Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan suututtaa, millaisen kaatopaikan vanhempani jättivät minulle perinnöksi

Vierailija
22.07.2025 |

Äitini oli kolmikymppinen kun hänen vanhempansa kuolivat ja heiltä jäi kesämökki perinnöksi. Muistan lapsuudestani juhannusruusut, syreenit, marjapensaat ja omenapuut. Kaikki oli siistiä ja hyvinhoidettua. Vanhemmillani oli oma tapa pitää mökkiä. Sinne roudattiin kotoa kaikki, mitä ei kotona enää tarvittu. Huonekalut, matot, astiat jne. Mökin vanhat vastaavat kipattiin mökin taa tai johonkin metsikköön ja pressu päälle. Kuten sittemmin myös vanhat kiukaat, jääkaapit ja muut. Isäni kalasteli jonkun verran ja käytöstä poistuneet verkot läjitettiin vaan siihen liiterin viereen. Jos joku paikka meni rempalleen, niin sitten meni. Mitään ei korjanneet tai ainakaan niin että olisi saanut maksaa mitään.

Mulla on nyt puolimätä mökki, tontti lähes umpeen kasvanut, epämääräisiä romuja ja jätekasoja siellä täällä. Olen kaivanut puskista hapertuneita ämpäreitä, muovin riekaleita, köysiä, ruosteisia putkia, styroksia, ihan kaikkea. Jossain kuusen varjossa näkyy oksa vanhasta syreenistä. Itkettää.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositussa kunnassa järven rannalla kyllä menee kaupaksi tavaroineen vaikka olisi millainen läävä. Sijainti on tosi oleellinen.

Vierailija
42/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama fiilis oli mulla kun shokissa yritti hoitaa asioita. Eihän se lopulta niin kauheaa ollut, kun hyväksyttiin että hommaan menee aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyntiin kaikkien rojujen kera. 

Kuka ostaa kaatopaikan? 

Luovuta perintö vaikka naapurille tai kirkolle,mitä väliä jos noin paljon stressaa. Ratkaisukeskeistä ajattelua kehiin.

Vierailija
44/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha jääkaappi käy kylmäkaappina kun hautaa maahan sitä. Ja ammeena. Myös kompostina. Voi tehdä reikiä. Harpera ämpäri painetaan maahan siihen perunaa kasvamaan.  Kala verkot putsataan ja ripustetaan joko ikkunaan tai seinälle koristeilla kuten simpukan kuoria.  Sen voi värjätä vaikka tumman siniseksi. Ihan selvä aarre paikka. Ilmeisesti kalaa on syötäväksi.   Et viitsisi olla valittamatta kun aarteen sait . Ja muistot. 

Ei yhtäkään yhdyssanaa oikein, ei siis edes vahingoissa. Miten tää on edes mahdollista? 

Vierailija
45/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti löysi romanssihuijarin. Eipä ole enää huolta perinnöstä

Vierailija
46/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu vanhempien omakotitalon kanssa. Niin älyttömästi roinaa ullakko, kellari ja pihavarastot täynnä ettei tosikaan.  Lisäksi tietenkin huonokuntoinen talo täynnä tavaraa.Yritin kyllä vuosien varrella puhua kuolinsiivouksesta useaan otteeseen muttei auttanut.

Tämän, kun muistaa sitten omalla kohdalla. Ei jätetä niitä isoja taloja kamoineen perillisten setvittäväksi.

Iäkkäiden pitäisi oppia luopumaan rakkasta kodistaan hyvissä ajoin. Muuto kerrostaloon, sieltä käsin voi sitten keskittyä vaikkapa matkustelemiseen.

Minkä ikäinen on iäkäs? Miksi pitäisi muuttaa? Meillä asumiskulut on noin 7000 eur/ vuosi, sähkö ja vesi päälle. Ja piha. 5h+k+s. Minkä vuoksi pitäisi muuttaa ahdistavaan kerrostalokopperoon, joka on kalliinpi? Mullahan on vain tämä elämä, luulen että miehellä on sama juttu.

Vierailija
47/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, ap,

me ostimme tuollaisen mökin, vaikka vieläkin pihan toiselta puolen pukkaa lasia ja ruostuneita pellinpaloja vanhasta "kompostista". 

Eli kaksi neuvoa:

1) Jos haluat mökistä eroon, myy se juurikin tuollaisenaan (mahdollisesti purkukuntoisena). Älä käytä aikaasi raivaamiseen, mutta anna sen näkyä hinnassa. 

2) Jos haluat pitää mökin/tontin, palkkaa avuksesi maansiirtoammattilainen. Maksaa paljon, mutta taatusti kannattaa.

Vierailija
48/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha jääkaappi käy kylmäkaappina kun hautaa maahan sitä. Ja ammeena. Myös kompostina. Voi tehdä reikiä. Harpera ämpäri painetaan maahan siihen perunaa kasvamaan.  Kala verkot putsataan ja ripustetaan joko ikkunaan tai seinälle koristeilla kuten simpukan kuoria.  Sen voi värjätä vaikka tumman siniseksi. Ihan selvä aarre paikka. Ilmeisesti kalaa on syötäväksi.   Et viitsisi olla valittamatta kun aarteen sait . Ja muistot. 

Ei yhtäkään yhdyssanaa oikein, ei siis edes vahingoissa. Miten tää on edes mahdollista? 

Peruskoulu.

Vierailija
49/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v i  t t u a  seurakunta tekee kenenkään kaatopaikalla?!

On teillä ideoita. 

Vierailija
50/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätteiden lajittelu ja kierrätys ovat Suomessa kehittyneet vasta viime vuosina. Lisäksi tiedotus prosesseista on ollut puutteellista. Sorttiasemalla pitää itse käydä niin vasta tajuaa miten hieno konsepti se on.

Muutin juuri ja vein sitä ennen "kaatopaikkakuorman". Oli yllätys miten hienosti lajittelu toimi. Sisäänmennessä laitoin automaattiin tiedot mitä tavaraa tuon ja onko peräkärryn vai pakettiauton verran jne. Sitten maksoin (alle 30 egee peräkärryllisestä) ja kuitissa luki kontin tai molokin numero mihin mikäkin viedään. Myös vanhat rikkinäiset läppärit, mikro ja kaikki rämät huonekalut meni sinne.

En ikinä jättäis lapsilleni hoidettavaksi mitään rytöpesää muutenkaan.

Vierailija
51/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu vanhempien omakotitalon kanssa. Niin älyttömästi roinaa ullakko, kellari ja pihavarastot täynnä ettei tosikaan.  Lisäksi tietenkin huonokuntoinen talo täynnä tavaraa.Yritin kyllä vuosien varrella puhua kuolinsiivouksesta useaan otteeseen muttei auttanut.

Tämän, kun muistaa sitten omalla kohdalla. Ei jätetä niitä isoja taloja kamoineen perillisten setvittäväksi.

Iäkkäiden pitäisi oppia luopumaan rakkasta kodistaan hyvissä ajoin. Muuto kerrostaloon, sieltä käsin voi sitten keskittyä vaikkapa matkustelemiseen.

Minkä ikäinen on iäkäs? Miksi pitäisi muuttaa? Meillä asumiskulut on noin 7000 eur/ vuosi, sähkö ja vesi päälle. Ja piha. 5h+k+s. Minkä vuoksi pitäisi muuttaa ahdistavaan kerrostalokopperoon, joka

Mä muutin luhtitalokaksioon, jossa ei ole pihatöitä. Miksi ihmeessä pitäisi kerrostaloon muuttaa?

Vierailija
52/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pari viikonloppua ja sä oot tehnyt siitä mieleisesi. Olisit iloinen edes siitäkin vähästä, kaikki ei saa edes sitäkään.

Siinä menee kuukausia, eikö paria viikonloppua. Vuosikymmenien aikana kerätyt roinat eivät ole hetkessä pois siivottu. Nim. tulevaisuudessa saman edessä. Myös minun vanhempani antoivat perintönsä mädäntyä pystyyn. 

Vierailija
53/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit käynyt kerran kymmenessä vuodessa 

siivoamassa perintömökkiäsi. 

Vierailija
54/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaisitko itse jää kaappi, kylmä kaappi, haperaämpari? Jos et, argumenttisi on täysin invalidi. Miksi pitää kirjoittaa jotain, jos suomenkielentaito on tuota tasoa? 

Vierailija
55/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit käynyt kerran kymmenessä vuodessa 

siivoamassa perintömökkiäsi. 

Samalla, kun vanhemmat täyttivät sitä roskalla? 

Vierailija
56/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap ja sympatiaa sinulle. Se on todellakin surullista, kun aikoinaan nättinä pidetty paikka annetaan mädäntyä niille sijoilleen eikä huolehdita yhtään. Se on arvotonta, ei pidetä paikkaa minkään kohtelun arvoisena!

Meiltä jää ihan mahdoton määrä raivattavaa, eikä meillä ole lapsia. Eikä olla saatu mitään testamenttia edes puhuttua, että minne tätä vois jättää. Tai ehkä joudutaan myymään kun kunto huononee, että saadaan rahaa hoitoon.

Mutta työmäärää on tiedossa. En tiedä vielä, että kenelle. 

Tsemppiä ap! Saat paikasta vielä joskus omannäköisesi ja kauniin paikan. 

Vierailija
57/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pari viikonloppua ja sä oot tehnyt siitä mieleisesi. Olisit iloinen edes siitäkin vähästä, kaikki ei saa edes sitäkään.

Pari viikonloppua?? Roudasin viime kesänä 2 jätelavallista romua. Lisää löytyy vieläkin ja risukon harventamiseen ei tämä kesä riitä. Isompien puiden laatoon pitää hommata ammattilainen. Sitten vasta pääsee remontoimaan. 

Sää oot vaan laiska kuten vanhempasikin.

Vierailija
58/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama fiilis oli mulla kun shokissa yritti hoitaa asioita. Eihän se lopulta niin kauheaa ollut, kun hyväksyttiin että hommaan menee aikaa.

Tämä. Itse ostin aikoinaan talon lumien aikaan talvella. Ei käynyt mielessäkään mikä kaatopaikka pihalta lumien sulettua paljastui. Alkuun oli katastrofitunnelmat, mutta kun sitten ajattelin että okei, ei kun hommiin, niin ei se niin kauheaa ollut vaikka traktorikuormittain vietiin roinaa sitä mukaa kun ehdittiin. Aloittaminen on vaikeinta, mutta kun tarttuu toimeen niin tulosta alkaa tulla.

Vierailija
59/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset auttanut vanhempiasi heidän eläessään, heh...Mun 80+ isä ei pääse enää kunnolla sängystä ylös, mutta jos ottaisin yhdenkin rikkinäisen muoviämpärin tai sanomalehden liiterin nurkalta viedäkseni sen roskiin tai kierrätykseen, isä saisi jostain jalat alleen ja juoksisi perässä antamaan piiskaa kurittomalle kakaralleen, joka koskee hänen tavaroihinsa. Niinpä on parempi hyväksyä tosiasiat ja raivata sitten, kun he eivät enää ole sitä näkemässä.

Vierailija
60/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Muovi on ikuista. Omaisuus ei häviä minnekään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi