YLE: Vuokranantajien kärsimys: "Ei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita"
Asuntosijoittajan omistama asunto Itä-Helsingissä on ollut tyhjillään maaliskuusta lähtien.
-Olen jo tiputtanut vuokraa kymmenen prosenttia, mutta silti hyvää vuokralaista on vaikea löytää. Ongelma ei ole enää hinta vaan se, ettei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita.
Kommentit (729)
Sarjassamme nosta rimaa niin korkealle että kohta kukaan ei täytä eeppisen korkeita kriteerejäsi. Kuten nyt vaikka teknisen alan työnantajat huomaa palkatessaan vastavalmistuneita joilla on minimissään 4 vuoden työkokemus alalta.
Tääkin vuokranantaja voisi huomata että riman korkealle nostamalla tuon riman ylittää vain se porukka joka on niin varakasta ettei se tosiaankaan halua johonkin itähelsingin slummiin tyypin asuntoihin asumaan, luultavasti vielä ylihintaankin vaikka vuokraa pikkasen on pudotettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut varaa pudottaa vuokrasta 10 % niin on varaa pudottaa myös toiset 10 %. Kyllä nyt käy asuntosijoittajaa sääliksi, ja maailman pienin viulu soi murheellista sävelmää.
Olen täysin samaa mieltä sun logiikasta. Kun Kelan tukia leikattiin 10%, niin on niitä varaa leikata toiset 10%. Ja kun näin leikattiin 20% niin itse asiassa niitä on varaa leikata heti 40%.
Rahat kolahtaa valtion kirstuun ku aamiainen Marinille. Suomi nousuun!
Ei valtion tehtäviin voi kuulua vaurastuttaa asuntosijoittajia sosiaaliturvan aina vaan nousevalla tasolla (ja kustannuksilla).
Asuntosijoittamiseen kuuluu riski kuten kaikkeen yrittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisaines on huonontunut.
Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.
Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.
Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.
Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.
Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu.
Ei jaksa enää.
-kohta entinen vuokranantaja
No, minä olen tarkka ja vaatimaton vuokralainen. Mutta vuokrankorotuksilla saa minut muuttamaan pois.
Eli niiden vuokrakorotuksien kanssa kannattaa vähän miettiä, että onko tarkoitus saada asunto pidettyä asutettuna.
Nykyisessä asunnossa kipuraja tuli vastaan, koska hyvin pienellä hintaerolla saan tien toiselta puolelta tilavamman asunnon. Niin muuttopakkaus on jo alkamassa.
En saanut yksityiseltä vuokra asuntoa vaikka mun tulot oli 2000 euroa kk. Se vuokranantaja ei uskonut että olen töissä.
Olen nyt asunut osuuspankin vuokra asunossa 2015 lähtien ja olen jokaisen vuokran maksanut ajallaan. Olen maksanut ennakkoa 1000 euroa vuokraa pahan päivän varalle. Joskus hain hekan vuokra asuntoja 15 kertaa eikä ne vuokrannut minulle koska heidän papereissa on minusta merkintä vuodelta 1997 kun en maksanut 2 kuukaudenn ajalta vuokraa koska työnantaja ei maksanut minulle palkkaa. Maksoin ne vuokrat v 1998. Silti ne ei vuokrannut minulle vuosina 2008-2015 asuntoa vaikka minulla on luottotiedot kunnossa. Lähetin hekalle 15 hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisaines on huonontunut.
Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.
Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.
Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.
Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.
Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu.
Ei jaksa enää.
-kohta entinen vuokranantaja
Loordia harmittaa kun enää ei maan tasolla oleva, viimeksi Koiviston presidenttikaudella remontoitu läävä menekään kuin kuumille kiville räikeään ylihintaan
Ja kyllähän sitä nyt 30 vuoden asumisen jälkeen asunnon pitää olla kuin vasta remontoitu vuokralaisen jäljiltä, ja jos ei ole niin loordi pidättää takuut itsellään ja pistää vielä siivouslaskun perään kun vuokraloordin kaverin siivousfirma tuppaa laskuttamaan niin isoa laskua loppusiivouksesta ettei siihen 3-5 tonnin vuokratakuu riitä alkuunkaan.
Joo ei, just tuon takia monet välttelee noita harrastelija-asuntosijoittajia kun niillä on todella kummallinen käsitys siitä miten homma toimii.
Yhyy nyyh nyyh eikö onnistu lypsää rahaa voi voi voi
Vierailija kirjoitti:
En saanut yksityiseltä vuokra asuntoa vaikka mun tulot oli 2000 euroa kk. Se vuokranantaja ei uskonut että olen töissä.
Olen nyt asunut osuuspankin vuokra asunossa 2015 lähtien ja olen jokaisen vuokran maksanut ajallaan. Olen maksanut ennakkoa 1000 euroa vuokraa pahan päivän varalle. Joskus hain hekan vuokra asuntoja 15 kertaa eikä ne vuokrannut minulle koska heidän papereissa on minusta merkintä vuodelta 1997 kun en maksanut 2 kuukaudenn ajalta vuokraa koska työnantaja ei maksanut minulle palkkaa. Maksoin ne vuokrat v 1998. Silti ne ei vuokrannut minulle vuosina 2008-2015 asuntoa vaikka minulla on luottotiedot kunnossa. Lähetin hekalle 15 hakemusta.
Helsingistä nyt et saa asuntoa nuorena miehenä jos ei naama ole joko riittävän ruskea tai ainakin pitää olla joku narkki/vanki tai muu päihdeongelmainen joilla jonosta pääsee ohi. Normi työssäkäyvä yksinäinen valkoinen mies niin ei toivoakaan.
Olen täysin samaa mieltä sun logiikasta. Kun Kelan tukia leikattiin 10%, niin on niitä varaa leikata toiset 10%. Ja kun näin leikattiin 20% niin itse asiassa niitä on varaa leikata heti 40%.
Rahat kolahtaa valtion kirstuun ku aamiainen Marinille. Suomi nousuun!