Työnhaku on ihan painajaismaista, en varmaan saa enää ikinä töitä :(
Oon ollut erilaisissa pätkätöissä 7 vuotta, heti valmistumisesta saakka, ja nyt on ensimmäistä kertaa se tilanne että jäin työttömäksi eikä uutta työpätkää ole kiikarissa. Näin kesällä on tietenkin huono aika hakea töitä, mutta vaikea kuvitella että tilanne on syksyllä yhtään parempi tässä taloustilanteessa.
Harkitsen jo vakavasti alanvaihtoa, vaan kun kaikille työllistäville aloille pitäisi opiskella 3-5 vuotta. Enkä ole ensikertalainen eli opiskelemaan pääseminenkin on jo hankalaa, eikä tuloja tulisi opiskeluun mistään eli pitäisi joka tapauksessa päästä töihin.
Pelottaa ja ahdistaa, että jään nyt sitten loppuelämäkseni työttömäksi.
Muita samassa veneessä?
Kommentit (47)
Kierrätyskeskus tarjoaa töitä 9 e / pvä
Jep, 3 tutkintoa, työkokemusta rutkasti, mutta ikärasismi estää työllistymisen. Vuodesta 2011 työttömänä.
Millä alalla olet, ap? Mitä alaa voisit opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Jep, 3 tutkintoa, työkokemusta rutkasti, mutta ikärasismi estää työllistymisen. Vuodesta 2011 työttömänä.
Ikäsyrjintää ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksikin myötätuntoni.
Olen itse kohta eläkeiässä, 90-luvun laman myötä koin pitkän työttömyyden. Sen jälkeen onneksi töitä on ollut.
Jos olisin vielä 30 - 40 vuotta ja työttömänä, katselisin varmaankin töitä koko EU.n alueelta, jos perheasiat antavat myötä.
Muuten hyvä, mutta monille suomalaisille tämän tekee tavallista vaikeammaksi kielimuuri. Osaat koulujen jälkeen vain kahta marginaalista euroopassa täysin käyttökelvotonta pikkukieltä suomea ja rantaruotsia ja toki lisäksi englantia mutta britanniakaan ei enää ole suomalaisille avointa työmarkkina-aluetta.
Toki työnhaku ja -saanti ulkomailta edellyttää yhtä sun toista, mutta katsastaisin sitäkin puolta ennen kuin vaipuisin ihan epätoivoon.
Jos olisi pakko opiskella ja olisi mahdollisuutta muuttaa ulkomaille, niin opiskele oppisopimuksella lähihoitajaksi ja sen jälkeen pohjois-Norjaan töihin.
Yli 10 vuotta työttömänä....
Olen luovuttanut....
Miten kukaan paitsi joku megasosiaalinen turbonormo (tai joku huippuammattilainen) edes onnistuu saamaan jatkuvasti uusia työpaikkoja? Tätä en näissä pätkätyöläisissä tajua.
Hoiva-avustajaksi, lähihoitajaksi taikka laitoshuoltajaksi oppisopimuksella?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tee työtä hyväntekeväisyyttään ja huonolla palkalla. Kilpailuta työnantajat ja etsi kiinnostavimmat yritykset. Ps. 2 vuotta työnahakijana.
Tämä! Jos ei ole töitä, pitää kilpailuttaa työnantajista ne, jotka maksavat parhainta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet laiska ja lahjaton ja huono ihminen, ja sinua pitää kaikin tavoin rangaista ja pakottaa.
Terveisin Kokoomus
Sarkasmia, mutta surullista kyllä samalla kokoomuslainen ideologia pähkinänkuoressa.
Työtilanne on huono. Todella huono. Alan hakea ulkomaille Suomen lisäksi, sillä täällä on mahdotonta saada töitä, josta maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Rohkeasti vaan muita maita kohti, et tule katumaan! t. 1,5v työttömänä, lukemattomia hakemuksia eri puolille Suomea ja hakijoita 200 - 1600 joka kerta.
Sairaalaan tai hoitokoteihin saattaa saada sijaisuuksia ilman koulutusta avustaviin töihin. Toki pieni palkka, mutta jos oikeasti haluaa tehdä töitä niin tämä on mahdollisuus. Ei tarvitse kuin oikeaa asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se onkin. Olen tehnyt enimmäkseen raksatöitä ja nykyään niitäkään ei saa. No loisitaan sitten kotona ja kalastellaan ajankuluksi, kyllä se minulle sopii. Ei 50 vuotias enää pääse raksalle.
Mikset opiskele raksa-DI:ksi?
Hei toi on muuten loistoidea. Miksi kukaan ei keksinyt tuota aikaisemmin? Raksat täyteen raksa-di:tä ja niin ne hommat etenee. Kaikilla on sitten töitä ja rahaa on sen jälkeen kuin rakennusmestarilla.
Nyt saatte maistaa muutkin sitä työnhaun herkkua. 90 luvun lamassa helvettijakso oli syvempi ja kesti 5 vuotta. Me x-sukupolven nuoret leimauduttiin ihan roskasakiksi kun ei päästy lamassa töihin. Moni jäi sille tielle. Milleniaalit meitä väheksyy oman helpon työllisyysnuoruutensa vuoksi. Nykynuoret saa ikövä kyllä samaa lamapaskaa pienessä mittakaavassa. Yrittäkää kestää ja älkää luovuttako.
Et ole ainoa, ja koko ajan tulee lisää työttömiä. Hallitus kusi muroihinsa, syököön soossinsa, ei se sinun vikasi ole.
Maltalla puhutaan yhtenä kielenä englantia sekä hollantilaiset puhuu myös ihan mielellään englantia. :)
Muuten hyvä, mutta monille suomalaisille tämän tekee tavallista vaikeammaksi kielimuuri. Osaat koulujen jälkeen vain kahta marginaalista euroopassa täysin käyttökelvotonta pikkukieltä suomea ja rantaruotsia ja toki lisäksi englantia mutta britanniakaan ei enää ole suomalaisille avointa työmarkkina-aluetta.