Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko, että sähköautot lyövät läpi?

Vierailija
18.07.2025 |

Nyt kun alkuvaiheen buumi on hiipumassa, niin uskotko, että vielä tulevaisuudessa kaikki autoilu sähköistyy? Vai näemmekö jotain muuta teknologiaa tilalle?

Kommentit (2513)

Vierailija
21/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden suosiohan on laskussa, 2023 rekisteröinneistä 33% sähköjä, vuonna 2024 enää 29%

Arveline että kolmasosalle kelpaa, loput odottaa parempia käyttövoimia.

Sinulla on jänniä "tilastoja": https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/q12025-sah…

Vierailija
22/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkö ja vety toimii oikein hyvin.

Polttomoottoripellet on vähän samaa sarjaa kuin autoilun ensimmäisinä päivinä hevos- ja aasivankkureiden omistajat. Nekin naureskelivat kuinka hitaita ja epäkäytännöllisiä autot ovatkaan.

Joo kyllähän ne toimii, mutta eivät ole vielä tarpeeksi kestäviä, vakaita, turvallisia ja halpoja. Palataan asiaan ensi vuosisadan puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät lyö. Ei ole infraa missään tarpeeksi. Eikä tule. Ei ole energiaa tarpeeksi ja akut ei kestä samalla tavalla kuin bensakone. Maailmassa on öljybisnekset pyörimässä edelleen.

Juu, ei tullut bensa-autoillekaan. T. hevosen omistajat joilla oli talleja päivämatkan välein.

Vierailija
24/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jo 7-10 vuoden kuluttua ole itse-ajavia autoja ja on täysin vanhanaikaista istua itse kuskin paikalla.

Lisäksi myös sama tyyli kuin scuuteissa tulee yleistymään, että auto otetaan vain kadulta, silloin kun sitä tarvitaan, eikä niitäkän tarvitse siis itse ajaa.

Vierailija
25/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, Teppokin liittyi ketjuun epätoivoisena.

Vierailija
26/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskonut ennen mutta nyt uskon. Siksi on Teslan osakkeitakin. Self driving tulee kaikkiin autoihin lopulta ja ne on sillon yleensä sähköautoja.

https://x.com/cb_doge/status/1877970405891228054

Vierailija
27/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät lyö. Ei ole infraa missään tarpeeksi. Eikä tule. Ei ole energiaa tarpeeksi ja akut ei kestä samalla tavalla kuin bensakone. Maailmassa on öljybisnekset pyörimässä edelleen.

Mitä infraa tarkoitat? Latausasemia tulee koko ajan lisää ja jo olemassa olevia päivitetään.

Vierailija
28/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kunhan akkutekniikka vielä hieman kehittyy ja latausinfraa on riittävästi. Polttomoottorille on myös kysyntää ja paikkansa. Ehkä nykyinen virhe on koettaa korvata koko järjestelmä kerralla.

Vierailija
29/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aivan varmasti ennen pitkää.

Itse en tiedä ostanko ikinä, tuskin. 

Vierailija
30/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö ja vety toimii oikein hyvin.

Polttomoottoripellet on vähän samaa sarjaa kuin autoilun ensimmäisinä päivinä hevos- ja aasivankkureiden omistajat. Nekin naureskelivat kuinka hitaita ja epäkäytännöllisiä autot ovatkaan.

Joo kyllähän ne toimii, mutta eivät ole vielä tarpeeksi kestäviä, vakaita, turvallisia ja halpoja. Palataan asiaan ensi vuosisadan puolella.

Vetyrekat ovat jo liikenteessä, myös suomessa. Samoin kaasu on käytössä. Henkilöautoihin on olemassa vaihdettavat "patruunat" jolloin tankkaamiseen menee minuutti jos vaihdat vaikka kuusi kasettia.

Palataan asiaan tällä vuosikymmenellä, vetyinfra on rakenteilla jo, ollut pitkään, ja se tuotetaan tuulivoimalla. Samoilla tehtailla tuotetaan esimerkiksi ammoniakkia merikuljetusten polttoaineeksi.

Vierailija
31/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä infraa tarkoitat? Latausasemia tulee koko ajan lisää ja jo olemassa olevia päivitetään.

Minä en lataa autoa millään asemalla. se pitää pystyä lataamaan kotiverkossa. Eli en osta paskaasi. Enkä maksa siitä kymmeniä tuhansia. Akun pitää kestää myös pakkasia ja pitemään kuin 10 vuotta.

Vierailija
32/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei tullut bensa-autoillekaan. T. hevosen omistajat joilla oli talleja päivämatkan välein.

Bensa on parempi kuin sähkö.

Vierailija
33/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jo 7-10 vuoden kuluttua ole itse-ajavia autoja ja on täysin vanhanaikaista istua itse kuskin paikalla.

Lisäksi myös sama tyyli kuin scuuteissa tulee yleistymään, että auto otetaan vain kadulta, silloin kun sitä tarvitaan, eikä niitäkän tarvitse siis itse ajaa.

Itseä ei kyllä kiinnosta pätkääkään ns. itse ajavat autot.

Autoilun nautinto on kun saa itse ajaa.

Itseajavissa autoissa ei ole mitään hohtoa, enkä koskaan ostaisi sellaista paskaa.

Vierailija
34/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Ota huomioon koko maapallon autoinfra. Se että sinun naapuriparkkipaikalla on sellainen ei merkitse mitään. Kun niitä ei tehdä joka paikkaan. Auton tankkaa bensalla 5 minuuttiin.

Vierailija
35/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä istu sellaisen auton kyytiin, jota ei voi itse ohjata.

Vierailija
36/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en lataa autoa millään asemalla. se pitää pystyä lataamaan kotiverkossa. Eli en osta paskaasi. Enkä maksa siitä kymmeniä tuhansia. Akun pitää kestää myös pakkasia ja pitemään kuin 10 vuotta.

No sen kun lataat. Tankkaatko nykyisen autosikin kotona? Sinä olet Teppo älykkyydeltäsi porkkanan tasolla.

Vierailija
37/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö läpi, mutta ongelmat ei suinkaan poistu vaan siirtyy muualle. Nollasummapeliä.

Tarkoitan, että painavat sähköautot kuluttavat renkaita ja asvalttia enemmän, joka johtaa siihen että öljyä käytetään enemmän sitten toisaalla. Lisäksi jotkut päästötyypit muuttuu, hiilidioksidia vapautuu kaivoksista ja tuotantoprosesseista enemmän mitä yksityisliikenteestä jne..

Vierailija
38/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskonut ennen mutta nyt uskon. Siksi on Teslan osakkeitakin. Self driving tulee kaikkiin autoihin lopulta ja ne on sillon yleensä sähköautoja.

https://x.com/cb_doge/status/1877970405891228054

Ei varmasti tule. Täysi kaaos kun jossakin tulee tielle tukko. Autot lähtee kiertämään satojen kilometrien lenkkiä.

Vierailija
39/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule, ei kukaan halua kärventyä rajussa akkupalossa tai polttaa kotiaan räjähtävillä myrkkykaasuilla.

Vierailija
40/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin maireasti ajan sähkö- tai vetyautollani kun fossiiliset polttoaineet loppuvat