Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?
Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.
Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin. Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.
Kommentit (253)
Minä olen aina pitänyt helteistä, vaikka niistä on ollut tietysti harmiakin. Nuorena raksalla apumiehenä oli helteellä turkasen kuuma ja nukkuminenkin oli vaikeaa, kun sisälämpötila oli 30 ja ilma kosteaa. Samaan aikaan olin kuitenkin vapaalla oikein ilahtunut helteistä.
Vähän kuin kysyisi, kuka nauttii 30 asteen pakkasista. Voihan niistä nauttia, vaikkei asuisikaan iglussa.
Tykkään helteistä, asun kerrostalossa eikä viilennyslaitetta ole, pelkkä tuuletin. Ei ole ollut ongelmaa, viime yökin meni peiton alla nukkuen. Ikkunat ja terassin ovi auki läpi yön kun viileää ja heti aikaisin aamulla kiinni. Tuuletin puhaltaa suoraan iholle niin ei ole tarvinnut hikoilusta kärsiä vaikka asunnossa lämpö nousee päivisin väkisinkin.
Voi Kristus. OSTA ILMASTOINTILAITE
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Ei valittajat halua ongelmaa poistaa vaan valittaa.
Sisällä on ollut nyt yötä päivää 27 astetta. En valita. 9 kk joutuu sitten taas kuitenkin palelemaan kun eivät taloyhtiössä lämmitä. Ei ole mitään ylimääräisiä viilennys eikä lämmityslaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ilmalämpöpumppu sitä raksamiestä vois auttaa
No on se varmaan ihan eri asia tulla raskaan ja hiostavan työpäivän jälkeen viileään asuntoon lepämään ja nukkumaan hyvät yöunet viileässä asunnossa verrattuna siihen että se kämppäkin olisi pätsi ja yrität nukkua kuumassa asunnossa saamatta kunnolla lepoa.
Asun nyt omassa asunnossa, jossa ilmalämpöpumppu, ja ajan ilmastoituun toimistoon töihin ilmastoidulla autolla. Muistan erittäin hyvin ajat opiskelijana, jolloin asuin yksiössä, jossa ikkunat etelään päin, seitsemäs kerros. Olin tukehtua siihen kuumuuteen, eikä sitä päässyt pakoon kuin kauppaan/kauppakeskuksiin.
Nämä, jotka lällättelevät kuumuudesta kärsiville ovat tietämättään onnekkaita kun he eivät ole ilmeisesti ikinä siitä joutuneet kärsimään. Itse en ikinä sen kokeneena viitsisi... Säälin myös liiasta kuumuudesta kärsiviä eläimiä. Esim. koirille se viilennys täytyisi omistajan tarjota, kun he eivät itse siihen pysty... Kuuma turkki päällä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin kerrostalo urpoja. Itse tykkään helteestä, mutta on mukava saada yöksi viilennys.
Itse olet urpo. Mä asun omakotitalossa eikä täällä mitään viilennystä ole.
Mikset sitten hanki sellaista, urpo?
Minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona. Ja kyllähän täällä kuuma on.
Silti pidän helteistä, enkä näe mitään syytä olla sitä sanomatta, vaikka joku niistä kärsisikin. Koska eihän se näitä helteitä sen enempää pahenna kuin helpotakaan sama mitä sanoisin tai olisin sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on aivan oikeassa. Helteistä on helppo nauttia, jos se on vapaaehtoista. Ja jos niin halutessaan pääsee aina viileään sisätilaan.
Moni ei ymmärrä, miten kuuma kerrostaloasunnossa voi nyt oikeasti olla. Ja sitä kuumuutta ei pääse mihinkään pakoon. Kun rakenteet lämpiävät, viileneminen kestää viikkoja, vaikka ulkolämpötila laskisikin. Seinät toimivat lämpöpattereina pitkään. Moni vanhus on nyt vaarassa.
Asun itsekin kerrostalossa, ja kaikki temput on tehtävä, että pystyy olemaan. Mutta tiedän, ettei tämä ole edes pahimmasta päästä.Mikä siellä on muka lämpötila, en ymmärrä tätä valitusta. Espanjassa ei katsota ilmastointikojetta päinkään jos lämpötila alkaa kakkosella.
Espanjassa sentään aurinko laskee illalla, täällä Suomessa porottaa yömyöhään.
Eräs Karibialta kotoisin oleva henkilökin ihmetteli, miten Suomessa voi olla kuumempaa kuin Karibialla. Kuumuus tuntuu täällä erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Säälin kerrostalo urpoja. Itse tykkään helteestä, mutta on mukava saada yöksi viilennys.
Minulla on kerrostalossa viilennys ja niin on monilla muillakin. Helsingissä uusissa taloissa pattereihin johdetaan kaukokylmää, on ilmastointilaitteet tai vähintäänkin siirrettävä ilmastointilaite, senkin urpo.
Kyllä näillä helteillä pärjää vielä hyvin tulettimenkin varassa.
Se on sitä kerrostaloasumisen ihanuutta.
Nauttikaa nyt lämmöstä kun talvella paleltaa 18 asteen sisälämpötilassa.
Kuinkahan moni pakkasten ylistäjä kulkee työmatkoja ilman tallia olevalla omalla autolla?
Herran tähden käykää edes kylmässä suihkussa vai puuttuuko sieltä sekin?
Vierailija kirjoitti:
Talvella voi laittaa lisää vaatetta mutta minkäs teet jos olet jo alasti mutta on silti tukalan kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella voi laittaa lisää vaatetta mutta minkäs teet jos olet jo alasti mutta on silti tukalan kuuma.
Tuuletin päälle, käyt suihkussa jne?
Minulla on ollut yli 20 vuotta jonkun sortin ilmastointilaite.
Niitä saa katsos kaupasta rahalla. Jos rahaa on vähän -ei se mitään: voi ostaa käytetyn laitteen.
Vuokrakämppään voi siirrettävän laitteen laittaa ilman mitään esteitä.
Miksi te jaksatte ulista ja valittaa kun vaihtoehto on olemassa? Syynne ovat kaikki tekosyitä -ei tipu sympatiaa kaltaisillenne.
Ikään kuin olisi jonkun sortin yllätys että helteitä tulee joka kesä. Hoidatteko muutkin asianne yhtä huonosti?
Vierailija kirjoitti:
On ilmalämpöpumppu kotona ja mökillä, enkä siltikään hehkuttele. Tää on ihan vihoviimeistä, kun ei ulkona voi olla ollenkaan.
Mullakin on ilmalämpöpumppu kotona sekä mökillä. Olen ollut tänäänkin (mökillä) koko päivän ulkona. Ei ole mitään estettä. Olen uinut useamman kerran, tehnyt ruokaa ja vaan möllötellyt riippumatossa ja (varjossa) aurinkotuolissa. Kohta lähden puutarhaan kastelemaan kasvit. Sen jälkeen taas uimaan.
Tilaa kotiinkuljetuksella