Eikö arkkitehdit ja rakennusinsinöörit osaa ennakoida ilmalämpöpumppujen asennusta jo talon suunnitteluvaiheessa?
Ihmettelen miten usein näkee uusia, isoja ja hienoja taloja rakennettavan ja sitten kun se on valmis, niin ensimmäisenä laitetaan talon ulkoseinään ruman näköinen ilmalämpöpumppu pömpeli. Eikö näiden pömpelien sijainti ja sopivuus talon arkkitehtoniseen ulkokuoreen pitäisi ottaa huomioon jo suunnittelu vaiheessa? Just kattelin naapurin hienoa, uutta linjakasta kivitaloa johon näyttää myös muuten siistiin ulkoseinään asennetun isolta mikroaaltouunilta vaikuttava kötöstys.
Ei luulisi olevan mahdotonta suunnitella näiden pömpelien sijoittelu jo suunnitelmiin, jolloin ne sijoittuisi rakennuksen linjat säilyttäen.
Kommentit (129)
En itsekään ymmärrä tätä. Ikäänkuin taloon ei suunniteltaisi vessaa alunalkaen ollenkaan ja sitten valmistumisen jälkeen laitettaisiin vessanpönttö johonkin nurkkaan, mihin se vaan saadaan soviteltua.
Aika moni talo näyttäisi paremmalta, jos näin olisi tehty.
Olen ihmetellyt miksi ilp pitää sijoittaa paraatipaikalle talon seinään mahdollisimman näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi ilp pitää sijoittaa paraatipaikalle talon seinään mahdollisimman näkyviin.
Halvinta asentaa laitteet vastakkain, sisäyksikkö sisään ja ulkoyksikkö sen taakse ulos.
kuka maksaa? Jäähdytys on kallis osa-alue talotekniikassa. Kela ei ainakaan joka on suomen suurin vuokranmaksaja..
Tilaaja ei ole tilannut.
Suunnittelijat ei huvikseen suunnittele mitään.
Totta kai ne osaa. Tilaaja vaan ei ole ilmoittanut haluavansa ILP.iä.
Vierailija kirjoitti:
Tilaaja ei ole tilannut.
Eikö suunnittelijat osaa oma-aloitteisesti avata suutaan ja kysyä, oletteko ajatelleet viilennyksen tarvetta hellekausina? Voisimme sijoittaa mahdollisen ilmalämpöpumpun tähän kohtaan siististi ja huomaamattomasti.
Kyllä tarve tiedostetaan mutta rakennusliike ei asenna kun ostaja ei vaadi. Sit kun kansa vaatii jäähdytetyt asunnot niin sithän niitä saa. Jäähdytys olisi hyvä pari maalämmön kanssa mitä nykyään paljon suositaan
Toivottavasti tulee integroitua tekniikkaa jatkossa. Jos helleaallot yleistyy, on viilennys välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tilaaja ei ole tilannut.
Tilaajan pitää kertoa jos haluaa ilmalämpöpumpun tai sellaisen option niin se voidaan valmiiksi suunnitella paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
ILP:n ulkoyksikön sijaintiin vaikuttaa myös se mihin kohtaan sisäyksikkö laitetaan. Yleensä sijoitus määritetään sen sisäyksikön mukaan.
Meillä sisäyksikön paras paikka oli sellainen, että ulkoyksikkökin tuli talon takaseinustalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se asennetaan kadun puolelle, koska takapihalla oleskellaan. Etupihalla siitä on vähiten harmia asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulee integroitua tekniikkaa jatkossa. Jos helleaallot yleistyy, on viilennys välttämätön.
Mitä on integroitu tekniikka?
Vierailija kirjoitti:
Ite olen ihmetellyt myös sitä, että miksi niiden ulkoyksiköiden pitää olla niin järkyttävän näköisiä? Sellaisia kellastuneita ritilähässäköitä kuin suoraan 90-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun sais eri lämmitysjärjestelmät keskustelemaan keskenään. Esim. Pilpistä kaikki tehot irti ennen kuin käynnistyy ilp ja vasta kun kummatkaan ei riitä niin sitten sähkövastukset avuksi.
Kun kattoo uusien asuntojen pohjakuvia, niin ei siellä ole ennakoitu edes ruokapöytää tai parisänkyä saati tv:tä. Että aika kaukana ollaan vielä jostain ilmalämpöpumpuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on integroitu tekniikka?
Näitähän on jo! esim ilmanvaihtokoneita missä jäähdytys mukana. Jäähdytyksen energia siirrettään esim lämpimään käyttöveteen. Kyse on vain halusta käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se asennetaan kadun puolelle, koska takapihalla oleskellaan. Etupihalla siitä on vähiten harmia asukkaille.
Mitä harmia ulkoyksiköstä on takapihan oleskelussa? En ole huomannut.
Sitä se teettää kun ostetaan pakettitalo avaimet käteen -periaatteella