Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon menee rahaa ruokaan kuukaudessa?

Vierailija
16.07.2025 |

Meillä kaksi lasta ja kaksi aikuista. 

ruokakauppaan noin 800-1100€ riippuen kuukaudesta. Olen yrittänyt saada summaa pienemmäksi, kun hirvittää laittaa noin paljon rahaa ruokaan. Meillä on siihen varaa, mutta tuntuu siltiki pahalta. Myös ruokahävikki on valitettavasti. 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee 150e, olen opetellut kilo/litrahinnat , sekä tiedän eron kaupan omilla tuotteilla ja voimakkaasti mainostetuilla tavaroilla. Suottapa minä maksan niitä mainoseuroja.

Ei ole minulla ruokahävikkiä, teen ruuat itse, en suosi einasruokia,,,siis mahdollisimman terveellisiä vain.

Miten usein syöt rasvaista kalaa, tuoretta parsakaalia, monipuolisesti hedelmiä , monipuolisesti marjoja - ei itse kerättynä - ym ym

Marjat kannattaa kerätä itse. Lohta saa säännöllisesti alle 15€/kg tiskiltä. Purkkisillikin käy rasvakalasta. Hedelmät ja vihannekset ovat edullisia, varsinkin kausituotteet.

Ihme uusavuttomuutta tuntuu usealla olevan edullisen ja terveellisen ravinnon hankkiminen.

Jos nautit siitä että kykit punkkien joukossa selkäsi paskaksi ensin matkustettuasi pari tuntia marjamettään ja etsittyäsi marjoja viitisen tuntia, niin onnea vaan ihanaan elämääsi. 

Vierailija
62/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee joka kuukausi 400-500 euroa ja asun yksin. Kamalaa.

Sama. Olen tt-tuella, en vaan pysty ruoasta säästämään. 

Jotenkin käsittämätöntä, että syö tuolla rahamäärällä. 

Jotkut meistä harrastaa esim salilla käyntiä ja tarvitsee sitä proteiinia enemmän kuin mummot. Ja syövät kalaa suositusten mukaan. 

Ei kukaan tarvitse ylettömiä määriä proteiinia. 

Kuules mummo, sinä et tiedä salilla käyvien miesten protskutarpeesta paskaakaan. Juuri ja juuri jaksat sen kirjan yöpöydältä nostaa syliin. 

Ihmiset syövät proteiinia nykyisin älyttömät määrät. Vedetään jauheiden kanssa jopa yli 2g painokilo kohden. Riittää 1g/kg vaikka olisi millainen himo liikkuja. Jos haluaa lihaksiaan ylen määrin kasvattaa niin max 1,5g painokiloa kohti. Silloin tuskin laskee ruokamenoja, jos elämäntapa on liikkuminen ja ruoka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja 19v lapseni: S-kauppaan 550-800/kk ja muutama Lidl-ostos päälle, ehkä 80-100/kk. Tuossa on ihan kaikki; myös talous- ja wc-paperit, pesuaineet ja koiranruoat. 

Jatkan vielä: Ostan hedelmiä ja vihanneksia niin paljon hävikkinä kuin pystyn Prismasta ja Lidlistä, syödään kasvispainotteisesti. Kalaa ostan, jos on punaisilla lapuilla eli 4-5x /kk, kananmunia menee 24 munan laatikko viikossa. Me ei tehdä hävikkiä, ostetaan sen verran mitä syödään. Syödään aika paljon kyllä kahdeksi naiseksi. Lihaa ei mene juuri yhtään.

Kiva. Itse en ole koskaan nähnyt Lidlissä tai Prismassa hävikkivihanneksiä. Ainoa hävikkituote on reissumies yms johon en koske. 

Vierailija
64/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee 150e, olen opetellut kilo/litrahinnat , sekä tiedän eron kaupan omilla tuotteilla ja voimakkaasti mainostetuilla tavaroilla. Suottapa minä maksan niitä mainoseuroja.

Ei ole minulla ruokahävikkiä, teen ruuat itse, en suosi einasruokia,,,siis mahdollisimman terveellisiä vain.

Miten usein syöt rasvaista kalaa, tuoretta parsakaalia, monipuolisesti hedelmiä , monipuolisesti marjoja - ei itse kerättynä - ym ym

Vitamiini purkeista noita suoja-aineita saa, tarvittaessa. 

Oliko provo vai ootko oikeasti noin tyhmä?

Miksi ei olisi näin? Voitko perustella, tyhmä? 

Vierailija
65/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika normi et 400 kauppaan ja 100-200 satunnaisiin lounaisiin yms kebappeihin. Ja siis yksin. Ja oon aina kuvitellut että halvasti elän 😃

Melko kalliisti elät. 

Vierailija
66/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja 19v lapseni: S-kauppaan 550-800/kk ja muutama Lidl-ostos päälle, ehkä 80-100/kk. Tuossa on ihan kaikki; myös talous- ja wc-paperit, pesuaineet ja koiranruoat. 

Jatkan vielä: Ostan hedelmiä ja vihanneksia niin paljon hävikkinä kuin pystyn Prismasta ja Lidlistä, syödään kasvispainotteisesti. Kalaa ostan, jos on punaisilla lapuilla eli 4-5x /kk, kananmunia menee 24 munan laatikko viikossa. Me ei tehdä hävikkiä, ostetaan sen verran mitä syödään. Syödään aika paljon kyllä kahdeksi naiseksi. Lihaa ei mene juuri yhtään.

Kiva. Itse en ole koskaan nähnyt Lidlissä tai Prismassa hävikkivihanneksiä. Ainoa hävikkituote on reissumies yms johon en koske. 

Joissakin Lidleissä tosiaan on ihan kunnon laatikoita hävikkiheviä. Ihse en ole ksokaan onnistunut bongaamaan.

Vierailija
67/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat kannattaa kerätä itse. Lohta saa säännöllisesti alle 15€/kg tiskiltä. Purkkisillikin käy rasvakalasta. Hedelmät ja vihannekset ovat edullisia, varsinkin kausituotteet.

Ihme uusavuttomuutta tuntuu usealla olevan edullisen ja terveellisen ravinnon hankkiminen.

Kai olet katsonut purkkisillin kilohinnan?

Ja katsotaanpa tämän hetken kausituotteita: parsakaali 4,5 e kg. Herneet 8 e kg, porkkanat 3 e kg. Kaikkea muuta kuin halpaa. 

Vierailija
68/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 e kg lohi on mielestäsi halpaa köyhän ruokaa???

Vierailija
69/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nytkö pitää hävetä, että tykkää kerätä marjoja ja saada ulkoliikuntaa... Asutte vissinki jossain kehän sisäpuolella?

Vierailija
70/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee joka kuukausi 400-500 euroa ja asun yksin. Kamalaa.

Sama. Olen tt-tuella, en vaan pysty ruoasta säästämään. 

Jotenkin käsittämätöntä, että syö tuolla rahamäärällä. 

Jotkut meistä harrastaa esim salilla käyntiä ja tarvitsee sitä proteiinia enemmän kuin mummot. Ja syövät kalaa suositusten mukaan. 

Ei kukaan tarvitse ylettömiä määriä proteiinia. 

Kuules mummo, sinä et tiedä salilla käyvien miesten protskutarpeesta paskaakaan. Juuri ja juuri jak

Ok, mummo. 

Vierailija
71/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitamiini purkeista noita suoja-aineita saa, tarvittaessa. 

Oliko provo vai ootko oikeasti noin tyhmä?

Miksi ei olisi näin? Voitko perustella, tyhmä? 

Tyhmä se on näköjään oikeasti.

Vierailija
72/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nytkö pitää hävetä, että tykkää kerätä marjoja ja saada ulkoliikuntaa... Asutte vissinki jossain kehän sisäpuolella?

Täytyy ymmärtää että av on ainoa ollut ikääntyneiden maalaisakkojen palsta. 

Vierailija
73/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet katsonut pu

Täällä parsakaali 7,40e/kg ja herneet 14,60e/kg.

Vierailija
74/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin syököön niin halvalla kuin lystää ja kasvattakoon vaikka itse kaiken ruokansa. Joka tapauksessa nelihenkiseltä perheeltä menee hyvinkin normaalisti ruokakauppaan 800 - 1100€ kuukaudessa.

Vierailija
75/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

380€ kk ja neljä henkilö perheessä. Kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Enempää ei ole varaa laittaa rahaa ruokaan. Kasvikset ja hedelmät jää kauppaan.

Tollo, nehän juurikin ovat halpoja.

Vierailija
76/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarissa kotimainen parsakaali 5,99€/kg ja kukkakaali 4,59€. Suomalaisia herneitä saa pakasteena 4€/kg. Eli mitä vattua nyt taas?

77/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian paljon otin nyt tavoitteekseni 400e ja 200e laitan rahastoon

Niin, vanhana sitä nauttii niistä rahoista 🤣😆

Vanhana niillä rahoilla ostaa palveluita.

Kyllä se on kuule nähty. Vanhana käytännössä jokainen entinen palkansaaja on pihi. 

No sitten ne pihit on ilman palveluita tai valjastavat lapsensa ja lapsenlapsensa työjuhdiksi. Meinaatko, että tulevaisuudessa mikään vanhusten palvelu on ilmainen tai edes edullinen? Ei ole nytkään, mutta koko ajan siirretään yhä useampia palveluita yksityiselle. Siis ettei saa julkiselta edes rahallakaan. 

Vierailija
78/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet katsonut pu

No voi hyvänen aika, eihän niitä kilotolkulla tarvitse ostaa.

Vierailija
79/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarissa kotimainen parsakaali 5,99€/kg ja kukkakaali 4,59€. Suomalaisia herneitä saa pakasteena 4€/kg. Eli mitä vattua nyt taas?

Jos ei maistu, niin osta ulkomaista tai kasvata itse.

Vierailija
80/86 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupasta itselleni ja aikuiselle pojalleni viikoksi

Nautajauheliha 10% 400gx2, kylmäsavulohi 150gx2, broilerisuikaleita 700g, nakkipaketti, kalapuikot 2pkt, porsaan niskaa 1 kg perunat 2kg, keittojuurekset, kirsikkatomaattirasiax3, suippopaprikapussix2, kurkkux2. Jääsalaattix2, sipuli, valkosipuli, salaattijuustokuutiot, edam juustosiivut, leikkelekinkku 300g, oivariini 400g, voi 500g, pasta 1kg, riisi 1kg, proteiinirahkat 6 kpl, viili 6 kpl, marjakeitto 1l, jogurtti 1l, kerma x3, omenamehu 2l, maito 4l, sämpylät, ruissiivut 800g näkkileipä 250g, banaanit 1 kg.

Maksoi 120e. Ihan hyvin syö ja noista jää ainakin pastaa, riisiä, voita seuraavallekin viikolle. Jauhelihasta tulee ainakin kastike ja kiusaus, possusta teen nyhtöpossua ja sitä syödään ainakin yhtenä pääruokana ja jää leivän päällekin syötäväksi. Kylmäsavulohipastaa, nakkikeittoa, kalapuikot, broilerikastiketta saa useamman annoksen. Isosta ruisleivästä meni puolet pakasteeseen, kun on sämpylääkin.

Hävikkiä ei tule. Syödään ruoat täysrasvaisina esim viilit ja juustot. Paistan voissa ruoat. Hedelmät ei juuri maistu. Edellisiltä viikoilta on jäljellä kasviksia, jauhoja, mausteita, puurohiutaleita ja pakasteessa marjoja, porkkanapihvejä, ranuja ja jotain pakastevihanneksia.