Miksi ihmiset uskovat synnärin käskyjä olla tulematta paikalle, vaikka itse tuntevat, että olisi jo mentävä?
Nyt on tullut esille useita tapauksia, joissa synnäri ei ole antanut lupaa tulla paikan päälle, vaikka synnyttäjä itse on tuntenut, että tarvetta jo olisi. He ovat silti kuunnelleet synnäriä ja jääneet kotiin ja synnyttäneet sitten ties minne.
Minulla on kaksi lasta ja ensimmäisellä kerralla kotona meni limatulppa ja tuli verta, mutta supistuksia oli harvakseltaan, mutta niitä oli ollut jo monta päivää. Soitin synnärille ja sanoivat, että ole kotona vain, ei tarvitse vielä tulla. Että se on limatulppa jne. Minä ilmoitin vain, että ei sovi, tulen sinne ja laitoin puhelimen kiinni. No ottivathan ne vastaan ja selvisi, että olen jo 3cm auki ja lapsi perätilassa ja seuraavana aamuna olikin sektio.
Toisen lapsen kohdalla kävi niin, että supistuksia tuli 5min välein, vaikka laskettuun aikaan oli vielä 3,5 viikkoa. Soitin taas synnärille ja siellä jauhettiin taas kaikenlaista harjoitussupistuksista yms. Minä taas tunsin, että jotain tässä on ja ilmoitin jälleen, että sorry, mutta me vaan tulemme sinne, halusitte tai ette. Ja niinhän siinä kävi, että supistukset loppuivat kuin seinään, mutta lapsen sydänäänissä olikin sitten jotain laskua koko ajan. Ja vuorokauden päästä tehtiin sektio, koska synnytys ei käynnistynyt käynnistyksestä huolimatta ja sydänäänet huolestuttivat lääkäreitä. Eli jos olisin jäänyt kotiin, supistukset olisivat loppuneet ja olisin vain jatkanut odottamista enkä olisi ollenkaan ollut tietoinen sydänäänien heikkenemisestä. En uskalla edes ajatella, että miten siinä olisi voinut käydä, jos en olisi sairaalaan väkisin ängennyt.
Että älkää hyvät ihmiset jääkö kotiin, jos siltä ei tunnu!
Kommentit (31)
Saara Turusen viimeisimmästä kirjasta opin, että synnytyslaitokselle saa aina mennä, vaikka puhelimessa sanottaisiin muuta. Vähintään johonkin aulaan odottamaan. Mutta kyllä minä mieluummin sairaalan aulassa synnytän kuin parkkihallissa, sillä todennäköisemmin apuun tulee kätilö.
Mä menin kun tuntui siltä. Menin oikeaan aikaan.
Missä päin Suomea synnärille täytyy soittaa ennen sinne menoa? Täällä ei ainakaan tarvi. Senkus menee vaan.
Ainakin pk-seudun sairaaloihin tulee soittaa ensin. Itsellä kokemukset Jorvin sairaalasta.
Paitsi, lapset ovat jo 11v ja 13v, joten e tiedä onko nykyään sama sääntö ja ehkä tiukemmat säännöt paikalle tulemisessa. Paitsi kyllä silloinkin oli ruuhkaa joka kerta, kun sinne olen kahdesti mennyt.
ap
Juuri näin. Luota omaan intuitioon. Se on viesti keholtasi, joka kyllä tietää mitä siellä tapahtuu.
Jos niin varmasti tuntee oman kroppansa, niin voihan sinne sairaalaan ajaa odottelemaan vaikka kahvioon istumaan, että h-hetki koettaa.
Ihan hyvinhän ne autossa syntymisetkin on onnistuneet. Vaaroja on ollut vain niillä jotka menevät niiden huuhaa doulien luo synnyttämään, sinne ovat joutuneet kutsumaan ambulansseja.
Myös ambulanssi tulee vastaan, jos on kiireellinen synnytys menossa tai vaikka helikopteri tarvittaessa.
Valituksia vain sinne Sotejohtajille, heidän tekemähän tämä uusi järjestelmä on.
Vierailija kirjoitti:
Saara Turusen viimeisimmästä kirjasta opin, että synnytyslaitokselle saa aina mennä, vaikka puhelimessa sanottaisiin muuta. Vähintään johonkin aulaan odottamaan. Mutta kyllä minä mieluummin sairaalan aulassa synnytän kuin parkkihallissa, sillä todennäköisemmin apuun tulee kätilö.
Tästä asiasta olen täällä usein kirjoittanut ja välillä kommenttini on poistettu, kun olen kehoittanut äitejä vain menemään sairaalaan soittelematta. T. Hoitsu evp
Kummallista minustakin. Entiseen aikaan lähdettiin synnärille silloin kun supistuksia tunti x minuutin välein tai lapsivesi on tullut. Ei silloin soiteltu ja kyselty, löytyykö tilaa. Toisinaan käännytettiin takaisin. Sitten mentiin uudestaan myöhemmin tai ajettiin toiseksi lähimmälle synnärille.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan herätät hysteriaa. Ei se sairaala mikään hotelli ole minne mennään kun tuntuu siltä
Eihän tässä ollut sairaalan menosta kyse vaan SYNNYTTÄMISESTÄ.
Lainauksen kirjoitti helsinkiläinen kätilö?
Äidin vaistoa ei ole tieteellisesti todistettu, joten lääketieteeseen pohjaava hoitohenkilökunta ei ota sellaista todesta.
Meiltä lähes sadan kilometrin päästä suositeltiin menemään jos 10 minuutin välein tuli supistuksia. Ehkä pitkän matkan jännittämisestä johtuen synnytykseni kestivät aina lähes puoli vuorokautta.
Eipä sitä itse niin tarkasti tiedä. Tosiaan supistuksia piti tulla 5 minuutin välein ennen lähtöä. Minulla ei ollut niin tiheitä supistuksia edes synnytyksessä ja silti lapsi syntyi varsin nopeasti. Lähdin, koska tuli verta ja olin silloin jo 7 senttiä auki ja pääsin synnytyssaliin. Edes esikoisen synnytys ei välttämättä kestä kauan.
Kyllä. Lähde sairaalaan heti, jos on sellainen olo. Saat mennä sinne.
Pohjoisemmassa Suomessa soitin, kun meni lapsivesi ja supistukset alkoivat, että lähde vaan tulemaan. Matkaa oli 50 km ja yö. Lapsi syntyi vasta 12 tunnin kuluttua. Ei kyllä kukaan käskenyt odottamaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan herätät hysteriaa. Ei se sairaala mikään hotelli ole minne mennään kun tuntuu siltä
Kyllä sinne synnärille pääsee, kukaan ei heitä viimeisillään raskaana olevaa naista väkivalloin ulos. Itse menin juuri silloin kun siltä alkoi tuntua, haluan nähdä sen kätilön joka siinä vaiheessa pystyisi minua estämään
Mua käännytettiin vielä yliaikaistarkastuksen jälkeen pois, vaikka sanoin että synnytys on käynnistynyt. Kävelin lääkäriltä sinne synnytysosastolle ja sanoin kätilölle synnyttäväni ihan just vaikka lääkäri ei usko. Ottivat mut sisään, koska kätilö uskoi ja tää tapahtui Kättärillä.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähes sadan kilometrin päästä suositeltiin menemään jos 10 minuutin välein tuli supistuksia. Ehkä pitkän matkan jännittämisestä johtuen synnytykseni kestivät aina lähes puoli vuorokautta.
Eikö puoli vuorokautta ole ihan normaali aika? Ei se ainakaan mikään pitkä ole.
Ei ennen mitään soiteltu , mentiin vaan .Joskus laittoivat takaisin kotiin kun olivat tarkastaneet tilanteen, mutta soittorallia ei ollut.Suomessa on kyllä ihme touhu nykyisin, sairaat ja synnyttäjät ei pääse hoitoon.