Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihminen helppo tunnistaa kirjoitustyylistä?

Vierailija
17.07.2025 |

Kirjoittaminenhan ei ole yhtä vivahteikasta kommunikointia kuin puhuminen, mutta onko siitäkin helppoa erottaa yksilö massasta? 

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan kirjoittanut kotikaupunkiani ja en ole keksinyt sitä lempinimeävaan toinen joten tuskin kukaan sitten tunnistaa minkä kaupungin ylipainoisen sossun lapsi huostaanotettiin. 

En ole keksinyt itselleni tota 4 kirjaimen lempinimeä. 

Niin, sen pettävän palomiehen lapsi opiskelee haluatteko tietää mihin amnattiin? 

Meidän kaupungissa on vain yksi lukio. Ajattelin kirjoittaa sen kuvaamataidon opettajan ilkeitä mielipiteitä tänne.

En ole siis koskaan itse kirjoittanut kotikaupunkiani. 

Tämä kuvaamataidon opettaja esittää iloista ja mukavaa töissä, mutta kotiloloissa haukkuu kaikki oppilaat. Eikö ole kiva? 

Vierailija
42/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa. Esimerkiksi tuossa Karfin perheen pakoa käsittelevässä ketjussa yksi kirjoittaja käyttää joka kommentissaan sopertaa-verbiä. Mitään sen suurempaa sisältöä ei hänen kirjoituksissaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan kirjoittanut kotikaupunkiani ja en ole keksinyt sitä lempinimeävaan toinen joten tuskin kukaan sitten tunnistaa minkä kaupungin ylipainoisen sossun lapsi huostaanotettiin. 

Niin, sen pettävän palomiehen lapsi opiskelee haluatteko tietää mihin amnattiin? 

Meidän kaupungissa on vain yksi lukio. Ajattelin kirjoittaa sen kuvaamataidon opettajan ilkeitä mielipiteitä tänne.

Ajattelin lisätä muutamaan keskusteluun tåmän, missä on myös tämä toinen anonyymi kirjoitellut kotikaupunkiani. Itse en ole. 

Voin laittaa ensin politiikka linkin ja sitten tästä opettajasta samaan viestiin.

En ole itse koskaan kertonut täällä kotikaupunkiani. 

Vierailija
44/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jäljitellyt jonkun toisen tyyliä, että ei. Jotkut kuulostavat myös keskenään aika samalta. 

P U P P A 👴🏻💜

JA RÄÄ 😈

T: 👹

Vierailija
45/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että arvaile täällä kenenkään kotikaupunkia, kun tulossa on sen kaupungin ihmisistä stooreja tänne. 

Vierailija
46/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanavalinnat, lauseiden pituus, kielioppi- ja oikeinkirjoitusnormien noudattaminen tai noudattamatta jättäminen (esim. Thaimaaseen, yhdys sanat) ja niin edelleen. On varmaan tuhansia piirteitä, jotka yhdessä muodostavat kirjoittajaprofiilin. Niiden kaikkien tietoinen muuttaminen lienee mahdotonta, siksi teksti ei ole koskaan täysin anonyymia.

Ja profilointi vaatii profiloijan, eikä siltikään aina onnistu.

Mutta palstanaisilla onnistuu! (?) Joten: Miksi palstanaiset eivät auta poliisia ilmiömäisillä taidoillaan?

Ammattilingvisti pystyy huolellisen analyysin jälkeen sanomaan, mikä tekstien tyylissä on samanlaista ja mikä erilaista. Tämä ei tosiaan tarkoita, että mutulla hutaistu kirjoittajan tunnistaminen menisi oikein.

p.s. Älä viitsi olla misogyyni

30

Vierailija
47/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanavalinnat, lauseiden pituus, kielioppi- ja oikeinkirjoitusnormien noudattaminen tai noudattamatta jättäminen (esim. Thaimaaseen, yhdys sanat) ja niin edelleen. On varmaan tuhansia piirteitä, jotka yhdessä muodostavat kirjoittajaprofiilin. Niiden kaikkien tietoinen muuttaminen lienee mahdotonta, siksi teksti ei ole koskaan täysin anonyymia.

Ja profilointi vaatii profiloijan, eikä siltikään aina onnistu.

Mutta palstanaisilla onnistuu! (?) Joten: Miksi palstanaiset eivät auta poliisia ilmiömäisillä taidoillaan?

Ammattilingvisti pystyy huolellisen analyysin jälkeen sanomaan, mikä tekstien tyylissä on samanlaista ja mikä erilaista. Tämä ei tosiaan tarkoita, että mutulla hutaistu kirjoittajan tunnistaminen menisi oikein.

p.s. Älä viitsi olla misogyyni

30

Ei tarvitse olla mikään gyyni ollakseen pitämättä harhaisesta keulinnasta olemattomilla ominaisuuksillaan. 

Vierailija
48/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuvaamataidon opettaja esittää iloista ja mukavaa, mutta haukkuu kotioloissa kaikki oppilaat. 

Tolla kuvaamataidon opettajalla on itsellä 2 lasta. 

Vierailija
49/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Meidän kaupungissa on lukiossa sellainen kuvaamataidon opettaja, joka esittää kaikille iloista ja mukavaa, mutta kotioloissa haukkuu kaikki oppilaat, sillä on itsellä 2 lasta.

En ole itse kirjoittanut kotikaupunkiani niin kukaan ei voi tunnistaa. 

Vierailija
50/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset ihmiset, jotka käyttävät kirjoittaessaan sanoja siis ja myöskin, ja ostavat halpoja elintarvikkeita, eivätkä osaa laittaa ruokaa, tunnistaa jo kävelytyylistä.

Vierailija
51/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, enimmäkseen ihmisen voi tunnistaa ja yksilöidä kirjoitustyylin perusteella.

En usko. Kun kirjoittaa virheetöntä suomea, niin aika vaikea on erottua toisesta samanlaisesta virheettömästä tekstistä. Sen sijaan helpompi on erotella tekstejä sisällön mukaan. Siis millaisia mielipiteitä, arvoja, asenteita jne. teksti sisältää. 

Vierailija
52/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Meidän kaupungissa on lukiossa sellainen kuvaamataidon opettaja, joka esittää kaikille iloista ja mukavaa, mutta kotioloissa haukkuu kaikki oppilaat, sillä on itsellä 2 lasta.

Ajattelin kirjoittaa tätä viestiä kaikkiin keskusteluihin. 

En ole itse koskaan kirjoittanut kotikaupunkiani. 

Vierailija
53/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin politiikka keskusteluihin. 

Vierailija
54/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin politiikka keskusteluihin. 

Ja eläkekeskusteluihin. Ensin toi potkulaki teksti ja juttu tästä kuvaamataidon opettajasta. 

Vierailija
55/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nitä oikeinkirjotusvihreitä voi tehrä vahinkossa taikka tahallaan. Määkin leikin sit viä välillä vähä tyhmää eheehe

Vierailija
56/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, suuret ikäluokat keskusteluun potkulaki teksti ja samaan viestiin juttu kuvaamataidon opettajasta. Se keskustelu ei poistu. 

Vierailija
57/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan yksilöidä ja tunnistaa kaikki peukuttajat. Olen heistä täysin kartalla ja tunnistan kadulla kun kävelevät vastaan, edes mikroilmeeni ei paljasta, että tiedän keitä he ovat ja mitä puuhailevat. Tiedän heistä paljon muutakin. Ei hyvä.

Vierailija
58/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten valtaosa palstalaisista ajattelee olevansa jotain huippuprofiloijia?

Tuleeko uupelo olo jos elää todellisuudessa vai mikä?

En minäkään luule olevani itseäni kummempi, ja ihan hyvin luonnistuu eläminen.

Niin miksi megalomania joissain asioissa?

Monesti itse asiat menevät ohitse kun on keskittynyt muihin asioihin.

Sori, taidan olla tyhmä kun en tajua miten tämä liittyy kommenttiini.

Ihmiset keskittyvät profiloimaan ja asiat menevät ohitse. Heitä ei kiinnosta asiat vaan se kuka on asian takana ja lähinnä tietyissä aihepiireissä.

Vierailija
59/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittamiseenkin saa vivahteita.

Voi tunnistaa tai sitten ei tunnisteta ollenkaan.

Minua esimerkiksi on tunnistettu hyvin paljon, olen jopa yllättynyt toisinaan asiasta mutta myös siitä etten ole tullut tunnistetuksi.

Tässä on taustalla sellainen seikka että minusta ei olla yleisesti pidetty ja siksikin olen tullut torjutuksi tai täysin ohitetuksi mutta minusta on myös kiinnostuttu hyvin paljon välillä.

Hyvä aihe aloituksessa!

Ei minulta!🥳

Vastaat useasti näin kommentteihini. Kysyn nyt että miksi teet näin?

Vierailija
60/87 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina mietityttää olettavatko jotkut mun olevan joku toinen kirjoittelija vai ei. Niin samanlaisia asioita teen, kuin nimimerkillä kirjoittava. Omat maneerini on jaloista valittelu. Sitä voi tunnistaa mut, kun yritän olla tunnistettava. 

T: Leffoista kiinnostunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme