Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko kamala ihminen, jos en halua kutsua kaikkia lasten tarhakavereita synttäreille?

Vierailija
18.07.2025 |

Lapseni täyttää 5 vuotta, ja ajattelin järjestää pienet juhlat vain muutamalle läheiselle ystävälleen. Nyt hoitajat tarhassa vihjaavat, että on tärkeää muistaa kaikkia, ettei kukaan tunne itseään ulkopuoliseksi. Ymmärrän periaatteen, mutta miksi minun pitäisi maksaa, siivota ja järjestää juhlat tuntemattomille lapsille, joista osa kiusaa omaani?

Tulee olo, että vanhempien tehtävä on nykyään miellyttää kaikkia muita ei kasvattaa lapsiaan järkevästi.

Onko muilla kokemusta tästä? Oletteko kutsuneet koko ryhmän vai vain lapsen läheiset kaverit? Ja onko teille tullut palautetta, jos ette kutsuneet kaikk

ia?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti jos oma lapsi jää kahden muun kanssa kutsumatta. Mitä sanot lapsellesi kun hän itkee, kun muut pääsevät ja hän ei? 

Mitä itse sanot lapselle, joka kutsutaan vain koska kaikki pitää kutsua, ja hän kotiin tultuaan kertoo, ettei kukaan leikkinyt hänen kanssaan vaan hän sai vain istua syrjässä? Koska niin siinä voi hyvin käydä jos pakosta kutsutaan. 

Jos haluaa lapsen kaverit kutsua eikö kuitenkin lapsen vanhemmatkin silloin tunneta ja kutsut voi hoitaa "tädeille" mitään puhumatta ihan ohi päiväkodin.   Vähin äänin.

Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ovat lapseni päiväkotikaverin vanhemmat. En minä niitä vanhempia ikinä tapaa. 

Miksi kutsuisitte lapsia joiden vanhempia ette tunne eikä lapsennekaan tapaa häntä kuin päiväkodissa ?  

Vierailija
42/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsuisitte lapsia joiden vanhempia ette tunne eikä lapsennekaan tapaa häntä kuin päiväkodissa ?  

Koska ne ovat lapseni ystäviä. En minä lapsen synttäreitä aikuisia varten järjestä. HALOO!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhakavereille on todella pöljää lähettää kutsuja. Ne kutsut kuuluu koululais ikään. Jos sinnekkään. Trollausta taas. 

Vierailija
44/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti jos oma lapsi jää kahden muun kanssa kutsumatta. Mitä sanot lapsellesi kun hän itkee, kun muut pääsevät ja hän ei? 

Mitä itse sanot lapselle, joka kutsutaan vain koska kaikki pitää kutsua, ja hän kotiin tultuaan kertoo, ettei kukaan leikkinyt hänen kanssaan vaan hän sai vain istua syrjässä? Koska niin siinä voi hyvin käydä jos pakosta kutsutaan. 

Jos haluaa lapsen kaverit kutsua eikö kuitenkin lapsen vanhemmatkin silloin tunneta ja kutsut voi hoitaa "tädeille" mitään puhumatta ihan ohi päiväkodin.   Vähin äänin.

Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ova

Voi hyvä sylvi!  Täytyyhän sun niille vanhemmille antaa osoite ja tutustua heihin sen verran jos tuntemattomia lapsia kutsut kotiisi. Sitä tarkoitin.  Ei kai ne päiväkotilaoset osaa muuten tulla eikä niitä saisi lähettää hortoilemaan ilman hakijaa poiskaan.

Vierailija
45/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ovat lapseni päiväkotikaverin vanhemmat. En minä nii

Missä niitä ystäviä pitäisi tavata, jos ei päiväkodissa, jossa ollaan arkisin 8-10h per päivä? 

Vierailija
46/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni aikuinen olisi valmis kutsumaan omiin juhliinsa ihan kaikki työkaverit riippumatta siitä tykkääkö heistä vai ei tai viettääkö heidän kanssaan aikaa vai ei? 

Lapsi vs. Aikuinen. Lapsi vasta harjoittelee pettymysten sietoa, terve aikuinen sietää torjuntoja.

Siinähän lapselle on terve oppitunti pettymyksen sietämisestä, kun aina ei saa kaikkea mitä haluaa. On vttumaista pakottaa lapsi viettämään syntymäpäiviään kiusaajiensa kanssa vain siksi, ettei niille kiusaajille tulisi paha mieli. Sitä kutsutaan myös nimellä sadismi. 

Ehkä terveyttä harkintakykyä voi käyttää, ei kukaan terve aikuinen vie lastansa sellaisen lapsen synttäreille joka terrorisoi muiden päiväkodin käyntiä kiusaamalla. Sanoisin että olemme lomalla tai mökillä, nyt ei onnistu.

Vierailija
47/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä sylvi!  Täytyyhän sun niille vanhemmille antaa osoite ja tutustua heihin sen verran jos tuntemattomia lapsia kutsut kotiisi. Sitä tarkoitin.  Ei kai ne päiväkotilaoset osaa muuten tulla eikä niitä saisi lähettää hortoilemaan ilman hakijaa poiskaan.

Sylvi on niin vajaaälyinen, ettei osaa kirjoittaa kutsuun osoitetta? Eikä ne lapset mitään tuntemattomia ole, vaikka en heidän vanhempiaan tunnekaan. 

Vierailija
48/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni aikuinen olisi valmis kutsumaan omiin juhliinsa ihan kaikki työkaverit riippumatta siitä tykkääkö heistä vai ei tai viettääkö heidän kanssaan aikaa vai ei? 

Lapsi vs. Aikuinen. Lapsi vasta harjoittelee pettymysten sietoa, terve aikuinen sietää torjuntoja.

Siinähän lapselle on terve oppitunti pettymyksen sietämisestä, kun aina ei saa kaikkea mitä haluaa. On vttumaista pakottaa lapsi viettämään syntymäpäiviään kiusaajiensa kanssa vain siksi, ettei niille kiusaajille tulisi paha mieli. Sitä kutsutaan myös nimellä sadismi. 

Ehkä terveyttä harkintakykyä voi käyttää, ei kukaan terve aikuinen vie lastansa sellaisen lapsen synttäreille joka terrorisoi muiden päiväkodin käyntiä kiusaamalla. Sanoisin että

Nimenomaan käytetään tervettä harkintakykyä eikä pakoteta lasta kutsumaan kiusaajiaan tai muitakaan lapsia, joiden kanssa se synttärisankari ei halua olla. Sehän tässä oli pointti, että pitääkö kutsua kaikki lapset tarhasta. No ei pidä!

Vierailija
49/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ovat lapseni ystäviä. En minä lapsen synttäreitä aikuisia varten järjestä. HALOO!

Haloo haloo.  Päiväkoti-ikäinen pitää viedä kyläpaikan ovelle ja hakea pois. Kyllä silloun pitää vanhempia sen verran tuntea.

Mulla oli periaate, meillä käy vain lapsia joiden vanhemmat jotenkin tiedä, osoite ja puh nro tiedossa .  Samaa näyttää lastenlasten vanhemmat pääkaupunkiseudulla noudattavan.

Ei lapsia tuntemattomaan huushoolliin lähetetä.

Vierailija
50/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo haloo.  Päiväkoti-ikäinen pitää viedä kyläpaikan ovelle ja hakea pois. Kyllä silloun pitää vanhempia sen verran tuntea.

Mulla oli periaate, meillä käy vain lapsia joiden vanhemmat jotenkin tiedä, osoite ja puh nro tiedossa .  Samaa näyttää lastenlasten vanhemmat pääkaupunkiseudulla noudattavan.

No ei tarvitse. Riittää, että tietää, mihin aikaan ja mihin osoitteeseen se lapsi viedään ja moneltako suunnilleen haetaan pois. 

Vierailija
51/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järjestetty tarhasynttäreitä. Naapurin apinat pyydettiin pelkästään mukaan.

Toisen lapsen kohdalla lapsi pyydettiin eri tarhassa synttäreille mukaan. Ja oli kivaa.

Sirkusta ei tarvitse järjestää aina. Ehkä joskus. Mut lapsen synttärit. Tärkein on neuvotella nllstä lapsen kanssa. Tarha ei sanele mitään.

Kaisa 5 vee sanoo. Et haluaa naapurista 3 kaveria ja tarhasta 2. Mitä luulet. Kutsutaan ainakin ne viisi, jos joku heistä ei pääse. Syy jutellaan läpi.

Vierailija
52/63 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se osoite ja puh.numero kirjoitetaan tietysti siihen kutsuun. VALOJA PÄÄLLE NYT TOLLO!

Vierailija
53/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ryhmä tai kaikki tytöt.

Vierailija
54/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin pk seudun kehyskunnassa taas on sellainen tapa ollut päiväkoti-ikäisten kanssa, että synttärit ovat mainio tilaisuus vanhempien tutustua toisiinsa. Jos ollaan toisilleen tuntemattomia, yleensä ekalla kerralla vieraana olevan lapsen vanhempi jää juhliin edes hetkeksi ja tutustutaan. 

Näiden tutustumisien perusteella me vanhemmat ollaan perustettu oma asuinalueen WA ryhmä, jossa jutellaan, pyydetään apua tai neuvoja ja nytkin on työn alla kesäjuhlien järjestäminen leikkipuistossa nyyttärimeiningillä. Viime kesänä siellä oli yli 60 ihmistä, siellä taas voi tutustua lisää.

Mielestäni se luo turvallisen kasvuympäristön lapsille, kun vanhemmat ovat toistensa kanssa edes naamatuttuja ja yhteystiedot on nähtävillä whatsappissa jos tulee yhteydenotolle tarve. 

Esimerkiksi kesälomien alkaessa yksi lapsen kaveri (6v) tuli ihan ominpäin meille kylään ensimmäistä kertaa. Näppäsin siitä hänen äidilleen viestiä että täältä poika löytyy jos on hukassa. Äitinsä oli todella kiitollinen tiedosta kun lapsi löytyi.

Mitenkä teilläpäin aikuiset ihmiset oikein tulee tutuiksi toisilleen jos ette koskaan kohtaa toisianne?

M42, lapset 4,5,7v

Vierailija
55/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ryhmä tai kaikki tytöt.

Hieno ajatus rajata sukupuolen mukaan. Meidän esikouluikäisellä pojalla on enemmän kavereista tyttöjä kuin poikia. Kummat saan siis kutsua?

Vierailija
56/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ova

Tarkoitettiin kun vanhemmat tuovat lapset, siinä viimeistään tutustutaan vanhempiinkin. Ei 3-6- vuotias ilman vanhempien apua voi kyläillä. 

Ja kun olet "uusi äiti"  ei tuonikäistä saa laskea juhlista ilman hakijaa pois.  Jos ei ole nyt ihan tuttu ennestään ihan naapurissa 

Vierailija
57/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon, että aina ei pääse toisten kotiin juhlimaan. Ihmiset valitsevat kaverinsa. Sinulle löytyy jostain kaveri, ja saat päättää ketä sinun juhliin kutsutaan.

Vierailija
58/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon, että aina ei pääse toisten kotiin juhlimaan. Ihmiset valitsevat kaverinsa. Sinulle löytyy jostain kaveri, ja saat päättää ketä sinun juhliin kutsutaan.

Siis aikuisetko sähläävät työpaikoillaan (ja niinhän ne tekevät)  että tuo ja tuo saa tulla iltaa istumaan kun mennään kuppilaan, sua Minna ei oteta, lälllää, eikä Jaria kun se on semmonen.

Silloin ymmärtää että opettavat lapset samaan sählinkiin päiväkodissa ja koulussa eivätkä osaa hoitaa tahdikkaasti eivärkä opeta lastaankaan siihen.

Eikö oo parempi jos ne kutsut kulkee aikuisten kädestä käteen vähin äänin  tai jollain konstilla jos ei koko ryhmää halua.  Ettei niillä lällätellä siellä päikyssä lapset keskenään.

Vierailija
59/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppii että elämä ei ole koskaan reilua ja oppii sietämään vanhempanakin paremmin pettymyksiä. 

Vierailija
60/63 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aio kaverisynttäreitä järjestää lapselle ennen eskaria tai ekaa luokkaa. Päiväkoti-ikäisten lasten lauma kotona ei houkuttele pätkän vertaa. Sukulaiset ja parit tutut lapset saavat riittää juhlavieraiksi. Ihmettelen tätä nykyajan kulttuuria kun jo taaperoille täytyy järjestää kaverisynttärit päiväkoti"kavereille". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi