Nyt tulee avautuminen työttömyydestä
Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon.
Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu.
Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.
Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi.
Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.
Yrittäjäksi minusta ei ole.
Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi.
Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.
Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.
Kommentit (309)
Suomessa on onnellisia vain tosi rikkaat ja heidän etujaan ajaa hallitus.
Ei Suomeen kannata työttömien ja duunareiden jäädä, koska heiltä viedään kalsaritkin. Sitten joku keskiluokkainen tulee elämäänsä kyllästyneenä huutamaan sille työttömälle "mee töihin ilman kalsareita".
Kyllä iltapäivälehdissä on ihan ollut juttua, että työttömyys ja leikkaukset ajaa ihmisiä itsetuhoisiin ajatuksiin. Mitä sitä kaunistelemaan asioita, mutta jos hallitus haluaa päästä leikkauksilla työttömistä eroon, niin onhan sekin tapa kiillottaa työllisyyslukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa, 1,5v työttömänä. Olen alkanut hakea ulkomaille työn perässä, Suomen tilanne on todella huono ja pää räjähtää tästä ahdistuksesta, toimettomuudesta ja toivottomuudesta. Vanhusten takia olisi hyvä pysyä täällä, mutta perheellisenä rahat eivät enää riitä, eikä töitä saa mistään.
Toivottomuus on pahinta, kun ei ole paremmasta tietoa. Työ mahdollistaa niin moneen asiaan.
Nimenomaan. Jos olisi paremmasta tietoa, niin uskaltaisi elää eri tavalla. Vaikea tilanne, kun ei näe enää muuta ulospääsyä kuin koko perheen elämän muuttamisen.
Jep, jos mä saisin nyt tietää, että saisin töitä ja voin aloittaa syksyllä, niin lähtisin heti pienelle matkalle. Ja alkaisin katsomaan parempaa asuntoa,
Kannattaa olla tosi varovainen, vaikka luvattaisiinkin töitä. Ajat on sellaiset, että jos ei ole paperilla mitään, voidaan perua. Mulle kävi näin. Keväällä oli tiedossa loppukesästä töitä joten innoissani lähdin matkalle. Eipä sit ollutkaan ja reissuun meni elintärkeitä säästöjä jotka nyt tarvittaisiin puskuriksi kun työttömyys pitkittyy.
Toivon niin sydämestäni kaikkea hyvää ja työllistymistä heille, ketkä tällä hetkellä ovat työnhaussa. Olen ollut itsekin välillä työttömänä, koska teen ns.urakka/friikkuhommia. Nyt on vaikea aika, ollut jo tovin. Jos vain pystyy, eikä ole velvollisuuksia jäädä Suomeen, kannattaa varmastikin kokeilla ulkomaille työllistymistä. Lähipiirissäni moni on sen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa, 1,5v työttömänä. Olen alkanut hakea ulkomaille työn perässä, Suomen tilanne on todella huono ja pää räjähtää tästä ahdistuksesta, toimettomuudesta ja toivottomuudesta. Vanhusten takia olisi hyvä pysyä täällä, mutta perheellisenä rahat eivät enää riitä, eikä töitä saa mistään.
Toivottomuus on pahinta, kun ei ole paremmasta tietoa. Työ mahdollistaa niin moneen asiaan.
Nimenomaan. Jos olisi paremmasta tietoa, niin uskaltaisi elää eri tavalla. Vaikea tilanne, kun ei näe enää muuta ulospääsyä kuin koko perheen elämän muuttamisen.
Jep, jos mä saisin nyt tietää, että saisin töitä ja voin aloittaa syksyllä, niin lähtisin heti pienel
Jos kuulut liittoon, niin riitauta. Suullinen sopimus on yhtä pitävä, kuin kirjallinen. Ei kannata luopua omista oikeuksista.
Kreikkaan etsitään myös usein suomea puhuvia työntekijöitä, siellä on upeammat maisemat ja rennompi tunnelma kuin Espanjassa. Vaikka Kreikan talous nyt on mitä on, mutta en kyllä työttömänä jäisi kovin pitkäksi aikaa Suomeen. Kokenut senkin "ilon" joskus, kun elin työmarkkinatuella, joka oli verojen jälkeen silloin 520 euroa. Vaikka tuosta aikaa on, niin silti muistan tarkkaan tuon nettosumman, kun oli sen verran traumaattinen kokemus. Miten ihmeessä nyky Suomessa tuollaisella rupusella sumalla kukaan pärjää, paitsi nyt suunnittelevat jotain yleistukea joka ei kuullosta lupaavalta.
Mä olen katsonut Norjasta töitä, mutta lähes kaikissa työpaikkailmoituksissa lukee, että pitää osata ruotsia tai norjaa ja en osaa. Olen jopa epätoivoisena katsonut Venäjältä töitä, mulle jo ihan sama mihin työttömänä lähden.
Mä katson työttömänä YouTube videoita jotka on suomalaisten tekemiä reissun päältä ulkomailta. Pääsee edes vähän näkemään maisemia muualta, onneksi se ei vielä maksa mitään eikä haaveilu. Pääsee edes hetkeksi karkuun tätä todellisuutta ja työttömyyttä.
joo tsemppiä, et varmasti olet ainut. onneksi sulla on varmaan noin 100m2 vuokrakämppä hinnasta päätellen, pystyt siinä säästää helposti yli 500€/kk kun otat heikkotasoisen yksiön, toki sekin on hiton raskasta.
Etköhän vielä tänä vuonna työllisty, pieni raskas tauko nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kreikkaan etsitään myös usein suomea puhuvia työntekijöitä, siellä on upeammat maisemat ja rennompi tunnelma kuin Espanjassa. Vaikka Kreikan talous nyt on mitä on, mutta en kyllä työttömänä jäisi kovin pitkäksi aikaa Suomeen. Kokenut senkin "ilon" joskus, kun elin työmarkkinatuella, joka oli verojen jälkeen silloin 520 euroa. Vaikka tuosta aikaa on, niin silti muistan tarkkaan tuon nettosumman, kun oli sen verran traumaattinen kokemus. Miten ihmeessä nyky Suomessa tuollaisella rupusella sumalla kukaan pärjää, paitsi nyt suunnittelevat jotain yleistukea joka ei kuullosta lupaavalta.
Eiköhän suomen talouskin ala olemaan jo kreikan tasoa, että sama kai se kreikkaan jo lähteä, siellä kauniimmat maisemat, eläminen vielä edullisempaa ja asuminen. Hyvän asunnon voi vuokrata jo 300 - 400 eurolla. Eläminen siellä muutakin kuin sitä, että heräät, menet töihin, käyt kaupassa ja kotiin nukkumaan. Suomessa ei puhettakaan, että tuolla hinnalla saa järkevää asuntoa ellei halua muuttaa johonkin sekakäyttäjien sekaan ja pelätä 24/7 365.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suomen talouskin ala olemaan jo kreikan tasoa, että sama kai se kreikkaan jo lähteä, siellä kauniimmat maisemat, eläminen vielä edullisempaa ja asuminen. Hyvän asunnon voi vuokrata jo 300 - 400 eurolla. Eläminen siellä muutakin kuin sitä, että heräät, menet töihin, käyt ka
hyvää vauhtia ollaan ainakin menossa kohti kreikan taloutta
Miten Orpon hallitus voi ylipäätänsä olla pystyssä vielä kaikkien näiden surkeiden työttömyyslukujen ja velan määrän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos Espanjaan lähdet niin eläminen on siellä halvempaa, mutta palkka voi olla pienempi.
Olen käynyt ja joskus katson niin siellä turisti alueilla ei riitä enää 1000e palkka kun ne asunnot on sama vuoroa ja enemmän. Ja moni vuokraa ulkomaalaisille tyyliin 3lk ajaksi vain. Ei oikeen kannata jäisi rahatta. Ja ehkä asunnotta ellei löydä huone tms. Ja se mitä Suomessa ei kerrota niin moni asuu lentokentällä myös köyhät paikalliset, joiden kodit voi olla viety Airbnb päivä hinta asunnoiksi, moni omistaja tykkää päivä hinnasta koska tienaa paljon enemmän kuin kuukausi vuokralla, itse asun Suomessa myös talo jossa 2-3 Airbnb asuntoa ja aina täysiä. Espanjassa käyty ja ne Airbnb ja tilapäis asunnot tuli koko ajan täyteen. Jotkut turistit maksaa mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen katsonut Norjasta töitä, mutta lähes kaikissa työpaikkailmoituksissa lukee, että pitää osata ruotsia tai norjaa ja en osaa. Olen jopa epätoivoisena katsonut Venäjältä töitä, mulle jo ihan sama mihin työttömänä lähden.
Juuri oli uutinen jossa amerikkalainen mies luuli saavansa hyvän elämän Venäjällä perheineen, niin joutui just eturintamalle Ukrainaan. Vaikka luvattu ihan muuta. Nyt 1kk ilman kuulumisia liekö jo kuollut ehkä. Että vaikka lupaa kaikkea niin sotaan siellä pääsee. Miksi et valitse ihan mikä tahansa muu vaikka Viro, Puola, Latvia. Oikeasti Saksa siellä kuulemma saa työtä ulkomaalaisetkin. Kielet voi oppia esim. Ilmaiset kieli videot YouTube. Etelää voin suositella vain jos on rahaa ja tukiverkosto, muuten jos jää työttömäksi ei saa mitään ja on kuuma. Monessa käynyt.
Te-toimistolla kehotus etsiä kerjätä työtä kadulla ja liikkeissä kysymällä on täysin turha neuvo. Siinä vain pidetään pellenä jolle kutsutaan vartija. Ja monet toimistot pitää ovet kii, ei ota vastaan. Ei saisi kehottaa kerjäämään. Ei työtä noin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alkuun selvität, miten pääset ylihintaisesta asunnostasi eroon. Kimppakämppään tai soluun, tai jos jollain vanhalla sukulaisella on omakotitalossa ylimääräinen huone jonne pääsisit halvalla asumaan, niin sinne. Ei saa olla avuton, vaan kysellä kaikilta.
Noin suurilla asumiskuluilla pitää olla kroisos, että selviää, eli äkkiä eroon tuosta törkyhintaisesta kämpästä.
Jos lähetät netissä hakemuksia ja odotat niihin vastauksia, et saa töitä. Parempi kun menet kyselemään töitä vaikkapa kaupoista ja ravintoloista. Siistillä ulkomuodolla, hyvällä käytöksellä ja selkeällä puhetaidolla saa aina jotakin työtä. Jos taas et osaa muuta kun naputtaa nettiä, niin sillä ei töitä saa, riippumatta tutkintojen määrästä. Toki hommaat ensin hygieniapassin jos ei ole jo.
Haluun tietää kuka tän kirjoitti. Mulla on kokemusta kerran sivull
Niin, ja sitten otetaan se puhelin kauniiseen käteen ja soitetaan toimarille ja puhutaan kuinka kiinnostava juuri tämä yritys on työpaikkana juuri sinulle, kuinka olet juuri tämän alan sisältöön perehtynyt, jne.
Netin rekryilmoituksista saa töitä vain jos hakemuksen lähettämistä ennen soittaa rekrytoijalle ja keskustelee paikan sisällöstä ja mainostaa itseään. Pelkällä hakemuksen lähettämisellä ei töitä saa, koska ei erotu muista mitenkään.
Ne asiat että työ kiinnostaa kerrotaan haastattelu vaiheessa, ei se mitenkään tehoa jos soittaa ja lässyttää. Moni ei edes pidä yli-innokkuudesta. Menee hukkaan kuten myös liikkeestä työn kerjäys, noita kerjää työ - vinkkejä taatusti jakelee vain ne jotka onnekkaasti saavat jonkin jämä työn, tai työllistyy sukulaisen avulla. Sitten helppo neuvoa muita. Ne vain ei tehoa. Nuo vinkit ei ketään työllista missään. Ainoa voi olla jos ilmaista harjoittelijaa etsii. Yleensä merkkaa vain kokemus ja jos sitä ei ole ei taatusti oteta palkkatyöhön, valitaan se joka ollut tyyliin 5v samalla alalla. Siinä ei muuten tehoa mikään kerjäys, eikä mikään valmennus tai Cv tekokurssi. Pomo valikoi ja päättää kenet ottaa. Paikan saa kokenein ja pomon sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli uutinen jossa amerikkalainen mies luuli saavansa hyvän elämän Venäjällä perheineen, niin joutui just eturintamalle Ukrainaan. Vaikka luvattu ihan muuta. Nyt 1kk ilman kuulumisia liekö jo kuollut ehkä. Että vaikka lupaa kaikkea niin sotaan siellä pääsee. Miksi et valitse ihan mikä tahansa muu vaikka Viro, Puola, Latvia. Oikeasti Saksa siellä kuulemma saa työtä ulkomaalaisetkin. Kielet voi oppia esim. Ilmaiset kieli videot YouTube. Etelää voin suositella vain jos on rahaa ja tukiverkosto, muuten jos jää työttömäksi ei saa mitään ja on kuuma. Monessa käynyt.
Eikö sitä Suomessakin ole aina yksin, yksin pitänyt aina pärjätä. Etenkin jos tulee yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolaan etsitään myös monesti suomalaisia baronan kautta
Kannustan kaikkia kynnelle kykeneviä hakemaan ulkomaille töihin, jos on edes se rallienglanti hallussa. Ei tänne takapajulaan kannata jäädä, jossa ei ole töitä, kallis maa, terveydenhuollossa kilometrin jonot tai julkisella ja ihmiset katkeria sekä ilkeitä. Kuten tässäkin ketjussa on havaittu, ilkeitä ihmisiä jotkut ja niin kitkeriä sekä katkeria. Ei tänne pahoinvointivaltioon kannata jäädä haaskaamaan elämää ja näiden kitkerien ihmisten joukkoon. Suomalaisessa työelämässäkin paljon pahoinvointia, selän takana haukkumista, kiusaamista ja paljon epäkohtia.