Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun ulkomailla ja edesmenneeltä äidiltä jäi mökki

Vierailija
19.07.2025 |

Mitä tekisitte minun sijassani? Mökki on minulle todella rakas paikka ja ihanalla sijainnilla ihan ison järven rannalla ja puolen tunnin ajomatkan päässä suuresta kaupungista. Kuluja on n. 1000-1500 euroa vuodessa, mutta siihen tietysti kaikki remontit ja muut päälle. Siellä pitäisi nyt jo rempata huussi, aitta sun muuta, ja ehkä laittaa kiinteä laituri, koska en voisi hoitaa laiturin nostoa ja laskua.

Minulla ei ole Suomessa mitään tukikohtaa, niin mietin että pitäisikö kuitenkin tuon mökin. Meillä on tosin kotimaassanikin miehen kakkosasunto, jossa käymme usein. Mitä neuvoisitte tekemään?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinne mahdollista ottaa vuokralaista ylläpitoa vastaan? Eli jos tuon aitan kunnostaa asuinkelpoiseksi, voisiko siellä pitää majaa joka viihtyisi katsomassa paikkoja muutenkin kun et ole itse paikalla?

Vierailija
2/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mökki ei ole talviasuttava, eli on vain kesäkaudelle jok tapauksessa. Mietin itsekin tuota vuokraamista ja se olisi minusta hyvä juttu, mutta siihen pitäisi löytää joku luotettava henkilö lähistöltä hoitamaan sitä. En tiedä miten se onnistuisi. Mulla asuu kaveri siinä läheisessä kaupungissa ja olisin voinut tarjota hänelle mökkiä käyttöön, mutta hän ei valitettavasti välitä mökkeilystä yhtään.

Mietin että onko ihan hullua pitää sitä paikkaa vain muutaman viikon takia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyden johonkin tahoon esim kiinteistövälittäjä tmv ja palkkaat sen vuokraamaan mökkiä ja etsimään jonkun siivoojan /talkkarin lähistöltä mökin ylläpitoon. Tosin: tämä sotkee sinun veroasiat ja talkkarin/siivoojan palkkaus vie rahalliset voitot myös ja jos joku p@skoo sen mökin niin sekin on ikävää.

Vierailija
4/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt pois nopeasti, mökki on riesa

Vierailija
5/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis mökki ei ole talviasuttava, eli on vain kesäkaudelle jok tapauksessa. Mietin itsekin tuota vuokraamista ja se olisi minusta hyvä juttu, mutta siihen pitäisi löytää joku luotettava henkilö lähistöltä hoitamaan sitä. En tiedä miten se onnistuisi. Mulla asuu kaveri siinä läheisessä kaupungissa ja olisin voinut tarjota hänelle mökkiä käyttöön, mutta hän ei valitettavasti välitä mökkeilystä yhtään.

Mietin että onko ihan hullua pitää sitä paikkaa vain muutaman viikon takia.

Ap

Järki vastaan tunteet on vaikea yhtälö. Mutta aika kalliiksi tulee kolme viikkoa mökkeilystä. Miksi haluaisit pitää sen? Luuletko, että tulet joskus käyttämään enemmän? Vai ainoastaan tunnesyistä maksat siitä maltaita? Jos vuokraat kesäksi, et voi kuitenkaan käyttää sitä. 

Itse kyllä myisin pois. Kokisin lähinnä riesana.

Vierailija
6/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity sellaiseen palveluun mikä hoitaa mökkien vuokraamisen ja ylläpidon. 

Vierailija
7/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse möisin mökin pois. Käynnit siellä olisi jatkuvaa remontointia ja kulut kasvaa vuosi vuodelta. Mökki tulisi liian kalliiksi, jos siellä ehtisi käydä vain muutaman viikon vuodessa. Voi olla, että ne mukavat muistot haalistuu pian, kun mökin näkee vain loputtomana työmaana, joka vie kaikki rahat.

Vierailija
8/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mökki om Porvoossa🤣🤣

Provo,tyhmä sellainen 😡

Vierailija
9/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä myynti on paras vaihtoehto. Säästyneillä rahoilla ja sijoitusten ( ne mökkirahat) tuotolla voit vuokrata mökin niiksi viikoiksi kun käyt Suomessa.

Vierailija
10/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mitä tekisitte sijassani*

Vierailija
11/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttösi tulee jatkossaskin olemaan hyvin vähäistä, myisin pois. Loputon rahareikä ja vuokraamisessakin oma vaivansa, etenkin kun et asu edes Suomessa.

Vierailija
12/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mökki om Porvoossa🤣🤣

Provo,tyhmä sellainen 😡

Veikkaanpa, että sinulla ei ole varaa ostaa mökkiä Porvoosta.

Suosittelen kattelemaan kuivanmaan mummonmökkiä jostain perähikiän takakorvesta 

Vierailija
13/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pitäisin sen. Itsekin ulkomailla vuosia asuneena pidän tärkeänä, että kotimaassa on kiinteää omaisuutta. Paikka, minne aina toisista ihmisistä riippumatta on mahdollisuus mennä. Pakolliset remontit voi tehdä, mutta sitten voi oikesti miettiä, mikä kaikki on pakollista. Jos ei paljoa käy, pitääkö se laituri saada pystyyn joka kesä? Jos aittaa ei käytetä, miksi sen remontti on kiireellinen? Huussi tietysti pitää olla nykyaikaisessa kunnossa. 

Vierailija
14/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mökki om Porvoossa🤣🤣

Provo,tyhmä sellainen 😡

Miksi provo? Juuri myytiin naapurimökki vastaavassa tilanteessa. Peritty mökki, perijä asuu Sveitsissä, kävi joka toinen vuosi pari viikkoa mökillä  Hyvä mökki hyvällä paikalla suuren järven rannalla niin eka näytöllä meni ja sai hiukan yli pyyntihinnan, kun oli useampi kiinnostunut. Oli jo toinen myyty perntömökki lähinaapurustossa.

Vierailija
15/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin pois. Itse myin mökin, vanhempien talon sekä mummolan. Kaikki pois ja olen tyytyväinen. Ei ole mitään kiinteistöhuolia enää. 

Vierailija
16/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maata eikä varsinkaan rantapaikkoja ei tehdä uusia. Nyt on Suomessa kiinteistökaupassa tosi huono aika joten jos olisin sinä, pitäisin mökin ainakin toistaiseksi. Varmaan vuokraaminen on järkevin vaihtoehto, on myös mahdollsita vuokrata pitkäaikaisesti. Silloin et kuitenkaan itse pääse mökille halutessasi mutta omistat sen edelleen ja voit irtisanoa vuokrasopimuksen kun/jos mielesi muuttuu tai sinulla on enemmän käyttöä mökille.

Vierailija
17/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtisit ehkä olla siellä enemmän eläkkeelle jäätyäsi. 

Säästä, jos pystyt. 

Vierailija
18/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee metsittymään ja ränsistymään pystyyn jos pidät. Näin on käynyt 100% tapauksista kun tunnesyistä haudotaan taloa jossa ei käydä.

Myy vaan suosiolla pois.

Vierailija
19/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pitäisin sen. Itsekin ulkomailla vuosia asuneena pidän tärkeänä, että kotimaassa on kiinteää omaisuutta. Paikka, minne aina toisista ihmisistä riippumatta on mahdollisuus mennä. Pakolliset remontit voi tehdä, mutta sitten voi oikesti miettiä, mikä kaikki on pakollista. Jos ei paljoa käy, pitääkö se laituri saada pystyyn joka kesä? Jos aittaa ei käytetä, miksi sen remontti on kiireellinen? Huussi tietysti pitää olla nykyaikaisessa kunnossa. 

Minäkin, jos paikka kerran on rakas ja vuotuiset kulut noin vähän. Vuokraaminen kun kuitenkin on nykyään Suomessa aika kallista. 

Vierailija
20/47 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. En antaisi mökin kyllä ränsistyä pystyyn, se on ihan varma, ja siinä syy siihen, miksi esim. se aitta pitää rempata, vaikkei siellä asutakaan. Tekisi kyllä hirveästi mieli pitää se paikka, koska sijainti on minusta aivan ainutlaatuinen. Tosiaan, onhan noita vuokrauspalveluita. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi