Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan suututtaa, millaisen kaatopaikan vanhempani jättivät minulle perinnöksi

Vierailija
22.07.2025 |

Äitini oli kolmikymppinen kun hänen vanhempansa kuolivat ja heiltä jäi kesämökki perinnöksi. Muistan lapsuudestani juhannusruusut, syreenit, marjapensaat ja omenapuut. Kaikki oli siistiä ja hyvinhoidettua. Vanhemmillani oli oma tapa pitää mökkiä. Sinne roudattiin kotoa kaikki, mitä ei kotona enää tarvittu. Huonekalut, matot, astiat jne. Mökin vanhat vastaavat kipattiin mökin taa tai johonkin metsikköön ja pressu päälle. Kuten sittemmin myös vanhat kiukaat, jääkaapit ja muut. Isäni kalasteli jonkun verran ja käytöstä poistuneet verkot läjitettiin vaan siihen liiterin viereen. Jos joku paikka meni rempalleen, niin sitten meni. Mitään ei korjanneet tai ainakaan niin että olisi saanut maksaa mitään.

Mulla on nyt puolimätä mökki, tontti lähes umpeen kasvanut, epämääräisiä romuja ja jätekasoja siellä täällä. Olen kaivanut puskista hapertuneita ämpäreitä, muovin riekaleita, köysiä, ruosteisia putkia, styroksia, ihan kaikkea. Jossain kuusen varjossa näkyy oksa vanhasta syreenistä. Itkettää.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin kaikkien rojujen kera. 

Vierailija
2/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla mahdollista palkata siihen jotkut avuksi? Kannattaa ainakin tilata keräyslava, jonka sitten kuormurilla hakevat pois. Se ei maksa kovin paljoa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pari viikonloppua ja sä oot tehnyt siitä mieleisesi. Olisit iloinen edes siitäkin vähästä, kaikki ei saa edes sitäkään.

Vierailija
4/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla mahdollista palkata siihen jotkut avuksi? Kannattaa ainakin tilata keräyslava, jonka sitten kuormurilla hakevat pois. Se ei maksa kovin paljoa.  

Kyllä maksaa, kaikki pitää lajitella. Tilata viisi lavaa!

Vierailija
5/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metalliromusta maksetaan aika hyvä hinta.

Vierailija
6/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Styroksi käytetään ulkohuussin seiniin ja pytyn reunaan. Rautaromu viedään romunkerääjälle . Metallia jopa ostetaan. Romurautaa.  Ne uusiokäyttöön . Sitten vanhoja lautoja voi vaihtaa uuteen . Onhan nostalgiaa. Vanhat lelut voi sulattaa vanhassa metalli kipossa ja viedä roskiin. Vanhat kattilat laitetaan kukkapuskille ja vaikka sipulia voi kasvattaa. Ei oo vaikeaa. Suuret vaan menneitä vuosia aikoja.  Maali pensseli käteen ja uutta lautaa. 

Vierailija
7/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu vanhempien omakotitalon kanssa. Niin älyttömästi roinaa ullakko, kellari ja pihavarastot täynnä ettei tosikaan.  Lisäksi tietenkin huonokuntoinen talo täynnä tavaraa.Yritin kyllä vuosien varrella puhua kuolinsiivouksesta useaan otteeseen muttei auttanut.

Vierailija
8/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätteiden lajittelu ja kierrätys ovat Suomessa kehittyneet vasta viime vuosina. Lisäksi tiedotus prosesseista on ollut puutteellista. Sorttiasemalla pitää itse käydä niin vasta tajuaa miten hieno konsepti se on.

Vierailija
9/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kieltäytynyt perinnöistä.

Vierailija
10/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pari viikonloppua ja sä oot tehnyt siitä mieleisesi. Olisit iloinen edes siitäkin vähästä, kaikki ei saa edes sitäkään.

Pari viikonloppua?? Roudasin viime kesänä 2 jätelavallista romua. Lisää löytyy vieläkin ja risukon harventamiseen ei tämä kesä riitä. Isompien puiden laatoon pitää hommata ammattilainen. Sitten vasta pääsee remontoimaan. 

Vierailija
11/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippua perintö ja laita vahinko kiertämään.

Vierailija
12/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten on siivousfirmoja, raivaajia ja kuolinpesien ostajia. Sekä sukulaisia. Kun otat ensin mitä tarvitset. Ja saat myydäkin ne paikat ellet itse pidä itselläsi.

Vierailija
13/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.

Vierailija
14/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy pois sellaisenaan.

Vierailija
15/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulle jättivät perinnöks vain ison sijoitussalkun. Kiitos isä, kiitos äiti.

Vierailija
16/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha jääkaappi käy kylmäkaappina kun hautaa maahan sitä. Ja ammeena. Myös kompostina. Voi tehdä reikiä. Harpera ämpäri painetaan maahan siihen perunaa kasvamaan.  Kala verkot putsataan ja ripustetaan joko ikkunaan tai seinälle koristeilla kuten simpukan kuoria.  Sen voi värjätä vaikka tumman siniseksi. Ihan selvä aarre paikka. Ilmeisesti kalaa on syötäväksi.   Et viitsisi olla valittamatta kun aarteen sait . Ja muistot. 

Vierailija
17/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maksaa jopa 2000 euroa

Vierailija
18/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin. Omien vanhempien mökki myytiin, meni kaupaksi ja kaikki tavarat samalla. 

Itse olen vähäiset tavarani laittanut roskiin ja kiertoon ja rahaksi, ei tarvitse jälkikasvun niitä heitellä roskiin.

Vierailija
19/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Styroksi käytetään ulkohuussin seiniin ja pytyn reunaan. Rautaromu viedään romunkerääjälle . Metallia jopa ostetaan. Romurautaa.  Ne uusiokäyttöön . Sitten vanhoja lautoja voi vaihtaa uuteen . Onhan nostalgiaa. Vanhat lelut voi sulattaa vanhassa metalli kipossa ja viedä roskiin. Vanhat kattilat laitetaan kukkapuskille ja vaikka sipulia voi kasvattaa. Ei oo vaikeaa. Suuret vaan menneitä vuosia aikoja.  Maali pensseli käteen ja uutta lautaa. 

Jos kamat on olleet muutaman vuosikymmenen saunan takana ulkona maatumassa, lahonneina, sammaloituneina, ruoskuneina, niin aika työ ensin kaivaa ne esiin ja kierrättää. Osasta ei edes enää erota mitä olleet. Jätteitä on ilmeisesti myös tarkoituksella haudattu maahan.

Ap

Vierailija
20/79 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhat lelut voi sulattaa vanhassa metalli kipossa ja viedä roskiin"

Ne voi kyllä viedä roskiin ihan ilman sulattamistakin, sellaisenaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi