Miksi ihmiset menee päivystykseen turhaan?
Päivystys on paikka minne mennää jos tarvitsee akuuttia hoitoa, ei kipeän jalan takia, nuhan takia tai mahataudin takia.
Päivystykset ruuhkautuu kun siellä istuu ihmisiä täysin turhaan! Eräskin nainen selitti puhelimessa että kuumetta on 38 astetta ja vilunvärähdyksiä, meinasin mennä huutamaan sille että mene pois täältä.
Vaadin että päivystysmaksu olisi 2000e/kerta ja se pitäisi maksaa ennakkoon.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äitini kävi viime sunnuntaina päivystyksessä mahataudin takia. Ihan neuvontapuhelimesta saoivat, että pitää tulla päivystykseen heti, ei voi odottaa maanantaihin. Siksi jotkut menevät.
No mitä äidillesi tehtiin? Voi käyttää omaa järkeä myös ja olla menemättä päivystykseen jos ei tarvitse akuuttia hoitoa.
Tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä tehtiin. Ja omaa järkeäänhän hän käytti, kun soitti neuvontapuhelimeen, siellä tehtiin haastattelu, jonka johdosta todettiin, että pitää lähteä päivystykseen.
Koska terveyskeskukseen ei saa aikoja ja sh puhelimessa sanoo että jos tuntuu ettet kestä, niin mene päivystykseen. Ja pakkohan sinne sitten on mennä sen silmätulehduksen tai muun pikkuvaivan takia että pääsisi lääkäriin.
Epäilen että sinne päivystykseen kukaan huvikseen tulee istumaan. Ethän sinä.tai kukaan muukaan voi tietää mikä jollain toisella on vaivana pelkästään katsomalla
Ap on varmaan se äm mä joka alkoi aukoa päätään siitä miten ravasin tupakalla ja olin muutenkin liian terve päivytystykseen. Tukki sitten suunsa kun tokaisin että "mun mies on sydänfilmissä".
Sori nyt vaan että siellä ei ole erikseen kuskien odotustilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan se äm mä joka alkoi aukoa päätään siitä miten ravasin tupakalla ja olin muutenkin liian terve päivytystykseen. Tukki sitten suunsa kun tokaisin että "mun mies on sydänfilmissä".
Sori nyt vaan että siellä ei ole erikseen kuskien odotustilaa.
kannattaisi lopettaa se tupakointi, niin miehen sydänkin kestäisi enemmän.
Kaaduin pyörällä ja jalka tuli kipeäksi. En olis saanut mennä päivystykseen?
Sääriluu katki kahdesta kohtaa yms.
Ensi kerralla odotan virka-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että joillain työpaikoilla tarvitsee todistuksen töistä poissaolemiseen? Sitä ei saa muualta kuin päivystyksestä. Vuorotöitä kun on myös
Työterveydestä saa.
Kaikilla työpaikoilla ei ole.
Siinä vastaanottoluukulla hoitaja tosiaan haastattelee ja tekee arvion, kannattaako asiakkaan jäädä päivystykseen vai voiko asia odottaa. Jos päivystyksessä on paljon turhia potilaita, vastaanottoluukulla on liian lepsu hoitaja. Luukullekin joutuu jonottamaan, joten osa niistä jotka näet päivystyksen aulassa, on tosiaan turhia, ja käännytetään pois, jos vastaanottava hoitaja niin päättää.
Itse olen ollut päivystyksessä kerran, kun pohkeessani oli turvonnut, kuumottava ja punainen kohta. Pelkäsin laskimotukosta. Pääsin melko nopeasti ultrattavaksi, laskimoni todettiin terveiksi ja oireiden syyksi todettiin joku pieni ihotulehdus. Joka sitten menikin muutamassa päivässä ohi itsestään. Joku voisi sanoa, että käyntini oli turha. Mutta jos kyseessä todella olisi ollut laskimotukos, parin päivän odotus olisi voinut viedä hengen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin töissä ravintolassa, piti olla sairauslomatodistus ekasta päivästä lähtien. Porukka haki saikkua jos ei saanut vaihdettua vuoroa. Jos olisi saanut olla omalla ilmoituksella, olisi sairauslomat räjähtäneet käsiin.
Selkeästi työpaikalla on vakavia ongelmia, jos työntekijät käyttäytyvät näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä v........sta sinä tiedät, että menevät turhaan. Vi.... mikä urpo aloitus.
Ööö, kaikkihan se näkee ja kuulee. Urpo
Miten? Täällä arviointikopeista ei kuule muut ellei mene siihen lähelle. Eteenpäin menevistä taas ei yhtään välttämättä näe mikä on hätänä. Perilläolevissa on sekä potilaita että saattajia. Esim itse kun jouduin syystä x lähtemään päivystykseen kun kuumetta oli huimat 38,2 ja itse kävelin sinne. Ulkopuolinen varmasti olisi luullut että turhaan menin, muttei tiennyt että sytohoidoissa olevana se on määräys mennä jos kuume nousee vähääkään yli 38. En näytä sairaalta syöpäpotilaalta. Odotustilassa kukaan ei selitä vaivojaan. Et voi sanoa muista.
Ap vissiin kuvittelee että päivystys on kuin draamasarjasta jossa veriset potilaat kirkuu ja makaa lattioilla.
Ei. Todellisudessa kenenkään naamasta ei voi nähdä,miksi on päivystyksessä eikä ap:lla ole mitään oikeutta arvostella heitöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että joillain työpaikoilla tarvitsee todistuksen töistä poissaolemiseen? Sitä ei saa muualta kuin päivystyksestä. Vuorotöitä kun on myös
Tähän tarvitaan lakimuutos. Jos työnantaja vaatii saikkulapun, silloin työnantajan pitäisi maksaa käynti työterveyslääkärillä.
Ei voi olla niin, että yhteiskunta maksaa kalliin päivystyskäynnin potilaille jotka eivät oikeasti edes tarvitse hoitoa.
Yhteiskunta ei sitä maksaa, ihan itse pitää päivystys maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tarvitaan lakimuutos. Jos työnantaja vaatii saikkulapun, silloin työnantajan pitäisi maksaa käynti työterveyslääkärillä.
Ei voi olla niin, että yhteiskunta maksaa kalliin päivystyskäynnin potilaille jotka eivät oikeasti edes tarvitse hoitoa.
Yhteiskunta ei sitä maksaa, ihan itse pitää päivystys maksaa.
Käynnin hinta on hilut vajaa 70 euroa, ni että ihan turhaan kukaan ei varmaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveydestä saa.
Ei kuulu kaikilla työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveydestä saa.
Joo klo 8-16.
Kaikista ei silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tarvitaan. Mutta kun sellaista ei ole, se ei ole sairaan työntekijän vika, että työnantaja pakottaa päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihan perse systeemi, koska silloin nää, jotka joutuu hommaa sairaslomatodistuksen työnantajan takia joutuu roikkumaan siellä tukkien päivystyksen
Miks ne ei hommaa sitä sairaslomatodistusta seuraavana päivänä?
Niitä ei kirjoiteta takautuvasti.
Mutta päivystys on paikka missä potilas tarvi
Aivan sama mitä olet työnantajan kanssa saikuttamisesta sopinut mutta päivystys ei ole mikään paikka hakea sairaslomalappuja oli sitten arki tai pyhä. Yleensä työpaikoilla voi olla omalla ilmoituksella pois 2-3 päivää minä aikana pääsee työterveyteen.
Jos jo ensimmäisestä päivästä vaaditaan lääkärintodistus niin silloin syynä on erittäin todennäköisesti sairaslomapäivien väärinkäyttö jonkun työntekijän toimesta. Edelleenkään ei ole sellainen asia, joka kuuluisi yhteiskunnan kustannettavaksi ylimääräisten päivystyskäyntien osalta.
Pitäisi säätää laki että päivystyksessä ei näitä edes kirjoitella.
Sol palvelut vaatii aina kaikilta heti lääkärintodistuksen, vaikka ei olisi koskaan ennen ollut pois töistä. Jotkut työnantajat vain ovat kuspäitä. Ihan turhaan kiukuttelette niille todistuksen hakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että joillain työpaikoilla tarvitsee todistuksen töistä poissaolemiseen? Sitä ei saa muualta kuin päivystyksestä. Vuorotöitä kun on myös.
Haloo. Yksityisellä joku peruskauraa-vast.otto saikkuineen ja mahd. resepteineen tyyliin 35-70e. Varaat ajan samalle päivälle ja hoidat homman.
Lääkäriasemilla myös lasku- tai osamaksuvaihtoehtoja, luottovaihtoehtoja, esim 30 vrk - 500 vrk maksuaikaa, luottokortit käy, ja lainatahan voit rahaa hätätilanteessa joltain.
Mikä se ongelma nyt on?
Koska julkiselta kuuluu saada hoitoa ilman, että tarvitsee turvautua yksityiseen.
Mutta päivystykseen mennään ainoastaan silloin jos tarvitsee akuuttia hoitoa, hengenvaara jos on niin sitten 112. Muissa tapauksissa varataan soittamalla aika sairaanhoitajalle tai lääkärille.