Sinä kesäksi töihin palannut opettaja, joka vanhempainvapailla
Eikö yhtään hävetä!? Mitä töitä teet, valmisteletko tunnit sijaiselle syksyksi?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Eräs yläasteemme opettaja matkusteli ympäri maailman ja eli boheemia taiteilijaelämää erään syksyn, talven ja kevään ja palasi sitten vikalla viikolla, kun hommat oli paketissa töihin kouluumme. Muistan jo oppilaana ihmetelleeni, että mitä helvettiä. Kertoi meille matkoistasn sitten vikana viikon.
So? Ei kai se keneltäkään ole pois? Osa opettajistahan tekee vain pelkkiä sijaisuuksia eli työpäivät saa itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin opettaja (mitä EN ole) niin tekisin varmasti jonkun muun alan töitä kesäisin, vaikka saisin palkkaa kesäisin opettajana niin silti menisin kesäisin jonnekin muualle töihin eli saisin tuplaliksaa, jee!
Kyllä se loma tulee kyllä ihan tarpeeseen. Parina kesänä olen tehnyt noin, tosin töitä vain 2-3 viikkoa. En harkitse enää moista.
Ja kuka täällä muka vapaaehtoisesti luopuisi kahden kuukauden palkasta toisen hyväksi? Se olisi minulla melkein 10 000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sijaisille opetusalalla makseta lomarahoja?
No ei, kun se vakiopettaja palaa muka töihin kesäksi ja joululomaksi.
Olen vanhempainvapaalla, en saa kesältä palkkaa, mutta eipä saa sijainenkaan. Hänen työsuhteensa päättyi 31.5. Ihan turha syyttää opettajia siitä, että palaamme kesäksi, jos kaupunki tekee työsopimuksen vain lukukaudeksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajalla ole vaihtoehtoa. Se on kyllä ihan pakko palata kesäksi, jotta saa syksyllä jatkaa vapaata.
Eikä sijainen saisi kesältä palkkaa, vaikka opettaja ei palaisikaan. Sijaisen palkka maksetaan työsopimuksen mukaan, ja se on tehty jo vuotta aiemmin, työsuhteen päättymispäiväksi on sovittu 31.5. Jos opettaja ei palaisi, niin kunta säästäisi kun ei tarvitsisi maksaa kenellekään.
No ne rahat voisi mennä jollekin oikeasti tarvitsevalle! Juuri tuolla tavalla selittelemällä ahneet opettajat saavat hyvän omantunnon, vaikka oikeasti tyytyväisenä kahmimat toisen työllä ansaitsemat rahat itselleen.
Kenelle? Sossupummeilleko? Opettaja maksaa verot siinä kuin muutkin, ja niistä kustannetaan sosiaalitukia tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin opettaja (mitä EN ole) niin tekisin varmasti jonkun muun alan töitä kesäisin, vaikka saisin palkkaa kesäisin opettajana niin silti menisin kesäisin jonnekin muualle töihin eli saisin tuplaliksaa, jee!
Jos olisit opettaja niin hoksaisit että sen määräaikaisen kouluvuoden jälkeen et todellakaan jaksa painua heti toiseen työpaikkaan.
Määräaikaisuudet ovat erittäin raskaita koska koko ajan olet uudessa paikassa ja joudut pinnistelemään.
Höpöhöpö. Moni opettaja on niin laiska ettei viitsi tehdä kahta tai kolmea työtä päällekkäin tai limittäin tai peräkkäin. Itse kyllä jaksaisin plus ei mulla muutakaan tekemistä olisi kun ei ole perhettä, lapsia, puolisoa eikä edes lemmikkejä niin aika tylsää olisi vaan makoilla kotona tekemättå mitään. Sitäpaitsi eihän tuossa edes mene työtkään päällekkäin kun opettajqn kesäloma alkaa niin sitten alkaa toinen työ muualla ja kun se loppuu niin työt alkaa taas opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se menee muilla aloilla, onko lomat mahdollista pitää vanhempainvapaan päätteeksi?
No tuskin voi verrata. Muilla aloilla lomat tosiaan pidetään vanhempainvapaan jatkoksi, mutta opettajat keskeyttävät hoitovapaansa kesäksi, ovat kesälomalla ja palaavat takaisin hoitovapaalle kun koulut alkavat. Tämä on yleinen toimintatapa esimerkiksi isojen perheiden opettajavanhemmilla täällä Pohjois-Suomessa.
Koska opetusalalla ei voi pitää lomia kuin kesällä. Lukuvuoden aikana ei saa pitää lomaa. Tästä kyllä päästäisi, jos siirryttäisi vuosityöaikaan. Silloinkin tietysti suurin osa pitäisi lomansa koulujen loma-aikoina, mutta juuri näissä vanhempainvapaatapauksissa yms. olisi mahdollista pitää muulloinkin vapaan jatkoksi. Ja sijainenkin saisi lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit opettaja niin hoksaisit että sen määräaikaisen kouluvuoden jälkeen et todellakaan jaksa painua heti toiseen työpaikkaan.
Määräaikaisuudet ovat erittäin raskaita koska koko ajan olet uudessa paikassa ja joudut pinnistelemään.
Höpöhöpö. Moni opettaja on niin laiska ettei viitsi tehdä kahta tai kolmea työtä päällekkäin tai limittäin tai peräkkäin. Itse kyllä jaksaisin plus ei mulla muutakaan tekemistä olisi kun ei ole perhettä, lapsia, puolisoa eikä edes lemmikkejä niin aika tylsää olisi vaan makoilla kotona tekemättå mitään. Sitäpaitsi eihän tuossa edes men
Juuri kerrroit ettet ole opettjaa.
Minä olen ja teen määräaikaisuuksia.
Koko keväänä oli yhteensä neljä vapaapäivää.
Ja työurani tehnyt kahta kolmea hommaa päällekkäin. Nyt en jaksa.
Opettajan työ EI ole raskasta. Sä et ole raskasta työtä nähnytkäån. Kokeile vaikka siivoustyötä 7 päivånä viikossa klo 6-02 ja kato, vieläkö valitatko opettajan työn raskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ EI ole raskasta. Sä et ole raskasta työtä nähnytkäån. Kokeile vaikka siivoustyötä 7 päivånä viikossa klo 6-02 ja kato, vieläkö valitatko opettajan työn raskaudesta.
Oletko ollut koskaan opettajana?
Olen ollut siivoojana.
Se ei seuraa kotiin eikä sairaana tarvitse tehdä töitä.
Tuo opettajien lomakäytäntö on vanhentunut ja pitäisi uudistaa nykyistä työelämää vastaavaksi. Kenellä muulla työntekijäryhmällö on 2.5 kk kesäloma ilman velvoitteita, syysloma 1 vko, joululoma 2 vkoa ja hiihtoloma 1 viikko?
Ja työssäkäyvät perheet kärvistelevät alakoululaisten lomien kanssa kun ei ole mitään paikkaa mihin laittaa lapset kesällä. Miksei opettajille laiteta työssäolovelvoitetta esim viikko/kesä koululaisten ohjaamiseen. Mikään ylivoimainen ponnistus tuo ei olisi jos lapset voisivat olla esim klo 09-15 hoidossa omassa koulussa eri opettajien valvonnassa eikä kustannuksia juuri tulisi?
Muutama vuosi sitten joku ope päivitteli miten yhteiskunta ei järjestä koululaisille kesähoitoa, kunnes tajusi että keskustelee itsensä kanssa 😄
Ja vielä kehtaavat alistaa toista työntekijäryhmää ja hoidattaa lapsensa päiväkodissa kun ovat itse lomalla koko kesän.
Purralla ja Orpolla on sokea piste opettajien kohdalla, eikö kaikkien pitänyt osallistua talkoisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se menee muilla aloilla, onko lomat mahdollista pitää vanhempainvapaan päätteeksi?
No tuskin voi verrata. Muilla aloilla lomat tosiaan pidetään vanhempainvapaan jatkoksi, mutta opettajat keskeyttävät hoitovapaansa kesäksi, ovat kesälomalla ja palaavat takaisin hoitovapaalle kun koulut alkavat. Tämä on yleinen toimintatapa esimerkiksi isojen perheiden opettajavanhemmilla täällä Pohjois-Suomessa.
Koska opetusalalla ei voi pitää lomia kuin kesällä. Lukuvuoden aikana ei saa pitää lomaa. Tästä kyllä päästäisi, jos siirryttäisi vuosityöaikaan. Silloinkin tietysti suurin osa pitäisi lomansa koulujen loma-aikoina, mutta juuri näissä vanhempainvapaatapauksissa yms. olisi mahdollista pitää muulloinkin vapaan jatkoksi. Ja sijainenkin saisi lomansa.
Unohdit syysloman, joululoman ja hiihtoloman. Ne eivät ole kesällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sijaisille opetusalalla makseta lomarahoja?
No ei, kun se vakiopettaja palaa muka töihin kesäksi ja joululomaksi.
Olen vanhempainvapaalla, en saa kesältä palkkaa, mutta eipä saa sijainenkaan. Hänen työsuhteensa päättyi 31.5. Ihan turha syyttää opettajia siitä, että palaamme kesäksi, jos kaupunki tekee työsopimuksen vain lukukaudeksi kerrallaan.
Ette te myöskään tee mitään muuttaaksenne systeemiä. Rahat teille kyllä kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opetusalalla ei voi pitää lomia kuin kesällä. Lukuvuoden aikana ei saa pitää lomaa. Tästä kyllä päästäisi, jos siirryttäisi vuosityöaikaan. Silloinkin tietysti suurin osa pitäisi lomansa koulujen loma-aikoina, mutta juuri näissä vanhempainvapaatapauksissa yms. olisi mahdollista pitää muulloinkin vapaan jatkoksi. Ja sijainenkin saisi lomans
Ne hyvin harva pystyy pitää kokonaan lomina. Opetusta ei ole, mutta kokeita korjataan ja laaditaan ja muuta mitä ei tavallisina viikkoina ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajalla ole vaihtoehtoa. Se on kyllä ihan pakko palata kesäksi, jotta saa syksyllä jatkaa vapaata.
Eikä sijainen saisi kesältä palkkaa, vaikka opettaja ei palaisikaan. Sijaisen palkka maksetaan työsopimuksen mukaan, ja se on tehty jo vuotta aiemmin, työsuhteen päättymispäiväksi on sovittu 31.5. Jos opettaja ei palaisi, niin kunta säästäisi kun ei tarvitsisi maksaa kenellekään.
No ne rahat voisi mennä jollekin oikeasti tarvitsevalle! Juuri tuolla tavalla selittelemällä ahneet opettajat saavat hyvän omantunnon, vaikka oikeasti tyytyväisenä kahmimat toisen työllä ansaitsemat rahat itselleen.
Kenelle? Sossupummeilleko? Opettaja maksaa verot siinä kuin muutkin, ja niistä kustannetaan sosiaalitukia tarvitseville.
Muut saavat palkkaa työn tekemisestä, kesäksi töihin palaavat opettajat työtä tekemättömyydestä.
Ihan turha tuosta on valittaa ettei kesäajalta saa palkkaa. Tuo on ollut käytössä todella kauan joten pikemminkin ammatinvalintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jos ope aikoo olla vanhempainvapaalla esim 2 v, mikään ei estä häntä hakemasta 2 v joko yhdessä erässä tai kahdessa.
Asia tuli selväksi, opettajat syyttävät systeemiä siitä, että varastavat sijaisten kesälomat. Häpeää eivät ymmärrä tuntea, tai ainakaan sitä myönnä, vaikka pitäisi. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tuosta on valittaa ettei kesäajalta saa palkkaa. Tuo on ollut käytössä todella kauan joten pikemminkin ammatinvalintakysymys.
Normaalisti ihmisillä on palkallinen loma, poikkeuksena opettajien sijaiset, koska vakiopettajat törkeyksissään tulevat ja vievät toisen ansaitseman loman. Ei se vääryys siitä oikeaksi muutu, että niin on ollut jo todella kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se loma tulee kyllä ihan tarpeeseen. Parina kesänä olen tehnyt noin, tosin töitä vain 2-3 viikkoa. En harkitse enää moista.
Ja kuka täällä muka vapaaehtoisesti luopuisi kahden kuukauden palkasta toisen hyväksi? Se olisi minulla melkein 10 000e.
Niinpä. Kukapa luopuisi eduistaan jos ei ole pakko. Sama kuin suomenruotsalaisten paapominen, oletteko koskaan tavanneet mymmeliä joka toteaisi että nyt menee överiksi, moraali se on meilläkin?
Kyllä se on ulkopuolisten tehtävä tuo kyseenalaistaminen, tasa-arvon ja heikompien puolustamiseksi. Siksi tämmöiset keskustelut ovat tarpeen, vastustuksesta huolimatta.