Te, joilla on omia lapsia ja joilla on ollut fyysistä kuritusta lapsena
Siis sitä ns. tavanomaista tukistamista, luunappeja, koivuniemenherraa tms. Ei mitään sairasta hakkaamista kuitenkaan. Niin onko teidän vanhemmat yrittäneet samaa teidän lapsillenne eli lapsenlapsilleen? Esim. mummo sanoo, että "jos et nyt usko mummoa, niin otan tukasta kiinni"? Mitä mieltä tästä?
Kommentit (86)
Fakta, jota ei saa nykypäivänä sanoa ääneen. Ne, joiden lapset saa aiheesta vaikka kevyen luunapin käyttäytyy paljon paremmin kuin ne, joita yritetään epätoivoisesti kasvattamaan puhumalla. Myös liian kovakourainen käsittely aiheuttaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ei käytännössä ole olleet mun isän lähettyvillä ilman valvontaa. Kyllä mä pidän sitä mahdollisena, että tulistuessaan tekee samoin kuin mulle ja sisaruksilleni.
Sehän oli kielletty laissa silloinkin kun minä olin lapsi, eipä se estänyt vanhempiani. Mun äiti on sentään puhunut että kaduttaa, että kerran antoi tukkapöllyn veljelleni. Isään en luota, hänellä se ei ollut yksi kerta, vaan ihan tapa "kasvattaa".
Kyse ollut siis raivokkaasta repimisestä, jolloin tukkaa irtoaa päästä? Sehän on väkivaltaa eikä mitään kasvatusta.
Onneksi nyt rikoslaki kieltää nii fyysisen kun henkisen Lasten pahoinpitelyn. Jos kuulen jostain tällaista teen heti ilmoituksen. Terveisin selkäänä saanut.
Olen tehnyt selväksi isovanhemmille, että meillä kasvatetaan sanoittamalla. Rankaisu ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä.
Hyvä käytös rakentuu hyvien tunnetaitojen ja vahvan itsetunnon varaan. En uhraa hyvää luottamussuhdetta minun ja lapsen välillä siihen, että alkaisin pitää kuria lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt rikoslaki kieltää nii fyysisen kun henkisen Lasten pahoinpitelyn. Jos kuulen jostain tällaista teen heti ilmoituksen. Terveisin selkäänä saanut.
Sinua on siis ihan lyöty?
Vierailija kirjoitti:
Huom! Myös henkisen pahoinpitelyn. Esim. jäähypenkki ei ole siksi sallittu. Tutkimusten mukaan jäähy aktivoi lapsen aivoissa samat alueet kuin tukkapölly, eli kyse on henkisestä pahoinpitelystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt selväksi isovanhemmille, että meillä kasvatetaan sanoittamalla. Rankaisu ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä.
Hyvä käytös rakentuu hyvien tunnetaitojen ja vahvan itsetunnon varaan. En uhraa hyvää luottamussuhdetta minun ja lapsen välillä siihen, että alkaisin pitää kuria lapselle.
Lapsesi ovat niitä, jotka riehuvat ja aiheuttavat häiriötä ja joudut sanoittamaan miljoona kertaa jotain ihan yksinkertaista asiaa eikä mene perille ja sama alkaa taas alusta?
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy kyllä nykypäivän lasten käytöksessä esimerkiksi päiväkodissa. Aikuiset tuntuvat olevan ihan kädettömiä ja hermoraunoita. Lapset pyörittää sirkusta eivätkä edes ymmärrä mitä heiltä odotetaan ja mikä on oikein ja mikä väärin.
Eivät, ainakaan käsitykseni ja luulisin, että olisin kuullut lapsiltani, jos mummo olisi joitain luunappeja jaellut.
Muuten he kyllä suosivat jopa vahingollisia tapoja kasvatuksessa, eli mummon mielestä esim. lasten hampaita ei tarvitse pestä 2 kertaa päivässä, vaan kerta riittää ja silloinkin lapsi voi tehdä sen itse. Näin hän siis toimi minun ollessa lapsi ja arvatkaa vaan oliko minulla ehjät hampaat. Not.
Kyllä mummokin tietää mikä on lasun paikka vaikka 90-luvulla lasuja ei vielä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ei käytännössä ole olleet mun isän lähettyvillä ilman valvontaa. Kyllä mä pidän sitä mahdollisena, että tulistuessaan tekee samoin kuin mulle ja sisaruksilleni.
Sehän oli kielletty laissa silloinkin kun minä olin lapsi, eipä se estänyt vanhempiani. Mun äiti on sentään puhunut että kaduttaa, että kerran antoi tukkapöllyn veljelleni. Isään en luota, hänellä se ei ollut yksi kerta, vaan ihan tapa "kasvattaa".
Kyse ollut siis raivokkaasta repimisestä, jolloin tukkaa irtoaa päästä? Sehän on väkivaltaa eikä mitään kasvatusta.
Miten niin? Sanoinko niin? En muista että olisi lähtenyt tukkaa päästä. Mutta sattui se tukistaminen ihan saatanasti. Mieti nyt, minkä kokoinen on vaikka seitsenvuotias lapsi, ja millainen voima voi aikuisella miehellä olla. Muistan tasan tarkkaan miltä se tuntuu. Pelkäsin mun isää.
Satuttaminen on väkivaltaa, ei kai sitä kukaan voi toisin väittää.
Onko sun mielestä sattumisen raja vasta siinä, että tukka lähtee päästä...
Missään ei puhuta siitä, miten vaikeaa on olla jatkamatta itse tätä kasvatustapaa. Asiaa kokemattomat eivät pysty kuvittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät, ainakaan käsitykseni ja luulisin, että olisin kuullut lapsiltani, jos mummo olisi joitain luunappeja jaellut.
Muuten he kyllä suosivat jopa vahingollisia tapoja kasvatuksessa, eli mummon mielestä esim. lasten hampaita ei tarvitse pestä 2 kertaa päivässä, vaan kerta riittää ja silloinkin lapsi voi tehdä sen itse. Näin hän siis toimi minun ollessa lapsi ja arvatkaa vaan oliko minulla ehjät hampaat. Not.
Reikiintymiseen tarvitaan kariesbakteeri, peseminen on siinä mielessä "sivuseikka", siis hammaskiven muodostumiseen se peseminen auttaa, mutta reikiintymisessä oleellisempaa on se, onko bakteeri suussa. Meidän lapsilla alkoi reikiintyä hampaat 6 ja 7 iässä, ihan hirveän monta alkavaa reikää, vaikka mitä olisi tehnyt. Ostin laitteen nimeltä Lumoral (suomalainen keksintö) joka tappaa kariesbakteerin. Ei ainuttakaan reikää ole enää tullut. Alkavat reiät olivat onneksi maitohampaissa, pysyvät saatiin säästettyä. Nyt lapset on teinejä, hampaissa reikiä nolla.
Toisilla on bakteeria niin runsaasti, että mikään harjaaminen ei estä reikiä. Tämä nyt on kasvoton palsta, ja ehkä vaikea uskoa kasvottomia suositteluita, mutta ihan oikeasti, jos tulee reikiä paljon, niin tuo laite voi pelastaa lapsesi hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin paljon opettajat kertovat lapsista joilla ei ole mitään kuria. Enkä tarkoita läpsäisyä vaan se kilta pieni tunnin paasauksella voi sekin olla tehoton.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei puhuta siitä, miten vaikeaa on olla jatkamatta itse tätä kasvatustapaa. Asiaa kokemattomat eivät pysty kuvittelemaan.
Se on vaikeaa olla toistamatta opittuja malleja. Mun vanhemmat oli kaiken lisäksi etäisiä, en muista syliä, en muista kehuja, haukkuja kyllä. Minulle luonnollinen tapa kasvattaa, se mikä tulisi "selkärangasta", on etäisyys, ei syliä, ei hymyjä, ei kehuja, selän kääntäminen jos lapsi ei tee oikein. Ihan hirveää tajuta, että näin mä toimisin, jos en ajattelisi asiaa, ja aktiivisesti pyrkisi toimimaan toisin.
Olen joutunut opettelemaan sen, millaista on olla vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen tekee vaikeaksi? Luulisi, että sen muistaa erittäin hyvin, miten kurjalta nahkaremmi tuntui takapuolessa, eikä samaa haluaisi omilla lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Sanoinko niin? En muista että olisi lähtenyt tukkaa päästä. Mutta sattui se tukistaminen ihan saatanasti. Mieti nyt, minkä kokoinen on vaikka seitsenvuotias lapsi, ja millainen voima voi aikuisella miehellä olla. Muista
No, itselläni on kokemusta siitä, että on hellästi nypätty niskavilloista taaksepäin. Ei satu, mutta tuntuu kuitenkin epämukavalta, joten ei kannata jatkaa ei-toivottua toimintaa. Ei ole traumoja enkä pelännyt vanhempiani. Jos taas olisi oikein kunnolla otettu kiinni, niin varmaan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kasvatat lapsesi jos ne eivät ole äidilläsi vaiko omaa mummoasi tarkoitit?
Koulussa lapset saivat hyvää hampaanpesuohjeistusta. Olen ikäpolvea joka sai tekohampaat alle 20 v. Minä 17 v neljä etuylähammastA, tosin asiaan vaikutti lapsena naamalle saatu tennispallo joka murti hampaat ja kouluhammaslääkärin kuorikot eivät kestäneet.
Joo, mutta vaikka omat hampaat ja hammaskasvatus huono, lapsilla vielä nyt viiskymppisinä hyvät ja kauniit omat hampaat, vähän hammaslääkäriä tarvinneet . Ottivat koulun ja hammashoitajan opetukset omakseen.