Yritän pitää postiluukkuani (kerrostalo) auki, että saan läpivedon asuntooni. Naapuri käy aina voimalla sulkemassa luukun?
Pidän asunnossa tuuletusluukut auki silloin, kun ulkona on viileämpää kuin sisällä. Olen teipannut postiluukkuni auki-asentoon jesarilla, että asuntoni kuuma ilma siirtyy rappukäytävään. Aina kun olen poissa kotoa, niin luukku on sinä aikana suljettu. Jesariviritykseni tosiaan on vahva, eikä luukku tuulenvireestä liiku. Sitä täytyy ihan kunnolla painaa, sormellakin vähän venytellä, että teippi lähtee irti. Teenkö siis jotain väärin, kun ohjaan asunnon ilmavirran rappukäytävään? Ilmastointi siellä on voimakas, eikä rappukäytävän ilma alipaineen vuoksi kenenkään asuntoon mene.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytävään tuulettaminen on yleensä kielletty kerrostaloissa.
Ruuanlaittokäryn/remonttikäryn tuulettaminen on kielletty, mutta tavallisen huoneilman ei.
Oletan, että naapurilla paloturvalllisuus kyseessä?
Ei halua haistella sun paskaista kämppää.
Rappukäytävään tuulettaminen on varmaan jokaisessa kerrostalossa kielletty!
Varo, ettei peniksesi ole juuri silloin postiluukussa, kun naapurisi sulkee luukun. Sattuu jos kalu jää väliin.
Jos se jäis silleen "vahingossa" raolleen jumiin? Vaikka joku mainoskäärö väliin?
Kerrostalossa ilman kuuluu kulkea niin, että raitis ilma tulee raitisilmaventtiilistä tai asunnon ikkunasta ulkoa. Likaisen ilman kuuluu kulkea ulos keittiön ja kph:n poistoilmaventtiilin kautta hormissa ulos. Asunnon ilman ei kuulu kulkea rappukäytävän kautta yhtään mihinkään. Jos asunnossasi on kuuma, niin osta ilmastointilaite.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ilman kuuluu kulkea niin, että raitis ilma tulee raitisilmaventtiilistä tai asunnon ikkunasta ulkoa. Likaisen ilman kuuluu kulkea ulos keittiön ja kph:n poistoilmaventtiilin kautta hormissa ulos. Asunnon ilman ei kuulu kulkea rappukäytävän kautta yhtään mihinkään. Jos asunnossasi on kuuma, niin osta ilmastointilaite.
Ei nuo poistoilmaventtiilit vedä oikein mitään. Pitelin ohutta kuittia sellaisen edessä tarkastaakseni virtauksen suunnan ja voimakkuuden, eikä kuitti liikkunut mihinkään. Jos ilmavirta ei riitä edes kuittia liikuttamaan, niin eipä ime myöskään huoneilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo poistoilmaventtiilit vedä oikein mitään. Pitelin ohutta kuittia sellaisen edessä tarkastaakseni virtauksen suunnan ja voimakkuuden, eikä kuitti liikkunut mihinkään. Jos ilmavirta ei riitä edes kuittia liikuttamaan, niin eipä ime myöskään huoneilmaa.
Isännöitsijään yhteyttä. Kyllä sillon on vialla ilmanvaihto. Hometalot yleistyy niinkuin koulut. Kai se ilmanvaihto maksaa liikaa taloyhtiöille, viis ihmisistä. Raha puhuu. vai miten se taas meni?...
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytävään tuulettaminen on varmaan jokaisessa kerrostalossa kielletty!
Typerä ja vanhentunut sääntö näillä keleillä. Nimenomaan pitäisi saada tuulettaa kunnolla, ja siihen kuuluu myös rappukäytävän oven aukipitäminen ainakin päiväsaikaan, kun ei ole paahteista.
Miksi teippiä? Minulla on vessapaperirulla siinä luukun välissä ja pysyy hyvin auki. Kuuma on tääläki.. onneksi naapurit ymmärtää ja ei sulje luukkua. Avasin myös rappukäytävän tuuletusparvekkeen oven. Ilta-aurinko paahtaa täysillä minun kämppään päin ja meinaa lämpöhalvaus tulla.. illemmalla avaan oman oveni ihan auki ja tuuletan kunnolla läpivedolla oman parvekkeen ja rappukäytävän parvekkeen kautta.
Aukaisen aamulla oven kokonaan ja samoin parvekkeen oven ja rapun alaoven. Ovesta tuulee aamulla sisään niin että verhot ovat karata parvekkeelle. Ei kyllä mikään käry mene rappukäytävään. Nopeasti viilentää asuntoa, mutta ei siitä ole pitkäkään ilo, kun betoni itsessään on kuumaa. Kukaan ei ole asiaan puuttunut.
LAITA NYT HYVÄ IHMINEN SIIHEN LAPPU URPO!
Ehkä luulee, että tirkistelet rappukäytävään hänen menojaan/vieraitaan 🧐
Haluaisin kokeilla, mutta meillä ainakin rapussa on yhtä kuuma kuin kämpässä, en näe miten tuosta olisi apua, että laitan luukun raolleen? Ulko-ovikin alhaalla on välioven takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijään yhteyttä. Kyllä sillon on vialla ilmanvaihto. Hometalot yleistyy niinkuin koulut. Kai se ilmanvaihto maksaa liikaa taloyhtiöille, viis ihmisistä. Raha puhuu. vai miten se taas meni?...
Jos pitäis olla koneellinen poisto, eikä painovoimainen, niin rikki on. Paperin pitäisi imeytyä kiinni poistohormin reikään, jos toimii oikein.
Mun ex kämpässä poisto toimi keittiössä 24/7, mutta kylppärissä vaan täysteholla 3 x 2h per pv, kun toinen poistokone oli hajonnut. Sillon kun kph ei imenyt ulos, niin se imi sisään keittiön poistopuolen hajut...
Ja mä olin ainoa joka valitti tosta. Ihmettelin, kun olkkarin ikkuna meni huuruun, kun kävi suihkussa ja vessaan tuli naapurin savuaromit.
Iv korjattiin lopulta ja säädettiin koko talo. Puoli vuotta meni ja hajos uudelleen... Ja mä olin taas se, joka huomas ja valitti isännöintiin. Tai no kyllä talon alakerrassa päivittäin oli joku hälypiippaus, mutta siivous/huolto vaan kytki sen äänen pois päältä. Varmaan hälyytti rikki menneestä iv:stä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kokeilla, mutta meillä ainakin rapussa on yhtä kuuma kuin kämpässä, en näe miten tuosta olisi apua, että laitan luukun raolleen? Ulko-ovikin alhaalla on välioven takana.
Käy aukasee ne alaovet
Minä laitoin naapurin oven lopullisesti kiinni jo viime vuonna. Akkuvääntimellä 200 ruuvia kiinnittämään ovi karmeihin niin loppui se jatkuva ramppaaminen. Meinasin ruuvata sen naapurin oveen kiinni mutta se on kuulemma laitonta. Ihme nipotuksia nuo laitkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei halua haistella sun paskaista kämppää.
Ite oot paskaperse!
Rappukäytävään tuulettaminen on yleensä kielletty kerrostaloissa.