Jos mä sijoitan vaikka 10000€ rahojani johonkin rahastoon niin voinko menettää sen jos pörssit romahtaa?
Kommentit (167)
Ei, mulla näkyi jotain ihme jättö ja otto jne. Vaikken ollut itse tehnyt yhtään mitään. Lähetin kaikki kuvakaappaukset verottajalle että keksi siitä sitten jotain. Vaikka kuinka selität, en tule ikinä palaamaan osake sijoittamiseen
Hajautus, useiden vuosien sijoitushorisontti ja salkun jatkuvan veivauksen välttäminen --} eläkkeelle KESKIMÄÄRIN vuosia ennen tuuliviiriä ja pelaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulla näkyi jotain ihme jättö ja otto jne. Vaikken ollut itse tehnyt yhtään mitään. Lähetin kaikki kuvakaappaukset verottajalle että keksi siitä sitten jotain. Vaikka kuinka selität, en tule ikinä palaamaan osake sijoittamiseen
Ihan totta, että jos yksinkertaiset laskutoimitukset tuntuvat kovin hankalilta, kannattaa hermojen säästämiseksi sijoittaa muualle kuin osakkeisiin. Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että osakesijoittaminen olisi muille niin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, että jos yksinkertaiset laskutoimitukset tuntuvat kovin hankalilta, kannattaa hermojen säästämiseksi sijoittaa muualle kuin osakkeisiin. Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että osakesijoittaminen olisi muille niin hankalaa.
Ihan kuin tuo mun haukkuminen saisi minua yhtään enempää kiinnostumaan asiasta ja se vie aika huimasti pohjat noilta sun vakuutteluiltakin. Käytöstavat. Odotahan kun löydät itse omista osakepapereistasi tietämättäsi termejä jättö irrotus, osakeanti ap otto, emissio ap jättö, lunastus ap otto jne.
Vierailija kirjoitti:
Voit menettää jopa kaiken pahimmillaan.
ei voi luottaa mihinkään
Romahduksessa ei menetä yhtään mitään vaan vasta myydessä tappiolla. Lähes aina kaikki "romahdukset" palautuvat takaisin ja entistä korkeammalle. Paras neuvo mitä voin antaa aloittelijoille on se, että älkää panikoiko ja parasta on yleensä olla tekemättä yhtään mitään. Oma salkkuni alkoi kasvaa vasta ymmärrettyäni tämän.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit osakevälittäjältäsi kysyä mitä ne tarkoittavat tai vaikka ChatGPT:ltä, mutta niille ei tarvitse tehdä mitään.
En kyllä mitään rahastosijoittamista voi suositella. Itselläni on vain suoria osakkeita kotimaasta, Euroopasta ja USA:sta. Kannattaa ostaa 10-15 osaketta tunnettuja yrityksiä ja etenkin niitä joita itse käyttää. Esimerkkinä omistan Nordeaa, Keskoa, Elisaa jne. Nämä myös maksavat hyvää osinkoa. Ajan VW:llä joten omistan myös VW:n osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin tuo mun haukkuminen saisi minua yhtään enempää kiinnostumaan asiasta ja se vie aika huimasti pohjat noilta sun vakuutteluiltakin. Käytöstavat. Odotahan kun löydät itse omista osakepapereistasi tietämättäsi termejä jättö irrotus, osakeanti ap otto, emissio ap jättö, lunastus ap otto jne.
Olen sijoittanut osakkeisiin jo 15 vuotta, enkä ole törmännyt ongelmiin, vaikka tässä vuosien kuluessa on ollut niin splittejä kuin tapauksia, joissa firma on ostettu kokonaan ulos pörssistä.
Voi toki olla, että Nordnetin raportit ja näytöt ovat epäselvempiä kuin mitä Nordea tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit osakevälittäjältäsi kysyä mitä ne tarkoittavat tai vaikka ChatGPT:ltä, mutta niille ei tarvitse tehdä mitään.
No kyllähän tarvitsi, siinä se ongelma oli kun piti verottajalle ruveta selvittämään näitä asioita. Siihen aikaan, pari vuotta sitten, ei ollut mitään Chat GPT:tä jolta kysyä eikä Nordnet tarjoa tällaisia palveluja millekään piensijoittajille että selitähän termejä. Voin luetella lisää mitä silloin yhtäkkiä ilmestyi omiin osakepapereihin (voi olisikin ollut vaan osto, osinko, ennakonpidätys ja myynti niin en todella valittaisi vaan): osinko ap jättö, vahto ap-otto, vaihto ap-jättö, desim. kirjaus-otto, desim. uloskirjaus kät, sitten yhtäkkiä vaihtuu kokonaan nimi toiseksi. Tämä oli se kun luulin ostaneeni englantilaista lääkefirmaa ja lopuksi jouduin meklaria käsin pyytämään myymään ostoni pois kun se olikin jotenkin siirtynyt Saksan pörssiin jota Nordnet ei edes välitä.
Vierailija kirjoitti:
Menetyksesi suuruus riippuu tietenkin myös sinusta itsestäsi, milloin realisoit sijoituksesi.
Tai milloin rahasto suljetaan (Venäjärahasto) ja menetät sillä tavoin rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että osa Suomalaisista on vaan niin pienellä älykkyysosamäärällä varustettuja että mielestäni kaikilla Suomalaisilla ei pitäisi olla edes äänioikeutta. Näin se vaan menee. Jos katsotaan esim. Viime vaaleja jossa piti laittaa äänestysnumero kahteen eri väriseen lappuun eli kunta vaalilappuun kuntavaaliehdokkaan numero ja aluevaalilappuun aluevaaliehdokkaan numero. Yllätys yllätys tämäkin tehtävä oli osalle Suomalaisista ylivoimaisen vaikea pala purtavaksi.
Sama juttu näiden rahastojuttujen kanssa mitä tästä viestiketjusta on saanut lukea.
Jos on lusikalla anettu niin ei voi kauhalla vaatia. Älkää pistäkö rahojanne rahastoihin tai osakkeisiin. Eläkää köyhinä loppuelämänne ja valittakaa kuinka porvari riistää teitä vaikka yhtä hyvin voisitte olla parinkymmenen vuoden päästä vauraita. Ette välttämättä rikkaita mutta vauraita jos nyt aloittaisitte säännöllisen rahastosäästämisen tai osakesääst
Ja sinullekin opiksi, suomalainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Vain maa Suomi kirjoitetaan isolla. Kaikki kansalaisuudet pienellä.
Vierailija kirjoitti:
Romahduksessa ei menetä yhtään mitään vaan vasta myydessä tappiolla. Lähes aina kaikki "romahdukset" palautuvat takaisin ja entistä korkeammalle. Paras neuvo mitä voin antaa aloittelijoille on se, että älkää panikoiko ja parasta on yleensä olla tekemättä yhtään mitään. Oma salkkuni alkoi kasvaa vasta ymmärrettyäni tämän.
Paino sanoilla "lähes kaikki". On myös rahastoja ja osakkeita, jotka eivät ikinä nouse samoille huipuille, missä joskus olivat. Rahastoja myös suljetaan varoittamatta, yrityksiä menee konkurssiin jne. jne. Siksi ei ikinä pidä sijoittaa vain yhteen. Pitää hajauttaa ja vielä kerran hajauttaa. Ajallisesti ja maantieteellisesti myös.
Ostin korona dropista finnairia, sitten tuli ukrainan sota ja viimeisena lakkosekoilut. - 94% talla hetkella,nouseeko mun elinaikana....
"Paitsi sulla näkyy siellä sun omissa omistuksissa ne molemmat splitatut puolet ja toisen arvoa ei löydy mistään dokumenteista"
Jos olen alunperin ostanut 50 kpl jotain osaketta hintaan x ja osake on sen jälkeen splitattu kahdeksi, niin saattaa hyvinkin olla, että palveluntarjoajan järjestelmässä minulla näkyy 50 osaketta hintaan x ja 50 saman firman osaketta, joiden hankintahinta on 0. Mutta ihan alakoulun 3. luokan matematiikalla pystyn tuosta helposti laskemaan, että minulla on 100 osaketta, joista yhden todellinen hankintahinta on x/2.