Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset uskovat synnärin käskyjä olla tulematta paikalle, vaikka itse tuntevat, että olisi jo mentävä?

Vierailija
17.07.2025 |

Nyt on tullut esille  useita tapauksia, joissa synnäri ei ole antanut lupaa tulla paikan päälle, vaikka synnyttäjä itse on tuntenut, että tarvetta jo olisi. He ovat silti kuunnelleet synnäriä ja jääneet kotiin  ja synnyttäneet sitten ties minne.

Minulla on kaksi lasta ja ensimmäisellä kerralla kotona meni limatulppa ja tuli verta, mutta supistuksia oli harvakseltaan, mutta niitä oli ollut jo monta päivää. Soitin synnärille ja sanoivat, että ole kotona vain, ei tarvitse vielä tulla. Että se on limatulppa jne. Minä ilmoitin vain, että ei sovi, tulen sinne ja laitoin  puhelimen kiinni. No ottivathan ne vastaan ja selvisi, että olen jo 3cm auki ja lapsi perätilassa ja seuraavana aamuna olikin sektio.

Toisen lapsen kohdalla kävi niin, että supistuksia tuli 5min välein, vaikka laskettuun aikaan oli vielä 3,5 viikkoa. Soitin taas synnärille ja siellä jauhettiin taas kaikenlaista harjoitussupistuksista yms. Minä taas tunsin, että jotain tässä on ja ilmoitin jälleen, että sorry, mutta me vaan  tulemme sinne, halusitte tai ette. Ja niinhän siinä kävi, että supistukset loppuivat kuin seinään, mutta lapsen sydänäänissä olikin sitten jotain laskua koko ajan. Ja vuorokauden päästä tehtiin sektio, koska synnytys ei käynnistynyt käynnistyksestä huolimatta ja sydänäänet huolestuttivat lääkäreitä. Eli jos olisin jäänyt kotiin, supistukset olisivat loppuneet ja olisin vain jatkanut odottamista enkä olisi ollenkaan ollut tietoinen sydänäänien heikkenemisestä. En uskalla edes ajatella, että miten siinä olisi voinut käydä, jos en olisi sairaalaan väkisin ängennyt.

Että älkää hyvät ihmiset jääkö kotiin, jos siltä ei tunnu! 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina päässyt ajoissa sairaalaan. Synnytykset kestänyt 4-10h.

Kun supistuksia tuli noin 5min välein, niin soitin ja heti on käskettiin tulemaan.

Samoin silloin kuin limatulppa oli irronnut ja odotin kotona yön yli ja ei tullut supistuksia niin käskettiin sairaalaan.

Kolmannen lapsen epäiltiin syntyvän etuajassa runsaasti, soitin sairaalaan usein ja sain neuvoja kuinka toimia kotona, tietysti raskautta seurattiin muutenki tarkemmin kun aiempia, tää lapsi yllätti lopulta kaikki syntymällä vasta lasketunajan jälkeen.  Tää synnytys alkoi pienellä verenvuodolla, mistä panikoin kovasti koska luulin että lapsilla on jotain hätää, mutta soitettua sairaalaan neuvottiin tulemaan paikalle ja olemaan huolehtimasta sillä asia on normaalia.

Asun keski-Suomessa, tällä ilmeisesti näissä palveluissa ei ole ruuhkaa.

Vierailija
22/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saara Turusen viimeisimmästä kirjasta opin, että synnytyslaitokselle saa aina mennä, vaikka puhelimessa sanottaisiin muuta. Vähintään johonkin aulaan odottamaan. Mutta kyllä minä mieluummin sairaalan aulassa synnytän kuin parkkihallissa, sillä todennäköisemmin apuun tulee kätilö.

Että ihan kirjasta.

Mulle on ollut aina päivänselvää, että säännöllisissä supistuksissa lähdetään sairaalaan, samoin jos lapsivesi menee tai vuotaa verta.

Ärsyttää nämä liuan kuuliaiset naiset, jotka sallii kohdella itseään kynnysmattoina, vaikka synnytts on ihmiselämän toiseksi vaarallisin hetki. Vaarallisin on kuolema.

Ei nämä puhelimessa hoidu vaan tilanne pitää tarkistaa. Jos ei itsestään piittaa niin edes lapsesta pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen miehen, joka oli  terve , täysiaikainen vauva, mutta synnäriltä  äiti käännytettiin muutamia kertoja kotiin.  Sitten tuli jo kiire ja vauva sai cp-vamman hapenpuutteen vuoksi. Mies oli vähän katkera.

Vierailija
24/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niin varmasti tuntee oman kroppansa, niin voihan sinne sairaalaan ajaa odottelemaan vaikka kahvioon istumaan, että h-hetki koettaa.

Ihan hyvinhän ne autossa syntymisetkin on onnistuneet. Vaaroja on ollut vain niillä jotka menevät niiden huuhaa doulien luo synnyttämään, sinne ovat joutuneet kutsumaan ambulansseja.

Myös ambulanssi tulee vastaan, jos on kiireellinen synnytys menossa tai vaikka helikopteri tarvittaessa.

Valituksia vain sinne Sotejohtajille, heidän tekemähän tämä uusi järjestelmä on.

Noi suunnitellut kotisynnytykset on aika harvinaisia Suomessa ja niissäkään harvoin on ollut erittäin vaarallisia tilanteita.

Vierailija
25/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saara Turusen viimeisimmästä kirjasta opin, että synnytyslaitokselle saa aina mennä, vaikka puhelimessa sanottaisiin muuta. Vähintään johonkin aulaan odottamaan. Mutta kyllä minä mieluummin sairaalan aulassa synnytän kuin parkkihallissa, sillä todennäköisemmin apuun tulee kätilö.

Että ihan kirjasta.

Mulle on ollut aina päivänselvää, että säännöllisissä supistuksissa lähdetään sairaalaan, samoin jos lapsivesi menee tai vuotaa verta.

Ärsyttää nämä liuan kuuliaiset naiset, jotka sallii kohdella itseään kynnysmattoina, vaikka synnytts on ihmiselämän toiseksi vaarallisin hetki. Vaarallisin on kuolema.

Ei nämä puhelimessa hoidu vaan tilanne pitää tarkistaa. Jos ei itsestään piittaa niin edes lapsesta pitäisi.

Kun äideillä ei ole sitä tietoa miten raskaus ja synnytys etenee, niin ei ole myöskään ymmärrystä omia vaistoja kohtaan. Synnytys valmennukseen pitäisi panostaa. Vielä 2000-luvun alussa käytiin tutustumassa sairaalaan ja käytiin ryhmä tunneilla valmennuksessa, nykyään katsotaan tyyliin YouTube video aiheesta!

Vierailija
26/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla taitaa lukea, että pakko soittaa ennen tulemista. Tosiaan itsekin ensi kerralla menen kuitenkin sairaala-alueelle kävelemään heti kun itsestä siltä tuntuu. Viimeksi kun Helsingissä synnytin, niin vielä tuntia ennen vauvan syntymistä kielsivät tulemasta. Synnytyssaliin asti ei siinä synnytyksessä ehditty.

Toisaalta Lapissa kun synnytti, niin siellä sisätutkimusta ei edes tehty tarkistuksen yhteydessä. Vain käyrillä 20 min ja kotiin käskettiin, että sekin vähän outoa. Itsellä kun makoillessa supistukset laantuu, sairaalassa ehdin lopulta olla taas sen 5-10 min ennen vauvan syntymää. 

Vierailija
27/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea synnärille täytyy soittaa ennen sinne menoa? Täällä ei ainakaan tarvi. Senkus menee vaan. 

Helsingissä.

Vierailija
28/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan herätät hysteriaa. Ei se sairaala mikään hotelli ole minne mennään kun tuntuu siltä

Kyllä sinne nimenomaan mennään silloin, eikä kysellä. Ruuhka on sairaalan ongelma, ei synnyttäjän.  4:n lapsen äiti, sairaanhoitaja

Vierailija
29/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saleja eikä kätilöitä ole vapaana  niiin minkäs teet? Voithan sinä siinä aulan lattiallakin synnyttää.

Vierailija
30/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
31/31 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saleja eikä kätilöitä ole vapaana  niiin minkäs teet? Voithan sinä siinä aulan lattiallakin synnyttää.

Parempi siellä kuin parkkihallissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi