Hei sinä, joka asut tai olet asunut ulkomailla!
Avaa hieman kokemustasi. Oliko päätös virhe vai elämäsi yksi parhaista? Jos et enää asu ulkomailla niin miksi palasit takaisin Suomeen ja aiotko vielä jonain päivänä palata takaisin ulkomaille? Sinä, joka sut edelleenkin, onko paluumuutto Suomeen käynyt mielessä?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette ottaneet vakuutukset? Asuntoon vaaditaan kotivakuutus ja Suomesta ei myönnetä vakuutusta muihin maihin. Työlästä etsiä yhtiötä.
Paikallinen vakuutus kohdemaasta. Tai jos olet Suomessa kirjoilla niin pitkä matkavakuutus.
Usein työnantajalta saa terveysvakuutuksen, joka kattaa koko perheen. Jos ei kata, silloin on hyvä ottaa selvää, onko kohdemaan julkinen terveydenhuolto hyvällä tasolla vai pitääkö muille perheenjäsenille hankkia yksityiset terveysvakuutukset. Ainakin Suomessa julkinen terveydenhuolto alkaa olla pian sillä tasolla, että yksityiset terveysvakuutukset ovat tarpeen. Koti- ja matkavakuutukset saat pankista samalla kun avaat kohdemaahan pankkitilin, ja myöhemmin voit ajan kanssa sitten kilpailuttaa ne ja saada ehkä paremmat tarjoukset muualta.
En suosittele hankkimaan Suomesta pitkää matkavakuutusta, koska niissä voi olla rajoituksia, kuinka kauan ne ovat voimassa Suomesta pois muuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi harva täällä kertoo nykyisen asuinmaansa?
Kun nimenomaan moni olisi täältä Suomesta lähdössä johonkin parempaan maahan, jossa olisi paremmat elinolosuhteet kaikin tavoin.
Mutta kun ei tiedä, mikä olisi se paras maa suomalauselle, sellainen, missä voisi jopa köyhänä eläkeläisenä pärjätä paremmin.
En nyt puhu itsestäni, mutta moni pohtii tätä juuri nyt.
Olen asunut useassa maassa työkomennuksilla, nytkin olen työkomennuksella. Meillä on Suomessa oma asunto, johon palaamme. Vaikka lähtö on aina jännittävää ja mukavaa, niin myös paluu tuntuu yleensä aina luontevalta.
Köyhälle eläkeläiselle suosittelen Etelä-Eurooppaa, jossa on Suomea halvempaa, terveydenhoito on kohtuullisen hyvin järjestetty ja matka Suomeen vain muutaman tunnin. Esimerkiksi Espanja, Portugali tai Italia. Portugali on noista kolmesta edullisin ja varsinkin pohjoisosien maaseutu sopii erityisen hyvin, jos ei halua liian kuumaan. Espanjan etu on, että siellä voi pärjätä heikollakin kielitaidolla varsinkin Fuengirolan alueella. Italiassa on noista kolmesta parasta ruokaa ja korkeakulttuuria.
Olen asunut Kaakkois-Aasiassa vajaa kymmenen vuotta. Olen todella onnellinen, että niin tuli tehtyä. Töissä siellä siis. Palasin Suomeen osittain perhesyistä, huolehtimaan ikääntyvästä vanhemmastani. Mutta vahva kytkös Aasiaan edelleen on. Puoliso on sieltä ja talo maaseudulle rakennettu. Ajatuksena viettää eläkepäivinä ainakin osa vuodesta siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi harva täällä kertoo nykyisen asuinmaansa?
Kun nimenomaan moni olisi täältä Suomesta lähdössä johonkin parempaan maahan, jossa olisi paremmat elinolosuhteet kaikin tavoin.
Mutta kun ei tiedä, mikä olisi se paras maa suomalauselle, sellainen, missä voisi jopa köyhänä eläkeläisenä pärjätä paremmin.
En nyt puhu itsestäni, mutta moni pohtii tätä juuri nyt.
Olen asunut useassa maassa työkomennuksilla, nytkin olen työkomennuksella. Meillä on Suomessa oma asunto, johon palaamme. Vaikka lähtö on aina jännittävää ja mukavaa, niin myös paluu tuntuu yleensä aina luontevalta.
Köyhälle eläkeläiselle suosittelen Etelä-Eurooppaa, jossa on Suomea halvempaa, terveydenhoito on kohtuullisen hyvin järjestetty ja matka Suomeen vain muutaman tunnin. Esimerkiksi Espanja, Portugali tai Italia. Portugali on noista kolmesta edullisin ja
Sen mitä asuntomarkkinoita olen seurannut Portugal on kallistunut älyttömästi. Ainakin ns turistialueet, niiden ulkopuolella on lähes mahdotonta muuttaa kielitaidottomana (kuten toki muihinkin e-E maihin)
Asuin parikymppisenä Espanjassa. Olin rutiköyhä ja tein ravintolassa huonopalkkaista työtä. Kokemus oli silti kullanarvoinen. Minä pärjäsin omillani.
Suomeen tulin, koska jatkoin opiskelua. Sitten tapasin miehen, sain lapsen.. tätä peruselämää. Nyt lapsi on teini ja mieheni kanssa vähän väliä mietitään, että meidän tulevaisuus on jossain muualla. Lähinnä tämä epävakaus, minkä itänaapuri aiheuttaa, vaivaa. Taloutemme on aika turvattu ja Suomessa elämme mukavasti. Onko näin jatkossa? Siitä ei ole takeita, joten haaveilemme muutosta ulkomaille.
Miehen työ ei ole paikkaan sidottua ja tulisimme hänen tuloillaan toimeen. Meillä on sellainen 5-vuotissuunnitelma, että siinä vaiheessa pitää alkaa toimia, jos meinataan muuttaa. Lapsi on silloin parikymppinen ja päättää itse, tuleeko mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette ottaneet vakuutukset? Asuntoon vaaditaan kotivakuutus ja Suomesta ei myönnetä vakuutusta muihin maihin. Työlästä etsiä yhtiötä.
Paikallinen vakuutus kohdemaasta. Tai jos olet Suomessa kirjoilla niin pitkä matkavakuutus.
Usein työnantajalta saa terveysvakuutuksen, joka kattaa koko perheen. Jos ei kata, silloin on hyvä ottaa selvää, onko kohdemaan julkinen terveydenhuolto hyvällä tasolla vai pitääkö muille perheenjäsenille hankkia yksityiset terveysvakuutukset. Ainakin Suomessa julkinen terveydenhuolto alkaa olla pian sillä tasolla, että yksityiset terveysvakuutukset ovat tarpeen. Koti- ja matkavakuutukset saat pankista samalla kun avaat kohdemaahan pankkitilin, ja myöhemmin voit ajan kanssa sitten kilpailuttaa ne ja saada ehkä paremmat tarjoukset muualta.
En suosittele hankkimaan Suomesta pitkää matkavakuutusta, koska niissä voi olla rajoituksia, kuinka kauan ne ovat voimassa Suomesta pois muuttaessa.
Rajoitukset ovat vakuutusehdoissa ja neuvoteltavissa. Vakuutus pitää ottaa siitä maasta, minkä sosiaaliturvaan kuuluu. Jos on kirjoilla Suomessa ja Kelan piirissä, niin se otetaan Suomesta. Muissa tapauksissa muualta, ja etenkin Amerikassa ja Aasiassa kannattaa olla hyvät vakuutukset, ei kaikki työnantajat tarjoa nykyään enää perhesopimuksia tai perheenjäsenten vakuutuksia. EU:n sisällä terveydenhoito on helpompaa.
Juu muutin ulkomaille 19-vuotiaana v. 2002, sillä tiellä olen tavallaan edelleen, vaikka kävinkin opiskelut hoitamassa Suomessa. Mutta 2011 alkaen taas kokonaan ulkomailla. Ei täältä enää paluuta taida olla. Ihanaa olla muilla mailla, nautin muukalaisena olemisesta :).
Vierailija kirjoitti:
Elämämme paras päätös. Ensimmäisen muuton jälkeen palasimme Suomeen, koska kyseessä oli komennus, mutta aika pian alkoi Suomen ympyrät ahdistamaan ja lähdimme uudelleen jäädäksemme.
Taloudellinen tilanne koheni roimasti. Lapset saivat hyvän kansainvälisen koulutuksen ja erinomaisen kielitaidon. Koulukieli oli englanti ja muuten puhuvat täydellistä suomea, koska sen säilytimme kotikielenä ja kolmanneksi tuli asuinmaan kieli.
Terveydenhoito pelaa ja on ilmaista, yhteiskunta toimii ja vanhuksiakaan ei ole unohdettu selviämään koteihinsa miten sattuu.Emme muuta takaisin Suomeen eikä se ole käynyt nyt jo aikuistuneiden lastenkaan mielessä, kuulemma.
Missä maassa on ilmainen terveydenhuolto 😅
Muutimme Norjaan ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Mukavaa arkea ja yhteisöllistä. Hintataso hyvin sama kuin Suomessa. Ihmiset mukavia ja luonto kaunis. Vuokrat aika samat kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämämme paras päätös. Ensimmäisen muuton jälkeen palasimme Suomeen, koska kyseessä oli komennus, mutta aika pian alkoi Suomen ympyrät ahdistamaan ja lähdimme uudelleen jäädäksemme.
Taloudellinen tilanne koheni roimasti. Lapset saivat hyvän kansainvälisen koulutuksen ja erinomaisen kielitaidon. Koulukieli oli englanti ja muuten puhuvat täydellistä suomea, koska sen säilytimme kotikielenä ja kolmanneksi tuli asuinmaan kieli.
Terveydenhoito pelaa ja on ilmaista, yhteiskunta toimii ja vanhuksiakaan ei ole unohdettu selviämään koteihinsa miten sattuu.Emme muuta takaisin Suomeen eikä se ole käynyt nyt jo aikuistuneiden lastenkaan mielessä, kuulemma.
No Tsekissä on ainakin niin, että lääkärissä käynti, sairaalassa olo, leikkaukset jne. eivät siinä tilanteessa maksa mitään. Toki ne on veroista maksettu, jos sitä tarkoitit, mutta siis juuri siinä hetkessä kävelet vain ulos ilman laskua. Joillain erikoisaloilla saattaa olla pieni toimistomaksu, esim. fysioterapiassa. Itse hoito siellä oli ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin monissa Euroopan maissa on maksuton tai erittäin edullinen julkinen terveydenhoito. Pohjoismaiden lisäksi Irlanti, Italia, Espanja, Malta, Latvia ja Puola. Myös Briteissä. Lopuissa EU-maissa on pakollinen kansallinen terveysvakuutus, jonka piiriin pääsemiseksi on omat ehtonsa. Sitä voi siinä mielessä verrata julkiseen terveydenhoitoon, että vaikka yksityinen järjestää, maksu hoituu sen kansallisen, pakollisen terveysvakuutuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin monissa Euroopan maissa on maksuton tai erittäin edullinen julkinen terveydenh
Öh, ei Puola, vaan PL, Portugal. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Heal…
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut pois suomesta 25 vuotta sitten enkä enää mieti paluumuuttoa. Vakuutusten, esim juuri kotivakuutuksen hankkiminen kuuluu perusasioihin jotka paikan päällä hoidetaan, jos tämä on kynnyskysymys niin varmaan vielä kannattaa toisen kerran harkita sitä muuttamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä kun yksityiseen pääsee halvemmalla kuin Suomessa julkiselle!?
Vierailija kirjoitti:
On todella eri asia, oletko työnantajan lähettämänä vai ominpäin. Ensimmäinen vaihtoehto on turvallinen, rahakas ja helppo. Työnantaja maksaa viulut. Toinen on kallis, epävarma ja palkkataso ihan jotain muuta. Voi tulla jopa iso elintason lasku. Palkka voikin huveta elinkustannuksiin sairausvakuutuksesta koulumaksuihin ja vuokraan ei kuulukaan mitään muuta kuin ne neljä seinää jne. ja oheiskulut maksaakin toisen mokoman.
No ihan ominpäin lähdin Saksaan. Palkka on parempi ja terveydenhoitokin. Mitään koulumaksuja ei ole täälläkään. Eli enemmänkin puhuisin elintason noususta. Maassa kuin maassa on tärkein: kielitaito.
Heti lukion jälkeen muutin ulkomaille opiskelemaan ja töihin, ensin Ranskaan, sitten Lähi-itään. Omasta mielestäni opin nopeasti paikalliset kielet ja sopeuduin asumaan uusissa maissa. Muutaman vuoden jälkeen ei edes ajatellut palaavansa Suomeen ikinä.
Mutta kun aloin olla vanhempi ja piti ajatella perheenperustamista, huomasin että kaipasin Suomeen ja halusin mahdollisten lasteni kasvavan täällä saavan saman lapsuuden vapaansa ja luonnossa liikkuvana kuin itse sain. Lisäksi aika kului ja se tarkoitti, että läheiseni alkoivat ikääntyä ja sairastua. Myös silloisessa kotimaassani oli sekä poliittinen että taloudellinen tilanne kehittynyt sellaiseksi, että oli vaikea löytää hyviä työpaikkoja. Kuuma ilmastokaan ei lopulta sopinut minulle, vaan heikensi terveyttäni.
Näistä syistä palasin Suomeen, jossa aloitin opinnot. Olin kuitenkin USA:ssa vaihto-opiskelijana. Kun valmistuin, olen ollut työssä Suomessa, mutta vähän aikaa myös Kanadassa.
En ajattele elämääni niin että aika ulkomailla olisi ollut virhe, näen että kaikki on ollut elämää. Enemmänkin niin että joku asia on ulkomailla paremmin, toinen asia huonommin ja sama Suomessa. Riippuu mitä arvostat sillä hetkellä ja minkälainen ihminen olet. Elämäntilanteet muuttuvat.
Itse huomasin että minulle tärkeää oli Suomen luonto ja ilmasto, sekä se että maa on rauhallinen ja kaikki toimii. Vapaus ja itsenäisyys. Tärkeää minulle oli myös olla läheisteni kanssa, vaikka Suomeen palatessani en vielä tiennyt kuinka pian menettäisin lähimmät perheenjäseneni. Tässä suhteessa jos olisin jäänyt ulkomaille, tilanne olisi voinut olla henkisesti kovin raskas.
Palatessani Suomeen kesti aika kauan löytää oma paikkansa täällä sekä työelämässä että sosiaalisessa elämässä. Kun nuorena muutin niin usein maasta toiseen ja oleminen sekä asuminen oli aika väliaikaisen tuntuista, se alkoi vaivata. Tunsin että nomadielämäni aikana suuri osa energiasta kului selviämiseen ja sopeutumiseen ja olin varmaan stressaantuneempi. Suomessakin kesti kauan ennen kuin löysin ensimmäisen pysyvämmän kodin ja alkoi tuntua, että kuulun tänne ja että elämässä on vähän pysyvämmät raamit. Jälkikäteen ajatellen tämä on tehnyt minusta onnellisemman ja rennomman ihmisen. Näistäkään syistä en usko että muuttaisin enää ulkomaille, on kiva ollut vihdoin juurtua jonnekin. Nyt asun itse asiassa kaikkien seikkailujen jälkeen 8 km päässä linnuntietä sieltä missä synnyin -- hassua :D
Yksi parhaista, vaikka toki ulkomaille muutossa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Asun Englannissa, Suomeen en ole pysyvästi palaamassa, mutta mökin osto sieltä on tavoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Netissä vertailin Compare the Market -vertailusivuston kanssa. Antoi mulle parhaat vaihtoehdot tarpeisiini ja niiden perusteella sitten soitin haluamaani vakuutusyhtiöön ja hommasin vakuutuksen ja kaikki oli parissa tunnissa tehty. T. Tuo Englannissa asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Englannissa terveydenhuolto ilmainen NHS:n kautta (hammaslääkäri tosin maksullinen jos olet työelämässä)