Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen skeptikko, ateisti ja antiteisti, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
20.07.2025 |

Vastailen mielelläni kysymyksiin pyhäpäivän kunniaksi.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuunnellut ohjelmasarjaa Raamattu kannesta kanteen? Jos et, voin suositella.

Vierailija
22/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää pyhää! Kerran jokaisen polvet tulevat notkistumaan Herran edessä, minun ja sinunkin. Mitä siihen sanot?

Skeptikkona sanon, että väitteesi alkaa liikutella minua siinä vaiheessa, kun sen puolesta on edes yksi edes kohtalainen todiste. Toistaiseksi ei ole, joten ei liikuttele.

Ajatella, jos kaikkeen tarvitsisi todisteen. Ja toisten fiilikset ei tietenkään riitä.

Itse ihastuin ekan kerran eskarissa, ilman että minulla oli uskottavia todisteita tunteestani jaettavaksi... Miten kehtasin?

Eämä on aikas mukavaa, kun voi elää, ilman jatkuvaa kyynisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP olet varmasti 100% varma että 2 + 2 ei ole 15? Jos joku niin väittäisi et käyttäisi kaunista kesäpäivääsi väitteen kumoamiseen tai asiasta jankuttamiseen ja väittelyyn.

Miksi jankutat ateismista?

Ensinnäkin, mieleni on aina avoin laadukkaille todisteille, enkä voi sulkea pois sitä, että sellaisia on olemassa, minä en ole niistä tietoinen ja joku kykenee ohjaamaan minut niiden ääreen. Olen tämän palstan kautta päätynyt tutkimaan ainakin joitakin kristinuskon väitettyjä todisteita, joihin en ollut aiemmin tutustunut. Haluan uskoa tosia asioita.

Toiseksi lainaan itseäni aiempaa:

1. Ihmisten uskonnot ovat ilmeistä hölynpölyä.

2. Se, että ihmisten uskonnot ovat hölynpölyä on hyvä asia.

3. Mitä useampi ihminen päätyy ymmärtämään, että ihmisen uskonnot ovat hölynpölyä, sen parempi ihmiskunnalle.

Uskonnon dekonstruoiminen on pitkä prosessi. Vaikka en ikinä odottaisi, että käydyn väittelyn lopuksi uskonnollinen ihminen luopuisi uskostaan, niin tutustuminen kysymyksiin, joihin ei tietääkseni ole hyvää vastausta voi olla jollekulle osa tätä prosessia. Siksi näitä keskusteluja on äärimmäisen tärkeää käydä kaikissa sellaisissa paikoissa, joissa uskonnolliset ihmiset voivat niihin törmätä.

Vierailija
24/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tavallaan ateisti, mutta perehtynyt jonkin verran astrologiaan. Tulee väkisinkin mieleen, että jos joku tämän "maapallon elämän" on suunnitellut, niin olisi varsin hyvä systeemi kehittää ihmisten luonteet planetaarisen järjestelmän perusteella toimimaan suht automaattisesti. Pistää miettimään, että ehkä joku tämän on suunnitellut... Ja toinen pointti on se, että eri uskontojen välillä on paljon samankaltaisuutta. Sattumaa? Hmm... Ehkä maailmassa on paljon mistä emme ole niin hyvin perillä? Tässähän ei ollut varsinaisesti kysymyksiä, mutta ehkä silti miettimisen aihetta?

Vierailija
25/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäiletkö koskaan ateismiasi? 

En ehkä niinkään epäile, mutta koettelen tutustumalla erilaisiin väitettyihin todisteisiin uskontojen totuudesta, filosofisiin argumentteihin jumaluuksien olemassaolosta jne.

Vierailija
26/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet siitä tosiseikasta, että evoluutioteorialla ei ole pohjaa, koska ihmislajin perimä aikojen saatossa alati degeneroituu?

Vierailija
27/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kysy mitä vaan" #1592 tai sinnepäin. Kaverilla ollut satoja ammatteja ja harrastuksia ja kaikki menee täällä läpi :DD

Tietenkin kaikissa ketjuissa muutama ensimmäinen vastaus on sankarilta itseltään, mutta silti...

Sekptismin periaatteiden nojalla sinulla ei liene riittävää syytä uskoa minua, mutta kerron silti, että tämä on ensimmäinen aloittamani tämän tyyppinen ketju. Olen kyllä lukenut ja kommentoinut muita vastaavia ketjuja. Tähän ketjuun olen kirjoittanut vain avausviestin ja vastauksia kysymyksiin.

Vierailija
28/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on kautta aikain tapahtunut jos jonkinmoisia uskonnollisia ihmeitä ja kokemuksia, Myös sellaisia, joilla on ollut jopa satoja silminnäkijöitä samaan aikaan. 

Ovatko ne kaikki mielestäsi huuhaata? Siis ihan joka ikinen, tuhansien vuosien aikana, kautta maailman?

Vierailija
29/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihminen eläin mielestäsi, kun moni ateisti pitää ihmisiä eläiminä?

Maapallon monisoluiset eliöt jaetaan kolmeen ryhmään, kasveihin, sieniin ja eläimiin. Näistä ihminen sopii 100% eläimen määritelmään, kahteen muuhun ryhmään taas ei.

Mikäli ihmisessä on jokin yliluonnollinen elementti, joka erottaa ihmisen muista eläimistä niin sitten on, itse en ole nähnyt todisteita tällaisesta. Joka tapauksessa ihmisen keho on 100% eläimen keho.

Vierailija
30/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tarjota lainaan iskuporakonetta ja 8mm terää? Tarttis herättää naapuri kello 3 yöllä.

Vierailija
31/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelet sattumasta?

Vierailija
32/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää pyhää! Kerran jokaisen polvet tulevat notkistumaan Herran edessä, minun ja sinunkin. Mitä siihen sanot?

Skeptikkona sanon, että väitteesi alkaa liikutella minua siinä vaiheessa, kun sen puolesta on edes yksi edes kohtalainen todiste. Toistaiseksi ei ole, joten ei liikuttele.

Ajatella, jos kaikkeen tarvitsisi todisteen. Ja toisten fiilikset ei tietenkään riitä.

Itse ihastuin ekan kerran eskarissa, ilman että minulla oli uskottavia todisteita tunteestani jaettavaksi... Miten kehtasin?

Eämä on aikas mukavaa, kun voi elää, ilman jatkuvaa kyynisyyttä.

Skeptismi ei ole kyynisyyttä. On tärkeää ymmärtää, että todistustaakka riippuu myös väitteestä. Jos sanot, että sinulla on lemmikkinä koira, uskon sinua ihan vaan sanasi perusteella, koska koira on hyvin yleinen lemmikki. Jos sanot, että sinulla on lemmikkinä simpanssi, haluan luultavasti todisteeksi ainakin kuvia tai videon, esim. päivän lehden kanssa, koska simpanssi on erittäin harvinainen lemmikki. Jos sanot, että sinulla on lemmikkinä tulta syöksevä lohikäärme, en luultavasti usko vaikka näyttäisit sata videota aiheesta, vaatisin todennäköisemmin jonkinlaisen ammattitutkijoiden analyysin, mahdollisesti ruumiinavausta myöten, koska kaikki maailmasta tietämäni viittaa siihen, että tulta syökseviä lohikäärmeitä ei ole eikä luultavasti edes voi olla olemassa.

Vierailija
33/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä tosiseikasta, että evoluutioteorialla ei ole pohjaa, koska ihmislajin perimä aikojen saatossa alati degeneroituu?

Mikään väitteesi osanen ei ole tosiseikka.

Vierailija
34/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tarjota lainaan iskuporakonetta ja 8mm terää? Tarttis herättää naapuri kello 3 yöllä.

En omista. Vaimo on meidän taloudessa se työkalujen omistaja, mutta eipä taida hänelläkään olla iskuporakonetta.

Vierailija
35/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä lääketieteellisiä tutkimustuloksia ihmisen perimän degeneroitumisesta tosiseikkana?

Vierailija
36/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuunnellut ohjelmasarjaa Raamattu kannesta kanteen? Jos et, voin suositella.

Voitko vastata tähän? Jatkokysymys: uskallatko ottaa haasteen vastaan, että kuuntelisit?

Vierailija
37/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on kautta aikain tapahtunut jos jonkinmoisia uskonnollisia ihmeitä ja kokemuksia, Myös sellaisia, joilla on ollut jopa satoja silminnäkijöitä samaan aikaan. 

Ovatko ne kaikki mielestäsi huuhaata? Siis ihan joka ikinen, tuhansien vuosien aikana, kautta maailman?

Meidän on hyvin vaikeaa tai peräti mahdotonta osoittaa, että vanhat kertomukset "sadoista silminnäköijöistä" ovat millään tavalla todellisia. Näin esimerkkinä, en usko Paavalin väitteen 500 ihmisen yhtäaikaisesta kokemuksesta olevan millään tasolla totta. Lisäksi siitä, että sadat ihmiset kokivat jotain ja se raportoitiin tavalla x on pitkä matka siihen, että sadat ihmiset kokivat nimenomaan x. Jotain erikoista on voinut tapahtua, ihmiset ovat joukolla ihmetelleet, että mitä täällä tapahtuu, ja sitten yksi on kirjannut oman käsityksensä tapahtuneesta ikään kuin se olisi kaikkien yhtäläinen kokemus.

En käyttäisi sinällään sanaa "huuhaa", en hetkeäkään epäile, etteikö ihmisillä olisi kaikenlaisia kokemuksia, minullakin on, vaikkakaan ei selvin päin. Se, mitä en usko on se, että näiden kokemuksien taustalla on minkäänlaisia yliluonnollisia tekijöitä.

Vierailija
38/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä lääketieteellisiä tutkimustuloksia ihmisen perimän degeneroitumisesta tosiseikkana?

En ole tietoinen tällaisista tutkimuksista, tutustun mielelläni jos linkkaat. Linkkaa kuitenkin tutkimuksiin, ei kreationistijärjestöjen tmv. raportteihin tutkimuksista. Jos kreationistien juttujen seuraamisesta olen jotakin oppinut niin sen, että mikään quote mining tmv. vääristely ei ole niin törkeää, etteivätkö nämä sellaiseen tarvittaessa alentuisi.

Uskallan ennustaa, että mikään tutkimustulos ei osoita, että ihmisen perimä on "alati degeneroitunut". Jos jotakin degeneroitumista tapahtuu niin veikkaan sen liittyvät luultavimmin joko ympäristötekijöihin tai siihen, että luonnollista karsintaa ei enää tapahdu. Vaikka suoranaista selitystä degeneroitumiselle ei olisi, ei pelkästään tuon degeneroitumisen olemassaolo yhdellä lajilla voi kumota evoluutioteoriaa, vähintään vastaava degeneraatio pitäisi osoittaa usealla mahdollisimman erilaisella lajilla. Lisäksi ei pitäisi löytyä yhtään sellaista lajia, johon vastaavan tutkimusmetodologian soveltaminen antaa sellaisen tuloksen, että degeneraatiota ei tapahdu.

Vierailija
39/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kysyä.mitään koska lähtökohdat ovat jo niin pahasti ap:lla pielessä.

Vierailija
40/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP olet varmasti 100% varma että 2 + 2 ei ole 15? Jos joku niin väittäisi et käyttäisi kaunista kesäpäivääsi väitteen kumoamiseen tai asiasta jankuttamiseen ja väittelyyn.

Miksi jankutat ateismista?

Ensinnäkin, mieleni on aina avoin laadukkaille todisteille, enkä voi sulkea pois sitä, että sellaisia on olemassa, minä en ole niistä tietoinen ja joku kykenee ohjaamaan minut niiden ääreen. Olen tämän palstan kautta päätynyt tutkimaan ainakin joitakin kristinuskon väitettyjä todisteita, joihin en ollut aiemmin tutustunut. Haluan uskoa tosia asioita.

Toiseksi lainaan itseäni aiempaa:

1. Ihmisten uskonnot ovat ilmeistä hölynpölyä.

2. Se, että ihmisten uskonnot ovat hölynpölyä on hyvä asia.

3. Mitä useampi ihminen päätyy ymmärtämään, että ihmisen uskonnot ovat hölynpölyä, sen parempi ihmiskunnalle.

Uskonnon de

Kohdat 1-3 ovat ehkä surkeimpia argumentteja mitä olen missään nähnyt. Tai ehkä (toivottavasti) niitä ei ole edes tarkoitettu argumenteiksi. Tiedätkö edes mikä on argumentti? Filosofiassa skeptikot tietävät ja itse asiassa argumentointi on koko skeptisismin idea.