Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako alkoholin käyttöä mittaavasta työterveyden PEth-testistä kieltäytyä ilman seuraamuksia?? Ei saa

Vierailija
24.07.2025 |

Yksiselitteisesti ei voi sanoa, että PEth-testit loukkaisivat yksityisyydensuojaa. Lähtökohtaisesti sellaisista ammateista on aina olemassa lainsäädäntöä, joissa työkyvyn arviointi voi olla tarpeellista.

Julkisuudessa on ollut esillä tapauksia, joissa testattavalle ei ole ilmoitettu etukäteen, mitä testissä mitataan. Onko tässä tapahtunut joku väärinkäytös?

Lähtökohtaisesti työntekijälle täytyy kertoa, mitä testataan. Sellaisessa tilanteessa, jossa on testattu ilman, että siitä on etukäteen kerrottu, voi sanoa, että yksityisyydensuojaa on loukattu.

Saako työntekijä kieltäytyä PEth-testistä ilman seuraamuksia yksityisyydensuojaan vedoten?

Siinä on tärkeää, mikä ammattiryhmä on kyseessä. Joissakin ammattiryhmissä on pakollisia terveystarkastuksia, joiden yhteydessä tutkitaan aika kokonaisvaltaisesti terveydentilaa. Näistä on erikseen sääntelyä.

Jos erityisen ammattiryhmän työntekijä kieltäytyy tällaisesta testistä, voi sillä olla joitain seurauksia. Hyvin paljon on kiinni työtehtävästä.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Täysin vapaaehtoinen.

Mutta jos kieltäydyt menetät työpaikkasi. Mutta saa kieltäytyä kuitenkin.

Vierailija
2/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Gestapo-kyylälandia Suomesta on tullut? Ihan sairasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa miten ensiviikolla moni lomatissuttelija menettää työnsä.

Vierailija
4/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika lopettaa tissuttelu?

Vierailija
5/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo testi siis on? Mittaa alkoholinkäyttöä, mutta eikö tuossa näy sekin jos vapaa-ajalla juo? Itse juon suht harvoin ja olen yrittäjä, joten tällainen kyykytys ei minua koske mitenkään päin, kunhan kummastelen voiko oikeasti olla näin?

Vierailija
6/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Täysin vapaaehtoinen.

Mutta jos kieltäydyt menetät työpaikkasi. Mutta saa kieltäytyä kuitenkin.

Erinomainen tapa jos haluaa pois ilman karenssia.

Vierailija
7/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin verikokeista. Työnantaja ei voinut asialle mitään.

Vierailija
8/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan oikeisto on meillä vallassa. Odotitko jotain muuta....

Vierailija
9/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin voi terveystieto päätyä työnantajan tietoon ilman että siitä kerrotaan työntekijälle.

Vierailija
10/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kurjaa, jos esim. bussia ei saa ajaa pikkapöhnässä tai raksalla käyttää nosturia.

Vierailija
11/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vapaalla mitä huvittaa.

Töissä selvinpäin.

Vierailija
12/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti kieltäytynyt, mutta verikoe olisi pitänyt itse maksaa. Mä en käytä alkoholia lainkaan niin tuntui typerältä maksaa pienellä liksalla satasen verikoetta. Jatketaan kärsimystä, ihan ilmaiseksi.

Vierailija
13/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusen olen vahingon iloinen tuosta yli menevästä kyttäämisestä.

Vierailija
14/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaha se työnantaja kysellä mua testeihin mutta en oo menossa. Toimistollakaan en oo käyny 10 vuoteen mutta työt vaan jatkuu. Ehkä nämä on jotain fyysisen työn tekijöiden ongelmia.

Vierailija
15/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle ei kuulu henkilön alkoholinkulutus jos se ei vaikuta työntekoon tai ole töissä kännissä.

Vierailija
16/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle ei kuulu henkilön alkoholinkulutus jos se ei vaikuta työntekoon tai ole töissä kännissä.

Testistä voi kieltäytyä mutta silloin etsit työtä. Onnea siihen tässä tilanteessa.

Vierailija
17/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kurjaa, jos esim. bussia ei saa ajaa pikkapöhnässä tai raksalla käyttää nosturia.

Pöhnän voi mitata alkometrillä, ei siihen pitkän ajan käytön testaamista tarvita.

Vierailija
18/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kyse siitä onko humalassa töissä.

Vierailija
19/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testistä voi kieltäytyä mutta silloin etsit työtä. Onnea siihen tässä tilanteessa.

Se olisi laiton irtisanominen jos testausta ei ole sopimuksessa erikseen kerrottu pakolliseksi. 

Vierailija
20/160 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi laiton irtisanominen jos testausta ei ole sopimuksessa erikseen kerrottu pakolliseksi. 

Voit lähteä riitelemään siitä oikeudessa mutta asianajajan maksat itse. Liittosi ei puutu asiaan millään tavalla. Edessä on ainakin muutaman vuoden vääntö ja vaikka todennäköisesti voitatkin niin vanhaa työpaikkaasi et saa takaisin.