Sikiöseulontoja lisätään - mihin tällä oikein pyritään? Savustamaan ei-täydelliset
yksilöt ulos jo ennen syntymäänsä, niinkö? Raivostuttaa, kun seulontoja koskevassa uutisoinnissa ja keskustelussa ei koskaan mennä pintaa syvemmälle, vakavan asian eettisiin kysymyksiin. Nytkin taas ihan pokalla kerrotaan, että Jyväskylä syytää rahaa seulontojen määrän kaksinkertaistamiseksi.
Onko todella niin ikävästi kuin pelkään, että koko seulontajärjestelmän pohjalla vaikuttaa halu päästä eroon sairaista ja vammaisista?
Kommentit (99)
Kun vanhemmat saavat tietoa sikiön mahdollisesta poikkeavuudesta tai jostain kohonneesta riskistä, he voivat halutessaan mennä jatkotutkimuksiin, ja tehdä sitten päätöksensä tietoon perustuen. Päätös on aina vanhempien. Oli muiden mielipide, kannustus tai painostus mikä tahansa, viime kädessä vanhemmat yksin joutuvat punnitsemaan päädytäänkö aborttiin.
Selonnat ovat vapaaehtoisia. Mutta tiedon pakeneminen ei auta, jos kehitysvammaisen lapsen kasvattaminen olisi ylivoimaista - tilanne kohdussa on mikä on eikä tietämättömyydessä eläminen helpota asiaa. Päinvastoin: ellei pystytä kohtaamaan mahdollisesti ikäviä uutisia jo raskausaikana, kuinka oltaisiin valmiita kohtaamaan tosiasiat lapsen synnyttyä? Eikö olisi yhtä ikävä syntyä kehitysvammaisena kuin ei-toivottuna?
Jos vanhemmat todella tahtovat pitää lapsen vaikka tämä olisi kehitysvammainen, he ehtivät tottua ajatukseen jo raskausaikana. Ja elleivät vanhemmat syystä tai toisesta tahdo pitää sairasta lasta, vaan tahtovat antaa mahdollisuuden terveelle lapselle, se on heidän oikeutensa. Siitä on turha syyttää seulontaa rahoittavia tahoja. Tietoa saa tarjota - asia erikseen mitä sillä tehdään.
on AGU! Siinä on jo melkoinen sattuma, kun riski kuitenkin on 25% silloin kun molemmilla vanhemmilla on kyseinen geeni.
Kun olet sitä mieltä että seulontoja ei pitäisi olla, vammaisellakin oikeus syntyä, ja sitten vaahtoat kun ei joitain periytyviä tutkita. Eli mikä oikein on kantasi? Se että lievästi vammaiset, kuten sinun mielestäsi down on, saisivat syntyä ja sitten sellaiset vanhemmat joilla on mahdollisuus saada vaikeasti vammautunut/kehityshäiriöinen lapsi pitäisi jättää lapset kokonaan tekemättä?
Minä itse halusin. Olen vierestä seurannut erään vaikeasti vammaisen ihmisen tuskantäyteistä elämää, enkä haluaisi synnyttää lasta elämään maanpäällistä helvittiä. Me olimme onnekkaita...lapsemme on täysin terve.
koska olin jo 37-vuotias. En mennyt ja sitten vaikutti olevan kovin näreissään jälkeenpäin, kun en mennytkään.
Lievimmin vammaisia seulotaan. Tosin siinä sivussa mukaan pääsee jokunen vaikeakin. Kuten tuossa yksikin kirjoitus osoittaa, "olen seurannut vaikeasti vammaisen elämää", ihmisille jää kuva että kaikki vammat tutkitaan. Ihmiset eivät oikeasti ymmärrä, että kaikkia, itse asiassa ei muuta kuin pieni osa, kaikista vaikeista vammoista seulota. Se että naapurissa on todella vaikeasti vammainen lapsi, ei muuta sitä tosiasiaa, että itse et todennäköisesti voi mitenkään estää samanlaisen syntymistä itsellesi. Ihmiset ottavat keskenmenoriskin luullen tutkimuksissa selviävän paljon enemmän kuin niissä selviää. Tottakai se olisi hienoa jos tiedettäisiin etukäteen vaikkapa riski AGUun. Silloin olisi mahdollisuus miettiä ottaako sen riskin vai yrittääkö hankkia lapset muulla tavoin. Tämä on varmaan tällä palstalla liian vaikea asia selittää.
Mutta hassua on, että samaan aikaan downeja abortoidaan kiihtyvää vauhtia ja silti todella pieniä keskoslapsia pelastetaan elämään. Nämä pienet keskoslapset elävät sitten monesti hyvin monivammaisina loppuelämänsä.
Vähän ristiriitaista rahansäästöä.
ei ole mitään käsitystä kehitysvammaisista tai heidän kanssaan elämisestä. He vain uskovat kaiken sen vääristellyn tiedon, mitä esim. down-lapsista annetaan.
Tämä yhteiskunta ei vain halua vammaisia lapsia ja pyrkii kaikin tavoin estämään niiden syntymisen.
Kun se valta päättää on edellenkin vanhemmilla, ei valtio tai mikään muukaan taho määrää että jos lapsi vammainen niin pitäisi abortoida. Vai onko kyse siitä että teitä kiukuttaa maksaa näitä tarjottuja tutkimuksia? Eli jokainen joka haluaa selvittää riskit ja ongelmat maksakoon itse? Onko se jotain teiltä pois jos joku ei pysty elämään sairaan lapsen kanssa?
tutkimuksista tulee turhia hälytyksiä, esim. että sikiön kehityksessä epäillään olevan jotakin pielessä vaikka lapsi sitten syntyykin ihan terveenä.?Lisäävätkö nämä tutkimukset ihan turhaan vanhempien huolta kehittyvän lapsen terveydestä? Kuinka paljon tarkentavat tutkimukset vievät rahaa-ihan turhaan?
Ja sitten: Onko tällainen kaikille tehtävä sikiöseulonta oikeasti tarpeellinen? Olisiko parempi käyttää tähänkin menevä raha vaikka vammaisena syntyneiden elämän tukemiseen! Miksi kehitysvammaisen elämä olisi jotenkin arvottomampi, kuin terveenä syntyneen? Eikö meillä terveillä syntyneilläkin ole omat ongelmamme?
mihinkään riskiraskausseulontaan. kaikki ovat vapaaehtoisia. Ainut pakollinen jos haluaa ä-rahaa ja pakkauksen on neuvolakäynti ennen muistaakseni 16 raskausviikkoa.
Kuinka moni teistä on jättänyt menemättä np- tai rakenneultraan? Vai oletteko kuitenkin käyneet ja selvittäneet jopa sukupuolen?
Sikiöseulonnat (ultrat, verikokeet, istukkatutkimukset jne.) ovat hyviä menetelmiä, mutta tarjotaanko niitä liian helposti samalla kun jätetään tukematta äitiä, joka niihin lähtee mukaan? On todella tärkeää, että sairaudet pystytään löytämään ennen syntymää mutta:
Olen nähnyt neuvolassa tilaston, että n.97% seulatutkimusten hälytyksistä on vääriä ja lopputuloksena on terve lapsi. Erityisesti veriseerumitestin tarjoaminen automaattitutkimuksena kaikille odottaville muutamissa kunnissa on aika mielenkiintoinen suunta. Tämä herättää monta kysymystä:
1) eikö tämä aiheuta terveydenhuollolle kustannuksia, jotka olisi vältettävissä jos panostetttaisiin riskiryhmien seulontoihin tai seulontatapojen kehittämiseen?
2) miksi äiti jää yksin kun seula "hälyttää" ja joutuu odottelemaan tuskaisia viikkoja tulosten odottelussa jne.?
Että näin.
seuloisi rasistit, tappajat, tappelijat, väkivaltaiset, vaimonsahakkaajat, pettäjät, kierot, varkaat, valehtelijat, ahneet jne. Olisi tämä maailma parempi paikka elää.
Ei ihminen ole mikään sairas eläin joka poimitaan tien varrelta säälistä, ja annetaan kitua vielä pidempään harkitsematta muuta vaihtoehtoa... Normaalisti suuremmat rakenneviat aiheuttavat itsestään keskenmenon, mutta toisinaan syntyy vaikeasti kehitysvammainen ihminen, jonka elämä ei ole varmaankaan helppoa. Seulonnoista huolimatta, poikkeavuudet voivat ilmetä vasta lapsen synnyttyä.
Kun joku joutuu tekemään sen vaikean päätöksen, haluaako kasvattaa vammaisen ihmisen vai ei, oli päätös mikä tahansa sitä ei pitäisi tuomita. Jos joku haluaa abortin häntä ei voi siitä syyttää, eikä myöskään tahoja jotka tarjoavat mahdollisuuttaa tietää mahdollisista riskeistä. Olisiko sinun mielestäsi muka parempi, että vanhemmat eläisivät tietämättömyydessä, ja saisivat ei-toivottuja lapsia?
Kyse ei ole siitä lisätäänkö seulontaa vai ei, koska se on kuitenkin aina vapaaehtoista.
aivovaurion hapenpuutteen seurauksena synnytyksessä. Mitenkään (paitsi olematta ollenkaan yrittämättä vauvaa) ei voi estää 100 %:sti vammaisen lapsen syntymistä.
Hyvä että lisätään. Pakkohan ei ole osallistua. Huonoa olisi se, jos jokainen PAKOTETTAISIIN osallistumaan seulontaan.
kirjoitit: "Olen nähnyt neuvolassa tilaston, että n.97% seulatutkimusten hälytyksistä on vääriä" ...kuinka paljon tämä 97% on kaikista seulontatutkimuksiin osallistuvista naisista?
Jos tuo tietty määrä naisia saa tuloksen joka kehottaisi jatkotutkimukseen, niin löytyypähän siitäkin joukosta se 3% jonka kohdalla hälytys varmentuu aiheelliseksi.
Minun tietääkseni jokainen raskaana oleva saa hyvän mahdollisuuden tietää raskautensa edistymisestä. Tutkimuksia voidaan tehdä enemmän aina kun se katsotaan tarpeelliseksi. Mitä kehittämistä siinä systeemissä on? Ap oli nimenomaan seulonnan lisäämistä vastaan... mistä voit tietää, kuka kuuluu varmasti riskiryhmään ja kuka ei, miten kohtelisit ihmisiä automaattisesti eri tavalla?
Kaipailisin niitä vastauksia seulontoja vastaan olevilta. Eli oletteko itse käyneet seulonnoissa, esim. np- tai rakenneultra, kenties molemmissa?
Kyllähän näihin sikiöseulontatutkimuksiin pääsee, jos on ennalta tiedossa, et molemmat vanhemmat kantaa samaa periytyvää sairautta.
Meistä jokainen kantaa keskimäärin muutamaa sairautta, jotka ilmenee vain, jos lapsi perii sen molemmilta vanhemmiltaan ja näitä eri sairauksia on lukematon määrä, ei ole mitenkää mahdollista, eikä varsinkaan perusteltua testata raskausaikana KAIKKIA mahdollisia sairauksia.