Jaa mukava luontoon liittyvä asia tältä kesältä
Olen laiska ruohonleikkaaja, joten emo varmaan jätti sen vuoksi poikasen turvallisen pitkän piharuohoni huomaan. Aluksi en varmasti pupua edes heinien seasta huomannut. Sittemmin olen joutunut ruohon leikkaamaan, mutta pupu on säännöllinen vierailija, myöhään illalla tai aamuisin. Itsekin tarkistan usein, näkyyköhän pupua, onko selvinnyt vaarallisessa maailmassa.
Onko sinulla kertoa hyvää mieltä tuovaa luontoon liittyvää asiaa tältä kesältä?
Kommentit (68)
Eilen just katselin kun meidän Rouva Fasan paimensi nelosiaan tuossa pihassa. Rusakoita näkyy joka päivä, ja meillä on epäkelpo jäneskoira joka ei edes huomaa niitä :-D , sille saa aina nauraa.
Kukkaketoni pihassa ihastuttaa: päivänkakkaraa, kellokukkia, puna-ailakkia, ketoneilikkaa, lemmikkiä... tosi kaunis ja perhoset tykkää. Kimalaisia olen nähnyt vain muutaman tänäkesänä. Paarmoja ja ampiaisia on.
Luin vinkin paarmantorjuntaan, koristesudenkorento päähän, ei lähesty paarmat. Uskon tähän, koska naapurin pihassa lentelee kymmenittäin isoja sudenkorentoja, eikä ainuttakaan paarmaa.
Lähipuistoon on palannut satakieli muutaman vuoden poissaolon jälkeen.
Pitää ihania konsertteja yöllä.
💖
Vierailija kirjoitti:
Kukkaketoni pihassa ihastuttaa: päivänkakkaraa, kellokukkia, puna-ailakkia, ketoneilikkaa, lemmikkiä... tosi kaunis ja perhoset tykkää. Kimalaisia olen nähnyt vain muutaman tänäkesänä. Paarmoja ja ampiaisia on.
Luin vinkin paarmantorjuntaan, koristesudenkorento päähän, ei lähesty paarmat. Uskon tähän, koska naapurin pihassa lentelee kymmenittäin isoja sudenkorentoja, eikä ainuttakaan paarmaa.
Päähän? Siis joku sudenkorento-hiuskoriste omaan päähän? Mä en nyt jotenkin osaa hahmottaa. Mistä sellaisen löytää?
Vierailija kirjoitti:
Lähipuistoon on palannut satakieli muutaman vuoden poissaolon jälkeen.
Pitää ihania konsertteja yöllä.
💖
Ihana. Tykkään itse myös mustarastaan laulusta. Laulaa myöhään iltaisin, käyn kuuntelemassa puistossa.
Näin tänään kaksi kurkea pellolla. Näitä on mukava aina katsella.
Eräänä aamuna näin mustarastaan taloyhtiön pihalla, kun lähdin töihin. Jouduin kävelemään liian läheltä, niin se lensi pois. Kun tulin samana päivänä töistä, ja astuin ulos autosta, kuulin sen laulun. Katselin ympärilleni, ja se oli pyykinkuivaustelineen tolpan päällä.
Jäin hetkeksi kuuntelemaan sitä, vaikka olikin kuuma. Se varmaan ilmoitti ympäristöön, että vaara lähettyvillä. Kävelin rapun ovelle kiertäen sen mahdollisimman kaukaa, eikä se lentänyt pois. Olen nähnyt sen pihalla muutaman kerran sen jälkeenkin... Tai mistä minä tiedän onko se sama mustarastas aina, mutta kuitenkin.
Ajelin vasta syrjemmällä seudulla, ja siellä pientareella kasvoi ihan tuhottomasti kissankelloja! Sinisiä läikkiä vaan muiden kukkien seassa, en oo koskaan nähny niitä niin paljoa kerralla. Siitä tuli kyllä ihan fyysisesti aistittavissa oleva hyvänolonkokemus.
Mulla pihan syyshortensioihin tulee tänä vuonna ihan valtavasti kukkia! Viime kesänä ei kukkinut ollenkaan (saatoin leikata väärään aikaan tms). Tämä ilostuttaa kovasti :)
Eniten minua ilahduttaa lähistöllä pesivä joutsenpariskunta. Alkukeväästä ihastelin kun ne uiskentelivat joka päivä meidän rannassa, mutta pitkään aikaan niitä ei näkynyt. Tällä viikolla ne taas palasivat esittelemään poikasiaan.
Näin tosi söpön ja pikkuisen vaaleanruskean kanin loikkivan ilopomppuja pihalla valkoinen hännäntöpö vilkkuen. Se oli veikeän näköistä.
Mikähän on sellainen pienikokoinen ulkonäöltään vaatimaton lintu, joka pitää sellaista jännää naksutusta.
Ensin luulin ääntelyn perusteella harakaksi, kun niitä tässä pyörii, mutta onkin tuollainen pikkulintu. Olen huomannut vasta muutaman viikon ajan tässä pihapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on sellainen pienikokoinen ulkonäöltään vaatimaton lintu, joka pitää sellaista jännää naksutusta.
Ensin luulin ääntelyn perusteella harakaksi, kun niitä tässä pyörii, mutta onkin tuollainen pikkulintu. Olen huomannut vasta muutaman viikon ajan tässä pihapiirissä.
Ehkä onkin kivitasku.
Vierailija kirjoitti:
Punarinta varmaakin.
Laitettiin riistakamera omaan metsään ekaa kertaa ja ollaan kateltu kuvia poronvasasta.
Vierailija kirjoitti:
Kivitasku?
Keskikesällä iltaisin ja öisin lauloi jokin lintu isoon ääneen. Kuuntelin netistä kaikki löytämäni linnunlaulut mutta samaa en löytänyt. En nähnyt lintua koskaan mutta kiersi näitä neljää taloyhtiötä pari viikkoa laulellen. Mysteeriksi jäi. Ehkä joskus näen ja kuulen mikä lintu se oli. Yritin puhelimella äänittää laulua mutta ei siitä kuulu mitään.
Muistelin tuossa myös vanhoja lintukohtaamisia. Eksäni 80- luvulla oli innokas linnustaja ja metsästäjä. Ajoi autolla pihaan ja kysyin huomasitko linnun joka pyrähti lentoon? Aina mainosti kuinka hän tuntee kaikki linnut. Sanoi että joku tilhi se taisi olla. Olikin aika harvinainen harjalintu jota olin seurannut pihassa jo aika kauan.
Tapahtui kyllä jo kevättalvella, mutta hyvin lähellä kotitaloamme (asumme kerrostalossa) jolkotteli kettu tien poikki. En ollut aiemmin nähnyt kettua luonnossa ja nyt sellainen putkahti keskelle etelä-espoolaista betoniviidakkoa.