Onko ihminen helppo tunnistaa kirjoitustyylistä?
Kirjoittaminenhan ei ole yhtä vivahteikasta kommunikointia kuin puhuminen, mutta onko siitäkin helppoa erottaa yksilö massasta?
Kommentit (87)
Kyllä tuttujen ihmisten kirjoitustyylin vivahteet alkaa huomata.
Mutta se, että joku pokkana väittää tunnistavansa täältä anonyymejä kirjoittajia, on ihan potaskaa. Todella harvalla on sellainen kirjoitustyyli, jonka tunnistaa. Yleensä siinä kirjoitustyylissä on sitten jotain omituista, tai esimerkiksi omintakeisia toistuvia kirjoitusvirheitä.
Useimmiten ihmiset tunnistaa pakkomielteistään: samat aiheet, samat ajatukset, jopa samat lauseet toistuvat viesteissä. Olen itsekin huomannut kirjoittavani melkein saman vastauksen aiheisiin, joihin olen ennenkin vastannut.
Mutta ihan tavallisesti kirjoitetuista normaaleista "mies ei tullut kotiin, anoppi aiheutti mielipahaa, naapuri leikkasi meidän pensaat, sain joululahjaksi villasukat ja purskahdin itkuun" -aiheista on käytännössä ihan mahdotonta kuvitella tunnistavansa ketään, koska valtaosalla tavallisista ihmisistä ei ole mitään erikoista kirjoitustyyliä. Arkielämän aiheetkin toistuvat aika samanlaisina vuodesta toiseen.
Onhan täällä paljon kaikenlaisia "bongareita", jotka kuvittelevat, että vain kourallinen ihmisiä on vastuussa valtaosasta kirjoituksia. Itsekin olen saanut kuulla olevani milloin joku Hönö, milloin mikäkin X-hullu. Ja samassa ketjussa kyseinen syyttelijä on sanonut jotain toistakin kirjoittajaa samaksi hulluksi, eli ei oikeasti tunnista ketään, kuvittelee vain tunnistavansa.
Kyllä on. Jos tunnet henkilön puhetyylin niin osaa myös erottaa hänen kirjoittaman tekstin muiden joukosta.
Mä oon tehnyt sen virheen, että olen ottanut opikseni palstalaisilta. Kuulemamme ja lukemamme sanat vaikuttavat kommunikaatiotaitoihimme.
Varmaan jos paljon kirjoittaa ja useisiin lähteisiin. Omintakeinen kuitenkin pitää olla. Edes kaikkien kirjailijoiden tekstejä ei pystyisi tietämättä identifioimaan.
Kirjailijat tunnistaa kyllä usein.
Vierailija kirjoitti:
Tånne voi kopioida vaikka jonkun facebookista tekstit.
P u p p a on paras
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Jos tunnet henkilön puhetyylin niin osaa myös erottaa hänen kirjoittaman tekstin muiden joukosta.
On myös henkilöitä jotka ovat hyvin monipuolisia emmekä aina tiedä heistä kaikkea joten virheitäkin saattaa tulla tai henkilö jäädä tunnistamatta. Tilannetajuiset ihmiset osaavat mukautua erilaisiin porukoihinkin sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt sen virheen, että olen ottanut opikseni palstalaisilta. Kuulemamme ja lukemamme sanat vaikuttavat kommunikaatiotaitoihimme.
Tämän ei tarvitse olla negatiivinen asia. Itseään voi myös kehittää matkimatta toisia. Helpottaa kun ymmärtää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan kirjoittanut kotikaupunkiani ja en ole keksinyt sitä lempinimeävaan toinen joten tuskin kukaan sitten tunnistaa minkä kaupungin ylipainoisen sossun lapsi huostaanotettiin.
En ole keksinyt itselleni tota 4 kirjaimen lempinimeä.
Niin, sen pettävän palomiehen lapsi opiskelee haluatteko tietää mihin amnattiin?
Voin kertoa, että se opiskelee sairaanhoitajaksi.
En ole kertonut kotikaupunkiani.
Jos joku toinen anonyymi sen laittaa niin voi voi.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Tuo vaimoaan pettävä palomies/pelastaja asuu 2019 rakennetussa kerrostalossa, hänellä on 3 lasta joista yksi opiskelee sairaanhoitajaksi.
En ole kertonut kotikaupunkiani.
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat tunnistaa kyllä usein.
Vauviksella? Monta kirjailijaa. Jaa.
Kirjoitan potkulaista ja linkkejä ja jatkossa kirjoitan myös stooreja kotikaupunkini ihmisistä tänne.
En ole koskaan maininnut kotikaupunkiani.
Eikä täällä muutkaan anonyymit toisten kotikaupunkeja kirjoita 🤣🤣🤣🤣🤣.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan potkulaista ja linkkejä ja jatkossa kirjoitan myös stooreja kotikaupunkini ihmisistä tänne.
Ei tietenkään. Muuten vaimoaan pettävä palomies / pelastaja jäisi kiinni ja avioliitto loppuisi.
Kuinkakohan moni olisi tunnistettavissa, jos palstan kirjoitukset luokiteltaisiin tekoälyllä ja sitä verrattaisiin netissä oleviin kirjoituksiin? Ei varmaan ole supolle mikään mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan moni olisi tunnistettavissa, jos palstan kirjoitukset luokiteltaisiin tekoälyllä ja sitä verrattaisiin netissä oleviin kirjoituksiin? Ei varmaan ole supolle mikään mahdottomuus.
Niin, jäisit kiinni, että olisit kirjoitellut tänne toisten kotikaupunkeja, tosin ne saa kyllä ip-osoitteen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ei tarvitse olla negatiivinen asia. Itseään voi myös kehittää matkimatta toisia. Helpottaa kun ymmärtää asioita.
Ymmärsit väärin tarkoittamaani. Kukaanhan ei ole oppinut puhumaan tyhjästä. Sitä oppii käyttämään sanoja mitä kuulee. Lauseiden muodostukset ja sanonnatkin tarttuvat sukupolvelta toisille. Alitajunnaisesti sitä oppii erilaisia ilmaisutapoja toisilta vanhempanakin. Jopa ne virheelliset opitkin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin netissä oleviin kirjoituksiin? Itse kirjoitan vain tänne eikä ole facebookkia.
Miten te nyt kaikki käännätte aiheen siihen tunnistaako joku palstakirjoittajan, kun kyse on yleisesti kirjoitustavasta eikä siitä kopioiko joku tänne tekstejä muualta.
Itse kyllä tunnistan helposti kirjoitustavasta, kuka minulle laittaa viestiä. Jokaisella on täysin omanlainen kirjoitustyyli ja vaikka nimeä ei olisi näkyvillä, niin tunnistaisin kirjoitustavasta kirjoittajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Muuten vaimoaan pettävä palomies / pelastaja jäisi kiinni ja avioliitto loppuisi.
Ei kai täällä ole missään sellaista ketjua, missä toi kotikaupunki voisi olla toisen anonyymin laittamana?
Vaimoaan pettävä palomies/pelastaja ja ilkeä kuvaamataidon opettaja.
🤭🤭🤭🤭🤭🤭
Vähiten mä sulta haluaisin kuulostaa.