Hei sinä, joka asut tai olet asunut ulkomailla!
Avaa hieman kokemustasi. Oliko päätös virhe vai elämäsi yksi parhaista? Jos et enää asu ulkomailla niin miksi palasit takaisin Suomeen ja aiotko vielä jonain päivänä palata takaisin ulkomaille? Sinä, joka sut edelleenkin, onko paluumuutto Suomeen käynyt mielessä?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli niin vaikea elämä että noin 21-vuotiaana vanhempani 'lähettivät' minut Ruotsiin 'tuulettumaan' ja oppimaan kieltä vielä paremmin. Opiskelin ja tein töitä ja olin lopulta asunut siellä jotain 30 vuotta. Sairaudet ja oudot tapahtumat tekivät tilanteesta niin pahan että palasin Suomeen mutta en ole varma oliko viisasta. Ajattelin että sairaana ja rutiköyhänä parempi olla kotimaassa kuin toisen valtion elättinä. En olisi varmaan palannut jos olisin mennyt jonkun kanssa naimisiin ja saanut lapsetkin siellä. Olen lapseton sinkku ja haluaisin ehkä palata mutta se on luultavasti täysin mahdotonta.
Outoa, että 30 vuoden jälkeen et pitänyt Ruotsia enemmän kotimaanasi kuin Suomea.
Mutta kai se lapsuus sitten sen tekee.
Varmasti voisit halutessasi palata Ruotsiin - miksipä et?
Asuin töitten takia Sveitsissä parisen vuotta, aikaa tästä jo on. Sen jälkeen olen asunut parissa toisessa maassa myös töitten takia muutaman kuukauden verran. Joka maassa on puolensa. Itse olen pääsääntöisesti viihtynyt ja voisin harkita pitempää oleskelua ulkomailla. Ikää on sen verran ja olen työtön parhaillaan niin ei varmaan tule toteutumaan :D
Sveitsissä työskentelyn jälkeen paluu kävi helposti. Kuin ei olisi poissa ollutkaan. Nuorena jaksaa, vanhempana ei enää viitsi nähdä sitä vaivaa. Mua ei houkuttele eläkepäivät Espanjassa tms.
Elintaso ja elämän laatu paranee lähtemällä. Suomessa on tietysti sukulaiset, muttei niistäkään kaikki tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Elintaso ja elämän laatu paranee lähtemällä. Suomessa on tietysti sukulaiset, muttei niistäkään kaikki tykkää.
Paljon riippuu paikasta.
Minulle Suomen puhdas ilma, vesi ja tila ovat elintasoa.
Asuin Tanskassa viisi vuotta. Hyvä maa sekin, kuten kaikki Pohjoismaat, mutta liikaa ihmisiä pienellä pläntillä.
Olen asunut koko aikuisiän Briteissä, 12 vuotta takana. Lähdin opiskelemaan ja jäin tänne. Tuli perustettua perhe, muutettua Lontoosta maalle ja perustettua tiivis tukiverkosto, vaikka oma perhe onkin vielä Suomessa. Itselle on ollut paras vaihtoehto, vaikka välillä surettaa ettei ole mukana kaikissa suomen perheen juhlissa tai arjessa. En vaihtaisi elämää täällä mihinkään - aina on ollut hyvin töitä alalla (toistaiseksi ainakin) ja vaikka elinkustannukset on nousseet, elämän laatu on itsellä vain parantunut, koska on ollut mahdollisuuksia edetä uralla ja muuttaa eri puolille maata. Puhutaan perheen kanssa muutosta suomeen vain hyvin harvoin, eikä koskaan vakavasti - yleensä sillä mielellä että olisi joskus kiva olla keskellä metsää muutama kuukausi, täällä kun ihmisiä riittää jopa maaseudulla :D Paras päätös oli itselle mutta tiedän monta jotka palasivat suomeen ja ovat siihenkin tyytyväisiä, omasta mielestäni se riippuu täysin siitä että minkälaisen elämän haluaa rakentaa, onko tukiverkkoja ja töitä... elämä on elämää kaikkialla loppujen lopuksi!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut koko aikuisiän Briteissä, 12 vuotta takana. Lähdin opiskelemaan ja jäin tänne. Tuli perustettua perhe, muutettua Lontoosta maalle ja perustettua tiivis tukiverkosto, vaikka oma perhe onkin vielä Suomessa. Itselle on ollut paras vaihtoehto, vaikka välillä surettaa ettei ole mukana kaikissa suomen perheen juhlissa tai arjessa. En vaihtaisi elämää täällä mihinkään - aina on ollut hyvin töitä alalla (toistaiseksi ainakin) ja vaikka elinkustannukset on nousseet, elämän laatu on itsellä vain parantunut, koska on ollut mahdollisuuksia edetä uralla ja muuttaa eri puolille maata. Puhutaan perheen kanssa muutosta suomeen vain hyvin harvoin, eikä koskaan vakavasti - yleensä sillä mielellä että olisi joskus kiva olla keskellä metsää muutama kuukausi, täällä kun ihmisiä riittää jopa maaseudulla :D Paras päätös oli itselle mutta tiedän monta jotka palasivat suomeen ja ovat siihenkin tyytyväisiä, omasta mielestäni se riippuu täysin siitä ett
Miten brexit on vaikuttanut elämääsi?
Terveisiä usasta tääl voi neqruu nusasta
Ei oikein mitenkään, minulla on pysyvä oleskelulupa ja muutin reilusti ennen kuin Brexit oli edes uutisissa. Hinnat ovat toki nousseet, mutta itsellä on onneksi noussut palkka nopeammin, niin ei ole pahemmin tuntunut. Tiedän että muilla siinä on saattanut huomata eron, mutta kuulen samaa myös suomen kavereilta. En myöskään ole huomannut että ihmiset olisivat olleet vihamielisempiä, päinvastoin ainakin omissa piireissä ovat erittäin Brexit vastaisia. Ainut "ongelma" on toki se että jos haluaisimme viettää suomessa enemmän aikaa, niin puolisolla on aikaraja, mutta toistaiseksi ei olla menty lähellekkään. Muuttamista se toki rajoittaa mutta se ei ole suunnitelmissa muutenkaan. Töitä ja asuntoja etsiessä pitää usein todistaa oleskelulupa, mutta se on helppoa ja aina toiminut hyvin.
- Sama briteissä asuva
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitenkään, minulla on pysyvä oleskelulupa ja muutin reilusti ennen kuin Brexit oli edes uutisissa. Hinnat ovat toki nousseet, mutta itsellä on onneksi noussut palkka nopeammin, niin ei ole pahemmin tuntunut. Tiedän että muilla siinä on saattanut huomata eron, mutta kuulen samaa myös suomen kavereilta. En myöskään ole huomannut että ihmiset olisivat olleet vihamielisempiä, päinvastoin ainakin omissa piireissä ovat erittäin Brexit vastaisia. Ainut "ongelma" on toki se että jos haluaisimme viettää suomessa enemmän aikaa, niin puolisolla on aikaraja, mutta toistaiseksi ei olla menty lähellekkään. Muuttamista se toki rajoittaa mutta se ei ole suunnitelmissa muutenkaan. Töitä ja asuntoja etsiessä pitää usein todistaa oleskelulupa, mutta se on helppoa ja aina toiminut hyvin.
- Sama briteissä asuva
Tämän piti tulla siis vastauksena Brexit kysymykseen! Tietokone temppuilee!
Olen viimeksi teininä asunut Suomessa ja viime käynnistäkin on ehtinyt kulua jo 10 vuotta. En oikein osaa kuvitella millaista siellä olisi asua nyt aikuisena. Tuskin se ainakaan kodilta enää tuntuisi. Koko elämäni olen kuitenkin rakentanut asuinmaahani.
Asuin 3 vuotta Yhdysvalloissa töiden vuoksi, Kaliforniassa, palasin Suomeen kun tuli ajankohtaiseksi miettiä perheen perustamista. Täällä on kuitenkin parempi terveydenhuolto, koulutus, päiväkodit yms.
Lisäksi rauhallisempaa, ei tarvitse miettiä maastopaloja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi harva täällä kertoo nykyisen asuinmaansa?
Kun nimenomaan moni olisi täältä Suomesta lähdössä johonkin parempaan maahan, jossa olisi paremmat elinolosuhteet kaikin tavoin.
Mutta kun ei tiedä, mikä olisi se paras maa suomalauselle, sellainen, missä voisi jopa köyhänä eläkeläisenä pärjätä paremmin.
En nyt puhu itsestäni, mutta moni pohtii tätä juuri nyt.
Espanjaan Aurinkorannikolle. Fuengirola alkaa olla kallis jos suomalaiselle vuokrien suhteen, mutta pikkukylissä edullisempaa. Ruoka edullisempaa ja hyvää hoitoakin olen saanut paikallisessa sairaalassa. Espanjalaiset ovat todella ystävällisiä ihmisiä. Sinne lähden heti kun taloustilanne sen sallii.
Upataan, kiinnostaa näitä pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi harva täällä kertoo nykyisen asuinmaansa?
Kun nimenomaan moni olisi täältä Suomesta lähdössä johonkin parempaan maahan, jossa olisi paremmat elinolosuhteet kaikin tavoin.
Mutta kun ei tiedä, mikä olisi se paras maa suomalauselle, sellainen, missä voisi jopa köyhänä eläkeläisenä pärjätä paremmin.
En nyt puhu itsestäni, mutta moni pohtii tätä juuri nyt.
Ei parasta maata voi kukaan tietää. Sehän riippuu ihan siitä sun eläkkeestä ja mitä sillä haluat saada.
Tämä.
No toki veroja maksetaan, mutta muuten ei sitten enää tarvi huolehtia mistään terveyskeskus- ja sairaalamaksuista. Omalääkärisysteemi pelaa paremmin luin hyvin.