Surkea tekosyysi mikset ompele vaatteita itse?
Saat valita kankaan ja jälki on laadukkaampaa kun valtaosa vaatekauppojen tarjonnasta nykyään.
Kommentit (55)
No aluksi pitäisi tappaa susi, sitten pitäisi tappaa krokotiili, sitten pitäisi tappaa seepra, näin niinkuin aluksi, siksi ostan pukineet .
Jälki on laadukkaampaa, totta tosiaan niissä kaupan räteissä, kuin olisi itse tekemissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ompelukoneeni on rikki. Uusi on jo hankittu ja pääsen käyttelemään sitä kun palataan kotiin elokuun lopulla. En kaavoita, tuunaan kirppislöydöistä. Mulla on se käsitys, että kankaat ovat uusina aika kalliita nykyään?
Mikä kone sulla on nyt ja minkä ostit?
Tyttären hylkäämä Singer simple antautui lopullisesti, ja käyttöön palaava "uusi" on äidilläni 25 v ollut Husqvarna, jonka sain aikanaan ylioppilaslahjaksi. Uusista uusista koneista en tiedä mitään, lähtisin varmaan ensi hätään kirjastoon ompelemaan. :(
Paljonko noi maksoi?
Kerro ap, mitä olet itse ommellut?
Mä tein eilen kaksi airfryerin alustaa. Siis patalappu, mutta koko on 35x35 cm.
Viimeksi olen vaatteita ommellut monta vuosikymmentä sitten itselleni ja myöhemmin pienille lapsilleni. Mutta koska lapsia siunaantui neljä ei aikaa riittänyt vuosiin. Sittemmin olen ommellut vain korjaus- ja muutosompelua valmisvaatteisiin. Enää en ole niin näppärä kuin nuorempana.
Kankaat on yllättävän kalliita ja kunnollinen ompelukonekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelukoneeni on rikki. Uusi on jo hankittu ja pääsen käyttelemään sitä kun palataan kotiin elokuun lopulla. En kaavoita, tuunaan kirppislöydöistä. Mulla on se käsitys, että kankaat ovat uusina aika kalliita nykyään?
Tyttären hylkäämä Singer simple antautui lopullisesti, ja käyttöön palaava "uusi" on äidilläni 25 v ollut Husqvarna, jonka sain aikanaan ylioppilaslahjaksi. Uusista uusista koneista en tiedä mitään, lähtisin varmaan ensi hätään kirjastoon ompelemaan. :(
Paljonko noi maksoi?
Simppeli oli muutama vuosi sitten satasen kone ja tuo toinen on kohta 30 v vanha lahja, en tiedä. Suvussa oli ompelukonekorjaaja, kunnossa on vieläkin, mutta osia ei enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein eilen kaksi airfryerin alustaa. Siis patalappu, mutta koko on 35x35 cm.Viimeksi olen vaatteita ommellut monta vuosikymmentä sitten itselleni ja myöhemmin pienille lapsilleni. Mutta koska lapsia siunaantui neljä ei aikaa riittänyt vuosiin. Sittemmin olen ommellut vain korjaus- ja muutosompelua valmisvaatteisiin. Enää en ole niin näppärä kuin nuorempana.
Mikä on kunnollinen ompelukone?
Vierailija kirjoitti:
Olen mies.
Parhaat vaatturit on miehiä, ollut aina, eli onko parempaa syytä ?
Minä en tee vaatteita itse siksi että tulisi kalliimmaksi ostaa yhteen paitaan metri tolkulla kangasta, kun pitää olla se "särkemä" vara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko noi maksoi?
Simppeli oli muutama vuosi sitten satasen kone ja tuo toinen on kohta 30 v vanha lahja, en tiedä. Suvussa ol
Satanen uutena?
En ompele, koska käytän t-paitoja lyhyt ja pitkähihaisina. Ne on halpoja kaupassa. Housuina on verkkarit ja asioilla käydessäni farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein eilen kaksi airfryerin alustaa. Siis patalappu, mutta koko on 35x35 cm.Viimeksi olen vaatteita ommellut monta vuosikymmentä sitten itselleni ja myöhemmin pienille lapsilleni. Mutta koska lapsia siunaantui neljä ei aikaa riittänyt vuosiin. Sittemmin olen ommellut vain korjaus- ja muutosompelua valmisvaatteisiin. Enää en ole niin näppärä kuin nuorempana.
Varmaan jonkun tällaisen hankkisin jos joutuisin ompelemaan omat vaatteet alusta asti.
https://www.ompelukonekeskus.fi/shop/product/bernina-b325-ompelukone-1?…
Yleensä ompelen, mutta juuri nyt konerni tarvitsee huoltoa ja korjaaja on kesälomalla. Kahden viikon päästä taas!
Ei ole aikaa. Koneet on onneksi odottamassa kun tilanne kohta helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälki on laadukkaampaa, totta tosiaan niissä kaupan räteissä, kuin olisi itse tekemissä.
Jopa Temun halpiksissa on suoremmat saumat ja lahkeet yhtä pitkät, toisin kuin minun tekemissä, ei onnistu edes parin sentin lyhennys kun toiseen lahkeeseen tulee lyhempi vaikka kuinka tarkasti olen mitannut. Jotain siinä tapahtuu mittauksen ja ompelun välissä ja lopputulos on eri pituiset lahkeet ja vinot saumat
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jonkun tällaisen hankkisin jos joutuisin ompelemaan omat vaatteet alusta asti.
3-sarjan Berninat uupuu kyllä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällainen mulla on nyt:
https://www.sellpy.fi/item/6X46DQWDhD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko noi maksoi?
Simppeli oli muutama vuosi sitten satasen kone ja tuo toin
Satanen uutena?
Jotakuinkin. Saattoi olla parikymppiä yli. Tytär on asunut 6 v omillaan, ostin tuon silloin lahjaksi, varmasti noidenkin hinta on noussut. Tuon jälkeen meidän ompelutarpeet ovat muuttuneet aikalailla, siksi näitä on uudelleensijoiteltu ja korjailtu.
En osaa. Joskus yläasteella ehkä ommellut koneella, en muista.
Vielä 80-luvulla saattoi joutua tekemään itse, kun ei kaupoissa ollut. Että aikanaan tuli ommeltua. Me nyt 60+ aika moni on leiponut ja ommellut ja osannut monia käytännön taitoja. Mutta nyt ei enää jaksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa Temun halpiksissa on suoremmat saumat ja lahkeet yhtä pitkät, toisin kuin minun tekemissä, ei onnistu edes parin sentin lyhennys kun toiseen lahkeeseen tulee lyhempi vaikka kuinka tarkasti olen mitannut. Jotain siinä tapahtuu mittauksen ja ompelun välissä ja lopputulos on eri pituiset lahkeet ja vinot saumat
Näissä vaatetehtaissa prosessi on hiottu huippuunsa, kaavat, kankaat ja työntekijät osaa hommansa. Miksi tosiaan pitäisi jonkun opetella homma täysin nollasta, ja hukkaan menee materiaalit ja aikaa, lopputulos sutta ja sekundaa? Ellei sitten nimenomaan itse halua harrastaa, mutta ei voi olettaa että kaikilla olisi tämä sama intohimo ommella vaatteensa.