EK ehdottaa. Työttömän perusturva yhdistetään toimeentulotueksi 2027
Kaikki viedään pois.....
Lukekaa yleistuen toinen ja kolmas vaihe:
https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/06/yleistuki_EK_julkistettava_fin…
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan ne faktat tuossa avauksen linkissä. Ensimmäinen vaihe kestää vain vuoden, jonka jälkeen on vain yksi tuki, joka on toimeentulotuki uudella nimellä.
Ei siinä linkissä eikä etenkään niissä esimerkkilaskelmissa niin sanottu.
Kyllä siinä tekstissä selvästi näin sanottiin
.asumisen tuki yhdistetään työttömän perusturvan ja tulot ja varallisuus vaikuttaa tukeen ja se on täysin tarveharkintainen.
Kun ei siinä sanota niin. Siinä kerrotaan, että osuudet käyttäytyvät eri tavoin. Esimerkiksi osa on kotitalouskohtasia, osa on yksiköllisiä. Perustaso on työttömyysturva, joka tulee käyttäytymään kuten nykyinen työmarkkinatuki. Sen päälle mikäli tarvitaan tulee asumsituki ja toimeentulotuki. Asumistuki kohdistetaan lapsiperheisiin enemmän kuin nyt ja
Asumistukihan jo poistettiin omistusasunnossa asuvilta ja vuokralla asuvien tukitasoa leikattiin ja säädettiin varallisuudenkin vaikuttavan asumistukeen. Ja jos on varallisuutta yli 50.000 euroa, mutta tuloja nolla euroa et saa tukea lainkaan vaan joudut pakosta syömään säästösi. Ei näiden uudistusten jälkeen ole pienituloisella ihmisellä jäljellä mitään motiivia säästää itselleen omistusasuntoa taikka ylipäätään säästää yhtikäs mitään. Koskee oikeastaan myös keskituloisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömien tuet käsitellään jatkossa aina samalla tavalla kuin toimeentulotuki tänä päivänä, se vaatii tuhansia etuuskäsittelijöitä lisää Kelaan. Jokaiselle etuuskäsittelijälle pitää maksaa työtilat ja koneet, ja palkat.
Sitten on ne pitkät käsittelyjonot. Rahat loppuu, ruoka loppuu, vuokra jää maksamatta. Lapsesta tehdään koulussa lastensuojeluilmoitus, ja joudutaan tekemään kiireellinen sijoitus, kun perheellä ei ole kotia eikä ruokaa, koska tukipäätöstä joudutaan odottamaan.
Että kuinkahan paljon tässä nyt sitten säästettiin, ja kenen rahoja?
Tekoäly hoitaa hakemukset. Kela saa ensi vuodesta alkaen tilitiedot suoraan kaikista pankeista ja tullilta. Jos tulee isompia muutoksia, tuen hakija ilmoittaa ne erikseen ja sitten käsittely tehdään käsin. Muuten asia tarkastetaan vuosittain kuten asumistuki nyt ja asumistuetkin ehditään kä
Edelleen pankit on yrityksiä joilla on asiakkaita. Asiakkailla on yksityisyyden suoja ja yritykset ei voi niitä luovuttaa ellei kyseessä ole rikostutkinta poliisin toimesta. Poliisi tekee töitä jos kela pyytää tutkimaan petosta tjs.
Asumistukihan jo poistettiin omistusasunnossa asuvilta ja vuokralla asuvien tukitasoa leikattiin ja säädettiin varallisuudenkin vaikuttavan asumistukeen. Ja jos on varallisuutta yli 50.000 euroa, mutta tuloja nolla euroa et saa tukea lainkaan vaan joudut pakosta syömään säästösi. Ei näiden uudistusten jälkeen ole pienituloisella ihmisellä jäljellä mitään motiivia säästää itselleen omistusasuntoa taikka ylipäätään säästää yhtikäs mitään. Koskee oikeastaan myös keskituloisia
Asumistuki on tarkoitettu pienituloisille. 50 000:la saat jo ostettuakin asunnon. Työttömyysturva ei sen sijaan ole koskaan ollut pienituloisten turva vaan työssäkäyvien turva. Puhumme eri kohderyhmästä, ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan ne faktat tuossa avauksen linkissä. Ensimmäinen vaihe kestää vain vuoden, jonka jälkeen on vain yksi tuki, joka on toimeentulotuki uudella nimellä.
Ei siinä linkissä eikä etenkään niissä esimerkkilaskelmissa niin sanottu.
Kyllä siinä tekstissä selvästi näin sanottiin
.asumisen tuki yhdistetään työttömän perusturvan ja tulot ja varallisuus vaikuttaa tukeen ja se on täysin tarveharkintainen.
Kun ei siinä sanota niin. Siinä kerrotaan, että osuudet käyttäytyvät eri tavoin. Esimerkiksi osa on kotitalouskohtasia, osa on yksiköllisiä. Perustaso on työttömyysturva, joka tulee käyttäytymään kuten nykyinen työmarkkinatuki. Sen päälle mikäli tarvitaan tulee asumsituki ja toimeentulotuki. Asumistu
Näin se syöpä etenee. Mutta aikaa on varautua ja muutella pienet säästöt ja sijoitukset jäljettömiin assetteihin. Kun laki on jo päällä, Kela ottaa haltuun päätäntävallan rahoihisi kuten nytkin. Rahaa pitää olla näkyvissä joko niin paljon, että se riittää ilman tukea tai niin vähän, että tuki juoksee. Loppu on simppeliä matematiikkaa. Valtio on niin epäluotettava bisneskumppani, että riskipuskuria sen kanssa kannattaa pitää mieluummin liikaa kuin liian vähän. Jos sulla tänä vuonna saa olla kymppitonni, niin ensi vuonna se voi ollakin 8000. Paras kun ei luota lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Maailman talousfoorumi on kertonut vuosia sitten, että vuonna 2030 ihmiset eivät omista mitään, eikä heillä ole yksityisyyttä. Miten tulee yllätyksenä, että siihen suuntaan mennään?
Monissa päiväkodeissa on juliste Agenda2030.
Valmisteilla on laki, jolla pankkien on annettava Kelalle tilitiedot suoraan. Aloite on lausuntokierroksella, eikä sille ole vastustusta puolueissa niin paljoa, etteikö sitä hyväksytä syyskaudella. Samalla lailla myös Tulli, joka valvoo ulkomaan maksuliikennettä, pakotetaan antamaan maksutiedot Kelalle. Tulotiedothan kela näkee jo tulorekisteristä ja pääomatulot verotuspäätöksestä, tosin vuoden viiveellä. Tietokone pomputtaa äkkiä, jos vilunkia yrittää tehdä.
Espanjassa maksetaan asumistukea jopa 25000 vuosituloilla saakka 250 euroa kk..
Mutta se onkin rikas maa
Tässä romutetaan koko Suomi, kiitos päättäjien loputtoman ahdeuden. Inhimillisyys on kaukana tästä kaikesta.
Asumistuki on tarkoitettu pienituloisille. 50 000:la saat jo ostettuakin asunnon. Työttömyysturva ei sen sijaan ole koskaan ollut pienituloisten turva vaan työssäkäyvien turva. Puhumme eri kohderyhmästä, ymmärrätkö..
Jos ostaa asunnon pitää olla rahaa myös ylläpitokustannukset.
Osakkeesta on poikkeuksetta yhtiö maksut ja kenties hoitovastike remonttien maksamiseen .
Nämä yhteensä voi olla jopa 600-1000euroa kk...kämpän lisäksi pitää olla työttömällä paljon jemmarahaa kun asumistukea ei saa
Vierailija kirjoitti:
Tässä romutetaan koko Suomi, kiitos päättäjien loputtoman ahdeuden. Inhimillisyys on kaukana tästä kaikesta.
Näkisin ison romahduksen tulevan suomessa nyt aivan väistämättä.
.uusia kriisejä ja malsuvelvoitteita tulee nyt ihan liukuhihnalta entisten päälle eikä niitä entisiä velvoitteitakaa ole tulleet vielä maksuun ..kuten päästökauppa,jakeluvelvoite,luonnonennaölostamimen,ilmastoleikkausten toinen vaihe,elvytystukien takaisin maksu..
Nyt uusina tuli NATO velvoitteet 5prosentttia,ilmoitettiin EUnn jäsenmaksujujen uusista jättikorotuksista....
Nurkan takana on jo ainakin Ranskan uusi finanssikriisi joka voi tulla yllättäen tukipaketteja vaatimaan.
Uusia kriisiä tulee vanhojen päälle jatkuvasti ja jokaista paikataan suomessa miljardeilla euroilla ...velaksi
Kertokaapa mikä olisi halukkuus työssäkäyvien maksella sosiaalietuuksia ja työttömyyskorvauksia toisille, jos itse ei niitä tulisi saamaan? Melkoiset veronalennukset siis tulossa. Minäkin maksan toista tonnia kuussa, vähintään puolittaa pitäisi verot.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on tarkoitettu pienituloisille. 50 000:la saat jo ostettuakin asunnon. Työttömyysturva ei sen sijaan ole koskaan ollut pienituloisten turva vaan työssäkäyvien turva. Puhumme eri kohderyhmästä, ymmärrätkö..
Jos ostaa asunnon pitää olla rahaa myös ylläpitokustannukset.
Osakkeesta on poikkeuksetta yhtiö maksut ja kenties hoitovastike remonttien maksamiseen .
Nämä yhteensä voi olla jopa 600-1000euroa kk...kämpän lisäksi pitää olla työttömällä paljon jemmarahaa kun asumistukea ei saa
Fiksumpi on pitää se 50000 käteisenä ja nostaa siitä niin sanottua elinkorkoa ja antaa tuen juosta. Kun sen jyvittää kymmenellekin vuodelle, niin se jo tuplaa tukinormin. Eihän se iso raha ole, mutta tekee elämästä sentään muuta kuin ikuista eloonjäämistaistelua.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa mikä olisi halukkuus työssäkäyvien maksella sosiaalietuuksia ja työttömyyskorvauksia toisille, jos itse ei niitä tulisi saamaan? Melkoiset veronalennukset siis tulossa. Minäkin maksan toista tonnia kuussa, vähintään puolittaa pitäisi verot.
No kyllä minulla on ainakin tästä paska maku suussa kun olen 25 vuotta tehnyt töitä ja korkeita veroja maksellut sillä perustellut niitä myös itselleni että sitten jos olen työtön niin. Minulla on yhtä lailla oikeus sosiaaliturvaan..
Nyt sitten kun ole yli viisikymppinen työtön niin vedetään kuin kaikki matot alta ja tyhjätään tuhkat pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minulla on ainakin tästä paska maku suussa kun olen 25 vuotta tehnyt töitä ja korkeita veroja maksellut sillä perustellut niitä myös itselleni että sitten jos olen työtön niin. Minulla on yhtä lailla oikeus sosiaaliturvaan..
Nyt sitten kun ole yli viisikymppinen työtön niin vedetään kuin kaikki matot alta ja tyhjätään tuhkat pesästä.
EK ja Kokoomus ovat sitä mietä ja vallassa, ettei työläinen tarvitse oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole jatkossa enää ansiosidonnaista työttömyysturvaa?
Tämä on niin hupaisaa, että vaalien alla kokoomuslaiset julistivat että ansiosidonnainen kaikille. Se oli populismia, sillä he tiesivät jo että kohta ansiosidonnaista ei ole.
Meinasiko ne lakkauttaa liittojen työttömyyskassat vai miten tämä onnistuu?
Tämähän tietää liittojen kaatumista, ei kukaan enää maksa jäsenmaksuja ellei saa työttömyysturvaa tarpeen tullen.
Ei tälläkään hetkellä ole mitään liittojen työttömyyskassoja..
No liitot hallinnoivat työttömyyskassoja, paitsi vapaamatkustaja ytk:ta. Että tietyllä tavalla ovat liittojen kassoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK ja Kokoomus ovat sitä mietä ja vallassa, ettei työläinen tarvitse oikeuksia.
Työläiset ovat heille vain orjia.
Vierailija kirjoitti:
EK ei istu hallituksessa. Voivat ehdottaa ihan mitä huvittaa. Vain ulinaa tuulessa.
Ei istu, ei, mutta kokkarit istuvat ja sieltähän näitä EK:n juoksupoikia löytyy enemmän kuin laki sallii, aina pääministeriä myöten! Urpo myisi vaikka mummonsa, jos saa sillä etuja itselleen. Ahne ja itsekäs kun on. Persut taas jostain syystä myötäilevät kokkareita ihan jokaisessa asiassa. Naurettavat pellet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen, että ei pennin jeniä myöskään sitten näille ikänsä tuilla lorvijoille myöskään. Lopetetaan suoraan vaan kaikki sosiaaliturva.
Eihän tuolla puhuta sanallakaan mistään osuuksista. Nyt heität ihan omiasi.