Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755
Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa.
Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni.
Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)
Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta.
Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy.
Kommentit (1145)
Kokonainen sukupolvi, buumereiden jälkeläiset, elivät avainkaulalapsina, oppien selviytymään itse, laittamaan itse itselleen niistä satunnaisista aineksista mitä joku oli muistanut kaappiin ostaa, omat ruokansa. Ei kyselty perään, missä menet, jätettiin selviytymään yksin niin henkisesti, fyysisesti kuin emotionaalisestikin. No sitten saimme lapsia mutta buumeri-isovanhempaa ei kiinnostellut tutustua lapsenlapsiinsa, oli muita tärkeämpiä menoja aina. Ei puhettakaan että olisivat hoitaneet lapsenlapsia ja suoneet lapsilleen hengähdystauon tai mahdollistaneet edes satunnaiset pakolliset menot. Ehei, tarhat ovat sitä varten. Nyt lapset ovat jo teinejä ja jääneet isovanhemmilleen vieraiksi. Yhtäkkiä kun huomataankin että ITSE tarvitaan apua, alkaa jumalaton syyllistäminen kuinka kiittämättömiä sitä ollaan, kun ei auteta.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on yksinäisten maa, syitä kylmä ilmanala (=masennus, itsetuhoisuus, "kylmä sydän" eli ei empatiaa), introvettiyteen taipuvainen kansanluonne, solidaarisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteen poissaolo. Lisäksi kuplaantuminen ja some lisäävät yksinäisyyttä. Etätyö ja -opskelu. Perhekoot pienet, ei varaa kodeissa ylimääräiselle huoneelle esim.vanhusta varten. Kaikki yhteiskunnan rakenteet vahvistavat yksinäisyyden lisääntymistä. Surullistahan se on. Mikä avuksi? Yhteisöllinen asuminen voisi olla ratkaisu (siis tyyliin Tyttökullat) ja vapautuvat asunnot kohtuuhinnalla nuorille. Asumisen hinnan kohtuullistaminen voisi lisätä syntyvyyttäkin. Vai meneekö rahan ahneus yhteisöllisyyden edelle Suomessa? Pelkään pahoin, että kyllä.
Jos on introvertti, niin kommuunissa asuminen olisi puhdas painajainen. Tämä ei tarkoita,.että olisi kylmä ihminen. Ahneudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on itsemääräämisoikeus ja he itse saavat päättää missä asuvat. Jos siellä omassa kodissa haluaa jumittaa, niin sitten jumittaa. Lasten ei ole pakko muuttaa sinne.
Harva siihen pystyisikään, kun työt on muualla.
Kyllä moni pystyy tekemään ainakin osan etänä.
Esim europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen omaishoiti äitiään asuen siinä miehensä kanssa aina kun voi.
Mä olen introvertti enkä jaksa töiden jälkeen enää seurustella sukulaisten, tai kenenkään kanssa. Onneksi sukuni on samanlaista eikä tarvitse koko ajan olla yhteyksissä. Lisäksi suurin osa iäkkäistä sukulaisistani asuu usean sadan kilometrin päässä, joten mitkään viikottaiset visiitit eivät tule kysymykseenkään.
Mikään yhteisöllinen asuminen ei korvaa omaisia. Heitä on aina ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on itsemääräämisoikeus ja he itse saavat päättää missä asuvat. Jos siellä omassa kodissa haluaa jumittaa, niin sitten jumittaa. Lasten ei ole pakko muuttaa sinne.
Harva siihen pystyisikään, kun työt on muualla.
Kyllä moni pystyy tekemään ainakin osan etänä.
Esim europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen omaishoiti äitiään asuen siinä miehensä kanssa aina kun voi.
Sulla ei taida ihan realiteetit kunnossa, kun otat esimerkiksi vaurasn europarlamentaarikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha on itsekeskeisyyden seuraus, ei yksinäisyyden.
Tuo ei ole totta. Nimenomaan yksinäisyys aiheuttaa pahaa. Mitä varten olla elossa, jollei kukaan enää välitä.
Itsekeskeisyys on usein yksinäisyyden juurisyy.
Miksi vanhusten pitäisi elää yhtään pitempään yhteiskunnan vaivoina kuin itse haluaa?
Itsellä 95 v anoppi haluaisi kuolla, koska voimat on hiipuneet ja muisti pettää. Itse tajuaa tämän ja toivoo, että kuolisi yöllä nukkuessaan. Meidän perhe käyttää useita tunteja päivässä hänen auttamiseen ja yhdessä oloon samoin kuin kälykin. Anoppi kaipaa miestään, siskojaan ,ystäviään ja muita saman ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole totta. Nimenomaan yksinäisyys aiheuttaa pahaa. Mitä varten olla elossa, jollei kukaan enää välitä.
Ajatus on itsekeskeinen. Ei ihminen elä muita varten vaan itseään. Terve itsekkyys ei ole itsekeskeisyyttä. Syy elää lähtee itsensä arvostamisesta, eikä omanarvon tunne voi olla riippuvainen muiden mielipiteistä tai muiden seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekeskeisyys kulminoituu tilanteessa jossa ensin on omalla käytöksellä karkotettu muut ihmiset ympäriltä ja sitten kiristetään itsemurhalla kun kukaan ei tule vapaa-ehtoisesti seuraksi.
Kaikki haluavat naisen seuraa nuorena, mutta vanhana nainen on kuin kuka tahansa mies.
Jos vanhus on itse muuttanut kauas, niin hän voisi muuttaa takaisin lähemmäs, mutta jos lapsi/lapset on muuttaneet, heidän pitäisi huomioida enemmän kaukana asuvaa iäkästä.
Mun kaverin serkku oli muuttanut Saksaan jo nuorena. Kun vanhuuden ongelmat ja muistisairaus tuli tämän äidille, niin eipä ollut täällä äitiään hoivaamassa ja hoivapaikkoja järjestämässä. Yritti sysätä kaiken kaverilleni eli serkulleen. Ärsyttävä nainen. Perinnön kyllä otti
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhusten pitäisi elää yhtään pitempään yhteiskunnan vaivoina kuin itse haluaa?
Itsellä 95 v anoppi haluaisi kuolla, koska voimat on hiipuneet ja muisti pettää. Itse tajuaa tämän ja toivoo, että kuolisi yöllä nukkuessaan. Meidän perhe käyttää useita tunteja päivässä hänen auttamiseen ja yhdessä oloon samoin kuin kälykin. Anoppi kaipaa miestään, siskojaan ,ystäviään ja muita saman ikäisiä.
Ei kenenkään ole pakko elää jos ei halua. Siitä nyt ei voi ainakaan muita syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekeskeisyys kulminoituu tilanteessa jossa ensin on omalla käytöksellä karkotettu muut ihmiset ympäriltä ja sitten kiristetään itsemurhalla kun kukaan ei tule vapaa-ehtoisesti seuraksi.
Taidat puhua omasta suvustasi, ja suosittelen tuohon ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Mikään yhteisöllinen asuminen ei korvaa omaisia. Heitä on aina ikävä.
No yhteisöllisessä asumisessa sentään on seuraa arkena jatkuvasti. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä useammat läheiset sukulaisetkin on kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on itsekeskeinen. Ei ihminen elä muita varten vaan itseään. Terve itsekkyys ei ole itsekeskeisyyttä. Syy elää lähtee itsensä arvostamisesta, eikä omanarvon tunne voi olla riippuvainen muiden mielipiteistä tai muiden seurasta.
Lääkäri jutussa sanoo toisin. Ihminen kaipaa omaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus on itse muuttanut kauas, niin hän voisi muuttaa takaisin lähemmäs, mutta jos lapsi/lapset on muuttaneet, heidän pitäisi huomioida enemmän kaukana asuvaa iäkästä.
Mun kaverin serkku oli muuttanut Saksaan jo nuorena. Kun vanhuuden ongelmat ja muistisairaus tuli tämän äidille, niin eipä ollut täällä äitiään hoivaamassa ja hoivapaikkoja järjestämässä. Yritti sysätä kaiken kaverilleni eli serkulleen. Ärsyttävä nainen. Perinnön kyllä otti
Jokainen järjestäköön itse hoivapaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vain kyllästyy itseensä ja yksinpuhumiseen?