Tuttavani velkaantui isänsä hautajaiskulujen takia.
Kyllä kuolema on kallista. Tuttavaltani kuoli iäkäs isä muutama kuukausi sitten. Isältä ei jäänyt perintöä ollenkaan, joten tuttavani joutui lainaamaan jostain pikavippifirmasta rahaa, jotta pystyi järjestämään pienet hautajaiset (10 henkeä) isälleen.
Onko reilua?
Kuka maksaa yksinäisten vanhusten hautajaiskulut, jos ei ole lähisukulaisia?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä dementikko-isä oli ihan kunnon kansalainen. Oli työelämässä 63-vuotiaaksi saakka. Hänen vaimo oli kuollut jo vuosikymmeniä sitten ja tuttavani oli hänen ainoa lapsensa. Tämä kyseinen isä oli käyttänyt kaikki säästönsä tuttavani menoihin ja ihan viimeisinä dementoitumisvuosina rahat olivat loppu.
Siis tuttavasi kuppasi vanhaa dementoitunutta isäänsä eli oli tottunut, että muut hoitaa hänen viulut? Sossusta hautaustuen hakeminen oli hänelle liian vaivalloista, joten otti pikavipin?
Sen muistotilaisuuden voi pitää myös hautaan siunaamisen yhteydessä. Kirkossa vaan jatkuu luontevasti siitä siunauksesta esim. kanttori laulaa, joku pitää muistopuheen, adressien lukeminen. Ja sitten arkku viedään pois. Ei tarvita mitään tarjoiluja. Olen ollut pari kertaa tällaisissa hautajaisissa ja ne ovat minusta ihan tyylikkäät.
Ei kannata uskoa ihan mitä sattuu. Kupannut isänsä js varmaan myös sossun rahat on kelvannut. On varmaan hakenut avut, mutta vipannit kaikkea ja hakee sääliä sillä, että isän hautaamiseen rahat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hän kysynyt sossusta apua? Hautaustoimistoista olisi voinut kysyä hinnat ja valita halvimman tarjouksen. Hautajaiset järjestetään rahatilanteen mukaan eli kaikki ylimääräinen kuten vieraiden kahvittelut, jätetään pois.
Ehkä tuttavani on kokenut nöyryyttäväksi hakea sossusta rahallista apua. Tai en tiedä varmasti, mutta se voi olla syy.
Miksi ihmeessä? Se asiakashan oli hänen isänsä, ei hän.
Hänen isänsä ei ollut sossun asiakas vaan hoitokodissa elävä dementikko.
Hautajaiskulujen suhteen isä olisi ollut asiakas, hänen hautajaisiinhan tuki olisi myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni kun lähiomaise hautaus kulut ja muut tähän liittyvät kulut laskettiin yhteen.niin summa oli jotain 10 000 euron luokkaa jotka laskettiin perunkirjoituksessa..
Hautakivet on kalliita ja sitten tulee päälle kuluja perunkirjasta ja omaisuus selvityksistä.
Perunkirjat kannattaa tehdä itse. Siinä säästää todella paljon.
Ei aina ..jos on omaisuutta ja selvitettävä vähän niin se menee veroviranomaisille läpi mutta jos on kiinteistöjä,metsää ja muuta omaisuutta niin itse tehdyt perunkirjoitukser ei mene läpi ja on riski että veroviranomainen määrää pesänselvittäjä. Ja sitten niitä maksuja alkaakin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni kun lähiomaise hautaus kulut ja muut tähän liittyvät kulut laskettiin yhteen.niin summa oli jotain 10 000 euron luokkaa jotka laskettiin perunkirjoituksessa..
Hautakivet on kalliita ja sitten tulee päälle kuluja perunkirjasta ja omaisuus selvityksistä.
On työlästä. Ja mitä enemmän perillisiä, puolisoita ex ja nyx, omaisuutta esim. tilejä eri pankeissa yms, niin... Suosittelen ammattilaisista, vaikka se sitten vähän maksaakin.
Eli tuttavasti ei hakenut lainkaan tukea hautauskuluja varten saatikka pyytänyt sukulaisia/tuttavia auttamaan ja sitten itkee, että piti pikavippi ottaa?
Vai ottiko pikavipin johonkin muuhun, mutta väittää sen olleen hautajaisia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina ..jos on omaisuutta ja selvitettävä vähän niin se menee veroviranomaisille läpi mutta jos on kiinteistöjä,metsää ja muuta omaisuutta niin itse tehdyt perunkirjoitukser ei mene läpi ja on riski että veroviranomainen määrää pesänselvittäjä. Ja sitten niitä maksuja alkaakin menemään.
Kyllähän jokaisesta suvusta aina löytyy se yksi lakimies, joka voi ystävällisyyden eleenä tehdä lähiomaiselle ilmaisen palvelun.
Vierailija kirjoitti:
Hautakivi on ihan vapaaehtoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäkunnioittavaa jättää hankkimatta edes hautakivi ..varsinkin jos perinnöt kumminkin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäkunnioittavaa jättää hankkimatta edes hautakivi ..varsinkin jos perinnöt kumminkin kelpaa.
Yleensä hautakiveä ei tarvitse hankkia.
Vierailija kirjoitti:
On ihan totta, että hautaaminen ei ole mitään halpaa hommaa. Ja siinä surussa ja järkytyksessä ei välttämättä tule mieleen esim. hakea jotakin sossun tukia etenkään jos ei sossun asiakas ole.
Mun eräs ystävä veljensä kanssa joutui laittamaan säästöjään aika paljon, että sai isänsä haudattua ja samaan syssyyn joutui makselemaan vanhempiensa kulutusluottoja, että leskeksi jäänyt äiti pystyi jatkamaan elämää.
Voi Voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tässäkin tapauksessa oli aikalailla varaton vainaja, joten mitään selvitettävää ei ole. Minä olen tehnyt samalla pohjalla anopin, isäni ja mieheni veljen perukirjan, ja älyttömän helppoa se on, eikä mene kauan aikaakaan kun vaan saa käsiinsä vainajan laskut ja pankista tiliotteen, ja on hautauskulut selvillä. Ihan turhaan köyhät ihmiset ottaa jonkun satojen eurojen lakimiehen niin yksinkertaista lappua täyttämään. Netti on täynnä pohjia ja neuvoja. Eikä nuo kiinteistöjen ja metsänkään merkinnät perukirjaan niin monimutkaisia ole, etteikö normaali ihminen niitä pystyisi halutessaan tekemään.
kun suomalaisten ostovoima tuhottiin 2020-2025 kahden hallinnon voimin niin yhä useampi kaatuu hautajaiskuluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Se asiakashan oli hänen isänsä, ei hän.
Hänen isänsä ei ollut sossun asiakas vaan hoitokodissa elävä dementikko.
Varattomasta vainajasta tulee sossun asiakas siinä vaiheessa, kun hänelle haetaan hautausavustusta.
Sossu tosiaan maksaa varattoman vainajan välttämättömät hautauskulut. Muistotilaisuuden tarjoilua se ei maksa, mutta siitä voi halutessaan selvitä halvalla tekemällä itse tai ostamalla edulliset tarjottavat kaupasta.
Ei muistotilaisuus ole pakollinen eikä tarjoilut.
Ei niin, mutta kuvittele, että olet yksinäinen ja vailla oikeita ystäviä, ei ole sisaruksia jne. Pieni muistojuhla voi lohduttaa surevaa, kun joku muistelee edesmennyttä hänen kanssaan ja samalla juodaan kahvia tai teetä. Vähän inhimillisyyttä kehiin, hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue maksaa varattoman hautauskulut. Muistotilaisuutta se ei maksa.
Jos vain 10 ihmistä tulee hautajaisiin, muistotilaisuus kannattaa pitää kotona, ja tarjota vain kahvit, ja vaikka voileipää. Kulut alle 50e.
Myös seurakunnan tilan (esim. seurakuntasalin) saa usein ilmaiseksi tai muutamalla kympillä muistotilaisuutta varten. Tarkat maksut riippuu seurakunnasta.
Jaa. Joissakin seurakunnissa tekee tiukkaa saada pappi paikalle siunaamaan vainaja, joka on ikänsä käynyt seurakunnan tilaisuuksissa ja laulanut kirkkokuorossa. Tuskinpa sieltä olisi löytynyt ilmaisia tiloja muistotilaisuuteen.
Ei perunkirjassa välttämättä ongelma ole omaosuus. Vaan sukuselvitys
Vierailija kirjoitti:
Ei perunkirjassa välttämättä ongelma ole omaosuus. Vaan sukuselvitys
Sukuselvityksen saa seurakunnan rekisteristä tai DVV:stä (sen mukaan, kuuluiko vainaja kirkkoon). Mutta lapsettoman vainajan kohdalla voi kyllä olla hankalampaa, jos pitää selvitellä setiä, tätejä, sisaruksia, sisarusten lapsia ja mahdollisesti vielä aikaisemmin kuolleen puolison toissijaisia perillisiä. Myös ulkomailla (ainakin osan elämäänsä) asuneen vainajan kohdalla voi tulla hankaluuksua
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei hakenut sossusta hautajaisiin avustusta? Varattomat haudataan niin. Tiedän, kun mieheni haudattiin aikoinaan.
Ei sossusta mitään hautajaisavustuksia enää saa jos jälkeläisiä on elossa. Eri asia jos ei ole ketään niin sitten sossu kustantaa koska ihminen on pakko haudata.