Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tulee avautuminen työttömyydestä

Vierailija
22.07.2025 |

Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon. 

Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu. 

Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.

Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi. 

Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.

Yrittäjäksi minusta ei ole.

Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi. 

Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.

Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.

Kommentit (309)

Vierailija
281/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, onko työttömille joku oma yhdistyksensä (en jaksa googlailla nyt)? Sen verran mielenkiintoisia aikoja eletetään nyt työmarkkinoilla, että olisi hyvä verkostoitua ja jakaa kokemuksia kohtalotovereiden kanssa. Siis muualla, kuin vauvapalstalla...

Olisi todella hyvä että tälläinen yhdistys olisi työttömille. Joku yhdistys joka ajaisi oikeasti työttömien etuja ja asemaa politiikassa siis. Ajaisi etuja ja tarjoaisi esim lakineuvontaa työttömille sen suhteen mitä saa tehdä ja mitä ei. Voisiko joku osaava laittaa pro bono yhdistyksen tulille. Henkilö joka osaa luovia ja toimia tässä ympäristössä. 500.000 työtöntä ja yhdistysken kannattajaa kun nyt jo on niin olisi ihan kunnon vetovoimaa ja taustahenkilöstö tuollaisella yhdistyksellä. Niinhän ne Woltin työntekijätkin saivat yhdistyksen joka ajoi heidän asiaansa ja nyt woltin kuskit ovat siis oikeasti woltin työntekijöitä, ei mitään yksin yrittäjiä. Minusta tuntuu että ketään ei politiikassa kiinnosta työttömien asia, mutta heiltä voi vaan leikata tukia koko ajan. Eikös euroopassa olla siitäkin jo monta kertaa älähdetty että suomessa on pienet tuet verrattuna elinkustannuksiin. Muutaman vuoden sisään on leikattu paljon ja samalla kustannukset nousseet 30%. Ei ne kustannukset tule laskemaan kun ne nyt on nostettu. Jossin ranskassa ja italiassa työttömät eivät olisi nielleet leikkauksia näin hiljaisesti kuten suomessa on tapahtunut. Siellä olisi ollut mielenosoituksia asiasta. Suomessa tyydytään olemaan hiljaa ja valittamaan tällä palstalla.

Vierailija
282/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en työttömänä tule hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempia. En tee ilmaistyötä vapaa-ajalla.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää kylmästi hoitamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansat ovat antaneet vallan hulluille poliitikoille ja he ovat antaneet vallan vielä karmeammille business-ukoille, jotka eivät maksa veroja (maailman 500 suurinta yritystä ei juurikaan tuloveroja maksa), vaan saaatuttavat koko maapallon s-nan myrkyillään ja muovipelleteillään. Nyt työvoimakin pitää saada ilmaiseksi. Jos ei muuten, niin hikipajojen avulla. Sotia siedetään sotabusineksen takia. Kansa makaaa viulut. EU ja YK ovat hampaattomia. 

Hirveää ja pahemmaksi muuttuu.

Vierailija
284/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten omaiset voisivat perustaa omia hoito-oauuskuntia tms, joissa yhteinen hoitoporukka. Ja imaisetkin mukana. Rahoja sairaanhoidosta ja vanhustenhoidosta ei pitäisi viedä amerikkalaisten businessyritytysten kautta verovapatiiseihin. 

Etsin juuri yksityistä hammaskääkäriasemaa Espoosta. En halua tukea mehiläisiä ja terveyataloja enää

Vierailija
285/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ottaa rennommin. Olen ollut 15 vuotta työttömänä, eikä ahdista lainkaan. Olen hyväksynyt, että tulen olemaan aina työtön ja sen, että raha ei riitä kaikkeen. Tähän sopeutuu melko helposti ja rutiinit muokkautuvat sellaisiksi, että rahaa ei paljoa tarvitse. Työnhakua en tee, en pyri kehittämään itseäni, en koe itseäni kuuluvaksi työvoimaan. Tavoite on vain tehdä arjesta mahdollisimman mukavaa ja huoletonta. Keskityn vain itseeni.

Nyt puhtaan työttömistä jotka haluaa töihin!

Kauanko mielestäsi kannattaa hakata päätä seinään? Haluamalla ei ole myöskään ikinä töihin päässyt.

No ei kyllä työkykyinen, terve ihminen voi olla 15 vuotta työtön.

Tietenkin voi. Kotoa ei kukaan hae. Työkyky nyt ei ole ollut töihin pääsyn tae kymmeniin vuosiin.

Vierailija
286/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten yhteiskuntavastuu on kuollut kirjain. Kaikilla aloilla pitäisi saada ilmaista työvoimaa, jonka valtio on valmiiksi tuottanut. Ja nollatuntisopparilla. 

Vierailija
287/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaat, työttömiä on paljon. Et ole tilanteessasi yksin. Ja ongelma tulee pahenemaan. Pelkään pahoin, että kaikki räjähtää käsiin kuten Jenkeissä. Samat merkit näkyvissä. Oikeistohallitus joka ajaa vain suurituloisten etuja, nousevat hinnat, kovenevat arvot jne. 

Olen itse vielä töissä, mutta saa nähdä kuinka kauan tätä onnea kestää. Rahaa yritän säästää jo nyt sen mitä voin eli eipä juuri matkustella ja kuluteta täälläkään. 

Vierailija
288/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa tilanteessa, 1,5v työttömänä. Olen alkanut hakea ulkomaille työn perässä, Suomen tilanne on todella huono ja pää räjähtää tästä ahdistuksesta, toimettomuudesta ja toivottomuudesta. Vanhusten takia olisi hyvä pysyä täällä, mutta perheellisenä rahat eivät enää riitä, eikä töitä saa mistään. 

Toivottomuus on pahinta, kun ei ole paremmasta tietoa. Työ mahdollistaa niin moneen asiaan.

Nimenomaan. Jos olisi paremmasta tietoa, niin uskaltaisi elää eri tavalla. Vaikea tilanne, kun ei näe enää muuta ulospääsyä kuin koko perheen elämän muuttamisen. 

Jep, jos mä saisin nyt tietää, että saisin töitä ja voin aloittaa syksyllä, niin lähtisin heti pienel

Niin siitä pätkätyöstäkin saa rahaa säästöön ja sitten ulkomaille pätkätyön jälkeen jolloin aikaa on.

Vierailija
289/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoin jo että miten onlyfans toimii ja miettinyt jopa strippariksi alkamista. Yllätyin, että strippiklupejakin laitettu paljon kiinni omalla paikkakunnalla. Pakko se on elättää itsensä, tähän on tultu.

Laitoin myös pari siivooja paikkaan hakemuksen, saas nähdä pääseekö sitä tällainen toimistotyöntekijä edes haastatteluun. En usko. Ei mitään kokemusta siivoojan työstä ellei oman kodin siivousta lasketa.

Vierailija
290/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolis vaan hel - vettiin täältä. Aina tätä samaa shaissea ollut AI-NA! Pätkätöitä, köyhyyttä ja epävarmuutta. Aina! Elämä yhtä kakkaa. Ei mulla tule ikinä olemaan varaa omaan asuntoon, ei ikinä. Koulussa kiusattu ja samoin töissä, riittää jo! Omia hautajaisia odotellessa, onneksi kuolee joskus pois ONNEKSI!!!!!  Ja mitä nopeammin, sen parempi.

Vierailija
291/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että työttömiä näin paljon, mutta samaan aikaan lohdullista etten ole yksin. <3

Vierailija
292/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu näissä työttömyysavauksissa on aina se mikä vaivaa; ei kerrota koskaan minkä alan työstä on kyse. Kyllä kerrotaan avoimesti asunnot, ruokahuolet, rahahuolet, sadat hakemukset, lasten kulut mutta ei koskaan, koskaan kerrota miltä alalta on joutunut työttömäksi. Miksi sitä pitää salailla? Pelätäänkö että lukijat tajuaa että on mahdotonta että kaikki työttömät tulisivat rakennusalalta? 

Vierailija
293/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu näissä työttömyysavauksissa on aina se mikä vaivaa; ei kerrota koskaan minkä alan työstä on kyse. Kyllä kerrotaan avoimesti asunnot, ruokahuolet, rahahuolet, sadat hakemukset, lasten kulut mutta ei koskaan, koskaan kerrota miltä alalta on joutunut työttömäksi. Miksi sitä pitää salailla? Pelätäänkö että lukijat tajuaa että on mahdotonta että kaikki työttömät tulisivat rakennusalalta? 

Kuinka tollo olet? Työttömiä on 2025 vuonna joka alalla. Kiitos hallituksen.

Vierailija
294/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue uutisia. 

Vierailija
295/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hakemuksia ulkomaille, jos vaikka tärppäisikin ja saisi jonkun kivan työn! Ei voi olla ainakaan kurjempaa kuin tuo nykyinen elämä.

Juuri näin! Kannattaa laajentaa työnhakualuetta Pohjoismaihin. Nykyään onnistuu pendelöidä ainakin Turun, Helsingin ja Tukholman välillä. Jobbsafari.se on hyvä sivusto, josta voi aloittaa. Kannattaa tehdä oma profiili sivustolle Jappa.jobs, jonka kautta työnantajat etsivät osumien avulla mieleisiään työntekijöitä. Sinne vain rohkeasti rekisteröitymään. Alle 30-vuotiaiden kannattaa katsastaa myös Nordjobbin kautta jaossa olevat työpaikat.

Luin pariskunnasta, joka asuu matkailuautossaan ja pitää vaihtotavaroitaan maksullisessa varastossa Ruotsissa. Ruotsin ongelmana on asuntopula suurissa kaupungeissa. Sen vuoksi/ansiosta etätyömahdollisuuksia on enemmän ja ymmärretään vaikka laivalla meren yli tulevaa tai matkailuautossa asuvaa, joka käy kerran tai pari viikossa toimistolla. Tekeväthän ihmiset diilejä siitäkin, että vuokraavat hytin kuukaudeksi tai vaikka putkiremontin ajaksi laivalta ja oppivat asumaan risteilylaivalla. 

Vierailija
296/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten omaiset voisivat perustaa omia hoito-oauuskuntia tms, joissa yhteinen hoitoporukka. Ja imaisetkin mukana. Rahoja sairaanhoidosta ja vanhustenhoidosta ei pitäisi viedä amerikkalaisten businessyritytysten kautta verovapatiiseihin. 

Etsin juuri yksityistä hammaskääkäriasemaa Espoosta. En halua tukea mehiläisiä ja terveyataloja enää

Oral Viherlaaksoa yksityisempää en osaa sinulle tarjota, mutta minulla on hyvä kokemus siitä paikasta. Ystävällinen, tehokas ja ammattitaitoinen palvelu.

Vierailija
297/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita hakemuksia ulkomaille, jos vaikka tärppäisikin ja saisi jonkun kivan työn! Ei voi olla ainakaan kurjempaa kuin tuo nykyinen elämä.

Juuri näin! Kannattaa laajentaa työnhakualuetta Pohjoismaihin. Nykyään onnistuu pendelöidä ainakin Turun, Helsingin ja Tukholman välillä. Jobbsafari.se on hyvä sivusto, josta voi aloittaa. Kannattaa tehdä oma profiili sivustolle Jappa.jobs, jonka kautta työnantajat etsivät osumien avulla mieleisiään työntekijöitä. Sinne vain rohkeasti rekisteröitymään. Alle 30-vuotiaiden kannattaa katsastaa myös Nordjobbin kautta jaossa olevat työpaikat.

Luin pariskunnasta, joka asuu matkailuautossaan ja pitää vaihtotavaroitaan maksullisessa varastossa Ruotsissa. Ruotsin ongelmana on asuntopula suurissa kaupungeissa. Sen vuoksi/ansiosta etätyömahdollisuuksia on enemmän ja ymmärretään vaikka laivalla meren yli tulevaa tai matkailuautossa

Ruotsissa  myös paljon työttömiä. Espanjassa on Eu-maista eniten ja sitten suomi tulee jo hopealla. Vasta oli se uutinen tästä. Maltalla oli työttömyysluku vain 2% pintaa ja saksassa vain 3%. Suomessa oli 9,9%. Hallituksen pitää alkaa tekemään muutakin kuin antaa keppiä, 7 uutisissa oli juttua. Ei kannata tuijottaa vaan pohjoismaita vaan myös eu-maita.

Vierailija
298/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Espanjaan lähdet niin eläminen on siellä halvempaa, mutta palkka voi olla pienempi. 

Tonnista puhuivat...

Vierailija
299/309 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta oltu työttömänä. Alkuun pääsin muutamaan työhaastatteluun. Heinäkuussa täysi hiljaisuus. Olen laittanut 30 hakemusta (sis. oman alan töitä ja niitä jotka ei ole oman alan töitä), laskin hetki sitten, kun työpaikat olen laittanut ylös. Olen hakenut jopa 600 km päähän töihin. Hakenut määräaikaisia ja "vakkareita", vaikka vakkareita ei olekaan enää olemassa omasta mielestä. Tänään tuli taas sähköpostiin viesti, että "vali vali valitettavasti, et päässyt edes haastatteluun ja tsempattiin seuraamaan kyseisen firman sivuja". Ei kiitos, en seuraa. Kyse isosta vakuutusyhtiöstä ja kokemusta löytyy kilpailijalta, mutta ei sekään passannut näyttävästi. Kai tuokin työpaikka piti antaa toimarin sukulaiselle. Ei kyllä oikeastaan enää tuntunut missään, kun niin pettynyt.

Joten olen päättänyt nyt, että otan "välivuotena" työttömyyteni ja vedän kaikki liiton ansiosidonnaisen päivät. Siinäpä elättäköön yhteiskunta, kun en riitä. Hakemuksia enää laitan "harrastelu" mielessä ja puuhasteluna sen max 4 kuukaudessa. Ja nyt alan petraamaan omaa englanninkieltä. Ihan perustasolla se on nyt, mutta haluan vielä parantaa sitä, koska liitonpäivien jälkeen tähtään ulkomaille. Ei muu auta. Katkerana ja kyynisenä aikanaan sitten lähden. Miksi tänne jäisin, kukaan ei halua minua täällä töihin. Ei ole oikein mitään mikä pidättelee, ei omistusasuntoa (vuokralla hautaan saakka), ei puolisoa, ei velkoja eikä juuri mitään. Iäkkäät vanhemmat löytyy, mutta euroopasta pääsee lentämällä hetkessä suomeen, jos akuutti tilanne tulisi. Vanhempi sisko myös olemassa, joka myös katsoo vanhempien perään.

Opiskelua myös oppisopimuksella miettinyt lähihoitajaksi kuten aloittajakin, mutta en ole yhtään hoitaja luonteeltani. Toisekseen, eihän kokeneet lähäritkään saa nyt töitä tässä meidän konkurssi maassa. Ja jos joka alalla on työttömiä, niin miksi opiskelisin lisää. Oman elämän päättämistä myös miettinyt kuten varmasti moni työtön epätoivossa - mutta sitä en halua tehdä. Työkokeilut ja muut ilmaiskurssit ei enää tässä iässä kiinnosta - miksi tekisin ilmaiseksi töitä, kun ei sillä 9 euroa päivä rikastumaan pääse. Kaikki hinnat nousee jatkuvasti. Ainoastaan jos työkkäri alkaa pakottamaan, niin sittenhän se on pakko - ei ole varaa menettää niitä vähäisiä tukia joita vielä tässä maassa saa - painosalla vielä saa. Tiedä milloin sekin lopetetaan ja otetaan mallia Amerikasta.

Anteeksi turhautuminen - oli pakko oksentaa tämä tilanne johonkin. Toivon saavani vertaistukea. Koitan kyllä tsempata itseäni sillä, että mikään ei kestä ikuisesti - ei vuodenajatkaan kestä kuten joku täällä sanoi osuvasti, joten ei tämä työttömyyskään/nykyinen tilanne. Joskus ollut samassa tilanteessa, kun työtilanne oli huono joskus vuonna 2014, mutta silloinkin ihmeen kaupalla sain töitä, toki olin työtön 1,5 vuotta. Pitää toivoa, että saan nytkin - ennemmin tai myöhemmin. En ole pahemmin edes kertonut tilanteestani, koska tilanne ei sillä kummene. Lohtua tuo tilanteeseen se, että en ole ainoa työtön - meitä on paljon. Olen alkanut keskittymään kivoihin asioihin, kuten kirjoittamiseen.

Vierailija
300/309 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettinyt myös ulkomaille lähtöä, mutta vielä en sitä halua tehdä. jotenkin olisi haikeaa lähteä koska suomesta kuitenkin pidän, ihan sekin että tulee hanasta puhdasta vettä. raikas ilma ja suomen luonto. kaikki on täällä tuttua ja tiedän miten asiat toimii. miksi lähtisin sysimustan hallituksen takia joka pilaa kaiken. joten keksiköön työkkäri jotain pääni menoksi jos en itse omin keinoin saa töitä