Kaverin tytär ihastunut?
Luulen, että kaverin teini-ikäinen tytär on ihastunut minuun. Tytön käytös muuttui joskus viime syksynä. Aina kun kävin heillä, tuli juttelemaan ja roikkumaan minun ja isänsä seuraan. Oli selvästi meikannut yms. jos tiesi minun olevan tulossa. Ja ainakin kerran kävi vaihtamassa vaatteet kun tulin käymään (isänsä ihmetteli ääneen vaatteiden vaihtumista). Olen kuskannut tyttöä harrastuksiin, ja näitä kyytipyyntöjä alkoi tulemaan useammin. Olen nyt järjestänyt niin, että kyytejä annan vain silloin kun tytöllä on muita kavereita mukana. Samoin olen vähentänyt heillä kotona käymistä, tai käyn silloin kun tyttö on esim. koulussa. Mutta nyt keväällä hän alkoi seuraamaan minua somessa. Ja lähettelee viestejä somen kautta. Yritän vastailla neutraalisti. Tätä on hirveän vaikea selittää tekistiksi, mutta sitä vain tietää että tytön käytös on muuttunut, ja en usko että kuvittelen. Viime viikonloppuna tyttö ilmestyi "sattumalta" paikkaan missä minä olin (selvisi somesta). Jutteli ja hengaili. Eilen selvisi, että vanhemilleen oli kertonut olevansa kavereiden kanssa ihan eri paikassa, eli oli valehdellut kotona.
Minua pelottaa, että tyttö tekee sellaisen siirroon, että joudun torjumaan hänet suoraan. En haluaisi loukata tai suututtaa tyttöä. Vaikea arvioida miten teini-ikäinen käyttäytyy tullessaan torjutuksi. Asia on sen verran hankala etten haluaisi jutella tytön vanhemmille, saattaisi kuulostaa oudolta. Ja sen voin sanoa, että en ole tehnyt mitään mikä rohkaisisi tyttöä.
Mitä luulette, meneekö tämä ajan kanssa ohi, tai mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (183)
"Todella hölmöjä neuvoja. Ap antaisi itsestään aivan mielipuolisen kuvan, jos kertoisi vanhemmille, että tyttö ilmestyi paikalle tapaamaan minua. Eihän sitä voi mitenkään todistaa ja se olisi tytön tarpeetonta nolaamista.
Ei vanhempia tähän pidä mitenkään sotkea. Siitä koituu vain vaikeuksia, kun homma hoituu vain lopettamalla tytön kuskailut ja vastailun hänen viesteihinsä. Ap voi tavata kaveriaan muualla kuin missä tyttö on tai vähentää kaverinkin tapaamista, kunnes tilanne rauhoittuu.
Ei tästä kannata mitään isoa spektaakkelia rakentaa, vaan rauhoittaa tilanne ja toivoa, etteivät nuo viestittelyt kantaudu vanhempien korviin. Jos niin tapahtuu, on sitten pakko käydä asiaa läpi vanhempien kanssa. Pelkkä viestittely tuskin voi johtaan mihinkään rikosilmoitukseen, jos siellä ei tosiaan ole mitään, minkä voi tulkita groomaukseksi.
Kyllä ap minusta on oikeassa pelätessään mitä kaikkea voi seurata, koska nämä ovat aika vakavia asioita, jos maine pilataan, vaikkei mitään rikollista ole tapahtunut."
Ehdottomasti pitää "sotkea" vanhemmat tähän, nimenomaan siksi, että kyseessä alaikäinen ja siksi, että muiden aikuisten on tiedettävä AP:n olevan asiasta ahdistunut, koska muuten tyttö voi torjutuksi tulemisesta nolostuneena kääntää asian AP:ta vastaan ja väittää tämän olleen asiaton. AP:no ei tarvitse sanoa, että hei, teidän tyttö tykkää musta väärällä tavalla, vaan voi vaan kertoa suoraan mitä tyttö on tehnyt ja sanoa tytöllekin, että aina kun viestittelet minulle, niin näytön ne viestit sinun isälle ja aina soitat isälle tytön nähden, kun hän tulee moikkaamaan kustumatta. Tosiaan, ei tarvitse sanoa miksi tätä tekee. Itse ehdottomasti haluaisin tietää jos lapseni tekisi tällaista. Miettimään jos tyttö oppii tällaisille tavoille ja alkaa tekemään tuntemattomille tätä samaa tai jollekin, jolla on pahat aikeet. Siksi ne keskustelut on käytävä nyt eikä myöhemmin. Tässä ei nyt suojella AP:ta vaan tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvennys viikonlopusta. Olin siis julkisella paikalla tapahtumassa, mihin tyttö tuli hengailemaan ja juttelemaan mun kanssa. Tyttö ei siis tullut mun kotiin tms. paikkaan missä oltaisiin oltu kahdestaan.
ap
Valehteli kuitenkin vanhemmilleen päästäkseen sinne, eli se on kerrottava. Ei tarvitse sanoa, että joo, selkeästi minun takia tuli sinne, vaan että tiesittekö että oli siellä ja että menit tilanteesta hämillesi.
Ja jos myöhemmin ap:n kaverille paljastuu tämä tilanne niin ehkä kaveri ihmettelee miksi ap ei maininnut mitään.
Ap:n ei pitäisi olla kavereidensa lapsista niin kiinnostunut, että kiinnittäisi huomiota missä hänet on milloinkin tavannut. Se on normaalia eikä teinien menemisten kyyläily. Ap ei huomaisi koko tyttöä, ellei olisi tätä tilannetta.
Käy kysymässä myös ylikseltä neuvoa. Voit saada vähän erityyppisiä vastauksia.
Ihastus loppuu itsestään, kun löytää omanikäisen poikakaverin. Ei nyt mun mielestä tarvi mitenkään kylmäkiskoisesti suhtautua, ihan normaalisti niinkuin kehen tahansa muuhunkin samanikäiseen nuoreen. Ehkä viesteihin lakkaisin vastaamasta, mutta ei nyt tarvi mitenkään tympeä olla kun näette. Oon itsekin ollut nuorena ihastunut vanhempieni kavereihin, ja kun oon löytänyt omanikäistä seuraa niin vaihe on jäänyt pois. Anna olla ihastunut. Ketä se haittaa? Jos tyttö tekee aloitteen, torjut nätisti ja kerrot, että hän on mukava ja kiva tyttö, mutta todellakin liian nuori sinulle. Ja toivot hänelle kaikkea hyvää, ja että hän löytää vielä varmasti omanikäisensä kumppanin.
Kyllä tuon ikäisenä voi oikeasti ihastua ja rakastua. Samalla teinirakkaustiellä olen itse ollut jo yli kolme vuosikymmentä.
Nämä, jotka kehottaa olemaan kertomatta vanhemmille, on itse jotain predatoreja, jotka hyötyy siitä, että pidetään tällaiset jutut salassa. Päivänvaloon vaan, AP. Useiden aikuisten tietoon. Tietävät vanhemmat paremmin vahtia lastaan ja selvitellä mistä tässä on kyse.
Eipä olisi mulla tullut teininä mieleenkään kiinnostua isäni kavereista eikä tullut mieleenkään tsekkailla somesta, vaihtaa vaatteita ym kun tulee kylään. Ihme pervoja nykyajan pennut.
"Ehdottomasti pitää "sotkea" vanhemmat tähän, nimenomaan siksi, että kyseessä alaikäinen ja siksi, että muiden aikuisten on tiedettävä AP:n olevan asiasta ahdistunut, koska muuten tyttö voi torjutuksi tulemisesta nolostuneena kääntää asian AP:ta vastaan ja väittää tämän olleen asiaton. AP:no ei tarvitse sanoa, että hei, teidän tyttö tykkää musta väärällä tavalla, vaan voi vaan kertoa suoraan mitä tyttö on tehnyt ja sanoa tytöllekin, että aina kun viestittelet minulle, niin näytön ne viestit sinun isälle ja aina soitat isälle tytön nähden, kun hän tulee moikkaamaan kustumatta. Tosiaan, ei tarvitse sanoa miksi tätä tekee. Itse ehdottomasti haluaisin tietää jos lapseni tekisi tällaista. Miettimään jos tyttö oppii tällaisille tavoille ja alkaa tekemään tuntemattomille tätä samaa tai jollekin, jolla on pahat aikeet. Siksi ne keskustelut on käytävä nyt eikä myöhemmin. Tässä ei nyt suojella AP:ta vaan tyttöä."
No millä tavalla vanhemmat tähän voi sotkea mainitsematta epäilyjä siitä, että tyttö on ihastunut? Ja se kuulostaa sekopäiseltä niin kauan kunnes asiasta on mustaa valkoisella. Nyt on vain epämääräistä kuten epäily siitä, että tyttö tuli tapahtumaan siksi, että ap oli siellä tai viestittelyjä. Emme me kommentoijatkaan voi tietää onko oikeasti tilanne se, että tyttö on ihastunut.
Kyseessä on normaali vaihe tytön psykoseksuaalisessa kehityksessä, idolivaihe, on vahingollista tytön kehitykselle nostaa asia esille niin kuin kyseessä olisi jotain aivan hirveää ja vaarallista. Ihmettelen, jos vanhempana haluat antaa tytölle nolaamisen viattomasta ihastuksesta. En olisi ikinä antanut vanhemmilleni anteeksi, jos he olisivat toimineet noin.
Ja mitä tulee vaarallisiin setiin, niitä jokainen teini tapasi jo ennen nettiä, oma opettajamme oli teinitytöistä kiinnostunut tyyppi. On outo ajatus, että ajattelet tytön viattoman ihastuksen johtavan siihen, että hän olisi helppo pervosetien uhri, koska kyseessä on täysin eri asia. En ollut yhdenkään pervosedän uhri eikä ihastus vanhempaan mieheen tarkoita sitä.
Lasta ja nuorta ei pitäisi koskaan nolata ja vielä tässä tapauksessa se olisi ihastuksen silmin ja sen johdosta. Sillä olisi kauaskantoiset seuraukset vanhempien ja lasten suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka kehottaa olemaan kertomatta vanhemmille, on itse jotain predatoreja, jotka hyötyy siitä, että pidetään tällaiset jutut salassa. Päivänvaloon vaan, AP. Useiden aikuisten tietoon. Tietävät vanhemmat paremmin vahtia lastaan ja selvitellä mistä tässä on kyse.
Nimenomaan näin. Ei sen lapsen tarvi tietää että vanhemmat tietää. Eikö se juuri ole vastuullista kertoa sille kaverille että tytär on hieman "rasittava". Toki niitä vanhempiakin on moneen junaan mutta ainaiin itse olisin kiitollinen jos kaveri kertoisi suoraan epäilemistään asioista. Pysyisin paremmin kartalla missä mennään. Teineillä kun asiat voivat mennä supernopeasti aivan väärään suuntaan.
M
Vierailija kirjoitti:
Ihastus loppuu itsestään, kun löytää omanikäisen poikakaverin. Ei nyt mun mielestä tarvi mitenkään kylmäkiskoisesti suhtautua, ihan normaalisti niinkuin kehen tahansa muuhunkin samanikäiseen nuoreen. Ehkä viesteihin lakkaisin vastaamasta, mutta ei nyt tarvi mitenkään tympeä olla kun näette. Oon itsekin ollut nuorena ihastunut vanhempieni kavereihin, ja kun oon löytänyt omanikäistä seuraa niin vaihe on jäänyt pois. Anna olla ihastunut. Ketä se haittaa? Jos tyttö tekee aloitteen, torjut nätisti ja kerrot, että hän on mukava ja kiva tyttö, mutta todellakin liian nuori sinulle. Ja toivot hänelle kaikkea hyvää, ja että hän löytää vielä varmasti omanikäisensä kumppanin.
Hyvä kommentti. Itse tilanteessa olleena neuvoin käyttäytymään kuten oma ihastukseni käyttäytyi, mutta eihän se tosiaan välttämätöntä ole. Se vain oli nopea keino saada ihastus laantumaan. Ehkä hellavaraisempi keino on parempi tytön itsetunnolle, jos se on hauras. Itse en tuosta sen kummemmin vahingoittunut, kun ihastukseni vain katkaisi "suhteemme" kuin leikaten. Pidin häntä eräänlaisena mentorina eli suhteemme oli kyllä hieman läheisempi kuin ap:n ja tytön suhde.
Lopetan someviesteihin vastaamisen, se kuulostaa fiksulta. Mutta en kyllä tässä vaiheessa puhu vanhemmille mitään. Se olisi tosi outo keskustelu. Ja ennen kaikkea en halua tytölle mitään harmia tai nolaamista. Pidän asiallisen linjan ja toivon, että vaihe menee ohi ja tytölle jää hyvät fiilikset.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Ei sen lapsen tarvi tietää että vanhemmat tietää. Eikö se juuri ole vastuullista kertoa sille kaverille että tytär on hieman "rasittava". Toki niitä vanhempiakin on moneen junaan mutta ainaiin itse olisin kiitollinen jos kaveri kertoisi suoraan epäilemistään asioista. Pysyisin paremmin kartalla missä mennään. Teineillä kun asiat voivat mennä supernopeasti aivan väärään suuntaan.
M
Millä tavalla ihastus vanhempaan mieheen on menemistä väärään suuntaan? Kyseessä on täysin normaali psykoseksuaalisen kehityksen vaihe, voit katsoa mistä tahansa tietokirjasta, jos et minua usko. Tai kysyä tekoälyltä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan someviesteihin vastaamisen, se kuulostaa fiksulta. Mutta en kyllä tässä vaiheessa puhu vanhemmille mitään. Se olisi tosi outo keskustelu. Ja ennen kaikkea en halua tytölle mitään harmia tai nolaamista. Pidän asiallisen linjan ja toivon, että vaihe menee ohi ja tytölle jää hyvät fiilikset.
ap
Hyvä linjaus.
T. Se 14v. vanhempaan mieheen ihastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Millä tavalla ihastus vanhempaan mieheen on menemistä väärään suuntaan? Kyseessä on täysin normaali psykoseksuaalisen
Tiedän tapauksen jossa teinin rakkaussuhde (kahden teinin välinen) päättyi onnettomasti. Tämä teinityttö päätti vanhempien ollessa autuaan tietämättömiä elämänsä. Sitä tarkoitan että parempi antaa infoa mahdollisimman ajoissa jotta vanhemmat voivat tukea teiniään tunnekriiseissä. Yksittäistapaus mutta kaikki on mahdollista.
Sano ohimennen, että olet löytänyt kumppanin.
Näytä penseältä ja tylsistyneeltä tytön seurassa.
Pyydä sun kaveri joksikin aikaa sun luo kylään.
Miten hemmetissä joku aikuinen voi edes pitää alaikäisiä someseuraajia? Okei ymmärrän omat lapset ja sukulaiset.
Hyi helvetti, kaikkea sitä! Juuri tällaisen säädön vuoksi - viittaamatta keneenkään tai mihinkään - koko ihmisyys kuvottaa minua! Jatkuvaa säätöä perkele!
Se tyttö on ihan kiimassa sinun pimppiin!
Aloitus voisi olla "naiset, selittäkää taaaaaaas itsenne pyhimyksiksi ja miehet piruiksi"
Ja jos myöhemmin ap:n kaverille paljastuu tämä tilanne niin ehkä kaveri ihmettelee miksi ap ei maininnut mitään.