Olenko kamala ihminen, jos en halua kutsua kaikkia lasten tarhakavereita synttäreille?
Lapseni täyttää 5 vuotta, ja ajattelin järjestää pienet juhlat vain muutamalle läheiselle ystävälleen. Nyt hoitajat tarhassa vihjaavat, että on tärkeää muistaa kaikkia, ettei kukaan tunne itseään ulkopuoliseksi. Ymmärrän periaatteen, mutta miksi minun pitäisi maksaa, siivota ja järjestää juhlat tuntemattomille lapsille, joista osa kiusaa omaani?
Tulee olo, että vanhempien tehtävä on nykyään miellyttää kaikkia muita ei kasvattaa lapsiaan järkevästi.
Onko muilla kokemusta tästä? Oletteko kutsuneet koko ryhmän vai vain lapsen läheiset kaverit? Ja onko teille tullut palautetta, jos ette kutsuneet kaikk
ia?
Kommentit (63)
Tietenkin kaikki, aikuinen typerä ihminen! Toivottavasti sun muksu jää seuraavilta synttäreitä kotia
Kaikkia ei tarvitse kutsua kunhan ei tee niin, että jättää tyyliin vain yhden kutsumatta.
Totta kai kaikki pitää pyytää. Varsinkin romanilapset.
Ei kai niitä kutsuja tarvitse hieroa niiden kutsumattomien naamoille? Meillä oli päiväkodissa tapana, että kutsu laitetaan kaverin lokeroon eikä jaeta suoraan esim. käteen, jotta se hoituu huomaamattomammin. Ja omalle lapsellekin sanoin, että synttäreistä ei tarvitse hehkuttaa kaikkien kuullen juuri siksi ettei toisille tule paha mieli, ystävän kanssa voi keskenään hihkua ja intoilla.
Jos kutsut kavereita ryhmästä, niin kutsu kaikki esimerkiksi omaa sukupuolta tai selkeästi vain osa. Esimerkiksi oma poikani halusi ekaluokalla kutsua kaikki paitsi yhden. Poikia oli luokalla 10. Totesin, että yhtä ei jätetä ulos vaan se on sitten kaikki. Piste. Toinen vaihtoehto on kutsua esimerkiksi 5-6. Tai ehkä 7, mutta ei yhtä tai kahta jätetä kutsumatta pojista.
Olen kyllä huomannut, että jotkut jättää kutsumatta yhden samaa sukupuolta luokasta. Se on mautonta ja syrjivää. Muistan, kun eskarissa tyttären ryhmässä oli yksi hieman haastava tyttö. Siis sellainen, joka juoksi toisten leikkien päältä yms. Ilmiselvästi oli jotenkin kehityshäiriöinen/-vammainen. Menikin sitten silloiseen erityiskouluun, johon meni kehitysvammaiset. Tytär mietti hiukan, että pitääkö sekin kutsua. Sovittiin, että koska haluaa muut tytöt kutsua, niin eiköhän tuo lauman jatkona mene ja lupasin vahtia, että on ihmisiksi. Voin sanoa, että vanhemmat oli intoa täynnä. Jotenkin sydäntä särki, kun sekä äiti että isä (tosi fiksuja ihmisiä) seisoi ovella hössöttämässä tuodessa lasta, oli ostettu jopa liian komea lahja ja antoivat puhelinnumeroa, jos tulee jotain ja hakiessa olivat kovin kyselemässä, että miten meni. Aina sen jälkeen äiti hymyili niin sydämellisesti päiväkodin pihassa. Jotenkin tuli mieleen, että näiden oikeasti erityislasten vanhemmilla on ihan hirveää. Ja muuten, meni ihan kivasti synttärit ja meni hienosti porukan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos oma lapsi jää kahden muun kanssa kutsumatta. Mitä sanot lapsellesi kun hän itkee, kun muut pääsevät ja hän ei?
Mitä itse sanot lapselle, joka kutsutaan vain koska kaikki pitää kutsua, ja hän kotiin tultuaan kertoo, ettei kukaan leikkinyt hänen kanssaan vaan hän sai vain istua syrjässä? Koska niin siinä voi hyvin käydä jos pakosta kutsutaan.
Eikö sääntö ole että kutsuminen hoidetaan päiväkodin/koulun ulkopuolella? Lapsenlapsille tuli joko postissa kutsu tai postilaatikkoon tiputettuna ja samoin hoitivat itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut suunnilleen vastaavassa tilanteessa, että nämä ovat päivänsankarin juhla, eivät osa ohjeistettua varhaiskasvatusta. Siksi me teemme päätökset siitä, keitä kutsutaan ja jos se ei sovi päiväkodille, voi aina tehdä lasun.
Miksi sitten sotket päiväkodin asiaan? Hoida asia päiväkodin ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kaikki, aikuinen typerä ihminen! Toivottavasti sun muksu jää seuraavilta synttäreitä kotia
No aivan varmasti mun muksu jää seuraavilta synttäreiltä kotia. Seuraavaksi vuosia täyttää ryhmän pahin häirikkö, joka mm. pudotti muksuni tahallaan liukumäen päältä ja muutenkin terrorisoi koko ryhmää. En edes maksusta veisi lastani tuollaisen hirviön synttäreille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsut kavereita ryhmästä, niin kutsu kaikki esimerkiksi omaa sukupuolta tai selkeästi vain osa. Esimerkiksi oma poikani halusi ekaluokalla kutsua kaikki paitsi yhden. Poikia oli luokalla 10. Totesin, että yhtä ei jätetä ulos vaan se on sitten kaikki. Piste. Toinen vaihtoehto on kutsua esimerkiksi 5-6. Tai ehkä 7, mutta ei yhtä tai kahta jätetä kutsumatta pojista.
Olen kyllä huomannut, että jotkut jättää kutsumatta yhden samaa sukupuolta luokasta. Se on mautonta ja syrjivää. Muistan, kun eskarissa tyttären ryhmässä oli yksi hieman haastava tyttö. Siis sellainen, joka juoksi toisten leikkien päältä yms. Ilmiselvästi oli jotenkin kehityshäiriöinen/-vammainen. Menikin sitten silloiseen erityiskouluun, johon meni kehitysvammaiset. Tytär mietti hiukan, että pitääkö sekin kutsua. Sovittiin, että koska haluaa muut tytöt kutsua, niin eiköhän tuo lauman jatkona mene ja lupasin vahtia, että on ihmisiksi. Voin sanoa, että vanhemmat oli
Kiva tarina! Joskus voi olla että pk/koulu on joillekin lapsille stressaava ympäristö, mikä näkyy käytöksessä. Toisessa ympäristössä lapsi voi olla ihan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos oma lapsi jää kahden muun kanssa kutsumatta. Mitä sanot lapsellesi kun hän itkee, kun muut pääsevät ja hän ei?
Mitä itse sanot lapselle, joka kutsutaan vain koska kaikki pitää kutsua, ja hän kotiin tultuaan kertoo, ettei kukaan leikkinyt hänen kanssaan vaan hän sai vain istua syrjässä? Koska niin siinä voi hyvin käydä jos pakosta kutsutaan.
Jos haluaa lapsen kaverit kutsua eikö kuitenkin lapsen vanhemmatkin silloin tunneta ja kutsut voi hoitaa "tädeille" mitään puhumatta ihan ohi päiväkodin. Vähin äänin.
Kuinka moni aikuinen olisi valmis kutsumaan omiin juhliinsa ihan kaikki työkaverit riippumatta siitä tykkääkö heistä vai ei tai viettääkö heidän kanssaan aikaa vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni aikuinen olisi valmis kutsumaan omiin juhliinsa ihan kaikki työkaverit riippumatta siitä tykkääkö heistä vai ei tai viettääkö heidän kanssaan aikaa vai ei?
Lapsi vs. Aikuinen. Lapsi vasta harjoittelee pettymysten sietoa, terve aikuinen sietää torjuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa lapsen kaverit kutsua eikö kuitenkin lapsen vanhemmatkin silloin tunneta ja kutsut voi hoitaa "tädeille" mitään puhumatta ihan ohi päiväkodin. Vähin äänin.
Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ovat lapseni päiväkotikaverin vanhemmat. En minä niitä vanhempia ikinä tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan varmasti mun muksu jää seuraavilta synttäreiltä kotia. Seuraavaksi vuosia täyttää ryhmän pahin häirikkö, joka mm. pudotti muksuni tahallaan liukumäen päältä ja muutenkin terrorisoi koko ryhmää. En edes maksusta veisi lastani tuollaisen hirviön synttäreille.
Onko asia jotkut synttärit pakko setviä ja vieraslista siellä mukeloiden kanssa? Lastenlasten synttäreillä näkyi olevan 5-6 lasta päiväkodista tai koulusta mutta he hoitivat asian täysin ulkopuolella vanhempien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi vs. Aikuinen. Lapsi vasta harjoittelee pettymysten sietoa, terve aikuinen sietää torjuntoja.
Siinähän lapselle on terve oppitunti pettymyksen sietämisestä, kun aina ei saa kaikkea mitä haluaa. On vttumaista pakottaa lapsi viettämään syntymäpäiviään kiusaajiensa kanssa vain siksi, ettei niille kiusaajille tulisi paha mieli. Sitä kutsutaan myös nimellä sadismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ovat lapseni päiväkotikaverin vanhemmat. En minä niitä vanhempia ikinä tapaa.
Ja silti kutsuisit lapsen? Täytyyhän se lapsi viedä ovelle ja hakea pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asia jotkut synttärit pakko setviä ja vieraslista siellä mukeloiden kanssa? Lastenlasten synttäreillä näkyi olevan 5-6 lasta päiväkodista tai koulusta mutta he hoitivat asian täysin ulkopuolella vanhempien kesken.
No millä sä setvit sen muuten, jos et tunne lapsen kavereiden vanhempia? Kaikki ei asu pikkukylällä, jossa kaikki tuntee toisensa. Minä tiedän lapseni ystävän äidistä vain sen, että hänen nimensä on Minna ja hän on ilmeisesti töissä sairaalassa. Lähdenkö nyt sitten tuonne Taysiin huutelemaan: Missäs täällä olisi Minna, jolla on noin 5v tyttö nimeltä Meeri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. En minä tiedä, minkä nimisiä ovat lapseni päiväkotikaverin vanhemmat. En minä nii
No eiköhän se ole niiden lapsen omien vanhempien tehtävä huolehtia noudot ja haut, ei minun. Minä laitan kutsuun osoitteen ja oman puhelinnumeroni, jotta vanhemmat osaavat tuosa mukulan oikeaan paikkaan.
Itse kommentoisin näin: "Liisa on hyvä ja järjestää ihan itse sellaiset juhlat, joihin kutsutaan kaikki. Meidän kotiimme kutsutaan vain ne, joita me haluamme".