Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?

Vierailija
23.07.2025 |

Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.

Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.

Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin.  Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.

Kommentit (253)

Vierailija
41/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ilmalämpöpumppu kotona ja mökillä, enkä siltikään hehkuttele. Tää on ihan vihoviimeistä, kun ei ulkona voi olla ollenkaan.

Asennoitumiskysymys tuo että "ei voi olla". Vai onko sulla joku sairaus mikä estää?

Lihavuus, en viitsi helteessä mitään pihahommia tehdä ja mitä muuta siellä ulkona voi tehdä kuin pihahommia?

Vierailija
42/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on aivan oikeassa. Helteistä on helppo nauttia, jos se on vapaaehtoista. Ja jos niin halutessaan pääsee aina viileään sisätilaan. 

Moni ei ymmärrä, miten kuuma kerrostaloasunnossa voi nyt oikeasti olla. Ja sitä kuumuutta ei pääse mihinkään pakoon. Kun rakenteet lämpiävät, viileneminen kestää viikkoja, vaikka ulkolämpötila laskisikin. Seinät toimivat lämpöpattereina pitkään. Moni vanhus on nyt vaarassa. 

Asun itsekin kerrostalossa, ja kaikki temput on tehtävä, että pystyy olemaan. Mutta tiedän, ettei tämä ole edes pahimmasta päästä. 

Mikä siellä on muka lämpötila, en ymmärrä tätä valitusta. Espanjassa ei katsota ilmastointikojetta päinkään jos lämpötila alkaa kakkosella.

Espanjassa sentään aurinko laskee illalla, täällä Suomessa porottaa yömy

Ei se porota siellä, aurinko paistaa etelämpänä paljon korkeammalta taivaalta. Eikä ole Suomessa kuumempaa kuin Karibialla, samasta syystä, tosin tropiikissa huippulämmöt ovat matalampia kuin vaikka Espanjassa. Auringonlasku ei paljon auta, kun puolenyön aikaan voi olla edelleen 38 ja yön alin 25 saavutetaan viideksi minuutiksi juuri ennen auringonnousua. Ette te tiedä kuumasta mitään oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakastin voi jäädyttää vettä ja juoda sitä pikkuhiljaa sen sulaessa.

Vesipattereiden päälle voi laittaa myös jäädytettyjä vesipulloja ja pyyhkeitä alle imemään valunutta kondensiovettä.

Vierailija
44/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä kerrostaloasumisen ihanuutta.

Nauttikaa nyt lämmöstä kun talvella paleltaa 18 asteen sisälämpötilassa.

18 astetta on minulle ainakin erittäin hyvä sisälämpötila. Pystyy vielä nukkumaan hyvin.

Vierailija
45/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pumputkaan mitään miellyttäviä ole käyttää. Metelöivät ainakin.

Vierailija
46/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa sentään aurinko laskee illalla, täällä Suomessa porottaa yömyöhään.

Eräs Karibialta kotoisin oleva henkilökin ihmetteli, miten Suomessa voi olla kuumempaa kuin Karibialla. Kuumuus tuntuu täällä erilaiselta.

Tätä urpot ei tajua.

Vierailija
47/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää että ylipaino tekee helteistä huomattavasti hankalamman tilan olla kuin alipainoisena oli aikoinaan.

Vierailija
48/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ilmalämpöpumppu kotona ja mökillä, enkä siltikään hehkuttele. Tää on ihan vihoviimeistä, kun ei ulkona voi olla ollenkaan.

Asennoitumiskysymys tuo että "ei voi olla". Vai onko sulla joku sairaus mikä estää?

Asennoitumiskysymys ja vaatteet auttaa vain kylmällä, helteellä ei paljon liikuta ulkona, vaikka olen hoikka, niin en mielellään tuonne ulos mene. Ihmettelen kyllä niitä ihmisiä jotka kitisee talvella kun ei voi mennä ulos, kun on pimeää ja kylmää 

Vierailija
49/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo mitenkään hehkuttanut helteitä, mutta teen ulkotöitä (puutarhatyöt) ja pakko sanoa, että kyllä tää on kiva sää tehdä töitä, kun elimistö siihen tottuu. Ilmalämpöpumppua ei kotona ole.

Vierailija
50/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kyllä tukalan kuuma. Riitti kun kävin pihalla kukkia kastelemassa, niin hikipisaroita valui naamaa pitkin. Täytyy olla ukkosta ilmassa, kun on noin painostava.

Itselläni on toki selkä/niska kipeänä, niin sekin lisää tukalaa olotilaa.

Oraville, linnuille ja siileille kiikutin myös vettä aamusella ja yksi orava hörppi siinä hyvän aikaa😊. Raukoilla varmaan tukalat oltavat. Tästäkin hyvän matkaa ennen kuin on ensimmäinen luonnon vesipaikka.

Vierailija
51/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa sentään aurinko laskee illalla, täällä Suomessa porottaa yömyöhään.

Eräs Karibialta kotoisin oleva henkilökin ihmetteli, miten Suomessa voi olla kuumempaa kuin Karibialla. Kuumuus tuntuu täällä erilaiselta.

Joo, olen urpo enkä tosiaan tajua 🤣 koska se ei vaan ole totta että Suomessa on kuumempaa. Ei ole. On tullut vietettyä aikaa Karibialla ja monessa muussa maassa sen verran, että tiedän. Tervemenoa vaikka Thaimaahan sadekaudella kun lämpötila on 40 ja sataa samaan aikaan. Puhutaan sitten kuumuudesta.

Vierailija
52/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tämä jatkuva kuumuus on tuhonnut kasvoni, iho on meinaan aivan kukkaan puhjennut ja kamala!!!!

Vierailija
53/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöön alkaa jo tottua. Kohta viilenee, sitten palelee helteen jälkeen.

Vierailija
54/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mua liikuttaa miten te kerrostalossa elätte. Jokaisen oma valinta. Nautin helteistä ja nautin myös ilmalämpöpumpusta talossani. Ihan itse olen valinnut laittaa rahani siihen, sinä olet laittanut ne johonkin muuhun. Mua ei kiinnosta teidän ininä, ei kuulu tänne asti. Eikä luulis kiinnostavan teitäkään mun mielipide, mutta ilmeisesti kiinnostaa.

Vierailija
55/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekopyhää siinä on? Ihan samalla tavalla talvea ja pakkasta hehkuttavilla on kotona lämmitys päällä. Ja pimeyttä hehkuttavilla on kotona sähkövalaistus.

Vierailija
56/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekopyhää siinä on? Ihan samalla tavalla talvea ja pakkasta hehkuttavilla on kotona lämmitys päällä. Ja pimeyttä hehkuttavilla on kotona sähkövalaistus.

Jep.

Vierailija
57/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakastin voi jäädyttää vettä ja juoda sitä pikkuhiljaa sen sulaessa.

Vesipattereiden päälle voi laittaa myös jäädytettyjä vesipulloja ja pyyhkeitä alle imemään valunutta kondensiovettä.

Niin voi ja ottaa kylmiä suihkuja. <3 

Sitten ollaan me osa jotka käy töissä vaikka olisi 30 lämmintä tai kylmää. Ei siinä juoda jäävettä pikkuhiljaa. Toki se ei multa ole pois jos joku muu nauttii, mutta ärsyttää kyllä kuunnella, että on niin helppoa ja kivaa. 

Vierailija
58/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaako pitäisi koko ajan ihan vaan koska jollain muulla on paha olo? 

Helteiden hehkuttaminen ei tuo lisää helteitä, joten antaa ihmisten iloita siitä mistä ovat iloisia. 

Vierailija
59/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin kerrostalo urpoja. Itse tykkään helteestä, mutta on mukava saada yöksi viilennys.

Itse olet urpo. Mä asun omakotitalossa eikä täällä mitään viilennystä ole. 

Mikset sitten hanki sellaista, urpo?

Säkö sen mulle maksat? Mä elän kädestä suuhun, että saan yksin maksettua tämän talon kulut. Ei todellakaan ole rahaa ostaa mitään viilennyslaitteita. Mä tingin jo omasta ruoasta, että saan rahaa säästöön talvea varten kun kaukolämpölaskut on isoja. Ei, en muuta pois koska tämä on väliaikaista. 

Vierailija
60/253 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€.  Auttaa kerrostalossa.  Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja.  Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.

No mut ku siideriä, kaljaa ja pilvee pitää ostaa.