Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MLL:n asiantuntija: Kaikki yhteiskunnan turvaverkon heikennykset vähentävät syntyvyyttä

Vierailija
17.07.2025 |

Järjestön sivuilla olleessa kyselyssä reilusta 1 500:sta sivuilla kävijästä yli puolet nimesi tärkeäksi tekijäksi lasten hankkimisessa varmuuden siitä, että saa apua lasten hoitoon. Yli 20 prosenttia mainitsi talousasiat.

Toisaalta moni kokee painetta selviytyä yksin.

- Pelätään, että joudutaan turvautumaan tukiin. Yleisen keskustelun sävy on vähän sellainen, että jos joutuu hakemaan tukia, on epäonnistunut.

Yhteydenottojen perusteella Björkille on tullut kuva, että perhe-etuuksien heikentäminen näkyy lapsensaantihaluissa, mutta etuuksien kehittäminen näkyy yleisenä turvallisuudentunteena.

- Kaikki tukien heikentämiset, jotka eivät osu suoraan lapsiperheisiin, heikentävät kuitenkin luottamusta yhteiskunnan turvaverkkoon ja sitä kautta vaikeuttavat päätöksentekoa lapsen saamisen suhteen.

Kommentit (378)

Vierailija
361/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa saa irtisanoa, jos sairastuu. 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

alarmismi, alarmisti

Henkilö. joka kokee elämäntehtäväkseen tuoda julkisuuteen jotain kaikkiin vaikuttavaa negatiivista uutista. Monesti uutinen saattaa vääristyä, koska Alarmistin tarkoitusperä on saada huomiota.

Vierailija
362/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puhut soopaa. Et ole edes töissä vaan mt-eläkkeellä. 

Ei se että minun työnantajallani on poikkeava aikataulu tarkoita, etteikö systeemi olisi tismalleen se, jonka kuvasin.

Laita toki linkki, jos pystyt kumoaamaan siitä jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loogista, että syntyvyys laskee. Ei ole enää tarvetta hankkia isoa lapsimäärää. Ensinnäkin siksi, että lääketiede on kehittynyt ja lapset pysyvät todennäköisesti elossa aikuisikään asti. Lapsikuolleisuus on aika pientä verrattuna vaikka 100 vuoden takaiseen. Toiseksi siksi, että enää ei ole maaplänttejä, joille lapsia tarvittaisiin työvoimaksi. Sitten haluun hankkia lapsia, vaikuttaa myös moni asia. Aika moni perheenperustamisikäinen suomalainen on itse elänyt varsin hyvän ja turvallisen lapsuuden ja nuoruuden. Toki poikkeuksiakin on, mutta harva tervepäinen aikuinen haluaa omille lapsilleen kurjempaa elämää kuin mitä itsellään on ollut. Peruslähtökohta siis on, että lapselleen voi tarjota hyvän ja turvallisen lapsuuden. Tähän tietenkin vaikuttaa myös taloudellinen tilanne, mutta myös muut asiat. Oma jaksaminen on niistä ehkä kaikista tärkein. Jos perusasiat elämässä on kunnossa, yövalvomisia, uhmaikäisen kiukuttelua, kouluikäisen oppimisvaikeuksia, teinin törttöilyjä jne jaksaa huomattavasti paremmin kuin tilanteessa, jossa elämässä stressiä aiheuttaa muutkin asiat kuin vain se lapsi. Jos taas perusasiat eivät ole kunnossa, tottakai on järkevää miettiä, jaksanko ylipäätään vanhemmuutta ja jos jaksan, kuinka monen lapsen kanssa. Näin perusasioihin kuuluu mielestäni myös se, miten hyvin vanhempien työt pystyy sovittamaan lasten tarpeisiin. Jos ylitöihin jäämistä edellytetään kovin usein eikä ole niitä tukiverkkoja, jotka voisivat käydä hakemassa lapsen päiväkodista, niin eipä ne päiväkodissakaan loputtomiin jousta. Tai jos lapset sairastelee paljon ja vanhempi joutuu olemaan paljon pois töistä, niin kyllä moni vanhmepi silloin stressaa, osuuko seuraavissa yt-neuvotteluissa Musta Pekka -kortti omaan käteen. 

Vierailija
364/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 2 ammattiryhmä, joiden sallitaan ryöstää kansalaiset putipuhtaaksi: yksityiset lääkärit ja juristit. Ei mitään maksukattoa näiden "palveluille". Julkinen terveydenhuolto on pilattu, joten ihmiset joutuvat pakon edessä käymään yksityisellä. Minulle soitti lääkäri magneettikuvasta (luki lausunnon minulle ääneen, olin jo itse lukenut saman lausunnon kannasta), kehtasi lähettää 110 euron laskun. Kaikkiaan lysti tuli maksamaan 800 e. Sattui myös niin, että jouduin kysymään juristin neuvoa, alle tunnin neuvonta maksoi yli 400 e. Tämä yhteiskunta ei ole ansainnut yhtään lasta, niin kauan kuin ei ole työtä oikealla palkalla kaikille. Puenituloiset joutaa kuolla sairauksiin ja mitään oikeutta et uskalla alkaa käydä valtavien kulujen takia, vaikka kuinka kokisit vääryyttä. Tietysti täysin tuloton saa ilmaiset juristipalvelut, jotka sitten veronmaksajat maksavat. Tässä syy, miksi aivan päivänselvistö tapauksista valitetaan juristin neuvosta hovi- ja jopa korkeimpaan oikeuteen saakka. Ja kukas se nauraakaan matkalla pankkiin. 

Vierailija
365/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se että minun työnantajallani on poikkeava aikataulu tarkoita, etteikö systeemi olisi tismalleen se, jonka kuvasin.

Mene sinä provoamaan muualle. Sano kaupunki, missä tuo on muka käytössä?

Vierailija
366/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä provoamaan muualle. Sano kaupunki, missä tuo on muka käytössä?

Edelleenkin kaikki se mitä itse aiheesta kirjoitin PÄTEE. Sinähän se trollasit soopaa.

Vierailija
367/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mutta olen melko varma että tuo lomarahojen maksu 2kk työsuhteen päättymisen jälkeen ei ole pätevä jos sen riitauttaisi. Pääsääntöisesti kun palkka ja kaikki siihen kuuluvat muut lisät ja etuudet pitää maksaa työsuhteen viimeisenä päivänä ellei toisin lue työsopimuksessa. Tes-lainaus ei ole pätevä koska siinä puhutaan palkanmaksusta työsuhteen ollessa voimassa. 

Aikaisemmin esim kvtesin alaisena esim pitämättömät lomapäivät ja muut lomaetuudet maksettiin rahana täysin normaalisti työsuhteen päättyessä vaikka palkansaajilla se muuten oli heinä (vai elokuussa, en enää muista). Siitä tässä minä ja joku toinen intetään että sinua kustaan linssiin jos tilanne todella on tosiaan tuo mitä tuossa väität. Oma päätöksesi on toki että viitsitkö sille mitään tehdä.

Vierailija
368/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta olen melko varma että tuo lomarahojen maksu 2kk työsuhteen päättymisen jälkeen ei ole pätevä jos sen riitauttaisi. Pääsääntöisesti kun palkka ja kaikki siihen kuuluvat muut lisät ja etuudet pitää maksaa työsuhteen viimeisenä päivänä ellei toisin lue työsopimuksessa. Tes-lainaus ei ole pätevä koska siinä puhutaan palkanmaksusta työsuhteen ollessa voimassa. 

Aikaisemmin esim kvtesin alaisena esim pitämättömät lomapäivät ja muut lomaetuudet maksettiin rahana täysin normaalisti työsuhteen päättyessä vaikka palkansaajilla se muuten oli heinä (vai elokuussa, en enää muista). Siitä tässä minä ja joku toinen intetään että sinua kustaan linssiin jos tilanne todella on tosiaan tuo mitä tuossa väität. Oma päätöksesi on toki että viitsitkö sille mitään tehdä.

Niin varmaan onkin. Minua se ei haittaa. Jatkan kuitenkin saman kaupungin palveluksessa taas kahden viikon päästä.

En muuten saanut Helsingissäkään sitä lomakorvausta viimeisessä palkassa, vaan vasta seuraavan kuun lopussa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tätä asiaa on ketjussa vähän enemmän selvitetty, niin myös minä sain KVTES:in aikana jokaisen työsuhteen päätyttyä lomarahani seuraavan palkanmaksun yhteydessä. Siitä huolimatta, että seuraava työsuhde oli saman työnantajan paveluksessa, mutta jos työsuhteiden väliin jäi yksikin arkipäivä, niin rahat tuli jo silloin eikä vasta heinäkuun palkanmaksun yhteydessä (mikä silloin oli HUS:issa virallinen lomarahojen maksupäivä). 

Vierailija
370/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä syystä afrikassa on maailman matalin syntyvyys

Vierailija
371/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tätä asiaa on ketjussa vähän enemmän selvit

Minulle on aivan yks hailee, milloin se tulee, kunhan tulee.

Vierailija
372/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan lapsia syntyi paljon, vaikka ei ollut mitään turvaverkkoja yhteiskunnan järjestämänä.. Jos olemme nyt tämmöisiä toisten lompsalla riippujia, tarviiko edes lisääntyä.

Jep, silloin piti levittää jalat ukolle aina, kun ukko niin halusi eikä ollut ehkäisyä.

Vierailija
373/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä syystä afrikassa on maailman matalin syntyvyys

Kai tiedät mitä naisille ja tytöille siellä tehdään?

Vierailija
374/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vakituisetkaan saa lomarahojaan vasta kuin elokuun palkanmaksussa. Siis sitä joka ptäisi maksaa loman jälkeen. Vaikka pitäisit lomasi toukokuussa, se lomaraha tulee vasta elokuussa.

Kai se on yksinkertaisempaa noin, mutta laitonta.

Vierailija
375/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syntyvyyden määrä riippuisi yhteiskunnan jakamista tukiaisista niin köyhissä maissa ei lapsia syntyisi yhtäkään 

Vierailija
376/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisuuksia tekevä opettaja joutuu nykyään käyttämään kertyneet  lomapäivät ennenkuin voi hakea ansiosidonnaista. 

Toi koskee myös lomautettuja. 

Ei hänellä ole mitään käyttämättömiä lomapäiviä. Hän saa lomakorvausta.

Niin, lomakorvaus päiviltä ei saa ansiosidonnaista. 

Niin. Mikä tässä muka on niin ihmeellistä 

Vierailija
377/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisuuksia tekevä opettaja joutuu nykyään käyttämään kertyneet  lomapäivät ennenkuin voi hakea ansiosidonnaista. 

No se on uusi muutos.

Vierailija
378/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on uusi muutos.

Näin on ollut aikaisemminkin,nyt vaan palautettiin vanha käytäntö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän