Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan suututtaa, millaisen kaatopaikan vanhempani jättivät minulle perinnöksi

Vierailija
22.07.2025 |

Äitini oli kolmikymppinen kun hänen vanhempansa kuolivat ja heiltä jäi kesämökki perinnöksi. Muistan lapsuudestani juhannusruusut, syreenit, marjapensaat ja omenapuut. Kaikki oli siistiä ja hyvinhoidettua. Vanhemmillani oli oma tapa pitää mökkiä. Sinne roudattiin kotoa kaikki, mitä ei kotona enää tarvittu. Huonekalut, matot, astiat jne. Mökin vanhat vastaavat kipattiin mökin taa tai johonkin metsikköön ja pressu päälle. Kuten sittemmin myös vanhat kiukaat, jääkaapit ja muut. Isäni kalasteli jonkun verran ja käytöstä poistuneet verkot läjitettiin vaan siihen liiterin viereen. Jos joku paikka meni rempalleen, niin sitten meni. Mitään ei korjanneet tai ainakaan niin että olisi saanut maksaa mitään.

Mulla on nyt puolimätä mökki, tontti lähes umpeen kasvanut, epämääräisiä romuja ja jätekasoja siellä täällä. Olen kaivanut puskista hapertuneita ämpäreitä, muovin riekaleita, köysiä, ruosteisia putkia, styroksia, ihan kaikkea. Jossain kuusen varjossa näkyy oksa vanhasta syreenistä. Itkettää.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään löysin maasta lahonneen tikkataulun jämät ja jonkin epämääräisen nahkaesineen, oliskohan ollut nahkasaapas. 

Olisin vuosien saatossa halunnut auttaa, mutta vanhempani eivät antaneet. 'Anna nyt niiden olla, olet täällä nyt lomalla'. En siellä mökillä sitten aikuisena juurikaan käynyt. Jotenkin jännä, että paikalle saatiin jotenkin aina kuskattua uusi kiuas tai jääkaappi, mutta vanhaa ei saanut pois mitenkään, vaan nakattiin juhannusruusupuskaan.

Oliskin vain kyse tavaroista talossa ja ullakolla, mut tää on oikeesti kaatopaikka

Ap

Vierailija
62/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha jääkaappi käy kylmäkaappina kun hautaa maahan sitä. Ja ammeena. Myös kompostina. Voi tehdä reikiä. Harpera ämpäri painetaan maahan siihen perunaa kasvamaan.  Kala verkot putsataan ja ripustetaan joko ikkunaan tai seinälle koristeilla kuten simpukan kuoria.  Sen voi värjätä vaikka tumman siniseksi. Ihan selvä aarre paikka. Ilmeisesti kalaa on syötäväksi.   Et viitsisi olla valittamatta kun aarteen sait . Ja muistot. 

Ei yhtäkään yhdyssanaa oikein, ei siis edes vahingoissa. Miten tää on edes mahdollista? 

Aplodit jääkaapille ja kylmäkaapille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät siitä paikasta ja haluat palauttaa sen entiseen kukoistukseensa älä silloin aseta itsellesi ihan hirveitä haasteita, vaan lähde pikku hiljaa raivaamaan ja korjailemaan. Ota kohde kerrallaan. Hyvällä säällä ulkona ja huonolla säällä sisällä. Jos voit helposti käydä mökillä syksyllä raivaa silloin raskaat romut ja kaadata heikentyneen syreenin viereen kasvanut kuusi kevättalvella.

Pyydä apua talkoisiin. Jos sauna on kunnossa ja vieras voi mukavasti yöpyä tarjoa työleiriä jollekin, joka sellaisesta pitää. Ainakin minä pidän, enkä varmasti ole ainoa maailmassa.

Mökkiseudulla on myös monenlaisia mökkitalkkareita korvausta vastaan tai ainakin 4H-kerho. Selvitä.

Onnea projektiin, jos niin päätät. Alku aina hankalaa.

Vierailija
64/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä v i  t t u a  seurakunta tekee kenenkään kaatopaikalla?!

On teillä ideoita. 

Tää olisi hyvä "Sananen viikonvaihteeksi". Voi pysähtyä miettimään syntyjä syviä sen äärellä.

Vierailija
65/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli. Muovi on ikuista. Omaisuus ei häviä minnekään. 

Ne kymmenien vuosien takaiset viilipurkit siellä avokompostissa onkin vasta arvokkaita... Just. 

Vierailija
66/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Itse olen siivonnut mökkiä 20 vuotta kun minulle jäi rakennustyömaa kun vanhempani kuoli. 10 vuotta olin itse poissa pelistä omien asioiden vuoksi. Nyt minulla on kaikki hyvin ja hyvät tukiverkostot ja siivouksen loppukin jo häämöttää. 

Neuvoni on, että norsukin syödään pala kerrallaan. Kun ensin saat yhden paikan järjestykseen, siitä se etenee. Älä tee tiukkoja aikatauluja, mieluummin yritä tehdä joku kiva "tapahtuma" jonkun nurkan ojennuksesta. Kun asiat alkavat mennä mieleiseesi suuntaan, motivaatio kasvaa. Tee itsesi näköistä,  ei sitä mitä "on aina ollut". Hyväksy se, että aika ja voimat on rajalliset ja tämä projekti tulee olemaan pitkä. Lupaan, että nautinnon hetkiä tulee osumaan välillä kohdallesi projektin aikana!

Vierailija
67/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metalliromusta maksetaan aika hyvä hinta.

Ei makseta

Vierailija
68/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha jääkaappi käy kylmäkaappina kun hautaa maahan sitä. Ja ammeena. Myös kompostina. Voi tehdä reikiä. Harpera ämpäri painetaan maahan siihen perunaa kasvamaan.  Kala verkot putsataan ja ripustetaan joko ikkunaan tai seinälle koristeilla kuten simpukan kuoria.  Sen voi värjätä vaikka tumman siniseksi. Ihan selvä aarre paikka. Ilmeisesti kalaa on syötäväksi.   Et viitsisi olla valittamatta kun aarteen sait . Ja muistot. 

Ei yhtäkään yhdyssanaa oikein, ei siis edes vahingoissa. Miten tää on edes mahdollista? 

Onpas!  Jääkaappi, kylmäkaappi.

Vierailija
69/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tyhjentelen sekä mökkiä että omakotitaloa. Olen ainakin oppinut, että omasta tavarastani luovun heti, kun huomaan jonkin tarpeettomaksi. Tämä on ehkä sukupolvien juttu, sodan jälkeen mistään ei luovuttu, eikä luontoon nakkaaminen ollut niin paheksuttua kuin nykyisin.

Tsemppiä.

Vierailija
70/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Erona, että vanhempani rakensivat mökin ja se oli vielä lapsuudessa viihtyisä ja hoidettu. 2000-luvulla muuttunut kaatopaikaksi. Tavaraa kaikkialla, rakennettu monenlaisia lisäsuojia ja peitelty loput pressulla. Kaikkea rikkinäisistä ämpäreistä 70-luvun kenkiin, joita pitää säilyttää siellä homeisena. Kaikki kalusteet on vanhoja, jostain kerättyjä. Ja aina viety lisää, ettei liikumaan pian pysty. Joka kaappi tupaten täynnä kaikenlaisia vääntyneitä kattiloita, astioita, aterimia yms. Pelkästään astioita on varmaan sadalle hengelle ja suurin osa jotain yksittäiskappaleita, joilla ei ole mitään keräilyarvoa ja osasta pieni pala kulmasta pois tmv.

Minä olen ajatellut, että roskalava pihaan ja sinne vaan tavaraa. Olen jo suunnitellut, kuka ne kantaa, koska siinä on hiukan ylämäkeä kantaa ne sinne vielä. Palkkaan aputyövoimaksi 2-3 reipasta nuorta miestä. Ihan kesätöihin. Toki vanhemmatkin kelpaa. Alueella on paljon työttömyyttä, joten eiköhän sitä ilmoituksella ja reilulla palkalla saa kantoapua. Varmaan parin viikon homma, kun laitetaan se kuntoon, jotta pääsee edes miettimään, myykö vai pitääkö. Myös puskat vedän sahalla alas, mutta risujen kuljetukseen tarvin myös apua. 

Vierailija
71/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pari viikonloppua ja sä oot tehnyt siitä mieleisesi. Olisit iloinen edes siitäkin vähästä, kaikki ei saa edes sitäkään.

Et taida tietää mistä puhut.

Eri

72/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia nämä vanhat sukupolvet säästävät jätettä, että luulevat sen olevan raha arvoista? Tässäkin ketjussa joku harhainen niin kuvittelee.

Ei. Jätteellä ei rikastu. Siitä aiheutuu kuluja ja ihan järjetön määrä työtä.

Vierailija
74/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin mun äidin lapsuudenkotiin helmikuussa. Elokuun lopulla muutettiin pois. Joka päivä, ihan jokaikinen päivä siivottiin, putsattiin jne.

Keväällä, kun maa oli kuiva, perjantaina töiden jälkeen aloin tyhjentämään yhtä huonetta aitassa. Perjantaina kannettiin tavarat pihalle, la lakaistiin, putsattiin, pestiin ja alettiin isompia hetken päästä kantamaan sisälle takas.

Su meni sitten lajitellessa. Joka krt, kun mentiin kauppaan, aina vein ärräpaketteja, lajiteltua roskaa. Ja kun käytiin isommassa kaupungissa, mentiin kaatopaikan kautta. Lukematon määrä roskaa meni.

Mikä saa ihmisen säilyttämään roskaa ?

Navetan takana oli alue, johon oli kaivettu roskaa. Älyttömät kasat löytyi mm rikkinäisiä posliiniastioita.

Ihan säännöllisesti joku kysyy haluttaisko me muuttaa heidän mökille ja tehdä sama. Ei haluta.

Vierailija
75/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, en ole siis ainoa, jolla sama tilanne.

Meillä on vastaavassa kunnossa isän arviolta 40-luvulla rakennettu lapsuudenkoti järven rannalla, jossa mädäntynyt/lahonnut/luhistunut talo sekä samanlainen rantasauna. Pihapiirissä dumpattu jos jonkinlaista jätettä ja kodinkoneita, jotka maatuneet osittain.

Lisäksi vanhempieni nykyinen 70-luvulla rakennettu talo, minun lapsuudenkotini, jota ei ole mitenkään ylläpidetty, ei tule edes juomakelpoista vettä kaivosta. Tavaraa sielläkin talon täydeltä sekä liiterillinen että pari muuta piharakennusta.

En tiedä onko kummallakaan noista mitään arvoa. Rantatontilla kenties, mutta niin lähelle järveä ei kuulemma saa enää rakentaa, eikä se nykyinen talo ole enää remontoitavissa.

Noissa sitä onkin ihmeteltävää sitten kun se aika tulee. 

Vierailija
76/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkö takia nämä vanhat sukupolvet säästävät jätettä, että luulevat sen olevan raha arvoista? Tässäkin ketjussa joku harhainen niin kuvittelee.

Ei. Jätteellä ei rikastu. Siitä aiheutuu kuluja ja ihan järjetön määrä työtä.

rahanarvoista*

Vierailija
77/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä et ole auttanut vanhempiasi jo heidän eläessään? Hirveässä sotkussa joutuivat olemaan? Vai etkö käynyt 20 vuoteen?

En ole Ap, mutta luuletteko, että tuollaiset ihmiset antaa auttaa. Ja samanlaisia jääriä meistä tulee vanhemmiten.

Kuulin just yhestä tutusta, kaksio täynnä pahvilaatikoita. MITÄÄN ei saa heittää pois.

Jos heitetään, jo kohta hakee takasin! "Sitä voi tarvita"

Vierailija
78/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia asioihin kannattaa tarttua ajoissa ja sitä mukaa, kun huomaa, ettei käytä jotain, tai hankkii uutta, niin luopuu vanhasta. Nykyään onneksi monesta paikasta saa tilattua noudon ja kierrätyksen vanhoille, jos tilaa uuden. Netissä pystyy myös myymään käyttökelpoista tavaraa, niin ne tulee jollekin toiselle käyttöön. 

Siitä vaan pitää tehdä rutiini. Ja ainakin pyrkiä olemaan ostamatta asioita, joita ei käytä ja niitäkin, joita käyttää oikea määrä. 

Vierailija
79/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne. Syy siihen, ettei ole auttanut vanhempien elinaikana johtuu usein siitä, että he eivät anna ulkopuolisten puuttua omaan elämäänsä ja omaisuuteensa. Väkisin ei voi edes omat lapset mennä siivoamaan. Joidenkin vanhempien kanssa on hankala edes puhua asiasta, koska se on heidän elämäänsä puuttumista ja he eivät halua puhua aiheesta.

Jos on kyse vakituisesti asutusta kodista, erityisesti omakotitalosta maalla pihoineen ja ulkovarastoineen, voi tavaraa olla uskomattomat määrät. Myynti säällisellä hinnalla on vaikeaa, jos kaikki paikat on täynnä tavaraa. Sisätiloissa saattaa lisäksi olla paljon henkilökohtaista tavaraa kuten valokuvia, dokumentteja kymmenien vuosien varrelta ja muuta sellaista, joka on hyvä napata talteen sen sijaan että henkilötunnukset, valokuvat, päiväkirjat yms päätyvät ulkopuolisille. Siksi kaikki nurkat pitää käydä läpi. Myös kaikki arvokas, joko rahallisesti tai tunnepohjalta kannattaa ottaa talteen.

Pihalla olevien ja maahan haudattujen tavaroiden osalta voidaan puhua ongelmajätteestä ja joskus jopa saastuneesta maasta, jotka huomioitava kiinteistön kaupassa. Haudattuja tavaroita ei edes kaikkia näe ja siten tiedä ellei myllerrä paikkoja auki.

Se on myös totta, että nykyään jätteet lajitellaan. Niinkin voi tehdä, että tilaa sekajätelavan ja nostelee tavarat sinne ja maksaa toiselle lajittelusta jäteasemalla.

Esimerkkinä huutelijoille, meillä meni noin 100 neliöisen omakotitalon ja kahden ulkovaraston (10&20 neliötä) siivoamiseen kaksi vuotta, kun ajeltiin 1-2krt/kk viikonloppuisin pari sataa kilometriä suuntaansa päiväksi siivouspuuhiin. Monia kertoja ajettiin peräkärryllä tavaraa jäteasemalle ja useita jätelavoja tilattiin pihaan ja täytettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän