Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vanhemmilta vaatia kasvatusta vielä aikuisena?

Vierailija
21.07.2025 |

Lähinnä tarkoitan sitä, että kaipaisin jotain elämänohjeita ja ohjausta vaikeissa tilanteissa. Henkisiä neuvoja.  Miten toimia missäkin tilanteessa.

Mua ei koskaan kasvatettu selviämään.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa. Itse juuri kipuilen kun en antanut neuvoja selvitä. Olisi onnellinen jos nyt vielä kysyisivät.

Vierailija
2/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa. Itse juuri kipuilen kun en antanut neuvoja selvitä. Olisi onnellinen jos nyt vielä kysyisivät.

Mitenhän sellaista voisi kysyä? 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kysymys, miksi et vaan anna niitä neuvoja? 

-ap

Vierailija
4/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kysymys, miksi et vaan anna niitä neuvoja? 

-ap

Ei olla niin läheisiä että tietäisin minkä asian kanssa mahdollisesti kamppailevat. Ihan puhelimella soittaen tai viestien.

Vierailija
5/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa kysyä. Moni vanhempi olisi onnellinen ja ylpeä kun aikuinen lapsi kysyy neuvoa. Mutta ei vanhempi voi niitä neuvoja tyrkyttää, siitä tulee helposti riitaa. 

Vierailija
6/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vaikken pyytäisikään. Ihan hyvässä hengessä siis, ei vaatimuksina. Mutta joo, jos sulla on hyvät välit vanhempiisi niin keskustele ihmeessä asioista heidän kanssaan, älä silti odota sellaista valmista selvää vastausta kun sait lapsena, niitä ei aikuisille yleensä ole olemassakaan.

Vierailija
7/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaminen ja neuvominen on vähän eri asioita. Kasvattaminen on tietoista ja vastuullista toimintaa, jossa ohjataan kasvatettavaa kohti toivottua suuntaa tai oppimaan tietty taito. Neuvomisessa annetaan ohjeita, joita ohjeen saaja noudattaa tai jättää noudattamatta. 

Varmasti voit siis kysyä vanhemmiltasi ohjeita.

Vierailija
8/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatia ri voi. Neuvoja voi kyllä kysyä, ja normaaleissa tilanteissa voisi odottaa, että niitä saa.

Mihin asiaan toivot nyt neuvoja?

Vierailija
9/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Se on sitten eri asia saako sitä, mitä vaatii. 

Vierailija
10/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kysyä vauvapalstalta, jos porukoilta ei neuvoja tipu. Kerro vain, mihin tarvitset neuvoja. 

Vierailija
11/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

"Olisiko teillä elämänohjetta?"

Vierailija
12/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kasvatettu selviämään, mikset ota itse selvää asioista? Onhan sulla omatkin aivot. Ei kaikki ole kasvatuksesta kiinni.

Vierailija
13/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kasvatettu selviämään, mikset ota itse selvää asioista? Onhan sulla omatkin aivot. Ei kaikki ole kasvatuksesta kiinni.

Ei ole kasvatettu selviämään eli ei ole opetettu sitä omien aivojen käyttöä. 

Vierailija
14/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhemmat eivät ole kykeneviä antamaan neuvoja. Voisit miettiä, onko lähipiirissäsi joku muu aikuinen, joka voisi auttaa. Itse toivoin nuorena, että voisin kysyä neuvoa monessa aslassa, mutta se ei onnistunut. Kun omat lapseni olivat nuoria aikuisia, olisin voinut auttaa, mutta tuntui, että he kuuntelivat mieluummin jotain muuta aikuista, kuin minua.

Vierailija
15/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä neuvoa, mutta ehkei vanhempi osaa sanoa mitään. Osaako palsta vastata joskus.

Vierailija
16/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ehkä helpompaa kuin mikään "onko teillä jotain elämänohjeita" on kysyä heidän näkemystään johonkin tiettyyn kysymykseen tai tilanteeseen, joka on tällä hetkellä sun elämässä relevantti. "Miten teidän mielestä kannattaisi tällaisessa asiassa toimia?"

Vierailija
17/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viisikymppinen kyselen joskus edelleen kohta kahdeksankymppisiltä vanhemmiltani vinkkejä tietyissä käytännön asioissa.

Vierailija
18/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha. Nyt vanhempana joutuu kasvattamaan jälkikasvua, vaikka ei ole itsekään niitä ohjeita omilta vanhemmiltaan saanut. Pitäisi olla joku manuaali tähän vanhemmuuteen. 

Vierailija
19/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa kysyä. Moni vanhempi olisi onnellinen ja ylpeä kun aikuinen lapsi kysyy neuvoa. Mutta ei vanhempi voi niitä neuvoja tyrkyttää, siitä tulee helposti riitaa. 

Mä pelkään että äitini esim. Kuvittelisi, että oon ihan avuton ja että lähtee karkuun, jotta itsenäistyisin jos alan kyselemään.

Vierailija
20/44 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄHHHÄÄÄ! Tajuatko että tuo sinun mielisairautesi on tuhonnut ainutkertaisen elämäsi? Tajuatko: Tuhonnut! Sinun elämäsi on tuo ripulipaskan osa, muilla on upeita elämiä. HÄHHHÄÄÄ!