Korvasin lounaan ja päivällisen pelkällä kasviskeitolla 3 viikon ajan. Paino putosi 0 kg.
Että silleen.
En juo alkoholia, jos joku sitä ehdottaa. Vähensin kyllä muutenkin syömistä. Olen kyllä yllättynyt, että paino ei yhtään pudonnut. Aiemmin vetelin pizzaa ja pastaa viikottain, hampurilaisiakin. Olin varma, että näin radikaali muutos näkyisi vaa assa.
Paino on 77 kg ja pituutta löytyy 168 cm.
Kommentit (120)
Ei syömällä laihdu, vaan syömättä jättämisellä.
Aloittaja on korvannut korkeakaloriset ateriat matalakalorisilla aterioilla, mutta juo edelleen sokerilimuja jonkin verran ja syö päivittäin suklaata ja sipsiä. Jos ennen energian saanti on ollut esim. 3500 kcal/pv ja nyt se on 2600 kcal/pv, mutta kulutus on edelleen vain 1800 kcal/pv, ei laihtumista tapahdu. Korkeintaan lihominen hidastuu.
Ei matalakalorinen kasviskeitto ole vähäkalorista jos sitä syö riittävän ison annoksen. Jos taas syö vain pienen annoksen kasviskeittoa niin helposti sitten paikkaa muulla napostelulla sen syntyneen vajeen.
Oikeasti ainoa fiksu tapa on ottaa kynä ja paperi kauniiseen käteen ja laskea täsmälleen mitä syö. Tieto on valtaa - sananparsi pätee tässäkin asiassa.
Ap voisiko sinulla olla lievää kilpirahasen vajaatoimintaa? Tai käytätkö jotain masennuslääkettä? Kumpikin estää laihtumisen tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako asiaan nämä:
mulla on vakava raudanpuute ja siitä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta (verikokein todettu) ja hormonikorvaushoidolla olen nyt.
Tietenkin vaikuttaa. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla lihoo suunnilleen, vaikka joisi vain vettä. Mikset ole hakenut lääkettä siihen?
Sitä kasvissoppaa sitten vedit kahmalokaupalla. Milloin ihmiset tajuaa että ei dieetit auta. Vain pysyvä elämäntapojen muutos auttaa. Ja jos sitä läskiä on kertynyt vuosien ajan, kuvitteletko että se häviää päivissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako asiaan nämä:
mulla on vakava raudanpuute ja siitä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta (verikokein todettu) ja hormonikorvaushoidolla olen nyt.
Tietenkin vaikuttaa. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla lihoo suunnilleen, vaikka joisi vain vettä. Mikset ole hakenut lääkettä siihen?
Koska verikokeiden perusteella se johtuu raudanpuutteesta. Ja korjaantuu sitä mukaa, kun rautaa saadaan ylös
Vierailija kirjoitti:
Ap voisiko sinulla olla lievää kilpirahasen vajaatoimintaa? Tai käytätkö jotain masennuslääkettä? Kumpikin estää laihtumisen tehokkaasti.
En käytä mitään lääkkeitä.
Lievä kilpirauhasen vajaatoiminta on, mutta johtuu raudanpuutteesta ja siksi ei ole siihen lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei matalakalorinen kasviskeitto ole vähäkalorista jos sitä syö riittävän ison annoksen. Jos taas syö vain pienen annoksen kasviskeittoa niin helposti sitten paikkaa muulla napostelulla sen syntyneen vajeen.
Oikeasti ainoa fiksu tapa on ottaa kynä ja paperi kauniiseen käteen ja laskea täsmälleen mitä syö. Tieto on valtaa - sananparsi pätee tässäkin asiassa.
Itsekin yllätyin, kuinka paljon missäkin on kaloreita, kun ihan tosissaan aloin kaikki laskemaan. Mutta pikkuhiljaa kun alkaa muistamaan kalorimäärät ja vakiinnuttaa sen ruokavalion, niin homma helpottuu.
Suklaat ja muut jätän kauppaan. En voi ajatella syöväni vain paria palaa, kun niin helposti lähden huijaamaan itseäni.
Melkein 5kg lähtenyt jo tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin yllätyin, kuinka paljon missäkin on kaloreita, kun ihan tosissaan aloin kaikki laskemaan. Mutta pikkuhiljaa kun alkaa muistamaan kalorimäärät ja vakiinnuttaa sen ruokavalion, niin homma helpottuu.
Suklaat ja muut jätän kauppaan. En voi ajatella syöväni vain paria palaa, kun niin helposti lähden huijaamaan itseäni.
Melkein 5kg lähtenyt jo tällä tavalla.
Näin se on. Jos ei tiedä mitä syö ja miten paljon energiaa päivän aikana ravinnosta tulee niin onnistumisen mahdollisuus on hyvin heikko. Sokkona yrittäminen on vähän kuin osallistuisi suunnistuskilpailuun silmät sidottuna, ilman karttaa ja kompassia. Ei voi päästä perille jossei tiedä edes mihin suuntaan on menossa!
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulle pakostikin tuli kalorivajetta.
ap
Sait paljon vettä, nestettä, se painaa. Oletko kuitenkin hoikistunut vai ihan samoissa mitoissa kuin aiemminkin?
Ap, laske ensin paljon sinun päivittäinen perusenergian kulutus on. Eli se energiamäärä jonka elimistösi kuluttaa levossa, kuten vaikka sairaana sängyssä maaten. Saat sen laskettua sitä varten olevalla laskimella, esimerkiksi.
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Laitat siihen muuten omat tietosi ensin ja sitten valitset täysi lepo Aktiivisuus tasoksi. Se energia mitä sinä siinä sitten näet kilokaloreina on se mitä sinun ei kannata alittaa päivittäin vaan sen verran syöt ainakin.
Koska laihduttamista ei koskaan kannata tehdä harrastamasta edes ainakin vähän liikuntaa, koska jos ei liiku ja vain laihduttaa niin laihtuminen tapahtuu lihasten kustannuksella ja vasta kun niistä ei enää voi niin sitten vasta kehoon varastoidusta rasvasta. Lihaksia sinä tarvitset pysyäksesi terveenä ja kyetäksesi selviämään ainakin arjen toimista. Älä siis laihduta ilman että liikut ja pidät lihaksia aktivisina. Niiden saamisessa on isompi työ jos ne menettää.
Eli syöt ainakin sen perusenergiankulutuksen verran päivässä, lasket kilokaloreita joita saat ruoasta ja muutamia satoja kilokaloreita yli perusenergian kulutuksen on OK, mutta ei paljon yli.
Käytä avuksi noita verkosta löytyviä laskureita apuna tai kännykkään lataamaasi sovellusta, syömisen seurantaan.
Kun syöt vähemmän kun kulutat niin alat vähitellen laihtua ja samalla opit tavan pitämään painon kurissa.
Mitään sen kaltaista kun aloituksessa kerroit tehneesi niin ei sellaisella mitään pysyvää muutosta saada aikaan.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ap syödä kuukausi lautasmallin mukaan 2 kertaa päivässä ihan tavallista kotiruokaa. Aamiaiseksi esim. 2 siivua leipää kananmunalla ja kasviksilla tai puuroa marjoilla ja raejuustolla. Välipalaksi esim. viiliä (sitä sokeroimatonta) tai tuorepuuro sekä hedelmiä tai marjoja. Tarvittaessa iltapalaksi esim. leipäsiivu kananmunalla tai juustolla ja kasviksilla ja hedelmä. Jätä muut napostelut pois.
Jos siltikään et laihdu niin jo on kumma. Onko kilpirauhasarvot katsottu? Jokin hormonihäiriö? Minkä ikäinen olet?
Kilpirauhanen on vajaalla raudanpuutteen vuoksi. Ja on hormonikorvaushoito päällä eli olen yli 46 v. En napostele. Enkä tarvi välipaloja. Syön 3 tai max. 4 kertaa päivässä. Olen kyllä todella turvonnut, johtuukohan hormonikorvaushoidosta?
Kilpirauhanen voi olla vajaalla monesta eri syystä, rauta ei ole se yksi ja ainoa asia. Ja sen raudan "puutteen" takanakin voi olla vaikka ja mitä. Esim. oireeton/epätyypillisesti oireileva keliakia, joka ei ehkä näy siinä peruskeliakiatestissä, vaan vaikka vasta koepalassa ohutsuolesta tai kattavammissa verikokeissa. Raudanpuutteen takana voi olla myös ongelmat kupari-sinkkitasapainossa, riittämätön molybdeeni jne.
Raudan lisäksi voi olla puutoksissa esim. seleeni, sinkki (tai se ongelmainen sinkki-kuparitasapaino), liian matala progesteroni, joka edelleen voi johtua monesta eri vajeesta, jodi, folaatti...
Aika jännä kun ite menin tänään pitkästä aikaa salille niin olin laihtunu kesän aikana 3kg tekemättä mitään. Kaikki vaan lihasta varmaan kun ei tunnu yhtään laihemmalta, eikä tietty painoja noussu entiseen malliin.
Kävin tänä aamuna vaa alla, vessassa käynnin jälkeen ja ennen aamupalaa.
Paino oli nyt 78 kg eli kilon enemmän kuin ennen kasvissoppakuuriani.
Yhä siis jatkan kasvissoppakuuria, mutta paino nousee :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulle pakostikin tuli kalorivajetta.
ap
Sait paljon vettä, nestettä, se painaa. Oletko kuitenkin hoikistunut vai ihan samoissa mitoissa kuin aiemminkin?
Ihan samat mitat ovat, en ole hoikistunut yhtään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri keitin kesäkeittoa ilman kermaa ... Takaan että vaikka viikon söisin sitä niin ei minunkaan paino putoa.Olen kokeillut.
kesäkeittoon ei tule kermaa vaan punaista maitoa, v i t u n mutti-nuubi.
Ikä, hormonit ja mahdollinen stressi ja huono uni vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen. Toisilla laihtuminen käynnistyy tosi hitaasti, mutta kun vaan sinnikkäästi jatkaa niin yhtäkkiä voi paino pudota reilustikin.
Itse muuttaisin ruokavaliotasi hieman vähemmän hiilareita sisältäväksi. Korvaisin toisen keittoannoksen esim. ruokaisalla salaatilla tai normi lautasmalliannoksella ja vain kerran päivässä viljatuotteita (puuroa/leipää)
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänä aamuna vaa alla, vessassa käynnin jälkeen ja ennen aamupalaa.
Paino oli nyt 78 kg eli kilon enemmän kuin ennen kasvissoppakuuriani.
Yhä siis jatkan kasvissoppakuuria, mutta paino nousee :D
ap
Jos alat laskea päivässä saadut todelliset kalorit? Itsessään kasviskeittokuurihan ei vielä sano paljoa, vielä kun sen päälle ovat päivittäiset suklaat ja sipsit, jotka tässä ketjun aikana mainitsit.
Ehkä sitten pitää alkaa laskemaan kaloreita
ap
Mietin vähän ap, että itselläni ainakin jäisi pelkällä keitolla sen verran nälkä, että itsekin varmaan sortuisin napostelemaan. Vielä kun saisi pelkästään sitä samaa keittoa päivittäin.
Josko keittokuurin sijaan katsoisit terveellisiä ja kohtuukalorisia ruokareseptejä, niin että saat niistä kylläisen olon ja vaihtelevuutta?
Ja suklaa ja sipsit pois, voitko korvata vaikka viinirypäleillä tai omenalastuilla jos tekee mieli jotain napostella?