Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yritän pitää postiluukkuani (kerrostalo) auki, että saan läpivedon asuntooni. Naapuri käy aina voimalla sulkemassa luukun?

Vierailija
21.07.2025 |

Pidän asunnossa tuuletusluukut auki silloin, kun ulkona on viileämpää kuin sisällä. Olen teipannut postiluukkuni auki-asentoon jesarilla, että asuntoni kuuma ilma siirtyy rappukäytävään. Aina kun olen poissa kotoa, niin luukku on sinä aikana suljettu. Jesariviritykseni tosiaan on vahva, eikä luukku tuulenvireestä liiku. Sitä täytyy ihan kunnolla painaa, sormellakin vähän venytellä, että teippi lähtee irti. Teenkö siis jotain väärin, kun ohjaan asunnon ilmavirran rappukäytävään? Ilmastointi siellä on voimakas, eikä rappukäytävän ilma alipaineen vuoksi kenenkään asuntoon mene.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kokeillut tuota postiluukun avoimena pitämistä. Mutta mä vaan sitä funtsin, että jos sulla on kämpässä iso ikkuna auki ja toisaalta sitten laitat myös postiluukun pysymään raollaan, niin meneekö sinne rappuun hajut kämpästä... vai.... 

Mä en snaijaa.... 

Kummastakin tulee ilmaa ja poistoilmaventtiilit vetää sitä ulos! 

Mä en snaijaa. Mut sen mä snaijaan, että jos joku jossain kerrostaloasunnossansa pistää ikkunat selälleen ja jossakin saman linjan kämpässä ei pistetä ikkunoita selälleen, niin siihen missä ikkunat on kiinni syntyy kyllä aika helposti ja varmaankin tavanomaisesti alipainetta eli ilmaa imeytyy sieltäkin sitten ulos enemmän kuin tulee sisään. Minä voi todeta helposti siitä, että kun asunnon oven avaa rappuun, sitä ovea joutuu enemmän työntämään auki kuin tavallisesti... 

Näin painovoimalla toimivassa systeemissä.

Just!

Vierailija
42/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rappukäytävään tuulettaminen on varmaan jokaisessa kerrostalossa kielletty!

Typerä ja vanhentunut sääntö näillä keleillä. Nimenomaan pitäisi saada tuulettaa kunnolla, ja siihen kuuluu myös rappukäytävän oven aukipitäminen ainakin päiväsaikaan, kun ei ole paahteista.

Mjoo, sitten kun asunnossa jossa ovi rappukäytävään on jumietttu auki tuuletuksen takia syttyy tulipalo kun asukas kännissä sammuu rööki suupielessä ja kaikki hellanlevyt on täysillä, ja pinkka ilmaisjakelulehtiä on siinä keittiötasolla hellan vieressä niin se tulipalo on heti rappukäytävässä. Ylempien kerrosten asukkien täytyy venailla tikasautoa, tai toki voi hyppiä ikkunasta kartanolle...

Ei tarvi poistua kämpästä, ellei palokunta sitä kehoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottasin kuvan postiluukusta ja lähettäsin isännöitsijälle.

Vierailija
44/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottasin kuvan postiluukusta ja lähettäsin isännöitsijälle.

Ja sitte tulis huoltomies ja toteais, että ei tässä luukussa mitään vikaa ole ja tyrkkää luukun kiinni!

"tuli ilmoitus että luukku ei pysy kiinni"

Vierailija
45/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kokeilla, mutta meillä ainakin rapussa on yhtä kuuma kuin kämpässä, en näe miten tuosta olisi apua, että laitan luukun raolleen? Ulko-ovikin alhaalla on välioven takana.

Meillä on kuumempi tuo käytävä kuin asunto. Ikkunat portaikossa etelään ja isot ovatkin 

Vierailija
46/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008910209.html

https://www.kotitalolehti.fi/asunto-kuin-sauna-nailla-asuntoa-voi-viile…

Näissäkin artikkeleissa nimenomaan vinkataan, että asunnon postiluukku kannattaa avata, että tulee läpivetoa.

Selkeällä Suomen kielellä tuli vasta järjestyssäännöt joissa selkeällä Suomella kerrotaan ettei asuntoja saa tuulettaa käytävään 

Vierailija
47/47 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kokeilla, mutta meillä ainakin rapussa on yhtä kuuma kuin kämpässä, en näe miten tuosta olisi apua, että laitan luukun raolleen? Ulko-ovikin alhaalla on välioven takana.

Käy aukasee ne alaovet

Alaovi pidetään lukossa, aina. En halua yhtään nistiä enkä juoppoa luuhaamaan porraskäytävään.