Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotikoulu: mitä ainetta et pystyisi opettamaan?

Vierailija
20.07.2025 |

Historia. Ei mitään hajua.

Entä te?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

musiikkia

Et osaa soittaa musiikkia tietokoneesta? Sitä tasoa koko ala-asteen musiikki meillä oli ja yläasteella on Sibelius Akatemiasta valmistunut opettaja, joka ei opettanut mitään, kunhan vaan soitteli pianoa ja lauloimme. Todella heikkoa opetusta muka huippukoulussa.

Vierailija
42/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka täällä valehtelee niin että korvat heiluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten kielvalinnoissa oli kieliä joita en itse osaa ollenkaan.

Vierailija
44/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on uskoa osaavansa. Mutta osaisiko moni opettaa todellisuudessa niin, että lapsi myös oppii? Niin, että lapsella on mielenkiinto oppia? Vastaamaan kysymyksiin, joita lapsille tulee siheesta miekeen kirjan ulkopuolelta? Vai luuletko joku, että niissä oppikirjoissa kerrotaan kaikki aiheeseen liittyvä? 

Eihän niitä kysymyksiä muutenkaan voi esittää koulussa vai voiko nykyään? Eikö ala-asteella ole yhä luokanopettajat kaikissa aineissa, ellei ole suuri koulu?

Vaikeinta pitää lapselle kuria, kun vanhempi opettaa niin silloin ei saa laiskotella ja vanhempaa pitää totella ilmsn ryhmäpainetta. Se on se suurin haaste.

Vierailija
45/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yhtä kilttiä pientä ja rauhallista lasta pystyy tietenkin opettaa myös itse, jos viitseliäisyyttä riittää. Lapsi jää kuitenkin paitsi monesta asiasta. Alkuopetus ei ole pelkkien akateemisten taitojen (lukeminen, laskeminen...) harjoittelua. 

En ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat lapsensa kotiopetukseen ilman painavaa syytä.

Muistetaan, että koulussa oppii nykyään myös vapettamaan, kiusaamaan ryhmässä tai joutuu kiusatuksi, isompana käyttämään huumeita jne. Aika monelta ongelmalta MYÖS välttyy kotikoulussa. Lähes kympin oppilas ja hänen lapsensa oppii kotiopetuksessa todennäköisesti paremmin kuin nykykoulussa, erityisesti pk-seudulla.

Vierailija
46/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee mieleen vanha viisaus siitä, että mitä vähemmän tietää, sitä enemmän kuvittelee tietävänsä. 

T. Yläkoulun äikänope 

😄  oiiii

Sulla on kesä aikaa pitää vapaaehtoisille, lähiseudun lapsille tai nuorille äidinkielen tunteja. Tarvitsevia löytyy.

47/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa sitä nyt kuka vain voi laittaa lapsen lukemaan oppikirjasta ja tekemään tehtävät. Osa ehkä osaisi luennoidakin itselleen tutusta aiheesta. Mutta luulenpa, että varsinkaan ilman valmiita oppimateriaaleja kukaan tässä ketjussa ei osaisi opettaa mitään yläkoulutasolla. Tai jos osaisi, niin huonosti.

Alakoulun asiat ovat helppoja  ja kuka tahansa toki osaa panna pisteet ja pilkut paikalleen, mutta miten lähtisitte konkreettisesti opettamaan sitä 9-vuotiaalle? Olisi siinäkin varmaan miettimistä. 

Opetan itse yläkoulussa äikkää ja lukuisia kertoja olen saanut palautetta siitä, miten luokanopettajan opettamasta entisestä tylsästä inhokkiaineesta onkin yhtäkkiä tullut minun johdollani motivoivaa ja kiinnostavaa. Erästä ryhmää oli opettanut äikässä hissanope tuntien puutteessa. Sain ryhmän sitten viimeiseksi vuodeksi, ja jossain vaiheessa luokan paras oppilas sanoi, että kyllä sen oikeasti huomaa, että on ihan oikea äi

Opetustulosten arvioiminen on tunnetusti hyvin vaikeaa ihan väestötasollakin. Esimerkiksi voidaan pohtia sitä, miten paljon oppilaiden mieltymys opettajaan tai opetukseen korreloi opetustulosten kanssa. Voi toki olettaa, että tylsistyneet tai turhautuneet oppilaat eivät opi paljoakaan, mutta voi myös olla, että jonkun opettajan hurmaava persoonallisuus tai mukaansatempaava opetustyyli ei välttämättä johda hirveästi parempiin lopputuloksiin, vaikka opiskelijoilla hauskaa onkin.

Oletettavasti sen ennustaminen, miten oma opetuspanos tulee vaikuttamaan jonkin yksittäisin oppilaan oppimiseen on vielä vaikeampaa, etenkin kun kyseessä on henkilö, jonka kanssa opettajalla on jo ennestään hyvin monimutkainen ja pitkä suhde, eli jos opetettava on opettajan oma lapsi. 

Eli vaikka väestötasolla voitaisiin sanoa, ettei kotiopetus yleensä johda hyviin oppimistuloksiin, on silti varmaankin melko hankala sanoa, etteikö jossakin yksittäistapauksessa kotiopetus voisi olla kohtuullinen vaihtoehto. Esimerkiksi voidaan ajatella, että väestötasolla on selvästi järkevämpää ostaa lahjaksi oikeakätisten sakset, sillä suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä. Jos joku kuitenkin tietää ystävänsä melko varmasti olevan vasenkätinen, on hänellä parempi ostaa lahjaksi vasenkätisten sakset, vaikka väestötasolla vasenkätisten sakset sopivatkin paljon harvemmille.

En siis itse välttämättä suosittele kotiopetusta kenellekään, mutta en myöskään ehkä niin vahvasti lähtisi tuomitsemaankaan sitä. 

Vierailija
48/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän kieltä en usko pystyväni opettamaan.

Laittaisitko lastasi lukemaan Venäjää A-kielenä? Voihan minkä tahansa harvinaisemman kielen tässä ilmoittaa, mutta valitsisiko lapsi sitä kuitenkaan koulussakaan?

Jos ei osaa alakoulun oppimäärää niin sitten on yleissivistyksessä erittäin pahoja aukkoja. Itselleni ei tuottaisi mikään aine ongelmaa, ei edes yläkoulussa. Työläin on tietenkin äidinkieli, kun saattaisin joutua lukemaan uudelleen kansalliskirjoja.

Vierailija
49/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamataito olisi ehdottomasti pahin, samoin käsityöt. Lukuaineista kemia ja fysiikka olis painajaista. 

Historia, uskonto, maantieto, biologia olis helpoimmat itselle ja kielistä ruotsi. Mulla oli aikanaan ruotsin ope, joka opettaa paukutti kaikki kielioppisäännöt ulkoa, sieltä ne edelleen löytyy. Äidinkieli olisi vaikea, se on pohjana kaikelle oppimiselle ja meidän kielioppi on tosi monimutkainen.

50/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on uskoa osaavansa. Mutta osaisiko moni opettaa todellisuudessa niin, että lapsi myös oppii? Niin, että lapsella on mielenkiinto oppia? Vastaamaan kysymyksiin, joita lapsille tulee siheesta miekeen kirjan ulkopuolelta? Vai luuletko joku, että niissä oppikirjoissa kerrotaan kaikki aiheeseen liittyvä? 

Se, että ei osaa suoralta kädeltä vastata kaikkiin oppilaan esittämiin kysymyksiin, voi olla opetuksen kannalta edullistakin siinä mielessä, että silloin opettaja ja oppilas voivat selvittää asian yhdessä. On helposti kuviteltavissa, että voisi olla opettavaisempaa googletella, plärätä kirjoja ja pohtia aihetta yhdessä, kuin että opettaja vain suoraan vastaisi, miten asia on.

Vierailija
51/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latina ei enää taipuisi. 

Vierailija
52/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia olen tarvittaessa auttanut koulutehtävissä ja opettanut esim matematiikkaa jos ovat olleet sairaana. Tottakai piti ensin katsoa miten heille kyseistä asiaa opetetaan esim jakokulma on muuttunut ja moni muukin asia.

Lukiossa olen opettanut lapsilleni vielä vähin pitkää matematiikkaa mutta kun esikoinen meni yliopistoon niin parin viikon kuluttua oli matematiikan tehtävät niin vaikeita että luovutin enkä jaksanut enää opetella niitä (itse en ole koskaan käynyt yliopistoa)

Vierailija
53/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko lastasi lukemaan Venäjää A-kielenä? Voihan minkä tahansa harvinaisemman kielen tässä ilmoittaa, mutta valitsisiko lapsi sitä kuitenkaan koulussakaan?

Jos ei osaa alakoulun oppimäärää niin sitten on yleissivistyksessä erittäin pahoja aukkoja. Itselleni ei tuottaisi mikään aine ongelmaa, ei edes yläkoulussa. Työläin on tietenkin äidinkieli, kun saattaisin joutua lukemaan uudelleen kansalliskirjoja.

Mun lapset opiskeli peruskoulussa kiinaa, koreaa ja espanjaa, joten ne olisin itse joutunut opettelemaan😂

Vierailija
54/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut valittiin ihan ilman mitään koulutusta (opettajan tai muutenkaan yliopisto opintoja) ja hyvin vähäisellä sijaisopettajan kokemuksella vuodeksi yläkouluun opettamaan matemaattisia aineita. Saa nähdä miten homma sujuu mutta yritän parhaani. 

Eli eipä ne koulussa opettavat opettajatkaan aina ole ammattilaisia.

Vierailija
55/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet kirjaimistot pitäisi opetella ennenkuin pystyisin niitä opettamaan.

Vierailija
56/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaamataito olisi ehdottomasti pahin, samoin käsityöt. Lukuaineista kemia ja fysiikka olis painajaista. 

Historia, uskonto, maantieto, biologia olis helpoimmat itselle ja kielistä ruotsi. Mulla oli aikanaan ruotsin ope, joka opettaa paukutti kaikki kielioppisäännöt ulkoa, sieltä ne edelleen löytyy. Äidinkieli olisi vaikea, se on pohjana kaikelle oppimiselle ja meidän kielioppi on tosi monimutkainen.

WTF Suomen kielioppiko vaikea suomea äidinkielenään osaavalle? Miten voi olla mahdollista, kun se on äidinkieli ja kielikorva kertoo ihan automaattisesti kieliopin.

Yläasteen kemia ja fyssa ovat kuin lasten leikkiä.

Vierailija
57/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset opiskeli peruskoulussa kiinaa, koreaa ja espanjaa, joten ne olisin itse joutunut opettelemaan😂

Suomessa ei tietääkseni voi opetella koreaa missään ala- tai yläkoulussa että se siitä valheesta.

Vierailija
58/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tietääkseni voi opetella koreaa missään ala- tai yläkoulussa että se siitä valheesta.

Kyllä on. Kulosaaren Yhteiskoulussa.

Vierailija
59/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli. Teen kirjoitusvirheitä lyhyissäkin teksteissä, enkä ikinä ole osannut kirjoittaa pitkiä sepustuksia.

Matemaattiset aineet sujuisi helposti, kun opetan niitä työn puolesta.

Vierailija
60/66 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa sitä nyt kuka vain voi laittaa lapsen lukemaan oppikirjasta ja tekemään tehtävät. Osa ehkä osaisi luennoidakin itselleen tutusta aiheesta. Mutta luulenpa, että varsinkaan ilman valmiita oppimateriaaleja kukaan tässä ketjussa ei osaisi opettaa mitään yläkoulutasolla. Tai jos osaisi, niin huonosti.

Alakoulun asiat ovat helppoja  ja kuka tahansa toki osaa panna pisteet ja pilkut paikalleen, mutta miten lähtisitte konkreettisesti opettamaan sitä 9-vuotiaalle? Olisi siinäkin varmaan miettimistä. 

Opetan itse yläkoulussa äikkää ja lukuisia kertoja olen saanut palautetta siitä, miten luokanopettajan opettamasta entisestä tylsästä inhokkiaineesta onkin yhtäkkiä tullut minun johdollani motivoivaa ja kiinnostavaa. Erästä ryhmää oli opettanut äikässä hissanope tuntien puutteessa. Sain ryhmän sitten viimeiseksi vuodeksi, ja jossain vaiheessa luokan paras oppilas sanoi, että kyllä sen oikeasti huomaa, että on ihan oikea äi

Omien lasten kasvattaminen ja opettaminen ei vaadi kovin kummoisia erityistaitoja. Sen sijaan kolmenkymmenen lapsen tai nuoren samanaikainen opettaminen todellakin vaatii. Nämähän ovat aivan eri asioita. Kotiopetuksessa yksi kantava ajatus on, että niihin lapselle vaikeisiin asioihin voidaan käyttää niin paljon aikaa kuin vain tarvitsee. Koko laumaa opetettaessa ei tietenkään voida näin toimia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan