Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias

Vierailija
24.07.2025 |

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html

"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."

Kommentit (509)

Vierailija
261/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinne pitäisi saada kurkistaa? Se ei todista mitään, vaikka siellä olisikin sellaisia tavaroita, joita kaupassa myydään. Kuittiakaan ei tarvitse esitellä. Ennen kiinniottoa kaupan velvollisuus on todistaa, että asiakas on varastanut. "

Juuri näin. Kahden sivun verran olen nyt kysynyt mitä tapahtuu jos näyttää kassia ja se on vaikkapa täynnä tavaraa. Mitä hyötyä sen toteamisesta on? Yksikään näistä esittelijöistä ei suostu kertomaan mitä hyötyä tuosta on.

Vierailija
262/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko se syyllistämistä, kun ihmetellään maalaisjärjen puutetta. Et luovu oikeuksistasi avaamalla kassia, koska kauppiaalla on oikeus sitä pyytää, sinulla toki on oikeus kieltäytyä. Mutta mikä järki siinä loppupeleissä on, jos et ole ottanut mitään? Teet vain omasta elämästä hankalaa ilman kummempaa syytä."

Tuo on syyllistämistä mitä sinä teet. "No mikset näyttäisi" on syyllistämistä denkin tollo.

Mutta sovitaan että esittelen kassiani, ja se on täynnä tavaraa. Kerrotko mitä nyt tapahtuu?

Mitä sinä kuvittelet, että tapahtuu? Todennäköisesti ei sen kummempaa. Kassatäti saattaa kysyä kuittia, ehkä sinulla se on ehkä ei, kassa sanoo "ok, kiitos, hyvää päivänjatkoa". Sinulle tilanne vaikuttaa olevan kuin mörkö, odotat jotain hirvittävää. 

Kassa kysyy kuittia, sanon etten näytä.

Nyt mitä?

No ei mitään. Heillä on oikeus kysyä, ei voi mitään jos ei ole kuittia esittää. Mitä sinä kuvittelet että tapahtuisi? Edelleenkin. Kauppiaalla on oikeus kysyä. Se että sulla ei ole kuittia merkitsee, ettei sulla ole kuittia jota esittää. Tämä on ongelma vain jos epäiltäisiin rikosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä pitää tehdä numero? Ei tuon pitäisi olla ongelma muille kuin varkaille.

Joissain Euroopan metropoleissa (esim. Roomassa) kauppaan ei saa edes viedä reppua tai omaa kassia.

Yli 10 vuotta sitten olin Pariisissa, Printempsin ovella kurkistettiin systemaattisesti sisääntulojoiden laukkuun, oikein tyylikäs portieeri paikalla. En suinkaan pahastunut.

Se asia on sulle selvää sisääntullessa, voit olla menemättä sisälle sinne kauppaan. 

Mutta se, että sua pyydettäisiin jälkikäteen esittelee tavarasi, ei ole ok. Kauppiaalla ei ole mitään oikeutta tutkia tavaroitasi. 

Kusipäät on aivan oma lukunsa. Kurkistus kassiin ei ole kaikkien tavaroiden esittelyä.

Nämä on näitä muka fiksuja kommentteja, jos et ole varastanut, niin voit ihan hyvin näyttää laukkusi mitä jos kauppias pyytää riisumaan housusi, koska epäilee, että olet tunkenut houisin eskimon? Riisutko vai kieltäydytkö, kunnes samallainen kusipää kuin sinäkin tulee aukomaan palstalle, että jos et ole kerran varastanut, riisu housisi 

Vierailija
264/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei mitään. Heillä on oikeus kysyä, ei voi mitään jos ei ole kuittia esittää. Mitä sinä kuvittelet että tapahtuisi? Edelleenkin. Kauppiaalla on oikeus kysyä. Se että sulla ei ole kuittia merkitsee, ettei sulla ole kuittia jota esittää. Tämä on ongelma vain jos epäiltäisiin rikosta."

Mitä hyötyä siitä kassiin kurkistamisesta siis on?

Kauppias ja myyjä saa epäillä mitä haluaa. He voivat epäillä että olen syyllistynyt vaikkapa surmaan, mitä sitten?

Vierailija
265/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa pyytää.

Itse totean näyttöpyyntöön kohteliaasti: "Ei kiitos."

Sillä hyvä, ei ongelmaa.

Vierailija
266/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin näyttää kassit jos on nainen kassalla.

Vierailija
267/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy suomalaisen perusoikeuksiin Suomessa?

Onko suomalaisen perusoikeus varastaa ? 

Suomessa on oikeus yksityisyyteen. 

Mites nuo valvontakamerat ?

Valvontakamerat eivät kurkistele reppuni sisälle. 

Vierailija
268/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei mitään. Heillä on oikeus kysyä, ei voi mitään jos ei ole kuittia esittää. Mitä sinä kuvittelet että tapahtuisi? Edelleenkin. Kauppiaalla on oikeus kysyä. Se että sulla ei ole kuittia merkitsee, ettei sulla ole kuittia jota esittää. Tämä on ongelma vain jos epäiltäisiin rikosta."

Mitä hyötyä siitä kassiin kurkistamisesta siis on?

Kauppias ja myyjä saa epäillä mitä haluaa. He voivat epäillä että olen syyllistynyt vaikkapa surmaan, mitä sitten?

Siis se on yksinkertaisesti kynnyksen nostoa näpistykselle. Eihän siitä muuta hyötyä juuri ole.

Vierailija
269/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kaupoissa ei edes ole niitä säilytyslokeroita 😠

Vierailija
270/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama mitä joku poliisia leikkiä haluava kassatäti (tai vartija) minusta ajattelee, vaikken hänelle yksityisiä tavaroitani esittele edes pyynnöstä.

Oikea poliisi ei tule edes paikalle, vaikka pyytäisivät, koska en ole varastanut mitään, niin ei voi olla "silminnäkijääkään".

Minulla ei ole mitään tarvetta hyvesignaloida ja todistella kenellekään, että olen rehellinen. Ajatelkoot mielessään ihan mitä lystäävät. 

Omasta itsemääräämisoikeudestani ja oikeudestani yksityisyyteen sen sijaan pidän kiinni. 

Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukkuja ei tarvi tonkia kun avaamalla useimmiten näkee o

Etkö tiedä, että s- ja k-ketjussa myydään myös samoja tuotteita, eivät kaikki ole kauppojen omiamerkkejä

Vierailija
271/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja kuka määrittää millainen valvontakuva riittää epäilyyn? Jos häärit kassin kanssa salamyhkäisesti hyllyllä kauan aikaa olan yli kuikuillen ja kassia aukoen? Saatoit ehkä puhelinta räplätä, mutta nauhalta se voi näyttää joltain muulta."

Kannattaa olla siis varma siitä että on nähnyt tavaraa varastettavan.

Miksi tämä on sinulle hankalaa?

Oletko nähnyt valvontakuvaa? Ei se ole mitään amerikkalaisten elokuvien laatua. Jos nauhalla näyttää, että kassiin meni tavaraa niin silloinhan se riittää siihen, että vartija pysäyttää ja pyytää poliisin jos asiakas ei ole yhteistyö haluinen.

Sitten toimitaan noin. Mikä ongelma?

No sitä, että jos viitsisi tuossa vaiheessa vaan yksinkertaisesti avaamaan sen kassin niin pääsisi huomattavasti vähemmällä vaivalla 

Pienimmän vaivan tie nyt vain ei aina ole todellisuudessa pienimmän vaivan tie.

Käytän esimerkkiä aivan toiselta alueelta.

Ystäväni ei kiellä lapseltaan mitään. Tai siis kieltää, mutta jos lapsi jotain haluaa, tämä tietää että huutamalla kuin hinaaja haluamansa saa, vaikkapa tikkarin. Hän pääsee näin yksittäisestä tilanteesta "huomattavasti vähemmällä vaivalla".

Minun samanikäinen lapseni ei ala huutaa, jos en osta hänelle tikkaria. Olen aikoinani käyttänyt sen vähän enemmän vaivaa, että olen kuunnellut huutokonsertin ja opettanut, että se ei auta ollenkaan. Hassua kyllä, myös tämä ystäväni lapsi tietää tämän, ja kun olen lasten kanssa kolmestaan, hän ei vaadi sen enempää kuin muutkaan. Mutta auta armies, mikä itkukonsertti alkaa, kun oma äiti tulee paikalle.

Niin, kuka nyt sitten oikeasti vähimmällä vaivalla pääsee?

Huonoja tapoja ei pidä opettaa, ja aivan kaikista oikeuksistaan ei kannata luopua. Kyllä ne otetaan jos me niistä luovumme.

Vierailija
272/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kun on pari kertaa kaupassa kassalla pyydetty näyttämään kassit niin ekalla kerralla nuorehko naismyyjä totesi että ohoh omps iso kassi ja toisel kerralla nuori nainen pyörtyi. Tuli kuitenkin em tapauksissa porttikielto ko kauppoihin

Vierailija
273/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen lähes aina repun kanssa kauppaan, eikä koskaan ole pyydetty näyttämään sisältöä. Toki en ole myöskään koskaan varastanut mitään.

Onkos kaikki ne sitten varastaneet joita on pyydetty näyttämään sisältö? Sinun mielestä kyllä.

Kyllä ja ne joiden kohdalla kassojen varashälyttimet vinkuvat ovat aina varkaita.

Vierailija
274/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jottei nyt kelläkään jää epäselväksi, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. 

1) kauppias saa esittää näyttämään laukun sisällön. Sinun ei kuitenkaan tarvitse suostua. Kauppias ei saa tutkia laukun sisältöä. 

2) vartija saa tutkita laukun. Ei saa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että onnhyvä syy olettaa, että kannat asetta tai kiellettyjä aineita - tällöinkin vartija soittaa poliisille ensin. 

3) saat poistua kaupasta, kun en näytä repun sisältöä. Et saa. Silloin kauppiaan tulee soittaa poliisille ja toimia heidän ohjeiden mukaan - esimerkiksi valvontakamerasta näytetään näpistys toteen tai odotatte virkavallan saapumista. 

Vierailija
275/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen lähes aina repun kanssa kauppaan, eikä koskaan ole pyydetty näyttämään sisältöä. Toki en ole myöskään koskaan varastanut mitään.

Onkos kaikki ne sitten varastaneet joita on pyydetty näyttämään sisältö? Sinun mielestä kyllä.

Kyllä ja ne joiden kohdalla kassojen varashälyttimet vinkuvat ovat aina varkaita.

Mun kohdalla on monesti jo vinkunut sisään mennessä.. eikö muka koskaan sinun?

Vierailija
276/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole ongelma, vaikka koko ostosreissuni ajan joku kulkisi perässä vahtimassa, mutta kassini sisältö on yksityisasiani, eikä se kuulu yhtään kenellekkään. 

Vierailija
277/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos laittaisi kumisen aidon näköisen kyykäärmeen kassiin ja kun jossain vammalan marketissa pyytävät näyttämään kassia niin laittaisi kassin hihnalle ja sanois et kato itte. Kun myyjä säikähtää niin sanon et se on veijo ja se on aika säyseä

Vierailija
278/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kävisi kaupassa, jossa asiakkaaseen suhtaudutaan varkaana. 

Voin vaan kuvitella miten ihana työnantaja hän on jos jopa asiakkaihin suhtautuu noin härskisti!

Vierailija
279/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä pitää tehdä numero? Ei tuon pitäisi olla ongelma muille kuin varkaille.

Joissain Euroopan metropoleissa (esim. Roomassa) kauppaan ei saa edes viedä reppua tai omaa kassia.

Yli 10 vuotta sitten olin Pariisissa, Printempsin ovella kurkistettiin systemaattisesti sisääntulojoiden laukkuun, oikein tyylikäs portieeri paikalla. En suinkaan pahastunut.

Se asia on sulle selvää sisääntullessa, voit olla menemättä sisälle sinne kauppaan. 

Mutta se, että sua pyydettäisiin jälkikäteen esittelee tavarasi, ei ole ok. Kauppiaalla ei ole mitään oikeutta tutkia tavaroitasi. 

Pyydetään ja vaaditaan, eri asiat.

Vierailija
280/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näyttäisi kassia ilman että soittavat poliisin ja toista kertaa en menisi kyseiseen kauppaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan