotiäidiksi ja on sitä edelleen vaikka lapset on jo melko isoja (vanhin taitaa olla jo täysi-ikäinen).
Hehkuttaa lasten harrastusjuttuja ja muuta soopaa jatkuvasti.
Tekisi mieli joskus kysyä: Mitä SINULLE ITSELLESI kuuluu? Olen siis hänen kaverinsa somessa- en lastensa...
Ilmeisesti muutakaan elämää tai ylpeyden aihetta ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Eräs tuttava jäi aikoinaan kotiäidiksi ja on sitä edelleen vaikka lapset on jo melko isoja (vanhin taitaa olla jo täysi-ikäinen).
Tekisi mieli joskus kysyä: Mitä SINULLE ITSELLESI kuuluu? Olen siis hänen kaverinsa somessa- en lastensa...
Miksi et kysy? Saattaisi olla äidille iso helpotus, kun joku olisi kerrankin kiinnostunut hänen kuulumisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy? Saattaisi olla äidille iso helpotus, kun joku olisi kerrankin kiinnostunut hänen kuulumisistaan.
Olen kysynytkin- kasvotusten mutta en missään somen kommenttikentässä
Tiedän. Tiedän myös että nämä äiti ihmiset on todella surullisia ja kyllästyneitä elämäänsä.