Miksi et syö kaurapuuroa? Sehän on aivan mainio ateria ja pitää nälän kauan poissa kuten perunatkin ja vähäkalorista.
Minäkin olen oppinut tykkämään kaurapuurosta ihan vasta viime aikoina. En ymmärrä miksi en ennen tykännyt yhtään enkä siis syönyt.
Kommentit (48)
Vaivalloista, ja ennen kaikkea pahaa. Ensin se pitää keittää, sitten jäähdyttää, ja vielä tiskata lautanen ja kattila. Ja lopputulos on PAHAA. Lapsena joutui syömään, onneksi aikuisena ei enää tarvitse.
Keitetyn puuron sijasta kyllä käytän kaurahiutaleita toisella tavalla: teen "pikaruuan" sekoittamalla haluamani määrän kaurahiutaleita ja pikkupurkin ananasmurskaa omassa mehussa. Toisin kuin monet muut, en anna sen tekeytyä tunteja jääkaapissa, vaan syön sen melko pian. Haluan siinä olevan purutuntumaa, enkä pidä siitä jääkaappikylmänä.
Söin yhdessä vaiheessa niin useasti, että nyt tökkii. Tein tuolloin vuorotöitä ja aamuvuorossa tein pikapuuron ja söin töiden lomassa. Tätä, kun jatkoit riittävän pitkään, niin ei tehnyt enää edes mieli ostaa puuroaineksia.
Sain pakkokaurapuurosta tarpeekseni päiväkoti-ikäisenä, uskalsin maistaa seuraavan kerran kolmekymppisenä. Nykyään syön, jos sitä on vaikka töissä tarjolla, mutta en niin paljon tykkää että itse viitsisin keittää sitä kotona. Menee alas, kun sekoittaa hilloon.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön usein Kaurapuuroa päivälliseksi vaihtelevien lisukkeiden kanssa. Perusmakuihin ei kyllästy.
Hyvin olen muutenkin tavallisella perusruualla pärjännyt terveenä ja normaalipainoisena 65 vuotta
Mun aamu alkaa kaurapuurolla, en ikinä syö pääruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pidä nälkää ellei syö jotain 100g hiutaleita + jotain marjoja tms sen kanssa.
Teen kahdelle tuon annoksen ja en ihan puolia itse syö. Lisukkeena marjoja, rahkaa, pellavasiemenrouhetta ja voinokare. Tämä siis aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo "pitää nälkää kauan poissa" oikein on? Jos syön (ja usein syön) kaurapuuroa pähkinöillä ja marjoilla pienen lautasellisen aamulla (ei muuta) ja kupin kahvia niin kyllä syön lounasta kello 12-13 välillä. Ihan joka päivä. Mihin asti se kaurapuuro pitäisi oikein pitää nälkää loitolla? Minulla on jämptit ruoka-ajat joka päivä joten mitä hemmetin nälän kauan poissa pitämistä oikein tarvitsisin?
Eihän sen tarvi tuntitolkulla. Itse kun aamuun meen, syön klo 6 puuron lisukkeilla. 9-9.30 kahvitauko ja syön proteiinia, marjoilla ja pähkinöillä. Lounas 12-12.30, välipalaa en syö. Kotona päivällinen ja iltapala. Kun iltavuoro jää aamupäivävälipala välistä, lounas klo 11, välipala töissä klo 14.30, päivällinen 17-17.30, kotona iltapala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä nälkää sitten yhtään jos ei ole jotain proteiinia seassa
Ai seassa. Kyllä raejuustoa, rahkaa ja munia voi syödä lisäksi jos on isoruokainen ihminen, miks ne pitäisi laittaa puuron sekaan?
Ei se isoruokaista tarkoita, kun lisukkeita laittaa.
Vierailija kirjoitti:
En syö. Limaista, aiheuttaa verensokeri piikin, pahaa ja ihan yökkäyttää se limainen koostumus. Jos syön puuroa niin ruis tai neljä viljaa. Todella harvoin syön. Nytkään en ole syönyt varmaan kolmeen vuoteen muuta kuin jouluna riisipuuroa.
Kauran ns. limainen betaglukaani estää sen verensokeripiikin, se tasoittaa verensokeria. Ruis nostaa, neljässä viljassa kahdesta tuota betaglukaania, joten ei kovaa piikkiä normaali annoksella tule.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pidä nälkää ellei syö jotain 100g hiutaleita + jotain marjoja tms sen kanssa.
Kyllä muuten pitää, tässä minun reseptini ja takaan että olet kylläinen iltaan saakka.
50g kaurahiutaleita
Rasvatonta maitoa
Runsaasti suolaa
75ml rypsiöljyä
Ei se kyllä nälkää kauan pidä pois ja miten voisikaan pitää sellainen velli joka sujahtaa heti suolesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten pitää, tässä minun reseptini ja takaan että olet kylläinen iltaan saakka.
50g kaurahiutaleita
Rasvatonta maitoa
Runsaasti suolaa75ml rypsiöljyä
Suolako erityisesti täyttää kun laitat sitä runsaasti?
Syön lähes joka aamu marjoilla.Mutta nälkää ei pidä sen paremmin kuin munakas tai voileipäkään.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tulee vain kovempi nälkä.
Siis verensokerit syöksyvät alas. Itse ymmärsin tuon, kun sain D1-diagnoosin yli nelikymppisenä ja muutuin pakkokarpiksi, eli annostelen pikainskan hiilareiden mukaan. Olin ihmetellyt parinkin vuosikymmenen ajan, miksi haudutetulla kaurapuurolla käy aina noin, reilun tunnin päästä kahta kamalampi nälkä. Vaihdoin vain aamupalan suosiolla muihin ruokiin, esim. tuorepuuroon. Diagnoosin jälkeen joka ikinen kerta kaurapuurolla käy noin, jos ei samalla kertaa syö ylenmäärin proteiinia lisää.
Minusta on hauskaa, kuinka polarisoiva aihe kaurapuuro on tällä palstalla.
Syön päivittäin. Edullista, terveellistä, nopeasti valmistuvaa (mikrossa) ja lisukkeilla saa sopivasti vaihtelua, niin ei kyllästy. Välillä syön pähkinävoin kera, toisinaan laitan marjoja puuroon.
Vierailija kirjoitti:
En syö. Limaista, aiheuttaa verensokeri piikin, pahaa ja ihan yökkäyttää se limainen koostumus. Jos syön puuroa niin ruis tai neljä viljaa. Todella harvoin syön. Nytkään en ole syönyt varmaan kolmeen vuoteen muuta kuin jouluna riisipuuroa.
Vaihda keittotekniikkaa. Itse tellään ryynit veteen, kun se hymyilee hieman levyn ollessa kutosella. Sitten kun kiehuu kunnolla, otan virran pois kokonaan ja kasarin puoleksi pois levyltä ja annan sen olla siinä viidestä kymmeneen minuuttia. Puuro ei ehdi limoittua siinä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauran ns. limainen betaglukaani estää sen verensokeripiikin, se tasoittaa verensokeria. Ruis nostaa, neljässä viljassa kahdesta tuota betaglukaania, joten ei kovaa piikkiä normaali annoksella tule.
Kerro tuo mun verensokerimittarille, kun se ei usko.
Syön jos joku tarjoaa. Mutta en pidä siitä niin paljon, että itse valitsisin juuri kaurapuuron.