Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MLL:n asiantuntija: Kaikki yhteiskunnan turvaverkon heikennykset vähentävät syntyvyyttä

Vierailija
17.07.2025 |

Järjestön sivuilla olleessa kyselyssä reilusta 1 500:sta sivuilla kävijästä yli puolet nimesi tärkeäksi tekijäksi lasten hankkimisessa varmuuden siitä, että saa apua lasten hoitoon. Yli 20 prosenttia mainitsi talousasiat.

Toisaalta moni kokee painetta selviytyä yksin.

- Pelätään, että joudutaan turvautumaan tukiin. Yleisen keskustelun sävy on vähän sellainen, että jos joutuu hakemaan tukia, on epäonnistunut.

Yhteydenottojen perusteella Björkille on tullut kuva, että perhe-etuuksien heikentäminen näkyy lapsensaantihaluissa, mutta etuuksien kehittäminen näkyy yleisenä turvallisuudentunteena.

- Kaikki tukien heikentämiset, jotka eivät osu suoraan lapsiperheisiin, heikentävät kuitenkin luottamusta yhteiskunnan turvaverkkoon ja sitä kautta vaikeuttavat päätöksentekoa lapsen saamisen suhteen.

Kommentit (378)

Vierailija
41/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kymmenkuinen lapsi ja tähän mennessä on tapahtunut kaikki mahdollinen ikävä omassa ja lapsen elämässä mikä vain voi tapahtua ilman että kukaan nyt ihan kuolee. Jäin pätkätyöstä työttömäksi ennen kuin sain lapsen, sain raskausmyrkytyksen, lapsi oli lähellä kuolla, oli teholla ja sairaalassa, jouduin sosiaalihuollon syyniin, selvittiin siitä ja monista lääkärireissuista yms. ja nyt pitäisi löytää töitä keskellä karseinta lamaa.

Tässä 19 kuukauden aikana on mennyt aivan täysin usko tähän yhteiskuntaan, ei voi muuta sanoa. Lapsen olisin silti kuitenkin hankkinut joka tapauksessa. En toisaalta jaksaisikaan ilman lasta, en päivääkään. Olisin lähtenyt jo täältä.

Vierailija
42/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa hyvin tuon nuorten naisten itsekkyyden. "en tee lapsia jos joudun maksamaan itse ja tekemään itse niiden lapsien elättäminen ja kasvattamisen" korostaa hyvin tuota nuorten naisten ajattelumallia että minähän en ole mitään velkaa yhteiskunnalle mutta yhteiskunta on kaiken velkaa minulle ja on yhteiskunnan velvollisuus maksaa minulle kaikki mahdolliset palvelut että itse ei tarvi maksaa mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo että tukien leikkausten takia eivät hanki lapsia, eivät todellisuudessa hanki niitä muutenkaan. Haluavat vain saada syyttävän sormen osoittamaan jotain muuta, kuin heitä itseään ja heidän omia valintojaan.

Ristiriitaista. Jos hakee tukia on kuulemma epäonnistunut ja sitten sanovat, että tukien heikennykset vaikuttavat lastentekoon. Siis mitä.

Samassa artikkelissa alleviivataan että vastuuministerin kaavailema lisäraha ensimmäisestä lapsesta EI kannusta lapsen tekoo, koska raha on huono motivaattori.

Miten minusta tuntuu, ettei hallitus voi tehdä mitään oikein tekipä miten hyvänsä?

Jokainen nainen tietää mitkä on heikon syntyvyyden todelliset syyt: työuran kärsiminen lasten myötä (tämän vuoksi julkisen työntekijät lisääntyy yksityisiä enemmän) ja oikeanlaisen parisuhteen puute.

Vierailija
44/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta syntyvyys ja yhteisöllisyys on voimakkainta maissa, joissa yhteiskunnan turvaverkot ovat olemattomat. Kun yksilö voi luottaa yhteiskunnan apuun ja siihen että pärjää itsekseen, eivät perhesiteet ja läheiset suhteet naapureihin ole elinehto, eikä jälkikasvua tarvitse hankkia jotta joku huolehtisi kunhan olet vanha ja sairas. 

Vierailija
45/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tulonsiirrot ja tukiverkot olivat huipussaan 2007 kun minä tein ainokaiseni. Mikä selittää, että syntyvyys oli laskussa jo silloin? Miksi maahanmuuttajat ja toisaalta opettajat tekevät enemmän lapsia? Onko heillä paremmat turvaverkot ja tuet, todella?

Vierailija
46/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vähentävät. Vaikka kuinka sanotaan että lapsia tarvitaan lisää mutta teoilla osoitetaan ettei syntyvyyttä haluta tukea, ne sanat eivät paina mitään. 

Vierailija
47/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta syntyvyys ja yhteisöllisyys on voimakkainta maissa, joissa yhteiskunnan turvaverkot ovat olemattomat. Kun yksilö voi luottaa yhteiskunnan apuun ja siihen että pärjää itsekseen, eivät perhesiteet ja läheiset suhteet naapureihin ole elinehto, eikä jälkikasvua tarvitse hankkia jotta joku huolehtisi kunhan olet vanha ja sairas. 

Nih. Onko näissä maissa mahdollisuus ehkäisyyn? 

Vierailija
48/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut että minulta ei lasta liikene, ainakaan tälle maalle. Töitä ei ole tarjolla kuin korkeintaan pikkupätkää matalapalkka-alalla, mutta maksimiopintovelat on nekin maksettava. Jos rupeaa äidiksi, on lähes varmasti loppuikänsä köyhyysloukussa. Ei voi edes lähteä helposti muualle jos niitä töitä sattuisi saamaan sieltä. 

Ei voi kuin ihmetellä miten toitotetaan vuosia että lapsia pitää tehdä, mutta sitten järkätään olosuhteet joissa vain hullu tai harva onnekas niitä uskaltaa tehdä.

Vierailija
49/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti pitäisi lopettaa odottelemasta uutta lapsibuumia. Koulutettu, elämäänsä tyytyväinen nykyihminen ei halua lapsia. Pitäisi täysin keskittyä innovoimaan, että miten yhteiskunta saadaan toimivasti pyörimään syntyvien ikäluokkien koko ajan pienentyessä. 

Vierailija
50/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa hyvin tuon nuorten naisten itsekkyyden. "en tee lapsia jos joudun maksamaan itse ja tekemään itse niiden lapsien elättäminen ja kasvattamisen" korostaa hyvin tuota nuorten naisten ajattelumallia että minähän en ole mitään velkaa yhteiskunnalle mutta yhteiskunta on kaiken velkaa minulle ja on yhteiskunnan velvollisuus maksaa minulle kaikki mahdolliset palvelut että itse ei tarvi maksaa mitään

Ja isän vastuusta ei, yllättäen, sanaakaan. Isä voikin lähteä litomaan koska huvittaa ja kaikki vastuu jää äidille. Naisen on pakko miettiä erittäin tarkkaan onko varaa ja mahdollisuutta lapseen koska miehiä ikuisina teineinä ei vastuuteta mistään.

Vierailija
52/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut että minulta ei lasta liikene, ainakaan tälle maalle. Töitä ei ole tarjolla kuin korkeintaan pikkupätkää matalapalkka-alalla, mutta maksimiopintovelat on nekin maksettava. Jos rupeaa äidiksi, on lähes varmasti loppuikänsä köyhyysloukussa. Ei voi edes lähteä helposti muualle jos niitä töitä sattuisi saamaan sieltä. 

Ei voi kuin ihmetellä miten toitotetaan vuosia että lapsia pitää tehdä, mutta sitten järkätään olosuhteet joissa vain hullu tai harva onnekas niitä uskaltaa tehdä.

Et tekisi muutenkaan.

Vierailija
53/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan muuttuminen ilkeämmän oloiseksi, noin lapsekkaasti sanottuna - siis lapsettomuuteen yksi osasyy.

Kovat arvot, kaikki paitsi rikkaimmat ja vahvimmat kyykkyyn. Masentava kehityssuunta johon ei kiinnosta tuoda yhtäkään lasta.

Vierailija
54/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tulonsiirrot ja tukiverkot olivat huipussaan 2007 kun minä tein ainokaiseni. Mikä selittää, että syntyvyys oli laskussa jo silloin? Miksi maahanmuuttajat ja toisaalta opettajat tekevät enemmän lapsia? Onko heillä paremmat turvaverkot ja tuet, todella?

Syntyvyys on laskenut 1960 luvulta asti. Kondomit ja e pillerit alkoivat silloin yleistyä. Nykyään maailma on mennyt niin hulluksi että ymmärrän hyvin ettei haluta tehdä lapsia kärsimään tästä sairaaksi menneestä maailmasta.

Vierailija
55/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli viime viikolla tästä a-studiossa, ja tutkimustieto osoittaa, että rahalla ei ole osuutta. Surullista kyllä, ihmisten arvot ovat muuttuneet.

Vierailija
56/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettiinkö sotien jälkeen turvaverkkojen puutetta? Töitä ei ollut ja satojatuhansia ihmisiä lähti ulkomaille töiden perässä. Syntyvyys oli silti huipussaan. Nykyihmiset on vaan mukavuudenhaluisia ja heikkoja joilla arvomaailmat on vinksallaan. Syitä lapsettomuuteen haetaan kyllä kaikkialta muualta paitsi peilistä.

Vierailija
57/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli viime viikolla tästä a-studiossa, ja tutkimustieto osoittaa, että rahalla ei ole osuutta. Surullista kyllä, ihmisten arvot ovat muuttuneet.

Jos kyse olisi todellisuudessa rahasta niin sotien jälkeen ei olisi syntynyt ensimmäistäkään. Jopa vapaa-ajan menettäminen painaa vaakakupissa enemmän kuin raha.

Vierailija
58/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo että tukien leikkausten takia eivät hanki lapsia, eivät todellisuudessa hanki niitä muutenkaan. Haluavat vain saada syyttävän sormen osoittamaan jotain muuta, kuin heitä itseään ja heidän omia valintojaan.

Minä istuskelen aidalla lasten hankinnan suhteen, ja kyllä se vaikuttaa vaakakupissa kaikkein eniten, että pärjääkö lapsen kanssa taloudellisesti. Nyt työssä olevana pärjäisin, mutta jos joutuu työttömäksi, niin pitäisi näillä näkymin antaa lapsi pois. Naiivia ajatella, etteikö äideillä olisi väliä sillä, saavatko lapset syödäkseen, jos vaikka sairastuu. 

Todellisuudessa et halua niitä lapsia tarpeeksi sillä muuten ne tekisit. Sinulle ja kaltaisillesi lapset on vaan yksi harrastus/lifestyle ja hankinta kuten vaikka koira. Oikeaa tarvetta ei ole.

Toivottavasti kukaan ei "tarvitse" lapsia niin paljon, että tekee niitä, vaikkei pystyisi hoitamaan. 

Vierailija
59/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä istuskelen aidalla lasten hankinnan suhteen, ja kyllä se vaikuttaa vaakakupissa kaikkein eniten, että pärjääkö lapsen kanssa taloudellisesti. Nyt työssä olevana pärjäisin, mutta jos joutuu työttömäksi, niin pitäisi näillä näkymin antaa lapsi pois. Naiivia ajatella, etteikö äideillä olisi väliä sillä, saavatko lapset syödäkseen, jos vaikka sairastuu. 

Todellisuudessa et halua niitä lapsia tarpeeksi sillä muuten ne tekisit. Sinulle ja kaltaisillesi lapset on vaan yksi harrastus/lifestyle ja hankinta kuten vaikka koira. Oikeaa tarvetta ei ole.

Mitä ihmeen tarvetta? "Tarvetta" lapsille on siellä missä heitä käytetään käsiparina perheen elättämiseen, muualla kyse on halusta.

Minä halusin lapsia vielä muutama vuosi sitten ja edelleenkin haluaisin jos se olisi realistista. Se mitä en halua on elää jatkuvassa stressissä siitä riittääkö raha ruokaan ja asuntoon tai onko varaa kustantaa lapselle elämisen arvoista elämää. Tällaisia asioita vastuullisten ihmisten pitää miettiä eikä sitä kuinka paljon "haluu-uu" lapsia, vaikka sitten elettäisiin ojan pohjalla. Varsinkin Suomen kaltaisessa maassa on hankala elää kodittomana viimeistään siinä vaiheessa kun ensipakkaset tulevat.

Vierailija
60/378 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti pitäisi lopettaa odottelemasta uutta lapsibuumia. Koulutettu, elämäänsä tyytyväinen nykyihminen ei halua lapsia. Pitäisi täysin keskittyä innovoimaan, että miten yhteiskunta saadaan toimivasti pyörimään syntyvien ikäluokkien koko ajan pienentyessä. 

Maahanmuutolla se hoidetaan mutta ikävin lieveilmiöin. Knasalaiset kääntyy toisiaan vastaan ja tulijoissakin on ongelmallisia ihmisiä jotka ei sopeudu länsimaisiin arvoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi