Surkea tekosyysi mikset ompele vaatteita itse?
Saat valita kankaan ja jälki on laadukkaampaa kun valtaosa vaatekauppojen tarjonnasta nykyään.
Kommentit (55)
Lahjoitin ompelukoneen lapelle. Naapurin äijä toi housujaan korjausommeltavaksi vähän liian usein ja ilmaiseksi tietty piti ommella.
Hän tuli sitten sanomaan, että minulla olisi sinulle taas ommeltavaa, johon vastasin, että ei minulla ole ompelukonetta. Annoin koneen pois.
Äijä luuli että into pinkeänä ompelen hänelle haisevia kamppeitaan. Yök.
Koska tilaan laadukkaat vaatteeni laadukkaista verkkokaupoista. Olen koulutettu alalle enkä jaksa tehdä mitään ompeluhommia muuta kun erityistapauksissa. Kaikki perusvaatteet saa kaupoista teollisesti valmistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelukoneeni on rikki. Uusi on jo hankittu ja pääsen käyttelemään sitä kun palataan kotiin elokuun lopulla. En kaavoita, tuunaan kirppislöydöistä. Mulla on se käsitys, että kankaat ovat uusina aika kalliita nykyään?
Mikä kone sulla on nyt ja minkä ostit?
Tyttären hylkäämä Singer simple antautui lopullisesti, ja käyttöön palaava "uusi" on äidilläni 25 v ollut Husqvarna, jonka sain aikanaan ylioppilaslahjaksi. Uusista uusista koneista en tiedä mitään, lähtisin varmaan ensi hätään kirjastoon ompelemaan. :(
Paljonko noi maksoi?
Simppeli oli muutama vuosi sitten satasen kone ja tuo toinen on kohta 30 v vanha lahja, en tiedä. Suvussa oli ompelukonekorjaaja, kunnossa on vieläkin, mutta osia ei enää saa.
Minä olen miettinyt, pitäisikö ostaa vehkeet, joilla voisi tehdä osia noihin vanhoihin ompelukoneisiin. Toki niillä vehkeillä voisi sitten tehdä muitakin pieniä metalliosia.
Olen koko ikäni harrastanut ompelua, ja olen kyllästynyt uusien ompelukoneiden huonoon laatuun. Ostin viimein itselleni vanhan, käytetyn Husqvarnan. Tiedän, että paljon hyviä koneita jää pois käytöstä, kun osia ei saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Kankaat on niin kalliita. Halvemmaksi tulee ostaa valmiina.
Villapaidat neulon itse, langat saa vielä edullisemmin kuin 100%villapaidan.
Sama myös. Ei mitään järkeä ommella itse, kankaat on niin kalliita. Vielä -90 luvulla , josta toki kauan aikaa, ompelin paljonkin mutta nykyisin käytän aikani muuhun. Ja ostan valmiina. Paitsi verhon päärmeet ompelen itse. Jos ne ompeluttaa on järkyttävän kallista.
Haittaako se teitä että noissa tehtaissa on sitten aivan onnettomat olosuhteet?
Minä arvostan kaikkia ihmisiä jotka osaavat ommella. Hieno harrastus/työ.
Olen sitä ikäluokkaa, että olen oppinut ompelemaan niin paidan, housut kuin hameenkin. Mulla on sellainen 1970-luvun lopun singer, jossa on vielä tarvittavia osia ehjinä. Ongelmana on vaan se, ettei kangaskauppoja ole enää niin tiheästi kuin ennen. Pitäisi päästä hypistelemään kankaita itse kauppaan, en niitä mistään verkkokaupasta lähde ostelemaan. Peruskaavani ovat myös poissa muodista. Hellehame olisi kyllä helppo ommella.
Minusta taas halvemmalla ei saa itse. Ultrapikamuoti on halpaa ja helppoa ostaa, mutta 99% ajasta kankaat ovat niin heikkolaatuisia etteivät kestä kulutusta saati pesua juuri lainkaan. Ompelujälki on huonoa ja saumat vinossa, toki hikipajojen ompelijoita varmaankin ruoskitaan jos eivät ehdi sekuntiaikataulussa saumoja ompelemaan.
Ei siis pitkällä aikajanalla tule halvemmaksi ostaa halpaa, koska laadukkaasta kankaasta huolellisesti ommeltu vaate kestää ylivertaisesti kauemmin. Toki tämä ajatusmaailma edellyttää sen, että on valmis käyttämään samaa vaatetta vuosia. Ymmärrän, etteivät kaikki ajattele samoin vaan nimenomaan haluavat joka kuukausi uusia vaatteita. Halvemmaksi tuo elämäntapa ei silti tule.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitin ompelukoneen lapelle. Naapurin äijä toi housujaan korjausommeltavaksi vähän liian usein ja ilmaiseksi tietty piti ommella.
Hän tuli sitten sanomaan, että minulla olisi sinulle taas ommeltavaa, johon vastasin, että ei minulla ole ompelukonetta. Annoin koneen pois.
Äijä luuli että into pinkeänä ompelen hänelle haisevia kamppeitaan. Yök.
Odotteliko mies sohvallasi boksereissaan sen ajan kun ompelit housuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ompelukonetta, enkä osta kun saan kaupasta vaatteet mitä tarvitsen.
Miten te, joilla ei ole konetta, korjaatte vaatteenne, lyhennätte housunlahkeet, vaihdatte vetoketjut?
En ompele, en korjaa, en lyhennä yms. Ei huvita. Ei kiinnosta, en osaa. Ostan kaiken. Myös ompelupalvelut, jos niitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ompelukonetta, enkä osta kun saan kaupasta vaatteet mitä tarvitsen.
Miten te, joilla ei ole konetta, korjaatte vaatteenne, lyhennätte housunlahkeet, vaihdatte vetoketjut?
Meillä aikuiset lapset tuo ne mulle.
Rakensin taloni itse ja teen itse ruokani ja korjaan itse autoni mutta ompeluun ei taida viitseliäisyys riittää. Prisman alennusvaatteilla mennään.