Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin tytär ihastunut?

Vierailija
16.07.2025 |

Luulen, että kaverin teini-ikäinen tytär on ihastunut minuun. Tytön käytös muuttui joskus viime syksynä. Aina kun kävin heillä, tuli juttelemaan ja roikkumaan minun ja isänsä seuraan. Oli selvästi meikannut yms. jos tiesi minun olevan tulossa. Ja ainakin kerran kävi vaihtamassa vaatteet kun tulin käymään (isänsä ihmetteli ääneen vaatteiden vaihtumista). Olen kuskannut tyttöä harrastuksiin, ja näitä kyytipyyntöjä alkoi tulemaan useammin. Olen nyt järjestänyt niin, että kyytejä annan vain silloin kun tytöllä on muita kavereita mukana. Samoin olen vähentänyt heillä kotona käymistä, tai käyn silloin kun tyttö on esim. koulussa. Mutta nyt keväällä hän alkoi seuraamaan minua somessa. Ja lähettelee viestejä somen kautta. Yritän vastailla neutraalisti. Tätä on hirveän vaikea selittää tekistiksi, mutta sitä vain tietää että tytön käytös on muuttunut, ja en usko että kuvittelen. Viime viikonloppuna tyttö ilmestyi "sattumalta" paikkaan missä minä olin (selvisi somesta). Jutteli ja hengaili. Eilen selvisi, että vanhemilleen oli kertonut olevansa kavereiden kanssa ihan eri paikassa, eli oli valehdellut kotona. 

Minua pelottaa, että tyttö tekee sellaisen siirroon, että joudun torjumaan hänet suoraan. En haluaisi loukata tai suututtaa tyttöä. Vaikea arvioida miten teini-ikäinen käyttäytyy tullessaan torjutuksi. Asia on sen verran hankala etten haluaisi jutella tytön vanhemmille, saattaisi kuulostaa oudolta. Ja sen voin sanoa, että en ole tehnyt mitään mikä rohkaisisi tyttöä.

Mitä luulette, meneekö tämä ajan kanssa ohi, tai mitä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihastumista on hyvä opetella sinuun, koska olet turvallinen aikuinen. Ei tytöt ajattele sinua ikään kuin oikeana ihastuksensa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Älä tee mitään typerää ainakaan. 

Voihan se olla ihastunut ihan oikeasti. Miksi ette auta tätä miestä vaan väheksytte ongelmaa. Välttele, älä ole koskaan hänen kanssa kahdestaan missään. Ihastus menee ohi ajan kanssa.

Mitä apua hän tarvitsee? 

Olen mies enkä edes ymmärrä mikä aloittajan ongelma on? Jos minulle joku 14-vuotias alkaisi lähettelemään viestejä en edes alkaisi vastailemaan. Eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvää, että olivat tytön syyt mitkä tahansa, ei aikuinen mies vaivaa päätään teinitytön tekemisillä. Ei minua ainakaan teinitytöt kiinnosta niin, että alkaisin viestittelemään heidän kanssaan saati edes pohtimaan olisiko tyttö minuun ihastunut. Teinien ihastukset menee ja tulee.

Vierailija
22/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harlekiinisatu mummon kellarista.

Sinä et tiedä, meikkaako hän yleensä. Tarinasi on taas täynnä setäkliseitä ja mielikuvityspaskaa, jonka olet lukenut joltain toiselta huonolta kirjoittajalta, kuitenkin itseäsi paremmalta.

Myös pikkasen liikaa American Beauty-elokuvaa lainattu. Muistatko, miten päähenkilö kuoli? Kaveri ampui. 

Olen pyörinyt sen verran paljon heidän kotonaan, että tiedän hyvin miten perhe pukeutuu ja käyttäytyy kotona. Jos tyttö ei ole tiennyt, että olen tulossa, siellä ollaan pieruverkkareissa (mitä nyt on pari kertaa käynyt vaihtamassa vaatteita). Jos tietää, että olen tulossa, vastassa on viimeisen päälle meikattu ja laittaunut tyttö. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ohi, jos on edes alkanutkaan muualla kuin setämiehen mielikuvituksessa.

Arvaa olenko miettinyt kuvittenko koko homman. Mutta tuo viime viikonloppu oli herätys, tytöllä ei pitäisi olla mitään syytä olla kertomatta kotona jos olisi tavannut minut. 

ap

Ahdistelijoist ei aina kerrota. Odotas kun se sen kertoo, nenäsi vaihtaa paikkaa.

Minä ahdistelija? Tyttö tuli ihan itse viikonloppuna tapaamaan minua salaa vanhemmiltaan. Minulla ei ollut mitään osuutta siihen.

ap

Oli. Et hätistänyt häntä pois etkä soittanut vanhempaa hakemaan.  Kusessa oot

Noin ap:n kaveri näkee asian ja silloin käy tam tam. Pam pam.

Vierailija
24/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa, että tyttö tekee sellaisen siirroon, että joudun torjumaan hänet suoraan. En haluaisi loukata tai suututtaa tyttöä. Vaikea arvioida miten teini-ikäinen käyttäytyy tullessaan torjutuksi.

Todennäköisesti nolostuu eikä halua enää puhua sinulle ainakaan vähään aikaan. Eikä sinun tarvitse olla siitä huolissasi. Tuollaiset pettymykset kuuluvat teini-ikään. Se, että oppii, ettei kaikkea ja kaikkia voi saada, on osa aikuistumista. Tyttö ei mene siitä rikki, jos et pyri tarpeettomasti loukkaamaan häntä. (Esim. voit ja sinun pitääkin sanoa hänelle että ei kiinnosta, mutta sinun ei tarvitse sanoa mitään tyyliin "ketä tuollainen kiinnostaisi".)

Teet vain torjunnan rauhallisesti ja asiallisesti. Sinä olet tilanteessa aikuinen. Sinun ei tarvitse selitellä mitään, "ei" riittää. Tarvittaessa voit sanoa että kuule, en rupea tästä enempää keskustelemaan, anna minun olla.

Todennäköisemmin kuitenkin menee ajan kanssa ohi etkä edes joudu tilanteeseen, jossa sinun pitäisi sanallisesti torjua tyttö. Kuten tuossa on todettu, niin usein aikuisiin ihastuminen on lähinnä jonkinlaista "harjoittelua", jonka ei oikeastaan ole tarkoituskaan johtaa mihinkään.

Vierailija
25/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulostaa tutulta. Juuri jonkinlaista ihailua tai jotain sellaista. Ja eihän tuon ikäinen varmaan edes osaa ajatella ihastumista seksuaalisena. Mutta minua hirvittää se, että hän keksii tehdä jonkinlaisen aloitteen. Olen vastaillut hänen viesteihinsä viiveellä ja ympäripyöreästi. Ja jos tästä ikinä tulisi mitään jälkipuhetta, siellä ei ole mitään väärää tai sellaista joka näyttäisi pahalta. Ehkä on lopetettava vastailu kokonaan.  "

Ihastuminen ei tuossa iässä ole seksuaalista samassa mielessä kuin aikuisella tai vanhemmalla tytöllä. Itsekin olin tuossa vaiheessa neitsyt, vaikka olinkin seurustellut useammankin pojan kanssa, oli seurustelu tapailua, pussailua ja vastaavaa. 

Se että olet jo pitänyt tyttöön yhteyttä viestitse voi vanhempien mielestä olla raskauttavaa, vaikka viesteissä ei olisikaan mitään epäilyttävää sinun kannaltasi, koska aikuinen on näissä kuitenkin se, jolla on vastuu. Hänen pitää ymmärtää rajata, kuten tuo minunkin teini-ihastukseni teki olemalla hyvin kylmäkiskoinen. Alkuun hän lainaili kirjoja ja vastaili kysymyksiini, mutta sitten hän alkoi käyttäytyä todella tylysti, kun huomasi ihastukseni. Nykyisin hän on alansa merkittäviä tekijöitä, professori ja kansainvälisesti tunnettu (googlasin häntä kymmenkunta vuotta sitten) eli näin jälkikäteen voin todeta, että miesmakuni oli jo teininä hyvä :)  Sinustakin jää hyvät muistot, jos torppaat tytön ihastumisen päättäväisesti. 

Älä vastaile hänelle enää mitään. Voin kuvitella, että jos tyttö vastaa vanhemmilleen, että välillänne on ollut viestinvaihtoa, kaverisi raivostuu sinulle. Välttämättä sekään ei auta, jos ne ovat viattomia, koska kaverisi kyllä tietää, että kaikki hyväksikäyttäjät aloittavat viestitteyn viattomasti. Siksi on tärkeää, että lopetat heti viestittelyn ja ehkä tosiaan on viisainta estää hänet heti.

Kun sinulla on näyttöä, että olet estänyt hänet muutaman viestin jälkeen (vai paljonko niitä on?), ei kukaan voi väittää, että olet aloittanut tytön groomauksen.

Vierailija
26/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä setämiehen fantasioita. Älä sotke paikkoja, käytä serlaa.

Vierailija
27/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa millainen suhde ap:lla on kaveriinsa jos ei uskalla ottaa puheeksi tyttären liian läheistä tuttavuutta. Luulis nyt aikuisten voivan keskustella asioista niin kuin ne ovat.

M

Vierailija
28/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa olenko miettinyt kuvittenko koko homman. Mutta tuo viime viikonloppu oli herätys, tytöllä ei pitäisi olla mitään syytä olla kertomatta kotona jos olisi tavannut minut. 

ap

Ahdistelijoist ei aina kerrota. Odotas kun se sen kertoo, nenäsi vaihtaa paikkaa.

Minä ahdistelija? Tyttö tuli ihan itse viikonloppuna tapaamaan minua salaa vanhemmiltaan. Minulla ei ollut mitään osuutta siihen.

ap

Olet antanut ymmärtää että mahiksia olisi joten kyllä sulla on osuus. Haetko täältä vihreää valoa vai mt vt?

Vierailija
29/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ylläpitää asialliset suhteet, kunnes täyttää 16 vuotta. Sitten voit vastata flirttiin. Kuten sanotaan, vanhana ei kadu sitä mitä teki, vaan sitä mitä jätti tekemättä.

Vahvasti tämä, kaduttaa nyt vanhana kaikki panot mihin oli mahdollisuudet mutten pannut.

Vierailija
30/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuo, että ilmestyi paikalle kutsumatta ja valehteli vanhemmille, pitäisi kertoa vanhemmille. Ei tarvitse selittää miten sen tulkitset. Siis ihastuminen kaverin isään on ihan mahdollista, samalla tavalla kuin johonkin julkkikseen jne. Se on sellaista ihastumisen harjoittelua, sinänsä harmitonta, kunhan aikuiset laittaa sille rajat. Vanhempien pitää selittää mikä on asiallista käytöstä, ei tarvitse edes mainita sinua mitenkään, vaan puhua esim. suostumuksesta, ikäeroista, vainoamisesta (mitä voi helposti vahingossa tapahtua teininä, kun ei vielä ihan ymmärrä näitä asioita, ei ole välttämättä tarkoituksellista ja pahantahtoista samalla tavalla kuin aikuisten välillä). Tytön on ymmärrettävä, että joskus toinen voi ahdistua huomiosta ja että hänen on opeteltava kunnioittamaan muiden rajoja.

Sitten on tietysti mahdollista, että olet tulkinnut väärin. Eihän näitä tiedä. Siksi on ihan hyvä pitää ne keskustelut mahdollisimman anonyymeinä, yleisellä tasolla, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Ja sinä voit joskus sanoa jotain, jos on enemmän kavereita siinä, että miten toimia, jos joku sinun ikäinen alkaa häiritsemään heitä, että heidän pitää kertoa siitä vanhemmille jne. Että tyttö tajuaa, että pidät ikäeroanne täysin asiattomana ja senkin takia tilanne on ahdistava, sanomatta sitä hänelle suoraan. Kertoisin epäilyksistäsi myös esim. puolisolle, että hän ainakin on tietoinen tästä.

Sitten on sekin, että voihan tyttö nähdä sinut isähahmona, eli se ihailu ei ole mitään muuta. Jos ei ole läheistä mieshahmoa muuten elämässä.

Vierailija
31/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihastumista on hyvä opetella sinuun, koska olet turvallinen aikuinen. Ei tytöt ajattele sinua ikään kuin oikeana ihastuksensa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Älä tee mitään typerää ainakaan. 

Voihan se olla ihastunut ihan oikeasti. Miksi ette auta tätä miestä vaan väheksytte ongelmaa. Välttele, älä ole koskaan hänen kanssa kahdestaan missään. Ihastus menee ohi ajan kanssa.

Mitä apua hän tarvitsee? 

Olen mies enkä edes ymmärrä mikä aloittajan ongelma on? Jos minulle joku 14-vuotias alkaisi lähettelemään viestejä en edes alkaisi vastailemaan. Eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvää, että olivat tytön syyt mitkä tahansa, ei aikuinen mies vaivaa päätään teinitytön tekemisillä. Ei minua ainakaan teinitytöt kiinnosta niin, että alkaisin viestittelemään heidän kanssaan s

Mikään täällä maailmassa ei ole itsestään selvää. 

Vierailija
32/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa millainen suhde ap:lla on kaveriinsa jos ei uskalla ottaa puheeksi tyttären liian läheistä tuttavuutta. Luulis nyt aikuisten voivan keskustella asioista niin kuin ne ovat.

M

Väärä vastaus. Ei kannata tytön isälle avautua. 

Vierailija
33/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennys viikonlopusta. Olin siis julkisella paikalla tapahtumassa, mihin tyttö tuli hengailemaan ja juttelemaan mun kanssa. Tyttö ei siis tullut mun kotiin tms. paikkaan missä oltaisiin oltu kahdestaan.

ap

Vierailija
34/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuo, että ilmestyi paikalle kutsumatta ja valehteli vanhemmille, pitäisi kertoa vanhemmille. Ei tarvitse selittää miten sen tulkitset. Siis ihastuminen kaverin isään on ihan mahdollista, samalla tavalla kuin johonkin julkkikseen jne. Se on sellaista ihastumisen harjoittelua, sinänsä harmitonta, kunhan aikuiset laittaa sille rajat. Vanhempien pitää selittää mikä on asiallista käytöstä, ei tarvitse edes mainita sinua mitenkään, vaan puhua esim. suostumuksesta, ikäeroista, vainoamisesta (mitä voi helposti vahingossa tapahtua teininä, kun ei vielä ihan ymmärrä näitä asioita, ei ole välttämättä tarkoituksellista ja pahantahtoista samalla tavalla kuin aikuisten välillä). Tytön on ymmärrettävä, että joskus toinen voi ahdistua huomiosta ja että hänen on opeteltava kunnioittamaan muiden rajoja.

Sitten on tietysti mahdollista, että olet tulkinnut väärin. Eihän näitä tiedä. Siksi on ihan hyvä pitää ne keskustelut mahdollisimman

Todella hölmöjä neuvoja. Ap antaisi itsestään aivan mielipuolisen kuvan, jos kertoisi vanhemmille, että tyttö ilmestyi paikalle tapaamaan minua. Eihän sitä voi mitenkään todistaa ja se olisi tytön tarpeetonta nolaamista.

Ei vanhempia tähän pidä mitenkään sotkea. Siitä koituu vain vaikeuksia, kun homma hoituu vain lopettamalla tytön kuskailut ja vastailun hänen viesteihinsä. Ap voi tavata kaveriaan muualla kuin missä tyttö on tai vähentää kaverinkin tapaamista, kunnes tilanne rauhoittuu. 

Ei tästä kannata mitään isoa spektaakkelia rakentaa, vaan rauhoittaa tilanne ja toivoa, etteivät nuo viestittelyt kantaudu vanhempien korviin. Jos niin tapahtuu, on sitten pakko käydä asiaa läpi vanhempien kanssa. Pelkkä viestittely tuskin voi johtaan mihinkään rikosilmoitukseen, jos siellä ei tosiaan ole mitään, minkä voi tulkita groomaukseksi. 

Kyllä ap minusta on oikeassa pelätessään mitä kaikkea voi seurata, koska nämä ovat aika vakavia asioita, jos maine pilataan, vaikkei mitään rikollista ole tapahtunut.

Vierailija
35/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vastenmielinen. Haise, sylje kamalia räkiä, sano ettet koskaan pese hampaita etkä vaihda alusvaatteita. Kuuntele vanhusten musiikkia. Pidä noloja vaatteita. 

Vierailija
36/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennys viikonlopusta. Olin siis julkisella paikalla tapahtumassa, mihin tyttö tuli hengailemaan ja juttelemaan mun kanssa. Tyttö ei siis tullut mun kotiin tms. paikkaan missä oltaisiin oltu kahdestaan.

ap

Valehteli kuitenkin vanhemmilleen päästäkseen sinne, eli se on kerrottava. Ei tarvitse sanoa, että joo, selkeästi minun takia tuli sinne, vaan että tiesittekö että oli siellä ja että menit tilanteesta hämillesi.

Vierailija
37/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin tytär tyrkytti itseään 10 vuotta. Oli toki täysi-ikäinen tuona aikana. Välillä oli ihan kivaakin saada huomiota, mutta lopulta ahdistavaa. Loppui kun kieltäydyin menemästä luokseen (asui äitinsä luona). Sai raivokohtauksen. Meni parin kuukauden kuluttua naimisiin. Noin 25 vuotta ikäeroa. Kaikenlaista tapahtuu.

Vierailija
38/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Olet antanut ymmärtää että mahiksia olisi joten kyllä sulla on osuus. Haetko täältä vihreää valoa vai mt vt?

Ei ap:n ole tarvinnut mitään "antaa ymmärtää", teinit voivat kyllä roikkua ihastuksensa perässä ihan oman toiveajattelunsa takia. Aikuisetkin tekevät sitä joskus, mutta teinit ovat vielä hölmömpiä, kokemattomampia ja hormoneista pahemmin sekaisin.

Vierailija
39/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Valehteli kuitenkin vanhemmilleen päästäkseen sinne, eli se on kerrottava. Ei tarvitse sanoa, että joo, selkeästi minun takia tuli sinne, vaan että tiesittekö että oli siellä ja että menit tilanteesta hämillesi.

No sitä ei voi ap oikeasti tietää tuliko tyttö sinne juuri hänen takiaan. Ja vaikuttaisi todella sekopäiseltä, jos hän kertoisi vanhemmille niin. Silloin ainakin itse alkaisin vanhempana miettiä, että mitäs hämärää tässä oikein on, kun itseni ikäinen mies kuvittelee tyttäreni olevan häneen ihastunut. Ottaisin tyttären puhutteluun ja kysyisin, onko mies lähennellyt häntä tai lähetellyt viestiä.

Eli ehdottamasti tapa tietäisi isoja vaikeuksia miehelle, joka kuitenkaan ei ole tehnyt mitään kiellettyä, vaikka viesteihin vastaaminen olikin huonoa harkintaa.

Ap ei muuten ole kertonut tytön ikää. Minä olin 14, kun ihastuin äidin työkaverin mieheen, joka oli tuolloin noin 40v. (vanhempiani nuorempi). 

Vierailija
40/183 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä mun kaveri alkoi epäilemään, että sen faija on nuorista tytöistä kiinnostunut limasetä. Saatiin sitten kunniaidea kakaroina, että mä alan leikkimään kiinnostunutta. Aloin laittautumaan aina kun olin kaverin faijan kanssa tekemisissä, tein tikusta asiaa, että sain viestittely-yhteyden avattua jne.

Kaverin faija vastaili kyllä innokkaasti, mutta pysyit asiallisena. Todettiin, että väärä hälytys ja annettiin olla. Kas,  kummaa, kun lakkasin viestittelemätstä, niin eikö tää faija sitten itse alkanut pommittamaan ja viestit ei enää niin asiallisia.

Ei muuten ole kaveri mitenkään lämpimissä väleissä faijansa kanssa edelleenkään.